Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí " "Maimonides" a J. A. Komenský -část 1. z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Stálý) - publikováno 29.6.2009 (00:57:17)
další>
" "Maimonides" a J. A. Komenský -část 1.

V době, kdy si člověk uvědomuje nebezpečí separace od "globálního" pohledu na život naší planety, nelze ignorovat výzvu hlubinné ekologie jako souvztažnosti mikrokosmu s mikrokosmem Univerza. -Aby život naší planety Země nebyl vydán všanc "slepé nahodilosti osudu", vynořují se nutně archetypy hledání a záchrany v moudrostech starověku. -Jakýsi druh "duchovní galvanizace" jako zušlechťování světa pomocí odvěkých osvědčených pravd a ctností duchovních mistrů, jejichž souznějící táttvy se projektují do "ohniska času".


- Z posttalmudické historie judaismu vystupuje významná osobnost židovské kultury rabi Moses ben Maimon – Maimonides. ... Narozený v Cordobě ve Španělsku r. 1135 měl integrující vliv na judaismus jako filozof, náboženský myslitel a lékař svým esoterickým kódem vloženým do "Mishnah Torah" – komentáře k Toře. Působil významně i jako pedagog, neboť učil své žáky racionálnímu přístupu k životu, integrujícímu tvůrčí duchovní prostor s uplatněním imaginace, exaktní fantazie a intuice jako "vyššího transpersonálního" "já". Po pádu Cordoby opouští s rodinou Španělsko, aby v Egyptě provozoval lékařskou praxi. Jeho postřeh vlivu duševních a duchovních energií na tělesné zdraví člověka, poznání a aplikace jejich regulace mu vynesl titul královského osobního lékaře.


Maimonides rozčlenil medicínu do tří oblastí: preventivní, kurativní a rekonvalescenční, přičemž akcentoval prevenci jako vědomý mentální přístup ke zdraví či nemoci. -Zdůrazňoval odbornou diagnozu před léčbou ohroženou nezodpovědným odhadem šarlatánů. Jeho filozofické hledisko vycházející z interpretace svatých písem "Sefer Jecira – knihy stvoření a utváření", a knihy "Sefer Zohar – knihy jasu" – bylo podkladem jeho léčitelské praxe jak souvztažnosti prosvětleného člověka, jehož jiskry Boží o ozdravné síly přicházející shůry jako světlo Boží moudrosti a zdraví. -Podstatou jeho filozofie kurativní je akcent "biblických ctností" jako předpoklad "návratu" "ztraceného" a "rozpolceného" člověka do "harmonické" jednoty s Univerzem. -Akcentuje svobodu vůle zakódované v Toře jako "svobodné volby" dobra či zla, požehnání či odplaty. Jeho pojetí osvíceného rozumu světlem Boží moudrosti – Chochmach – rezonuje s pohledem významných současných přírodovědců a psycho­analytiků ( (J. Campbell, K. Wilber, R. Dass, Ch. Tart, F. Vaughan, S. Grof )), kteří akcentují "holotropní" vědomí jako integrovanost ratia s transpersonální inspirativně tvůrčí oblastí ducha, jako symbiózu mystiky s vědou. -Toto pojetí se zcela odklání od machiavellistického pojetí světa, které spolu s vystupňovaným materialistickým světonázorem, ..."oko za oko a zub za zub", dusí zdravé výhonky demokratického a humanistického myšlení a cítění i v našich dějinách. Jistá souvislost Maimonidesa s Pansofií Komenského je zřejmá, neb historicky je doloženo, že tento velký rabín měl významný vliv na pražskou vzdělanost ve středověku. -Jeho akcentace vnitřního prožitku, jako vědomí démantového, souzní s Komenského učením o "hlubině bezpečnosti". Shodný etický náboj obou má společného jmenovatele: celý vesmír včetně naší planety se pohybuje nikoliv z naší vůle, jen "člověk se stále hašteří, kolik že stojí miska čočovice", místo aby pozvedl hlavu o kousek výš a pohlédl nahoru. -Člověk má podle Maimonidesa na vybranou: buď být spravedlivým jako Mojžíš, nebo být hříšníkem jako byl Jerobom – bláznivý, krutý, skoupý a marnotratný. -V traktátu Silná ruka zobrazuje Maimonides existenci Boží následovně: „Stvořitel nepředurčuje člověku, bude-li dobrý či zlý. -Hříšník však působí sám sobě škodu.“ Proto by měl člověk poznat "své hříchy" jako zápory, lkát nad "nimi" s vědomím způsobené újmy "na duši", jejíž božská jiskra je zablokovaná temnotou "nižší" přirozenosti... . Máme však svobodnou vůli opustit svou špatnost v "každém" okamžiku, a "začít" znovu; ... .
(( ...- pokračov. ))

Miluše Šubartová
prof. Miluše Šubartová, 2005, Brno,;









(( Pozn.: ... -autorka dává své texty -včetně tohoto -většinou "volně k dispozici", nepřeje si však, aby případné citáty či úryvky byly nevhodně "vytrhovány" z kontextu -jsem tedy autorkou pověřen posoudit možnost -"vhodnost" použití pouze takového úryvku, apod.; -kontakt na autorku v připadě zájmu "zprostředkuji" ; - Zeanddrich E. ))
."


Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 29.6.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 29.6.2009 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 (57) 58 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter