Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky "O poznání z kolekce ze sbírky "O Jellymannovi G. I ,."
Autor: Zeanddrich E. (Občasný) - publikováno 13.9.2009 (13:53:26)
další>

"O   poznání

 

Jellymann G., chtějící  nějak  vyniknout, věděl, že  "musí" hodně znát; -rozhodl  se tedy nejdříve  projít "Palácem všeobecného vědění".

 


„Očistěte  si řádně  obuv, člověče!“ upozornil jej  přívětivě hned  u vchodu  muž, který  dělal tu  vrátného, a  který byl  náležitě hrdý  na mramorovou  dlažbu a  na zde  položené  vzácné koberce, tak  umně  zdobené.

 

 

první  hale  Jellymannovo  sebevědomí mírně  stouplo, neboť  mnohé věci  mu tu  přeci byly alespoň  vzdáleně známé  nebo  povědomé. Ovšem  z té prvé místnůstky  vcházelo se  do další  síně, mnohem  prostornější, a  tu z  mnoha poznání  se až   tajil dech.

Jellymann G.  se nadšeně  vrhnul  do prohlídky.

 

 

 

 

 

 

Měl chuť  zdržet se  u mnoha  exponátů, většinou alespoň  relativně jasně tu  osvětlených, a  i díky  zrcadlům  "dost dobře"  prohlédnutelných ze  všech  stran, ale  jeho zvědavost, živená  letmými pohledy  skrz nedovřené další  dveře, ho  popoháněla stále kupředu. ... -Hned  po krátkém zastavení u jedné přeplněné  vitríny odbíhal  zase ke  druhé, aniž by  se k té předcházející, i přes  svá předsevzetí , byť  jen  pohledem ještě  vrátil, procházel chvatným krokem  dlouhé řady  tabulí, co  jej neupoutaly  žádným  z "náhodně" zachycených  slov, a  stalo se mu také  několikrát, že   s očima   upnutýma  k   objektu "na   dálku" lákavému   proběhnul nevšímavě   kolem dalších   věcí za   povšimnutí   stojících. ...-Byl  až zdrcen "nesmírnou" bohatostí   následujících obrovských  sálů, z  kterých vedly  ne jedny, ale  hned několikeré další  dveře, skrývající  celou spleť  dalších prostor, tak  krásných a  tak zajímavých !


Byl jako  u vytržení; - tak hnala  jej ta  jeho  dychtivost.

 

Procházel   dál a   dál, dokud   nezačal se   v tom   labyrintu   alespoň trochu   orientovat; propracovával   se hojně   navštěvovanými i    polozapomenutými místnostmi do   těch nejvzdálenějších   a   nejtmavších   koutů, byl   nadšen novými   souvislostmi, když   náhle   otevřel průchod   tam, kde   již dříve   byl, a   dokonce   díky   své intuitivní   fantazii   objevil v   několika zdánlivě   slepých sálech   další, dobře   "skryté" dveře, a   několikrát se   mu i   zdálo, že   vstoupil do   míst, kde   před ním   ještě nikdo   nikdy   nebyl.

-To ale samozřejmě "muselo" být pouze klamné zdání.

 

Čím   chvatněji   procházel tím   Palácem, tím   jasněji věděl, že   stihne jen   velice málo   do  "zavírací"   hodiny, a   na další   návštěvy, tak   nejisté, se   spoléhat   nechtěl. Mrzelo jej, že   podcenil  rozlehlost  celého  areálu, a   že si   ráno nepřivstal – to nyní  již nešlo   napravit, pohánělo   jej to   ovšem alespoň   k ještě   většímu   úsilí.

 

 

 

 

Brzy  však  pochopil, že  jeho snaha je  nadlidská, že  přesto mnoho  prostor  ani neprojde.

 

Zastavil se  na  chvíli, vyšel  na chodbu  a chladnou  vodou  omyl  rozpálené tváře.

 

Potřeboval  uklidnit své  srdce a vydýchat se.

 

 

 

Dál  jeho počínání  bylo  systematičtější, ne  již tak "zběsilé". ... -Získal  totiž  potřebný nadhled  v oblastech  svých zájmů  dosáhnutím  alespoň zdánlivě nejzazších  prostor v  několika  křídlech  oné monstrózní  stavby, a  postupoval  pak dále  důkladněji  mezi  těmi  vějířovými  směry, i  když běžný postup je -většinou  tedy prý -"zcela" opačný. -O  tom jej  ale naštěstí  nikdo předem  nepoučil.

 

 

 

 

 

Při   svém odchodu   však, již   za   večerní   tmy, byl   k smrti   unaven, a   tak   nepřinutil   se ani   opsat si   adresy dalších   objektů, hodných   navštívení.

 

 

Sám   je potom   hledal   zbytečně   dlouho – a   některé vypátrat   nebylo   vůbec lehké.

 

 


I  v nich  pak rád  postupoval co  nejdříve až na  konec, zoufale  snažil se  stihnout všechno  najednou, neboť  obával  se, že  se již  nevrátí, že  možná je  tu  zároveň  poprvé i  naposled, a  že  tedy všechno  "to"  tak  krásně  přichystané ani  letmo  nepozná, že  snad  nějakou "náhodou" zrovna  ten  nejbohatší  sál zůstane  mu "navždy", navždy  utajen !
."



Poznámky k tomuto příspěvku
Zeanddrich E. (Občasný) - 7.7.2009 > "... -

."
<reagovat 
Věza (Občasný) - 15.9.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
Džajata (Občasný) - 15.9.2009 > Tak to je opravdu zajímavé poučení - snad mám takovouto etapu života již definitivně za sebou. Je to skoro jako křeč :-)
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 16.9.2009 > Džajata> 

"... -nechtěl bych Ti  brát "jakoukoliv" iluzi, ale znáš přeci tu píseň od

 

 V+W: "... -nelze míti "nikdy""nic" za "defintivní" "... ; ... .

."


<reagovat 
Džajata (Občasný) - 16.9.2009 > Zeandrich > Tak to máš úplnou pravdu :-) ...nebo V+W

Já tuhle tvou povídku beru jako ukázku přílišného lpění na vědění a vlastně jakéhosi druhu nenasytnosti. Pocit, že když poznám všechny vnější jevy, poznám podstatu všeho, je jen iluzí. Neb vše se mění - tedy "nelze míti nikdy nic za definitivní". Chudák jeliman Jellymann G. :-))

<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 16.9.2009 > Džajata> 

"... -co se týče té "nenasytnosti", máš snad do značné míry pravdu ... ; ...-ostatně,  odpovídalo by

 

to "mému" "úseku" v "zodiaku" ...; ... -ale jinak, člověk se vyvíjí, a tohle jsem psal -jak je uvedeno u titulku - někdy v 92. nebo 93. roce, a od té doby  "je prostě" spousta věcí "jinak" ... (( ... -tím ovšem rozhodně nechci říci, že by tato etapa nebyla v "bytostném" vývoji "kohokoliv" "nutná"... ))... -a tedy i toho "tvarovatelného", podle jména snad až "rosolovitého" človíčka jménem Jelly (( mann ... )); ... .

 

  ...- a rozhodně máš také pravdu v tom, že "podstatu všeho" - tedy Boha -zde na Zemi, v "hrubých lidských tělech", s naším "nízkofrekvenčním" "informačním" polem, s naší "rozpolceností" mezi mužské a ženské principy, s našimi zatím "neprojevenými" dalšími 7 čakrami, ..., atd., atd., apod., stěží opravdu může,me"obsáhnout", či snad dokonce nějak "hlouběji" "poznat"... ""; ...  .

 

... -ale, dá-li Bůh, "nakonec""všechno" dopadne "dobře"   .

 ."


<reagovat 
Džajata (Občasný) - 16.9.2009 > Zeandrich> rozumím tomu, protože jsem si podobnou etapou taky prošla :-) Ale spíš v dětství. Celkem brzy jsem zjistila, že plná hlava nezaručuje plné a otevřené srdce :-)) Ale vědění mám celkem ráda :-D
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 17.9.2009 > Džajata> "...-to já v dětství se dostal jen do určité úrovně... (( ... -např. kakat

do hrnečku, čůrat vestoje, nepapat s pejskem z jedné misky, oblékat si napřed košilku, a pak teoprve kabátek... -apod. )), ... -a dál to prostě tehdy nešlo.
... -já se spíše pohybuji po jakési jakoby spirále ...; ... .
."
<reagovat 
 Džajata (Občasný) - 17.9.2009 > Zeanddrich E.> Jen nepovídej! Dětství trvá určitě do 14 :-))
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 17.9.2009 > Džajata> "...-no jasně,"když myslíš"...":"-)); ...-ale do

14 bych ten "Palác" projít také nestačil... ."
<reagovat 
57188418432178751875 (Občasný) - 25.9.2009 > Výborné. Je to příliš jednoduché slovo, než aby mohlo korespondovat se zalíbením, které ve mně dílo zanechalo, avšak lepší mě bohužel nenapadá. Od začátku do konce je znát promyšlená symbolika, které k úspěchu dopomáhá naprostá plynulost souvětí, která ačkoli jsou dlouhá a komplikovaná, ani na chvíli nepůsobí přetaženě. Jediné co jsem nepochopil, jsou četná kurzívou orámovaná slova, ale věřím, že autor v tom má svůj význam a při opakovaném čtení by jej mohl jistě "prokouknout" také čtenář. Nechci svojí neohrabanou kritikou tohle dílo dále příliš hanobit, proto jen říkám, že se mi zkrátka a jednoduše líbilo.

"Čím chvatněji procházel tím Palácem, tím jasněji věděl, že stihne jen velice málo do "zavírací" hodiny, a na další návštěvy, tak nejisté, se spoléhat nechtěl."

!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 25.9.2009 > 57188418432178751875> "... -díky; ... -pokud bzys ovšem v tom


souboru listoval dál, najdeš i "...odpověď" na svou otázku ... ":-)).
."
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 12 13 14 15 16 18 19 20 21 22 (23) 24
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter