Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Křičela jsem
Autor: Simonka (Občasný) - publikováno 13.1.2005 (16:17:51)

KŘIČELA JSEM

 

Uložil jsi můj hlas

do bedýnky

s ubrusy.

Teď se díváš

tím svým tónem!

Druhé, třetí,..

Slyšíš?

Naše jabloň

nám chystá hostinu.



Poznámky k tomuto příspěvku
drfaust (Občasný) - 13.1.2005 > *
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 13.1.2005 > zdravím. :-)
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 13.1.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 15.1.2005 >

Druhá část na mě působí trochu naivně (možná jednoduše, prostě momentálně mě nenapadá výstižný výraz), ale tohle, to je vážně parádní:

 

Uložil jsi můj hlas

do bedýnky

s ubrusy.

Teď se díváš

tím svým tónem!


Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > ajaj.. ono to je zpátky..
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 19.1.2005 > Emmet_RAY> 

Emmete klídek, tohle přece není nijak zlý.


Body: 5
<reagovat 
Saimon (Občasný) - 30.3.2005 >

Od kdy ses dala Simi na poesii??

Proč? Víš,že já ji přece nemusím!.)


<reagovat 
čtenář stanislav - 9.12.2005 > parádní kousek!
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 13.9.2008 > jojo, pěkně to je napsaný...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
jakpro (Občasný) - 12.2.2005 > Paráda. Jsem rád, že jsem si zas mohl přečíst něco od tebe, i když tu už taky nejsem moc často:)
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 13.9.2008 > jakpro> hehe, teď tě tu vídám často...
<reagovat 
 jakpro (Občasný) - 18.9.2008 > stanislav> no já tebe taky, ale simonka tu už bohužel neni
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.9.2008 > jakpro> ale jo, včéra sem ji tu viděl...
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 5.5.2010 >

Teď se díváš

tím svým tónem!


Body: 5
<reagovat 
kolohnát (Občasný) - 10.5.2010 > ukládáme
Doporučil 
<reagovat 
kolohnát (Občasný) - 10.5.2010 >
Body: 5
<reagovat 
měděnobradý (Občasný) - 17.5.2010 > Tak, přišel jsem nakouknout a nejsem spokojen.
Abych nebyl lynčován, že jen co přijdu, už plivu síru, pokusím se své stanovisko objasnit.

Střídmost, oproštěnost výrazu jeví se mi zde spíše jako negativum. Je zde patrná absence jednotící linie, přitom jednotlivé obrazy mají určitý potenciál.
Synestetické "Teď se dívá/tím svým tónem!" je v básni jako pěst na oko. Znova: neupírám tomu poetičnost, ale neorganičnost výrazu z toho dělá spíš takovou rolničku na volském povozu.

Neříkám, že báseň není evokující, ale přemýšlím nad tím, jestli v té pozitivní míře.
Jestli to není jen nekonzistetní výplod, který boří hranice "autorského směřování čtenáře".
Schválně nechci použít termín autorská intence, neb si nejsem jistý, zdali něco takového vůbec existuje, ale každý autor má tendenci do básně vložit něco, čím by své čtenáře určitým způsobem směřoval - ať vidí realitu podobně jako on, nebo naopak zastírá své vidění, aby donutil čtenáře odkrývat, uvažovat apod. Vždy se tam bije princip jakéhosi náznaku s principem utajování, principem metafor. To všechno funguje, pokud v závěru dostaneme určitý obraz nebo vytvoříme efekt, který nám dá lépe pochopit "autorův svět". Tady mi však přijde, že princip zatajování převažuje nad sdílností. A ono se pak často stává, že takovouto hříčku zaplníme vlastními fantaziemi a vyvstanuvší obrazy připisujeme imaginaci básníkově, ačkoli si v rozehrané partii už hrajeme sami se sebou. Stále se mi nechce věřit, že smrt autora je směřování poezie.
3.
Body: 3
<reagovat 
 Simonka (Občasný) - 2.6.2010 > měděnobradý> 

Dobrý den, omlouvám se, že reaguji s takovým zpožděním, ale je to přeci jen starší báseň a to je možná i důvod proč se mi Vaše kritika neobjevila v poznámkách.

 Vaši kritiku nevyvracím spíše děkuju a skutečně si cenním, že jste jí věnoval tolik času.

Protože nevím, jak "zasvědceně" odpovědět, tak jen vykreslím původní obraz, podle kterého báseň vznikla.

 

Představovala jsem si starý pár (manžele nsad) babička s dědečkem, co sedí před chaloupkou s výhledem na svůj jabloňový sad.

 

(Pár, který spolu tolik let prožil a mnohým prošel, nepotřebuje slova, aby věděli na co ten druhý myslí, stačí gesto a druhý hned ví co znamená.) 

 

 V mém obrazu babička lamentuje, dědeček mlčí (babička zná a ví co, které jeho mlčení značí a dojde jí, že lamentace je, hloupým hrachem), na usmířenou, jim jabloň chystá hostinu.

 

to je vše, jen takový proteplený idylický obrázek, mladého děvčete, o lásce dvou lidí na sklonku života :-)

 

Klidně napište, jak by se snad dala báseň přetvořit, nebo cokoli, ráda příjmu jakoukoli radu

 

Ještě jednou děkuji za čas a Vaši kritiku Hezký den Simona


<reagovat 
měděnobradý (Občasný) - 3.9.2010 > Přetvořit? To snad ne. Ono je hodně způsobů, jak báseň interpretovat, a poté, co ji autor dopíše, žije už svým životem. Ten kumšt ale vidím v tom, jestli se autorovi přes mnohoznačnost slov a osobních referencí, zkušeností a vnímání čtenářů daří ty čtenáře směřovat tam, kam chtěl. Promiň, ale z tvého popisu stavu věcí, nad kterými báseň vznikla, mně to zrovna nepřijde. Napíná sice obrazotvornost a zvědavost čtenáře, ale dle mého názoru nevyvolává chtěný pocit ani nepřibližuje ke kýženému obrazu. Ale je to zase můj názor, jak říkám, druhý by mohl říci, že autorský záměr neexistuje a basta a já se můžu jít klouzat (nebo se spíš začít hádat, ale nejsem Eco nebo Culler, abych ho dokázal přesvědčit ;) ) PS: taky se omlouvám za neuvěřitelně pozdní odpoveď, ale ta pošta dole, kde chodí avíza, je tak snadno přehlédnutelná... Hezký den.
<reagovat 
lenulela (Občasný) - 5.10.2011 >

KŘIČELA JSEM

 

Uložil jsi můj hlas

do bedýnky

s ubrusy.

 

Teď se díváš

tím svým tónem!      .......ráda jsem našla


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter