Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 2.11.
Památka
zesnulých
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Seznam čísel časopisu Totem.cz 
 19.číslo časopisu - Podzimní výběr 
 18.číslo časopisu - červenec 2009 
 17.číslo časopisu - únor 2008 
 16.číslo časopisu - duben 2007 
 15. číslo časopisu - leden 2007 
 14. číslo časopisu - říjen 2006 
 13. číslo časopisu - červen 2006 
 12.číslo časopisu - březen 2006 
 11.číslo časopisu - prosinec 2005 
 10.číslo časopisu - říjen 2005 
 9.číslo časopisu - květen 2005 
 8.číslo časopisu - březen 2005 
 7.číslo časopisu - leden 2005 
 6.číslo časopisu - jaro 2003 
 5.číslo časopisu - Léto 2002 je tady v plné své kráse. 
 4.číslo časopisu - Literární číslo s hudebním a grafickým doprovodem - říjen 2001 
 3.číslo - Grafický výběr z toho, co se na Totemu urodilo - 30.4.2001 
 2.číslo časopisu - další výběr příspěvků, které zaujaly...11.1.2001 
 1.číslo časopisu - Výběr toho nejlepšího z Totemu od 1.11.1999 
  
 Rubriky s vybranými příspěvky
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce@totem.cz nebo na nick redakce.
   

               


Náš sponzor
Alnamura
Kacur
Okamzik

 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 22.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:Mizení podob
Lin Sien Ti (Občasný) - 10.3.2006 > Raimund> 

Právě že nechci omezovat řeč víc, než už je. Je tu ale povědomí, že významová pauza nebo zámlka je někdy nosným místem sdělení v rámci básně. I ticho mezi slovy (či verši) hovoří. Pojmy evropského typu - tohohle normování se musí každý autor zděsit. Poezie byla vždy také vynalézáním možností řeči (a šla za tzv.běžně užívaný jazyk) "bez omezení škatulky".

Ano, něco mi to dává, někam jdu a navíc ještě to píšu, aby to třeba v někom zaznělo (ať už souladně nebo nesouladně).

Nesleduji kam by se dalo dostat nebo nedostat, prostě si po svém jdu. Jediné co mne "v rámci poezie" málo zajímá jsou podezíraví lidé. S těmi se totiž sdílení většinou nezdaří. Východní kořeny, inspirace, tendence, tradice... ze samé pokleslosti dneška plyne, že už člověk nemůže KDEKOLIV něco z gruntu vnitřního napsat, aby se hned někdo neozval s tím, jak se mu zdá, že v textu cítí něco cizorodého, přejatého, odněkud inspirovaného atd. atd.

U příspěvku:radikální štvejk
Lin Sien Ti (Občasný) - 10.3.2006 > To jsi se, Lyryku, trochu přehmátl s těmi pany básníky, ne? To cos tu vysolil asi tedy odpovídá tvému vidění světa, ale nějakou práci na "veledíle" v tom tedy vidět (z mé strany pohledu) není ani za mák. Takových směsí myšlenkových pochodů lze totiž napsat za den několik, ale Pustina či Cantos jsou díly značné preciznosti a vyzrálé básnické práce, a ne takovéhoto vypuštění bublin. Piš si co chceš, ale nedělej tu taková trapná srovnání s velkými díly a jejich autory. myslím, že i "mlhadla" mají své meze.     
U příspěvku:Mizení podob
Lin Sien Ti (Občasný) - 10.3.2006 > Raimund> 

Jedna ze schopností (či složek) mysli je pozorovací. To, co nazývám "mysl" buď vytváří myšlenky, představy, zkrátka nějaké koncepty, ale když se ji podaří trošku uklidnit, tak může být pouze ve stavu registrujícího, pozorujícího, toho, kdo je vědomě přítomný u toho, co se děje. V takovém rozpoložení (jogíni je myslím nazývají kontemplace) se pak nahlíží, jak jsou všechny ty děje a věci "kolem i uvnitř" relativní, svým způsobem nepevné, nestálé. Pokud by šlo tohle převádět do řeči a sdělovat, tak už tu nejsme  

Lidská řeč a pojmy na tohle prostě nestačí. Jde se k tomu jemně a tiše přibližovat.

V takovém rozpoložení se dá přihlížet, jak "prázdné jsou podoby, jimž tu přihlížím". 

U příspěvku:radikální štvejk
Lin Sien Ti (Občasný) - 9.3.2006 > Úžasné, když se básník drží u tématu a výstižně jej zachytí. A ví co sděluje.  
U příspěvku:bezradnost
Lin Sien Ti (Občasný) - 9.3.2006 >

Moc se mi líbí. Kerouac by z toho možná střihl hned nějaké to haiku, třeba:

 

Do mezer mezi domy

jak stíny

domů nedojdem 

 

(Teda ne že by tohle bylo haiku :-)) (To je samosebou žertem, tvá báseň je skvělá tak, jak si leží běží)

U příspěvku:Mizení podob
Lin Sien Ti (Občasný) - 9.3.2006 > ..........> 

Hovořím o "prázdnu podob", ne o "postrádání podoby". To je rozdíl.

Když řeknu, že na obloze nejsou ve dne mraky, a tedy je prázdná a jeví se v modré barvě, říkám tím, že na ní nejsou vidět žádné formy, její podoba je "prázdno" a projevuje se v tu chvíli jako bezbřehá prázdná modř.

Neřeknu, že obloha je "plná" modři, protože aby něco bylo plné, musí být v něčem ohraničeno. 

Podobně když řekneš, že se ti zdá, že čas rychle utíká, nebo se vleče, máš asi namysli "jak se časovost jeví v naší mysli". Ale zcela bez pochyb je, že to co se mění a děje (časově) má určitou periodicitou. Ovšem ta je u každého ještě naroubována na jeho subjektivní prožívání času. 

A přece by se dalo říci, že čas je po stránce podstaty prázdný. Vše co známe se nějak děje "v něm", ale on paradoxně sám hranice nejeví. Nevíme kdy zcela vypršelo minulo, kdy je přítomno a kdy začíná budoucno. A ještě k tomu mluvíme o "čase" v přirovnáních, nepřímo.

To, že něco můžeš nahmatat neznamená, že to z jiné stránky náhledu nemá v posledku prázdnou "podstatu".

Ovšem to bychom tu u tématu tak lákavého pro některé buddhistické adepty, zůstaly "bez mála navěky"  

Ať ti polední talíř nabídne co nejvíce jevů, které v tobě hned zmizí      

U příspěvku:Ma-cu
Lin Sien Ti (Občasný) - 8.3.2006 > Lei> 

U příspěvku:Ma-cu
Lin Sien Ti (Občasný) - 8.3.2006 > ..........> 

Myslí, že o ní bylo v knize Mythologie do toho maďarského autora (jehož jméno mi též vypadlo).

A také v Lexikonu čínských symbolů například  

U příspěvku:zima
Lin Sien Ti (Občasný) - 7.3.2006 >
U příspěvku:To nic...
Lin Sien Ti (Občasný) - 7.3.2006 > Ještěže Nic neexistuje.
U příspěvku:Podstata koní
Lin Sien Ti (Občasný) - 7.3.2006 > šedé> Také doufám. :-)
U příspěvku:klišovitá ve sklepě i na půdě
Lin Sien Ti (Občasný) - 6.3.2006 > ****
U příspěvku:stínohra
Lin Sien Ti (Občasný) - 6.3.2006 > ****
U příspěvku:Zanechané
Lin Sien Ti (Občasný) - 3.3.2006 > marsyas> To je fakt.
U příspěvku:Zanechané
Lin Sien Ti (Občasný) - 3.3.2006 > marsyas> No, spíše nechal v domě tolik sebetesklivé nálady a důležitosti Ega jeho vlastních básnických "náhledů", že vyhnal z domu všechny tiché dárkyně-Můzy i s veškerou živoucností. I ta domácí kočka opustila své oblíbené místo a šla někam na vzduch. Někdy je lepší si pozvat na návštvu kostlivce než "tklivého básníka mnoha slov". :-)) Kostlivec alespoň zanechává za sebou reálnost svého "neživotna", ale tento básník depresy a smutkobolnost nasávál a vychutnával, a pak ji rozhazuje nejen po básních, ale ještě to rozvíjí v dlouhých debatách o "hrůze a bolu existence" po večerech.

Takže se často i vitálním lidem přitíží, natož těm citlivějším. :-))
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 2.3.2006 > Claw> Tam kde ty asi hledáš důležitost teček, tam já důležitost tolik necítím. Otázka je dána otazníkem, jakkoliv významově otevřený konec je dán třemi tečkami. Tam kde je nezbytné nechat prostor otevřenosti verše, jsou významově tři tečky a na konci ještě otazník, který napovídá, že se v rámci otevřenosti výzanamové tážu.
Byla tedy asi chyba nejdřívě dát otazník a pak trojtečku. Ale myslím, že tohle opravdu není to hlavní.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 2.3.2006 > Lyryk> Obecněji - Příjde mi, že se dlouhodobě míjíme. Na otázku proč nemám zatím odpověď.
Co se týče důvodů, které stojí z mé strany proti tvým přístupům v poezii i jinde, myslím že už bylo řečeno dosti v minulosti. A navíc to asi nepatří řešit tady pod dílem, ale spíše do vzájemné korespondence.
V oblasti významů slov, termínů a přístupů k poezii a poetikám se (zdá se) hodně míjíme.
Myslím, že to není neochotou žádného z nás, ale prostě obrovitou rozdílností v mnoha rovinách jazyka, myšlení atd.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 2.3.2006 > Lyryk> Dobře. Ať nebloudíme v tom, co tím "cizí" myslím. Cizí neříká pro mne nic o nějaké kvalitě toho co píšeš, ale prostě při čtení tvých textů se ve mně neděje nic důvěrného, sdílného. Alespoň většinou. Cizí je tedy v tomto mém vyjádření opak "důvěrného, blízkého".
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > Claw> Aha. No, tak to asi nic.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > Lyryk> Málo co mne urazí :-))
Já v poezii moc nebezpečí necítím, nejsem v pozici kritika nebo hodnotícího. Jasně podáno, mé minimum a maximum je to, že text někoho osloví a "věřím", že třeba i něco v něm rozdýchá, uvede do pohybu. Zbytek je celkem jen akademická debata, která málokdy něco dalšího k básni "tvořivého" přidá.
Tvůj výraz "lacinost" mi vadí z důvodu zbytečného shazování tvorby jako takové. Mně osobně nijak nebere jakého slova užiješ u mne, vadí mi to jako princip "označování", jako přístup. Je to prostě má úcta k "slovu" jako daru tvořit. Ať už si o tom myslí kdo chce cokoliv, podle mne si tvůrce básně nezaslouží výraz "lacinost".
Většina "abstraktně" hodnotících soudů je ve vztahu k tvorbě v poezii naprosto mimoběžná.
Samosebou že mám na mysli poezii obohacenou o zkušenosti několika let a poučenou začátečnickými chybami. Což se ale zase někdy těžko určuje.
:-))

Pokud jde o tvé cítění nadbytečnosti v mých básní, máš na ně plné právo. Tento tvůj pohled nesdílím. Naopak mi připadá, že někdy přeháním snahu po preciznosti na úkor většího prostoru ke sdílení. :-(
Jistě, ty bys třeba použil místo posledního verše třeba název. Ale mně opravdu nejde o nějakou nápodobu čínských či vůbec východních forem básně.
Mnou zvolená FORMA se (pro mne) objevila skoro zázračně přesně šitá na to, co chci a jak chci sdělovat. Proto mám z tohoto psaní prostě radost a zkouším věřit, že i pár čtenářů třeba.
Ohledně střetu mezi našimi poetikami je asi třeba říct, že mě je tvá poetika cizí.
Možná ji špatně chápu, ale s tím asi nic nenadělám.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > Claw> No, možná to mělo být spíš: ...? :-))
Nemluvím tu o gramatice, ale o otevřenosti toho, co je "bez odpovědi", ponecháno naznačeno po stránce obsahové.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > Lyryk> Ten verš není "navíc", ale samostatně. Jako u většiny mých básní. Jsou to 4 verše a oddělená, většinou otevřená nebo otevírající pointa pátého verše. Je to tak trošku mnou nalezená forma.
Rozhodně o nějakém "navíc dovyslovování" nemůže být řeč, protože mezi čtyřverším a posledním odděleným veršem je pouze volný, řekněme "filozofický" :-))) vztah.
Výraz "lacinost" může u básně, která je vážně míněna a pokouší se něco citlivě sdělit, použít jen křupan, s prominutím (nebo bez něj). :-)))
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > back> Větve se "vlní" snad jen u vrby. Jinak se kývají nebo pohupují, třeba. Také volím subjektivně.
U příspěvku:Světy
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > Claw> Díky, ale báseň podle mě není nutně a předně od toho, aby odpovídala na otázky, ale spíše aby je kladla do prostoru. A pokud už odpovídá, tak spíš možnostmi než závěrem. Někdy se pokouším i "odpovídat". :-)
Trojtečka je prostě znak otevřeného "konce".
U příspěvku:Hlídači lidí
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > egil> Nemyslím, že je to snadné. Svůdné snad ano. Dávám přednost jednoduchosti a nápovědi, než nadbytečnému rozvíjení a komplikovaným vyslovením. :-)
U příspěvku:Hlídači lidí
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > egil> Díky za pohled.
Ano, inverze tady trošku "točí" s rytmem básně. Genitivní metafory mi zde vyhovují, mohla být jen jedna, ale já se na to takhle moc nedívám, spíš se pokouším sledovat zvukovou podobu slov a spojení a jak by mohly s významem či obrazem být přiléhavé. Někdy se to nezdaří.:-)
Mám k tomuto typu genitivní metafory sklon, protože mi moc nesedí rozvíjení tzv. bombastických širokých např. surrealistických metafor, jež jsou často naléhavostí prožitého dost prázdné.
U příspěvku:Hlídači lidí
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.3.2006 > marsyas> Myslíš v téhle básni. No, mně se zdá, že to není úplně důležité. Může to být kdekoliv, ty pohledy a výrazy jsou "vojensky" či "hlídačsky" nastaveny na spoustě míst ve světě. Ale řekněme, že tenhle obraz se mi rozvinul při představě asijského tržiště (specificky v nějakém tibetském městě či městečku, kde na tržišti dohlížejí čínští vojáci).
U příspěvku:Ryzí dětství
Lin Sien Ti (Občasný) - 28.2.2006 > Nu, důvody k optimismu jsou rozličné, důležité je "být v tom" dobrém rozpoložení. A s každým živlem a ročním obdobím je to trošku jinak laděno.
Také mi při psaní nepřišlo, že by z této básně čišel optimismus. Ale kolik lidí, tolik náhledů.
U příspěvku:Ryzí dětství
Lin Sien Ti (Občasný) - 27.2.2006 > Jozífek_a_ryby>  Bez ohledu na celkovou náladu???

Ohledně optimismu - "optimismus" ve smyslu vybřednutí z blbých či zdrcujících nálad a nasměrování k něčemu radostnému pro mne není úplně povrchní nikdy. Může se to dělat špatně, ale hlavní je myslím záměr a cíl. Škoda že většina věcí a činností spojených s tím termínem je dnes tak shazována a s nedůvěrou odstrkována. A přitom těžko ukázat člověka, který by opravdu netoužil po skutečném vnitřním optimismu a radosti. Ovšem v čem to kdo vidí a jak to realizuje je věc druhá. :-)
Modroskvoucí je termín oslavný, úmyslně zvolený, neb má oslavovat barvu nebe, nebo prostě prostoru. Chápu, že někomu může připadat něčím "nevhodný". :-)
No, mně se zase líbí.
U příspěvku:Ryzí dětství
Lin Sien Ti (Občasný) - 27.2.2006 > Jozífek_a_ryby> To je právě trošku zvláštní, to s tím optimismem. Přijde mi, že zažívat a dávat ze sebe něco, co by možná zahřálo u srdce i někoho dalšího, že to se dneska nějak nenosí. Jako by "dobrý básník" byl hlavně tragéd, tvůrce chmurných vizí a "věštec zániků", anebo sebemučírna zoufalých citů a nenaplněných lásek:-)
Což si nemyslím, že je ukazatel vhledu a schopnosti tvořit...
U příspěvku:v mezerách II
Lin Sien Ti (Občasný) - 27.2.2006 > ****
  <<< předchozí 
22.strana poznámek
 další >>>  
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter