Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Respekt? Bravo!
Autor: g morr (Občasný) - publikováno 13.4.2007 (14:54:16)

 

 

Respekt? Bravo!

 

Loni jsem se začal bát. Že se Respekt stane dalším víceméně zaměnitelným časopisem v lesklé obálce. Nejhůř pod taktovkou Miloše Čermáka nějakým Bravem pro starší a pokročilé.

 

 

 

Ve skutečnosti změny nebyly zdaleka tak razantní a navíc byly k lepšímu. Čermák rád zaplul zpátky do Reflexu. Respekt trochu změnil vnitřní grafiku a přibylo pár stránek. Jednak posílily respektovské blogy, jednak přibylo překladových článků a obecně přibylo kultury v užším slova smyslu. Dvě čísla po změně je brzo na nějaké hlubší hodnocení, zdá se, že směr je dobrý. A jestli budou prostor dostávat tak mysl občerstvující články, jako ten (bohužel zamčený a z webu pouze pro předplatitele) od Umberta E...

 

Umberta E. není jistě třeba představovat, všichni ho nejspíš dobře znáte z časopisu Texty. Tentokrát se ale vytáhl. Jádrem jeho článku je aktuální příběh z Taliánska. Pár kilometrů od rozvalin antického chrámu chce nějaký podnikavec postavit antický chrám zbrusu nový. Turisti jistě budou proudit. A intelektuálové se pohoršují...

 

Správně k nim ale Umberto praví: Vy voli! Jen je nechejte. Konečně – davy stejně originál umění škodí, dupou, funí, jsou. Ať jsou ruiny zase pro elity. Pro elity, které vědí, kam se to vlastně vypravily a co tam dělají. Dneska se jde do galerie nudit kdejaký trouba, protože mu řekli, že se to sluší. Postavte mu novou galerii, naplňte ji kopiemi, udělejte mu je barevnější, ať se mu víc líbí. Víc falešných pyramid. Víc falešných Davidů. Víc piva ve středověkých krčmách.

 

Trefa do černého, Umberto! Trefa do Umberta, Respekte.

 

 

 

 

 

(Jedna věc mi ale neleze do hlavy. Nedokážu vymyslet, co nabídnout masám mastodontů, kteří v zimě okupujou hory, v létě řeky. To jsou místa, která patřila dřív taky svého druhu elitám... Postavit v Praze pár kopců i s černou sjezdovkou?)

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Luk Malér (Občasný) - 13.4.2007 > čelem k masám
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 15.4.2007 >

ty masy jsou soběstačné... (popřípadě poptávají zboží jinde/jinak) pro ně netřeba žádných intelektuálních plánů.

ale respekt nečtu, tak jsem tomuhle příspěvku moc nerozuměl, jsa mimo obraz (nejspíš). :-)


<reagovat 
MiKa (Občasný) - 15.4.2007 > jo, ještě jeden dodatek: chytrému napověz, hloupého kopni -- to je sudetské přísloví, u nás se netrká, u nás se zásadně kope :)) no, už rači du, aufvídrzén :)
Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.4.2007 > MiKa> Jo, Umberta E. v časpoise Texty doporučuju prosurfovat. Je to pravda trochu interní joke... ale i tak.
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 15.4.2007 >

chodím kolem jako pitomé děvčátko kolem horké plotny a váhám: mám - nemám? a tak já si šáhnu

 

nejdřív si půjčím lukmalérovu poznámku a trochu si ji přizpůsobím: já bych totiž neřekla čelem, nýbrž prdelí k masám

 

tolik k nadpisu, teď úvod: tedy úvodem bych chtěla říct, že obdivuju tvůj styl, tvé texty bývají jako úsporné a čisté šlehy, parádní rány, žádný zbytečný rozkecávání, jen pár slov, ale můžeš si s nima, čtenáři, kebuli lámat -- je to bezva hra, kdy zabíjíš víc much jednou ranou, v některých slovech bzučí významů celý hejno -- v tom nejlepším smyslu slova infotainment

 

já si to užívám, opravdu, jenže tady mám jeden problém: já nějak nezachytávám správně tón, není mi úplně jasný, kdy, g morrrre, irrrrronizuješ a kdy jsi smrrrrtelně vážnej, chválíš vlastně ten respekt nebo co? aby to celý nebylo jó jednoduchý, tak von zřejmě ironizuje i ten umberto humberto, kterýho neznám, páč respekt čtu málokdy -- já vím: chytrému napověz, hloupého kopni a mě i kdybys kanadou do kulata zkopal, tak z toho nebude ničevó

 

ale na ten článek jsi mě nachytal, ráda bych si ho přečetla, co tam umberto volům praví o funících davech

 

závěrem: dávám ti D, ať si hlavinku lámou i ostatní

 

prágl zdraví pitomé sudetské děvčátko 

 

hajsss :)

 


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.4.2007 > MiKa> 

trochu se mně to pokazilo tím, že nejsou vidět odkazy. ale jen maličko. ono by stejně nebylo poznat, co je a co není ironicky.

a vlastně to ironicky nemělo být vůbec. eco prostě nesmírně vtipně otočil intelektuálské nářky proti kulturním barbarům; říká zhruba něco v tom smyslu: přestaňme je nutit do vysoké kultůry. je to proti nám, proti nim a je to proti vysoké kultůře.

nacpi povinně zájezd dělníku do treťjakovské galerie.

 

nebo jinak -- když nedokážeš ocenit rozdíl mezi pyramidou v gíze a v las vegas... proč bys měl jezdit do gízy a dupat, otřásat její chatrnou statiku a odhazovat tam igelit? neříká vlastně nic jiného než "jedem des seines"... ale přiznávám, že mě tím nakopnul. byl bych ochotný se pohoršovat nad tím, že pro mamon se vychází blbečkům vstříc, jejich potřebě pozlátka a kýče. a nějak mi ve svatém zápalu nedošlo, že tak to má být a že je to lepší, než... ještě jinak: převčírem jsem šel lesama na procházku. z křivoklátu proudily desítky lidí. sobotní výlet... myslíš, že z hradu odcházeli s radostí? ne, byli utahaní a zpruzení. ne každý prostě dá hodinku a půl s jagelloncema a fürstenberkama... a proč by měl? stejně mu to bez nějakého základního historického backgroundu nemůže nic povědět. to je pro historiky. co by bylo pro něj? nevím, středověká žranice... atd.

 

jestli budu mít čas, trošku to překopu. a hlavně dneska už budu vědět, jestli je v respektu zas nějaká perla.

 

no... a ten plevel hor a řek... to jsem si tam samozřejmě přidal. protože to eco neřeší, neleží mu to na srdci. a navíc se fakt žádný elegantní řešení v podobě lacinejch kopií pro masy nenabízí.


<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 16.4.2007 > g morr> 

děkuju za odpověď - s tím ironizováním jsem mířila hlavně na hedlajn - Respekt? Bravo! -- ono to působí dojmem, že chceš tímhle způsobem respekt zařadit do stejný ligy jak bravo a chválíš ironicky, ale pak zas ten samotnej článek vyznívá jinak - no a vlastně by to šlo vyložit ještě i jinak (taková jako převrácená pochvala), už se do toho nechci zaplejtat :)

 

v jakym čísle respektu byl, prosím, ten článek?

 

jinak s tím konceptem nedělat z památek a galerií snobárnu naprosto souhlasím (jenže já si myslím, že člověk jako takovej je stejně hovado, který vesele pracuje na sebedestrukci, jsem prostě, co se homo sapiens sapiens tejče, těžkej pesimista:)


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 22.4.2007 >

Asi jde o umbertovskou otázku "upravovat či neupravovat".

A MiKa říká, že ten článek je dobrý, ačkoli (nebo právě proto, že?!) není tak docela jasné, co tím chce básník říci. To si myslím taky, je to takové nabodeníčko. Nakonec nemusí říkat "je to bílé" nebo "je to zelené", prostě ho jen zaujalo, že to ej barevné.

Mně by spíš docela zajímalo, jak by básník oddělil ty elity od plev. Kde by se řeklo, ty smíš - a ty ne.

Napadá mě třeba finanční laťka - drahou vstupenku si nemůže každý dovolit.

Nebo profesní  - ne každý má doktorát z dějin umění.

Oba způsoby jsou i dnes funkční, především u historických památek.

A i když samozřejmě nehlasuju za totální vybrakování všech fondů, občas mi přijde zbytečné syslit vánoční cukroví až do 10. ledna, kdy je trvrdé a vyhodí se.

 

Na druhou stranu bych se vůbec nepohoršovala nad replikami historických památek.

Například expozice, na které momentálně pracujeme, je cca z 85% tvořena z autentických předmětů v kombinaci s replikami. K těm patří například replika pravěké chýše, průřezu mohylou... Hraniční zákoutí je kombinované, umělý trávník, nově podle originálu vytvořená celnice, replika hraničního kamene, pravý hraniční kámen, pravý českoleský dub a rpavé přírodniny (listy, větve, kameny...)

 

V jistém smyslu by repliky například historických památek mohly být větším přínosem než originály, neboť by mohly ukázat víc než zbytky původních kulis.

 

Do tohohle polínka by se dalo dlouho systematicky řezat...


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 23.4.2007 > ztratila> Jak oddělovat? Ony se oddělí samy. Samozřejmě ti tam vždycky bude haprovat nějaká skupinka snobů... ale to už není podstatné.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 28.4.2007 >

Neumm si představit, že přijede zájezd a n+kdo řekne: "Toníku a Maruško, oba chcete vidět Křížovou kapli, ale půjde jen Toník, protože..."

 

Musíš vystudovat určitý obor na VŠ, nebo mít prachů jak peří, abys měl nárok zajímat se o historii?  

 

 


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 28.4.2007 > Chci tím hlavně říct, že mám pocit, žes ty kategorie, co můžou a co už ne, vymezil trošku... moc subjektivně. V současný situaci není únosný, že se všechny historický památky zavřou a zpřístupní jen odborníkům. Na druhou stranu, bylo by spravedlivé zpřístupnit je za vysoký poplatek?  - A jak uznáš, kdo je hodena  kdo není?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.4.2007 > ztratila> 

Jéžiš & Mária, tak to bychom si nerozuměli fest. Vůbec nic bych nechtěl kádrovat, ani vysoký vstupný dávat. Po mém (resp. po Ecově, s nímž se ztotožňuju) soudu by si to vytřídila neviditelná ruka trhu. Mně zajímají cisterciáci a tebe zajímá "středověká" hostina. Já si dám tu práci, že si pěšky vyšplhám na zříceninu, ty si klidně vyjeď lanovkou na umělej hrad, kde tě i zcela autenticky pomučí.

 

Ještě abych přemýšlel nad tím, jak to doopravdy realizovat, nedejpámbu abych se montoval do výchovy mládeže...


<reagovat 
veršoun (Stálý) - 2.5.2007 > už dlouho říkám, dejte mi seznam kulturních akcí, ať víme, čemu se vyhnout, zajdeme tam jindy, až tam nebudou snobi ... ano, postavit jim kopie
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 6.5.2007 >

I tak tomu moc nerozumím.

Třeba my jsme měli ve Kdyni valnou část exponátů autentických (předměty související se zpracováním vlny, lnu, dřeva, se spolky, obchodem, tradičním zemědělstvím atp.).

Části věnované historii pravěku a středověku byly naopak modely. Šlo o průřez mohylou, model pravěké chýše a model středověké brány - kombinaci velkoformátových fotek, kašírování a použití pravých technik. 

Obojí myslím funguje.

 

Já si dokážu představit, že se postaví nějaké kašírované modely, které budou dobové poměry simulovat líp, než autentické památky (mnohem citlivější a často zachované jen částečně). Taky si dokážu představit, že se někdo radši koukne, jak to doopravdy fungovalo a někdo si rád sáhne třeba jen na kousíček něčeho opravdu autentického. Ale neumím si představit - a to mě právě na tom tvém eco-morru (podle vzoru čoromoro) zaujalo - že by byl jeden z těch dvou potenciálních zájemců označován za blbce a proč.     

 

 


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 9.5.2007 > ztratila> 

Tak já to trochu přeženu, aby to bylo líp vidět. Nejde o průřezy mohylou, ty jsou pořád pro elity. Spíš o tenhle směr: http://www.i4vegas.com/Hotels/Luxor_Hotel_Casino.html ;))


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 9.5.2007 >

Anebo se zeptám eště úplně jinak.

Kdo je podle tebe modelovej návštěvník takový náhražky a kolik myslíš, že je to procent návštěvníků památek?


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 9.5.2007 >

e ej rpavda, že tatvoje památka je docela inpirativní:)


<reagovat 
stanislav (Občasný) - 26.7.2008 > štěpný dílko
Body: 5
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 15.11.2008 > Aktualizovat.. :o)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 17.11.2008 > Uther Pendragon> Hm... ve svojí kategorii pořád nejlepší. Ale vracet se k tomu teď nechci.
<reagovat 
 Uther Pendragon (Občasný) - 17.11.2008 > g morr> To jo, ale jednooký.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 21.11.2008 > Uther Pendragon> no, nerozumím ti. jestli chceš, zkus mi to vysvětlit. teď se ale k tomuhle vracet nechci.
<reagovat 
 Uther Pendragon (Občasný) - 13.1.2009 > g morr> V čem mi nerozumíš? Prvním příspěvkem upozorňuji, že úroveň stále klesá. V druhém ho přirovnávám k jednookému mezi slepými.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter