Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Kostel svatého Bartoloměje z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 31.5.2013 (13:59:31)
další>

      Pocházím z malé vesničky z kraje pod Řípem, kde lidé byli vždy k sobě slušní a navzájem si pomáhali. Byly doby, kdy se vždy k večeru setkávali na malém náměstí u restaurace U lípy. Ta lípa byla opravdu veliká a byla u ní ze čtyř stran dřevěná lavička. Na té sedávala babička a ostatní ženské. Přímo u hospody byla další lavička a na té sedával děda s chlapy. Popíjeli pivo a povídali, a pokud přišel i pan učitel Horák, poslouchali jeho vyprávění.  Mezi vážené osoby tohoto sněmu patřil krom pana učitele i kovář Tůma a řídící Pešta.  Pamatuji si jak paní Veselá, babiččina kamarádka přijela z výstavy z Prahy, kde byla vystavena maketa sputníku a jiné věci kolem raket a družic a ptala se chlapů jak je možné že ty drůžice nespadnou na zem. Pan řídící Pešta začal vysvětlovat jak úhlová rychlost a výška oběžné dráhy, odstředivá síla atd atd. Nikdo mu tenkrát nerozuměl, ale souhlasně přikyvovali hlavou, protože si o vědomostech pana řídícího netroufli ani pochybovat. Když se začalo šeřit, vstal kovář, který dělal i obecního zřízence a šel rozsvítit pouliční lampy. Bylo jich jen pár a z náměstí bylo vidět téměř všechny.  Zas nesvítí ta na kopci ke hřbitovu, podotknul, když se vrátil.  „Dám si ještě jedno a půjdu do peří,“ řekl jakoby pro sebe, ale všichni věděli, že je čas jít spát.

     Bylo léto, prázdniny, krásná teplá noc, a protože byla sobota, seděli jsme dlouho do noci. Když už malé děti šly spát, prosily ženské pana učitele, aby vyprávěl něco tajemného. Ten se nedal dlouho přemlouvat a začal vyprávět: „ Četl jsem v kronice, že v nedalekém Černoučku je kostel svatého Bartoloměje. Správce kostela, kastelán a kronikář nějaký Pazdera, napsal do kroniky, že při úplňku prochází po kostele nějaký duch. Jednou jej v rozespalosti pozdravil a duch přikývl a pokračoval nerušeně ve své obchůzce.“ Na chvilku se odmlčel, aby se napil. Bylo ticho jak v kostele. Všichni napnutě poslouchali, co bude dál. „ Může to být buď kníže Nemoj z rodu Vrchovců nebo Vilém z Rožumberka, ale ten údajně zemřel v Praze a je pochován až v Českém Krumlově. Dokonce přichází v úvahu i Adam Hartig  z Horních Beřkovic.“  „Já jsem slyšela, že duchové nejsou,“ ozvala se paní Prokopová, „ říkali to v rozhlase“. „Nerušte ženská,“ ozvalo se z davu. „ Ne, to je správné, že se ptá,“ řekl pan učitel a pokračoval: „Ano ve škole musíme učit děti, že duchové nejsou. Věda zatím nemá dost důkazů, že jsou, tak to popírá.  Abych se vrátil k té kronice. No, a když starý Pazdera zemřel, vzal to po něm mladej Jírů. Slovo dalo slovo, objednal jsem mu dvě velké pálenky a domluvili jsme se, že se tam o úplňku zajdeme podívat.“ Znovu se napil a rozhlédl se po okolí. Dvanáct párů očí jej napjatě sledovalo. „Tak jsme o úplňku vešli do kostela. Nevím, zda jste tam někdo v noci byl, ale klid tam rozhodně není. Tu něco zachrastí, tu něco zapraská, nebo vítr zahučí. Ne že bych se přímo bál, ale nepříjemný pocit jsem měl.  Mladej Jírů se bál o poznání víc. Třásla se mu ruka s baterkou a stále se rozhlížel kolem dokola.  Hodiny na věži odbyly půlnoc, měsíc zašel za mraky a kostel potemněl. Jakoby utichly i zvuky, které před tím bylo slyšet. Pojednou se ozval zvuk zámku a na protější stěně se otevřely dveře. Objevila se temná postava. Bylo slyšet šourání bot a chrastění klíčů. Mladej to nevydržel a vzal do zaječích. Ani nesebral baterku, co mu upadla. Z druhé strany kostela se ozval hlas: „Je tu někdo?“ „Horák, učitel a kdo jste vy?“ „ Já jsem farář Vladyka, co tu vlastně děláte?“ A tak jsem si trochu oddechl a vše mu popravdě vyprávěl. „Ano, vím o tom,“ řekl a zhasl baterku, „při rekonstrukci odpadlo přesně tam, co stojíte kus omítky. Zedníci to oklepali a ubourali kus zdi a za ní našli kostru nějakého člověka. Tenkrát si jí odvezli z muzea a po čase jí pohřbili na nedalekém hřbitově. Od té doby tu ducha nikdo neviděl. „A jak je to dlouho,“ zeptal jsem se. „No to bude asi tak dvacet let.“  Vyprávěl jsem panu faráři, co jsem se dočetl v kronice. Usmál se a řekl mi, že vlastně Pazdera již sepsal jen vyprávění předešlého kastelána a že sám nic nemohl vidět. Hlavně také proto, že se tak bál, že by v noci do kostela nikdy nešel. „A bál jste se, pane učiteli?“ ozval se hlas z řady posluchačů. „Musím se přiznat, že pocit je to opravdu zvláštní. Tma vůně kostela, zvuky a fantazie si už dokáže vymyslet cokoli.“ Chvilku bylo ticho a pak někdo řekl: „Děkujeme, pane učiteli.“ A několik hlasů se přidalo: „Děkujeme a dobrou noc.“  Lidé se pomalu rozcházeli. Ale ne na dlouho. Již zítra bude vyprávět řídící Pešta, jak byl za první války v Itálii.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
lada34 (Stálý) - 31.5.2013 >

Byl jsem upozorněn, že dnes se jmenuje restaurace U Kapličky. Tak že omluva.


<reagovat 
čtenář Standa - 1.6.2013 > Dobře se to čte a mám rád příběhy z dob minulých.
<reagovat 
Marten (Občasný) - 1.6.2013 > Také pamatuji jak se lidé scházeli večer na pokec u babičky na vsi.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 1.6.2013 > Marten> Děkuji moc,
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 1.6.2013 > Moc mi to připomíná dětství.Hezky napsané.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 1.6.2013 > vilma999> Děkuji moc.
<reagovat 
Čtenář - 2.6.2013 > Dobrý popis. Dobře napsané.
<reagovat 
mystikus (Stálý) - 3.6.2013 > Díky, má ho sv. Bárta S. jak západ Čech tak centro storico v Římě.
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 3.6.2013 > mystikus> Děkuji moc.
<reagovat 
čtenář Marta - 4.6.2013 > Nádherný popis vesnice před lety. Také to pamatuji.
<reagovat 
P.V.Ctihodný (Občasný) - 4.6.2013 > Hezky se to četlo a připomnělo vlastní dětství.
P.S.:Na nedávné výstavě CONTROVERSE jsem viděl sto let starou fotku ducha.Dodneška se nikomu nepodařilo dokázat,že jde o podvod...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 4.6.2013 > P.V.Ctihodný> Díky moc nejen za body.
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 4.6.2013 >

Tato povídka mě hlavně připomněla časy dávno zašlé, kdy jsem chodil do hospody tatíkovi zr džbánkem pro pivo. A fascinovalo mě to vyprávění můžů v hospodě sedících...Dnes, sám otcem, si synky se džbánkem neposílám ( Ti by se asi panečku divně dívali ), ale nosím si do hospody notebook a společně se svými vrstevníky si ukazujeme různá zábavná videa, fotky jež jsem někde vyfotily a různé další kraviny :-)

Jiná doba. Jenom by mě zajímalo, co se bude probírat v hospodách za dalších 50 let :-)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
koloděj (Občasný) - 7.6.2013 >
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.6.2013 > koloděj> Díky moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 (36) 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter