Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Čert a Mikuláš z kolekce Jindřišské povídky
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 16.12.2009 (09:31:31)
další v kolekci>
 

Čert a Mikuláš


“Stárneme kamaráde, tím to je,“ potěžkal Honza pivní sklenici, jakoby pochyboval, zda ji skutečně dopil. Pak ji hlasitě položil na stůl a zvolal: "Pane vrchní, ještě jedno prosím!“


Asi máš pravdu, usmál se kysele Květoslav, „Nina je už má.., všiml sis?“ a na to se hned rozezlil: „Strejdo, co si o sobě kurňa myslí! Strejdo, já říkal strejdovi, když mu bylo..už nevím.“


A tak nebuď tak ješitnej, pamatuješ se snad na Kristýnu, jak s náma..před lety..byla s břichem za anděla? Nina je o dvacet let mladší, seš už pro ni starej senilní vypelichanej kozel. A sundej si tu masku, bylo už deset, děti chrápou, dívá se po nás celá hospoda, nesluší Ti.“

No ty seš najednou nějak chytrej ... ty Mikuláši“ Květoslav uměl při výkladu mávat rukama tak mocně, že by druhému vyšťouchl oko. Ve svých pětatřiceti se cítil na patnáct a tím neustálým strejdo jej nová andělová, kterou od jejích dvou let chodíval strašit, pomalu, ale jistě smetla na jednu společnou hromadu s těmi, kteří si narozdíl od něj tajně henou nedobarvují kotlety. Moc rád se svěřoval, jak jej každá patnáctka odhaduje na dvacet, jak se za ním středoškolačky otáčí - na internetu byl zaregistrován na lide.cz, tedy skutečně nějakou svoji dívčí komunitu kolem sebe měl.


Když byly Nině čtyři roky, potkal ji coby čert v metru s rodiči na Dejvické. Držela v chlupatých rukavicích červené lízátko. Květoslav jí po poslechu básničky, během kterého stála v pozoru jako u tabule, navykládal, že právě zde, v podzemí, čerti bydlí. Nina pak do svých desíti let odmítala vstoupit do metra.


Nina měla od malička ráda přírodu - chodívala s tátou k řece na ryby, povídala si s ptáky a doma v teráriu chovala pruhované morče. Minuly dva roky po příhodě v metru a na Mikuláše jí ten samý čert přinesl v botě dvě vajíčka.


Toto nejsou žádná obyčejná vajíčka Nino, když je budeš vpodpaždí hřát, vylíhnou se Ti andílci,“ zahrál na dívčiny chovatelské city.


Nina vložila vajíčka přesně podle čertových instrukcí před spaním tajně do podpaždí a celá natěšená usínala jsa přesvědčena, že se ráno těch svatých skutečně dočká. Poránu dostala výprask, který ji neodradil od dalších pokusů o vysezení onoho hrabavého ptactva. Když rodiče usnuly, v noční košilce kradla vajíčka z ledničky a balila je do kapesníků do krabiček na ústředním topení.


O roli Mikuláše nikdy nikdo nestál. Každým rokem tato pochodeň kolovala jako horký uhel mezi Květoslavem, Honzou, Štěpánem z Vinoře, Kristýnou a letos už i Ninou, patnáctiletou dcerou Kristýny. Prošli přes půl města až nakonec skončil Honza s Květoslavem sám, v hospodě u Pelikána.


Pane čerte a pane Mikuláši, viďte, že si mě neodnesete?“ Plácla hostinská Květoslava škádlivě po zádech. Květoslav se po majitelce pohostinství ohlédl a pravil, že dnes už toho musel odnést a snést dost a že je tímto stoprocentně vyřízen. Pak se odebral na záchod, odkud se dlouho nevracel. Honza mezi tím sledoval na vysací televizi fotbalové utkání Baníku s Benešovem – když dopil třetí pivo, vstal a vydal se k toaletám zjistit, co se tam děje tak zajímavého, že odtud Květoslav nevychází.

Květoslave, ty tu snad chrníš,“ Zvolal dovnitř – nikdo neodpovídal a bylo slyšel jen sykání a tekoucí vodu. Vtrhl dovnitř a Květoslav právě strkal hlavu pod kohoutek.

Co je, to snad není nutný, vždyť jsi měl jen jedno, ne?“ Neuvěřitelně hleděl Honza na pilnou očistu svého kamaráda. Poslední „ne“ skoro nevyslovil, pivo se mu dralo hltanem vzhůru a tak musel upustit ze žaludku vzduch.

Nejde to dolů, odsekl Květoslav.“ Pak se otočil s tváří rozmáčenou a celou podrapanou od nehtů, jak se snažil zbavit svého nového indického vzezření.


Honza přes veškerou snahu zrudl smíchy.


Nechlámej se, idiote, zítra mám pohovor na novou práci,“ Dostalo se mu vysvětlení.


Budeš dělat čmouda, že jo?“ Chlámal se Honza, „cos na ten ksicht prosím Tě dal?“


Nějakou mast na plísně, nevím, moc jsem to nečetl. Šel jsem do lekárny a řekl, ať mi dají něco, co mě zaručeně nabarví na černo.“


Gadžo, ukaž,“ škrábl Honza Květoslava do tváře a ověřil si tak kvalitu oné malířské potřeby.“


Květoslav toužil být jakýmsi školitelem, na příští den se vybavil novým sakem a zašel čerstvě k holiči. Barva držela jako modrá na obloze. Druhého dne byl Květoslav v kravatě, v saku a v nové kůži skutečně přijat.

Z toho si nic pane Vácho nedělejte, jsem rád, že jste i tak nepovolil. Alespoň vidíme, že jste nezlomnej chlap. Až nastoupíte, čekají na vás daleko horší průsery..“ Poposadil si při rozhovoru upocené brýle až k čelu neznámý dlouhovlasý dlouhán, se kterým se za nějaký čas Květoslav spřátelil.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 16.12.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
moře (Občasný) - 16.12.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 16.12.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 16.12.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Navždy už bez tebe (Občasný) - 17.12.2009 > pobavilo :-)
<reagovat 
blondýn (Občasný) - 20.12.2009 > Tahle povídka má několik chyb, které ji vylučují z kategorie skvělých. Zaprvé se v ní dozvídáme spoustu informací, které pro posun děje nejsou důležité, dokonce ani pro vybarvení psychologie postav. Proto jsou statické. Mám na mysli onen popis Květoslava. Jako největší chybu ovšem vidím závěr. To už bylo naprosto zbytečné takhle dopovědět ve všech směrech, to neponechává čtenáři žádný prostor pro fantazii. Škoda. Jinak gadžo znamená bílý, takže v tom tvém kontextu se to, podle mě, nehodí. A jen tak pro nic zanic by mu gadžo neříkal.
Body: 3
<reagovat 
jarkakrej (Občasný) - 6.1.2010 >
Body: 5
<reagovat 
Hanča (Občasný) - 6.1.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 10.1.2010 >

"

 

."


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
0 2 3 4 5 6 7 9 10 12 13 14 15 16 17 19 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 (29) 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 43 44 45 46 47 48 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 69 70 71 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter