Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Povodeň z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 3.8.2013 (17:22:59)
další>
      Bylo mi něco kolem čtyřiceti let, když se mi stal tento příběh. Žil jsem se svou ženou a dětmi nedaleko Prahy v Lipencích. Pracoval jsem ve skladech Lipence a žena jako učitelka v mateřské školce v Černošicích. Dcera chodila do páté třídy a syn do druhé. Myslím, že jsme žili celkem spokojeně do srpna roku dva tisíce dva. Bohužel jsme bydleli, což tenkrát nikdo nevěděl, v záplavové oblasti. Nepamatuji se, že by někdy rodiče někdy mluvili o tom, že se voda dostala k domku babičky a dědy, kde jsme bydleli, ale tentokráte to tak bylo. Odvezli jsme děti k rodičům a vrátili jsme se domů. Mezitím voda zaplavila i přízemí, kde bylo kolem tři čtvrtě metru vody. Těžko lze popsat tu bezmoc a zoufalství. Nedotčeny zůstaly jen ložnice a dětský pokoj v patře. Kuchyň a obývák byly totálně zničeny. Prodírali jsme se bahnem a kontrolovali stav našeho domku. Voda zničila nábytek, podlahy koberce, sporák, lednici no prostě všechno. Báli jsme se doma spát, tak jsme večer také odjeli k rodičům.
       Tu noc manželka poprvé co jsme spolu plakala. Nemohl jsem jí utišit. Nedovedu popsat, co se vám honí hlavou. Jaké myšlenky vás napadají a jak vás tato událost změní. Uprostřed noci, myslím kolem půl druhé, mne probudil manželčin výkřik. Prudce se posadila na posteli, obličej v dlaních a plakala. „Stalo se něco, Moniko,“ zeptal jsem se. „ Měla jsem jen divný sen,“ řekla, „ viděla jsem svoji babičku. Odnášela mne voda a babička na mne volala, abych se nebála, ale já měla hrozný strach.“ „ To nic, Moni, to je z toho co se stalo. To bude dobré.“ Ale ženu to moc neuklidnilo. Ráno o tom mluvila s maminkou a bylo vidět, že jí to leží v hlavě. Celý den jsme se snažili zachránit, co se dalo, protože voda již nestoupala. Hasiči nakonec vypumpovali vodu ze sklepa a pomohli nám vynosit vše zničené ven. Monika celý den pracovala se mnou, ale vůbec nepromluvila. Myslel jsem si, že je to následkem té povodně, tak jsem nic neříkal.
      Byl konec září a díky mnoha kamarádům a místním kutilům, hlavně pak díky švagrovi, který je zedník, jsme měli novou elektroinstalaci, opravené zdi a částečně zařízenou kuchyň. Nebylo to jak z časopisu „Moderní bydlení“, ale žít se tam dalo. V polovině října jsme přivezli i děti. Myslel jsem si, že se vše vrátí do normálních kolejí, ale nebyla to pravda. Téměř každou noc se Monika budila stejným hrůzu nahánějícím snem. Byl jsem unavený a mrzutý, ale nechtěl jsem udělat něco, co by mne pak mrzelo. Přesvědčil jsem tchýni, aby s Monikou promluvila. Někde jsem četl, že posttraumatický syndrom, může člověka přivést k depresím a že je nutné navštívit odborníka. Monika nejprve nechtěla, ale nakonec svolila a odborníka vyhledala. Dostala nějaké prášky na uklidnění a na spaní. Pravda je, že se v noci nebudila, ale spala neklidně. Hlavně to stále nebyla ta Monika, jako před povodní. Asi v půlce listopadu mi řekla, ať se nezlobím, ale že si potřebuje odpočinout a že se nastěhuje na nějaký čas k rodičům. V práci si vzala volno a odjela. Bylo mi to nepříjemné a nechápal jsem, proč to udělala. Nechtěl jsem se s ní hádat, nebo ji přesvědčovat a hlavně jsem si moc přál, aby byla v pořádku a tak jsem souhlasil.
       V polovině prosince, mi volala tchýně, že bych měl vzít Moniku na vánoce domů, že s ní již mluvila. Hlavně také proto, že se jim domů vrátila mladší sestra Sylva, protože se rozvádí. Příprava vánoc nás trochu víc zaměstnávala a tak jsem nabyl dojmu, že se Monika přeci jen lepší. Jenže sny se jí znovu vrátily. Byla unavená a nevyspalá, protože se bála usnout. Začátkem ledna se přidaly úporné bolesti hlavy a koncem ledna se její zdravotní stav tak zhoršil, že jí obvodní lékař nechal odvést do nemocnice. Asi po týdnu mne zavolal, ošetřující lékař a suše mi oznámil, že Monika má na mozku nádor, který nejde operovat.
      Byl konec dubna, seděl jsem u Moniky, držel jsem jí za ruku a snažil se tvářit, jako že je vše v pořádku. Věděla však, že není. Nedovedete si představit, jaké problémy přináší chemoterapie. Monika zhubla patnáct kilo, nemohla jíst, měla bolesti a stále jí bylo špatně. Její tvář byla vrásčitá a unavená a její krásně modré oči ztratily barvu. Stále jsem doufal v nějaký zázrak, ale ten nepřicházel.
„ Na co myslíš,“ zeptala se mne jednou. „ Ale přemýšlím, kam pojedeme na dovolenou,“ zalhal jsem. Chvilku se na mne jen tak dívala a pak řekla: „ Nelži mi Libore, alespoň teď mi nelži. Vím už od léta, že zemřu. Ten sen s babičkou a vodou, mne varoval. Všichni jste mne přesvědčovali, že je to blbost. A já vám věřila. Ani jsem se nestačila rozloučit s dětmi. Tak je za mne pohlaď.“ Nevěděl jsem, co mám říci. Bylo mi všechno hrozně líto, ale nemohl jsem nic udělat nebo změnit. „Dej mi pusu a jdi domů za dětmi,“ řekla a její oči byly plné slz. Políbil jsem ji, pohladil a odešel domů. To bylo naposledy, co jsem s ní mluvil. Druhý den již vůbec nevnímala a ve středu ráno v půl šesté zemřela.
       Zůstal jsem na všechno sám. Zpočátku jsem vůbec nevěděl, co budu dělat. Přepadl mne pocit beznaděje, vzteku a nenávisti. Jenže je těžké bojovat proti nemoci a smrti. Nakonec vás to donutí, ten fakt že jsme smrtelní, přijmout. Zachránila mne tchýně, která se starala o děti a občas nám přivezla i nějaké jídlo, bábovku nebo štrůdl a občas pomohla vyprat nebo opravit oblečení dětem.
      Asi rok, nebo rok a půl jsme takhle hospodařili. Změna nastala, když místo tchýně, začala chodit Moniky mladší sestra Sylva. Tu vyprala, uklidila nebo navařila, nebo nás pozvala k sobě na oběd. Odstěhovala se od rodičů, když po rozvodu získala docela hezký byt na sídlišti. „ Já bych něco potřebovala,“ začala Sylva nenápadně, „ protéká mi záchod, nesvítí světlo v koupelně a asi se mi ucpal odtok z vany.“ A tak já pomáhal Sylvě a ona zase mně. Bylo zvláštní, jak rychle si děti na Sylvu zvykly. Asi po třech letech jsme se začali vídat skoro denně a nakonec jsme se dohodli, že to spolu zkusíme. Myslel jsem si, že děti nebo tchýně s tchánem budou proti, ale vzali to nějak tak normálně. Tchýně plakala a tchán jen pokýval hlavou. Sylva mi řekla, že stejně něco tušili. A děti? Ty byli moc rádi, protože si se Sylvou náramně rozumějí. Nakonec jsme v roce dva tisíce osm prodali náš starý domek a nastálo se přestěhovali k Sylvě. Myslím, že nám to spolu docela jde.
      Ač to teď vypadá, že jsme na Moniku všichni zapomněli, není to pravda. Děti často vzpomínají na mámu a Sylva ví, že to tak prostě je. Mámu jim nahradit nemůže, tak se ze Sylvy stala alespoň jejich nejlepší kamarádka.
Libor Suk, září 2011.

undefined

Tam někde je náš domek. Srpen 2002

 

undefined

750 metrů od řeky.

 

undefined

Evakuace posledních . Toto není řeka, ale silnice.

undefined

Kancelář. Ne monitoru je vidět, kde byla hladina vody.

undefined

Takhle dopadlo naše auto, když voda opadla.

 

undefined

Naše nákladní auto v práci. Na předním okně je vidět hladina.

 

undefined

Takhle dopadl dům sousedů na druhé straně ulice. Stopa vody je nad okny.

 

   



Poznámky k tomuto příspěvku
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 3.8.2013 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 3.8.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Děkuji moc a hezké odpoledne.
<reagovat 
čtenář Roman - 4.8.2013 > Nevím zda spojení těch dvou příběhů, je šťastné. Již o povodních by se dal napsat slušný příběh. Mohl jsi mít dvě témata. Ale čte se to hezky. Psát prostě umíš.
<reagovat 
Čtenář - 5.8.2013 > Dá se to číst. Možná by to chtělo toto tema víc rozpracovat.Jinak Dobré.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 4.8.2013 > Uchvacující příběh. Spojení s povodní mi nevadí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 5.8.2013 > vilma999> Děkuji moc a hezký den.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 5.8.2013 > vilma999> Děkuji moc a hezký den.
<reagovat 
Marten (Občasný) - 5.8.2013 > Vím o čem to je. Osudy lidí jsem někdy velmi propletené.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 5.8.2013 > Marten> Díky moc.
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 5.8.2013 > dovedl jsi zajímavě skloubit dva příběhy, nápaditá je fotodokumentace
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 5.8.2013 > František Vyrut> Franto díky za zastavení. Tak nějak ty příběhy k sobě patří. Děkuji moc a hezký den.
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 5.8.2013 > nemám slov.....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
adelajd (Občasný) - 8.8.2013 > Paci sa my, ze pises pribehy skutocnych ludi. Dik.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.8.2013 > adelajd> Děkuji moc. Jen mi připadá, že dnes si již lidé tolik nevypráví. Dříve jsem měl těch inspirací daleko víc. Některé z příběhů jsou i z doby před válkou.
<reagovat 
 adelajd (Občasný) - 8.8.2013 > lada34> Bolo by super, keby ste sa mohli rozpravat s mojou mamou.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.8.2013 > adelajd> Děkuji moc. Třeba jednou.....Kdo ví.
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 10.8.2013 >

"...Tvé příběhy (( ..zápisy příběhů )) jsou, myslím, dokladem faktu, jak -a

 

 

 

zvláště potom  „v  této době" - je zbytečné něco si „vymýšlet" -„život" sám píše nejlépe; ...:).  

 ."


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 10.8.2013 > Zeanddrich E.> Děkuji moc. Máš pravdu.Jen mi připadá, že dnes si již lidé tolik nevypráví jako tomu bylo dříve. Maximálně zhodnotí debilní seriál v televizi a tím to končí. Jako kluk si pamatuji jak se vyprávěli příběhy co kdo zažil. Ale to je již mnoho let. Díky za zastavení.
<reagovat 
Čtenář - 12.8.2013 > Nádherně spojené příběhy. Hezky napsané.
<reagovat 
čtenář Lucie. - 12.8.2013 > Nádherně spojené příběhy. Hezky napsané.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 (50) 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter