Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky "ŽENY, MUŽI, STRUKTURY A VĚDA" z kolekce Ožehavá témata
Autor: Markéta (Občasný) - publikováno 1.3.2007 (13:42:52)

Ženy a muži jsou si rovni. Rozlišují se jen nepatrně … a tam, kde se rozlišují, to pro každodenní život nehraje absolutně žádnou roli. Biologové, neurologové, i anatomové, ti všichni hlásají rovnost pohlaví. Ti všichni nenašli žádný velký rozdíl mezi mozkem ženy a muže, a všichni hodili stoleté rolové předsudky do koše.

 

Mozek ženy i muže je od narození stejný. Od tohoto momentu jsme řízeni hormony. Naše budoucí role nám však výlučně určuje kultura společnosti. To, jestli bude umět žena zaparkovat, nebo muž vyšívat,  to jestli se žena bude umět poprat nebo muž ladně pohybovat, to jestli se žena stane úspěšnou geodetkou nebo muž vzorným pečovatelem, to jestli bude muž arogantním mazánkem nebo žena podceňující se anorektičkou, to rozhodne vliv rodiny a společnosti, do které se narodíme, ve které žijeme. Tyto vlivy nám odmalička modulují mozky a dovolí či zakážou dále se rozvíjet do toho či onoho směru, umožní nám se prosadit a nebo ne.

 

Česká kultura není stejně spravedlivá k oběma pohlavím. Naše ženy jsou za stejnou práci placeny méně než jejich kolegové. Naše ženy mají malé sebevědomí. Studentky při diskusích často mlčí, bojí se říct nahlas svůj názor, a bojí se říci i to, že jsou feministky. Já jsem feministka, a chtěla bych stejný plat za stejnou práci, a to, že mám prsa, mě ještě nepředurčilo k tomu, že musím o dítě pečovat sama. JÁ JSEM FEMINISTKA, a nepřijmu roli dvou směn – ranní v práci a odpolední doma. A nebojím se to říci nahlas, přeji si osvobodit se od toho řetězu u sporáku, který mi v minulém století manžel povolil, jen když přivezli uhlí.

 

A že je mezi muži a ženami velký rozdíl? To je hloupost založená na teoriích z doby kamenné. Nezapomeňme, že vedení domácností v paleolitických jeskyních je především teorií. Já se domnívám, že praženy se lovu mamutů hojně účastnily.

 

A není to politická korektnost ani feministická horlivost, co nutká ženy po celém světě prosadit se a budovat kariéry. Chuť po moci a vedení mají ženy i muži bez rozdílů.

 

Ženy a muži jsou si rovni. A jsou mezi nimi komplikované struktury. A ty jsou velkou vědou. A ve vědě jsou tyto struktury ještě větší vědou. A proto bych chtěla, abyste si prohlídli snímky struktur a zamysleli se nad tím, jak nás naše kultura ovlivnila, jak nám některým zkomplikovala a některým ulehčila život.

 

Zapomeňme na role českých Adamů a českých Ev a uvědomme si, že jsme jen sumou vlastních zkušeností. Naše biologie nám neurčuje náš osud! Chceme říkat dívkám, že jsou hloupé? A nebo je podpořit?

 

Připíjím na moderní české muže, kteří respektují a podporují své ženy, dcery, kolegyně, studentky a kamarádky. Připíjím na ženy a muže, a na vědu mezi nimi.

 

Za pomoc při organizování výstavy děkuji Jirkovi Neumannovi, Petrovi Štěpánkovi, a především paní Roubalové a paní Huráňové. Za inspirativní podporu děkuji Karlovi Manuelovi a Rafaele von Bredow (5/2/2007, Spiegel: Das gleiche Geschlecht, č.6).

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
1 2 4 4 5 6 7 (8)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter