Provozované WEBy:
Totem.cz
|
Čítárny
|
Český film
|
Seaplanet
|
Humor/Hry/Flash
|
Flash CHAT
Chcete svůj WEB? Napište nám
ISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.11.
René
jméno:
heslo:
nové
Vybraný autor
buddhist
(muž)
Občasný
Na Totemu: 8043x
Napsat zprávu
Autorův WEB
Příspěvky autora
Kolekce autora
Poznámky autora
Autor doporučuje
Autor si uložil
Ostatní doporučují
Ostatní si uložili
Seznam čísel časopisu Totem.cz
19.číslo časopisu
- Podzimní výběr
18.číslo časopisu
- červenec 2009
17.číslo časopisu
- únor 2008
16.číslo časopisu
- duben 2007
15. číslo časopisu
- leden 2007
14. číslo časopisu
- říjen 2006
13. číslo časopisu
- červen 2006
12.číslo časopisu
- březen 2006
11.číslo časopisu
- prosinec 2005
10.číslo časopisu
- říjen 2005
9.číslo časopisu
- květen 2005
8.číslo časopisu
- březen 2005
7.číslo časopisu
- leden 2005
6.číslo časopisu
- jaro 2003
5.číslo časopisu
- Léto 2002 je tady v plné své kráse.
4.číslo časopisu
- Literární číslo s hudebním a grafickým doprovodem - říjen 2001
3.číslo
- Grafický výběr z toho, co se na Totemu urodilo - 30.4.2001
2.číslo časopisu
- další výběr příspěvků, které zaujaly...11.1.2001
1.číslo časopisu
- Výběr toho nejlepšího z Totemu od 1.11.1999
Rubriky s vybranými příspěvky
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
Tvé další možnosti
Publikovat nový příspěvek
Publikovat foto, obrázek
Publikovat formulářem
Nápověda
Redakce Totemu
Seznam Anket
Pomůžeme, poradíme
Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce@totem.cz nebo na nick redakce.
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 3.strana
Typ zobrazení:
nejnovější poznámky
vlastní poznámky
poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:
Jaro, bláto...
buddhist
(Občasný)
-
19.5.2010 > Líbí se mi ta poslední sloka - "zadržel v krocích dech" je krásnej obraz :-) ... Druhá sloka mi přijde strojená, hlavně "ledoborce domů se zkříženými vkusy" je pro mě osobně moc šroubované.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Dopolední
buddhist
(Občasný)
-
8.3.2010 > A.x.e.l> Dík :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Experimentální umění efektů
buddhist
(Občasný)
-
16.12.2009 > "Experimentální umění efektů prochází filtry" .... to je dobrý :-)
A i některý další věci s emi tam líbíly. Celkově zajímavý.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Dopis KÍ, druhý
buddhist
(Občasný)
-
16.12.2009 > Osobně se mi nevíc líbí první sloka.
"Ploty v tělech, zmrzlé žebroví." - skvělej obraz,
"slovům na kterých leží vážné oční stíny" - tohle se mi líbí z celé básně asi nejvíc, perfektní :-)
Body:
5
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Vám..
buddhist
(Občasný)
-
16.12.2009 > Mně se se taky líbí ten závěr ...
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
A Way of Life
buddhist
(Občasný)
-
16.12.2009 > Líbí se mi :
"život sám je vládcem nekonečným a tisícerých chutí" :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Ghetto
buddhist
(Občasný)
-
12.12.2009 > tuik> Dík za poznámku! (i za další dvě nové poznámky k tomuto cyklu :-). Myslím, že máš pravdu ... s tou rozvleklostí. Na tomhle cyklu pracuju, resp. upravuju různé věci, takže jakoukoliv konkrétní poznámku vítám. Paradoxně jsem u tého básničky s tématikou Ghetto měl původně úplně jiný a mnohem kraší text, ale dodatečně jsem to předělával :-) ... takže možná odtud i ta rozvleklost a jak píšeš "rozvařenost" ;-). Asi se vrátím k úůvodnímu textíku, který zde v budocnu uveřejním "k posouzení" :-). Ale teď už s tímhle cyklem zde na TOTEMU skončím, protože mě samého už tyhle ponuré básničky trochu otravují ;-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Česká báseň
buddhist
(Občasný)
-
10.12.2009 > Ta "základní" (druhá) básnička je fakt super :-). Zatím pro mě nejlepší text, kterej sem tu na Totemu četl... Možná jen to spojení "prorůst peřinami" je v kontextu této básničky až trochu moc expresivní a strojené a malinko pro mě narušuje jinak velmi jemnou a vytříbenou poetiku básně. Také to "Venku několik ptáčků na sněhu" je takové nicneříkající až mírně nasládlé... ale to píšu je proto, aby se odrazily zbylé naprosto skvělé pasáže básničky. Kdybych měl něco jemnovitě vyzvidhnout tak :
"horoucí oči mu vymrzají" a "Někdo tleskne a život je pryč"
Doporučil
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Epilog
buddhist
(Občasný)
-
10.12.2009 > Toto je poslední textík z cyklu "Slunce mezi ploty" (Evropa 1937-1944). Všem, kteří se prokousávali uveřejňovanými básničkami a případně i napsali poznámky, díky :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
"Jen dvě "vteřiny" večera ..., aneb Včerejší město
buddhist
(Občasný)
-
10.12.2009 > Nejvíc se mi líbí: "Prohlédnu stará místa / zda jsou správně".
Taky je dobrý to "kde... vlci koušou řemen.¨" ;-)
Jinak fakt dobrá báseň, až na tu grafiku, ta mě ruší a nechápu její smysl.
Doporučil
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
To, co bolí
buddhist
(Občasný)
-
10.12.2009 > Nejvíc se mi líbí: "Šedivá zakouřená obloha" (hlavně to spojení zakouřená obloha) - skvělej obraz
Pak se mi líbí: "vzduch obklopující sobotní poledne".
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Odchod, V prachu cesty
buddhist
(Občasný)
-
9.12.2009 > Dneska jsem uveřejnil několik kratších věcí z cyklu Slunce mezi ploty najednou, abych trochu "popojel" :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Není-li už možno
buddhist
(Občasný)
-
7.12.2009 > líbí se mi: "Restartovat minulost"
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
3.12.2009 > chinagirl> Takže uvádím slíbené pokračování odpovědi týkající se
rozdílů mezi buddhismem a zen buddhismem. Zde se musím se odvolat na předmluvu k mému prvnímu eseji, kdy říkám, že jsem v buddhismu "amatérem" ;-). Určitě Ti tedy dopodrobna nepopíšu rozdíly mezi oběma směry - historické, zeměpisné, pojmové atd. atd. Ale nevymlouvám se :-), naopak se pokusím popsat rozdíly tak, jak jsem je pochopil při čtení (zen)buddhistické literatury:
1. Ale napřed přece jen historicky - je všeobecně známo, že zenbuddhismus vzniknul později, než samotný buddhsimus a také asi jako jakási reakce na přílišnou "institucionalizaci" buddhismu - chrámy, rituály atd. Pozor - zde je opět třeba zdůraznit, že tato institucionalizace neměla kořeny v samotných buddhistických textech.
2. Zen buddhismus nepopírá buddhismus, ale zůrazňuje a dále rozvíjí jeho některé aspekty - spontánnost, intuitivní chápání, váhu daného okamžimu, moment překvapení, důraz na praxi nikoliv teorii ....
3. Osobně chápu zenbuddhismus jako určité rozšíření buddhismu s tím, že zásadní buddhistické spisy a jejich myšlenky tvoří i myšlenkový základ stoupenců zenbuddhismu - bez buddhismu by zenbuddhismus asi nikdy nevzniknul nebo by byl uplně něčím jíným
4. Z praktického hlediska tvoří buddhistické spisy spíše souvislejší pojednání - i když často velmi obrazná a básnická, ale jsou asi blíže filosofickým pojednáním v našem západním slova smyslu. Tyto spisy kromě jistých historických reálií obsahují většinou menší celky (kapitoly), které se věnují určité myšlence, určitému aspektu života, lidské mysli apod. Naproti tomu zenbuddhistické texty bývají často krátké, někdy jde téměř o básnické zkratky a slovní spojení (to je samozřejmě o Zenu všeobecně známo). Paradoxy v nich obsažené mající za cíl navodit moment překvapení a vyvolat úsměv na tváři vedoucí k zamyšlení a k pochopení, jsou zde hnány do krajnosti. Existují ale i souvislejší Zenové texty s nití příběhu, ale i zde převažuje spíše orientace na intuitivní, často bezprostřední prožitek. Mají tak trochu jiné zaměření, než "systematičtější" buddhistické texty, které se také často orientují i na oblast morálky. Tak to celé alesponň vidím já :-).
Mimochodem v 6. eseji z mé připravované řady budu psát i o jednom úžasném zen buddhistickém textu (několika stránkovém), který má v angličtině název Ten Oxherding Pictures (já to překládám jako Deset obrazů krocení býka).... Tuto 6. esej bude i volně probázet úvaha o Mysli začátečníka.
Jinak - celé to schema esejů by mělo vypadat takto:
1. Essej o prázdnotě a intuitivním poznávání
2. Essej o Diamantové sutře
3. Essej o Hui Nengovi a jeho učení o nemysli
4. Essej o soucítění
5. Essej o praktickém životě
6. Essej o mysli začátečníka (Deset obrazů krocení býka)
7. Essej o náboženstvích, obřadech, úctě a smyslu pro humor
Některé části mám rozepsaně ;-), téměř dopsaná je druhá část ... ale chce to čas, rozhodně to nechci psát v nějakém spěchu :-). Takže časově bych viděl druhý esej tak v březnu :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
3.12.2009 > chinagirl> Tak to jsi mě i trochu s touhle poznámkou pomohla v tom, abych mohl demostrovat "nedogmatičnost" buddhismu :-). Zde samozřejmě také vystupuje "duchovní zakladatel" Siddhártha Gautama Buddha, ale ve filosofické části buddhismu není vůbec podstatné, jestli byl nebo nebyl, jestli to byl on, kde řekl to nebo ono. Dokonce ani samotný pojem reinkarnace (často zjednodušeně téměř ztotožňovaný s buddhismem) není v buddhistické filosofii vůbec zásadní, takže rozhodně nelze říct, že člověk nevěřící v reinkarnaci by popíral nějaké buddhistické dogma ;-). Buddhistická filosifie, pokud bych chtěl použít naši západní terminologii, se definuje na základě určitých zásadních myšlenek svého učení. Tyto myšlenky tvoří provázaný ale zároveň velmi flexibilní a obecný celek, takže je podle mě velmi obtížné, najít cokoliv, co bychom mohli nazvat dogmatem buddhismu. Mě alespoň nic takového nyní nenapadá :-).....
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
3.12.2009 > chinagirl> Ještě se připojím k diskusi ;-)
Ano, je mi blízké to, co jsi psala na základě tvé zkušenosti z Číny (teď vidím, že ten tvůj nick není nej tak :-)) ... píšeš o INDIVIDUÁLNÍM plánu. V jedné části Démantové sútry (o které budu psát v dalším eseji) se píše, že jakékoliv učení (tedy i buddhismus) je jako prám, který už nepořebuješ, když překonáš řeku. Takže ta cesta hlednání opravdu může nebo dokonce musí být individuální a dokonce bych řekl, že buddhismus je jen jakýsi návod, udání směru nebo jen pobídnutí pro někoho, kdo hledá klid, pochopení ...nebo jak to vůbec nazvat ;-). Já jsem navíc přesvědčen (jak jsem již psal v předmluvě k eseji), že něco jako "společná modlitba" nebo existence mistra jsou určitě možné a mohou někomu pomoci, ale nejsou zásadní pro seznámení se s myšlenkami a pochopení buddhismu. Když si z toho udělám trochu srandu, tak buddhistou může být i tramvaják v Praze nebo bača na východním Slovensku ...
Holt nevýhodou slova "buddhista" nebo "buddhismus" je to, že je tam ten "-ismus", který jsme si zvykli (někdy asi i oprávněně) bez hlubšího poznání okamžitě spojit s nějakým dogmatem... Ještě ti pozdějši napíšu co vím o rozdílu mezi buddhismem a zenbuddhismem, ok ?
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
3.12.2009 > tuik> buddhist (Nový) - 3.12. > tuik> buddhist (Nový) - 3.12. > tuik> Dík, za reakci.
Chtěl bych ti krátce odpovědět ohledně toho porovnání ateismu a náboženství...
Jsem přesvědčen (a snad se mi to podaří vyložit i v dalších esejích), že buddhismus není náboženství :-) Podle mě jde spíš o filosofii, psychoterapii nebo životní pohled. Myslím si, že s trochou nadsázky může být buddhistou i ateista nebo dokonce i "křesťan", pokud se dogmaticky nedrží svého "ateismu" nebo svého "křesťanství". Ano, samozřejmě i s buddhismem mohou být spjaté určité náboženské obřady atd. a pravděpodobně velká část buddhistů, zejména v Asii, bere buddhismus spíše jako nápoženství - tedy jako rituál, možná často bez hlubšího porozumění jeho pravému obsahu. Ve svém eseji i v dalších textech se budu snažit přiblížit myšlenky a spisy zabývající se filosofickými myšlenkami buddhismu. A právě v těch pro mě nejzajímavějších a nejzásadněších buddhistických myšlenách a spisech není rozhodující ani pojem božství ani pojem mystiky. Pokud se zde tyto pojmy vyskytují, tak spíš jen okrajově jako "kulisa" pro představení samotných myšlenek. Víra (v našem západním slova smyslu) a pochopení (ve smyslu buddhismu) jsou pro mě dva téměř oddělené pojmy. První se odehrává především v oblasti emocionální, zatímco druhý se odehrává hlavně v oblasti intuitivní.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Umění dnešní noci
buddhist
(Občasný)
-
28.11.2009 > chinagirl> Dík za poznámku, i když nevím, jestli ten text řekl bych až trochu nepřeceňuješ ;-). Každopádně se jedná o texty z nově připravovaného cyklu, které ještě občas pozměňuju a proto jsem rád za jakoukoliv připomínku nebo poznámku ...a nějaká pozitivní samozřejmě člověka povzbudí a dá mu chuť do další práce. Jo a ještě jednu věc: od pokračování tohodle cyklu asi nečekej nějakej dramatickej závěr nebo něco podobnýho, jsou to spíš volně propojené atmosféry ..některý delší, některý kratší, nekterý snad povedenější, některý méně :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
28.11.2009 > chinagirl> Hi Chinagirl ;-)
díky za poznámku. Jak jsem psal o těch knížkách hledajících analogie mezi paradoxy moderní teoretické fyziky a myšlenkami východních filosofií, tak musím říct, že tyhle knížky znám spíš přes svýho tátu, kterej se jima jako "kvantový fyzik amatér" ;-) jeden čas dost zabýval. Já jsem četl některé jejich části, o některých kapitolách jsem jako vystudovanej fyzik s tátou diskutoval ... Takže konkrétně mám na mysli knížky od fyzika jménem Fritjof Capra: The Tao of Physics (1975), The Turning Point (1982), Uncommon Wisdom (1988) .. myslím, že minimálně ta první byla přeložena i do češtiny. Dále jsme s tátou četli i knížku od autora jménem Gary Zukav: Dancing Wu Li Masters. Tento autor je ovšem novinář a jestli si dobře pamatuju, že co se týče partií knížky věnovanejch fyzice, byly tam věci popsány i někdy ne uplně dobře.
Jo a ještě k druhé části tvé poznámky:
určitě existuje nejistá hranice mezi emocionálním a intuitivním ... hodně samozřejmě záleží i na interpretaci těchto pojmů. Nicméně v tom pojetí buddhistického poznání, o kterém píšu v eseji, je myšleno intuitivní poznání jako něco trochu jiného něž emoce - ty naopak, pokud příliš ovládají myšlení, můžou být i vlastně brzdou tohoto hlubšího intuitivního poznání. Ale určitě s tebou souhlasím v tom, že emoce jsou předpokladem a možná bychom mohli říct i spoštěcím mechanismem k tomu, snažit se něco intuicí pochopit a začít se zajímat o vlastní duchovní cestu.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
28.11.2009 > --> Germanica
2. Ještě ti napíši něco k tomu, jak píšeš "tak a teď nebudu na nic myslet" a ono to nejde, zatímco jindy je mysl ohromena nádherou ...
K tomu mě napadá, že tohle je jeden z dalších rysů buddhismu, nebo intuitivního poznání obecněji - nění to něco, co lze "chtít", dokonce to není ani něco čeho lze "dosáhnout", a můžeme jít ještě dál a říct, že "dosažením" takového poznání ani nic nedosáhneme :-)!! - tedy royhodn2 ne v tom našem běžném západním slova smyslu. V podstatě ten přístup, kdy nějaký západní "zájemce o buddhismus" přiletí na několik měsíců do Indie a CHCE dosáhnout poznání, je velmi pravděpodobně už předem odsouzen k neúspěchu. Ano, jak už jsem psal v předchozí poznámce, ten konečný krok může být i výsledkem dlouhé (na počátku) racionální cesty, ale musí být, myslím, naprosto spontánní, přirozený a musí přijít jakoby "sám" a bez naléhání. Vím, že se to lehce píše, ale je to spíše výsledkem mnoha okolností a člověk, který přistupüje k hlbokému pochopení s tím, že jej
chce
dosáhnout asi ještě není na takové poznání připraven. To myslím celé obecně, spíš jako rozšíření tvé úhahy. Rozhodně to prosím neber jako nějakou kritiku snažení nemyslet na nic ;-), tak to určitě není míněno.
Tak ....snad to celé, co jsem napsal jako odpověď na tvou poznámku, nepůsobí jako nějaké poučování :-))
A ještě cituju z tvé poznámky:
"Vždyť dokonalý celek vzniká hrou protikladů." Dovolila bych si k tomu dodat:...,pokud se tyto vyrovnávají.(jakmile jeden z nich převládá, není to o harmonii,souladu, dokonalosti)
Ano, naprosto s tebou souhlasím.
Jo, dík za podrobnou poznámku a tvé úvahy, rozhodně mě ani trochu neunavovaly, naopak. ;-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
O prázdnotě a intuitivním poznání
buddhist
(Občasný)
-
28.11.2009 > germanica> Díky za poznámku - pročíst něčí cizí úvahu a ještě k ní něco napsat, to vyžaduje samo o sobě dost velkou dávku trpělivosti ;-).
Ale teď k tomu, co píšeš:
1. Uznávám, že změnit styl myšlení, např. ve smyslu výrazné racionální orientace je velmi těžké. V buddhistismu se mluví o dvou odlišných cestách duchovní cesty, která může vést k osvobození se např. od přílišné závislosti na hmnotném světe:
První cesta
je cestou spíše postupnou a dlouhodobou. Spočívá v něčem, co bychom mohli pracovně nazvat studium, trénink apod. Tato cesta vyžaduje určitou soustavnost a trpělivost. Osobně si myslím, že tato cesta je vhodná právě pro lidi, kteří jsou sice nespokojeni se svým dosavadním, např. málo duchovním způsobem života, ale na druhé straně buď svým samotným zaměřením nebo souhrou mnoha okolních podmínek, jsou spíše racionálního a konkrétního zaměření. Tito lidé často potřebují něco jako "racionální kostru", která je vede na jejich dochovní cestě. Pokud jsou dostatečně vytrvalí a snaží se mít otevřenou mysl, může se stát, že toto racionální vodítko již časem nepořebují a dojdou k samé duchovní podstatě, která je intuitivní, nesdělitelná a nepopsatelná a kterou nelze "vyučovat". Takovým racionálním průvodcem na cestě může být nějaká duchovní škola, individuální duchovní učitel nebo soustavné studium literatury. Zde je ovšem nutné říct, že i v buddhitické literatuře existují naprosto odlišné druhy spisů - jedny jsou určeny právě pro tento spíše racionálně uvažující typ lidí (Lotosová sútra), jiné jsou pro lidí, kteří se vydají cestou "rychlého pochopení" (Démantová sútra).
Druhá cesta
"rychlého pochopení" je určena pro lidi, kteří stojí téměř na prahu ... ve svém životě je neustále něco ohromuje, touží po prohloubení svého intuitivního poznání ... Těmto lidem stačí určitý impuls, nápověda a tou může být třeba osamělá meditace v přírodě, přečtení básně nebo četba buddhistických spisů. Tím chci říst, že takoví lidé mohou dojít vysokého stupně duchovního poznání, aniž se vůbec kdy seznámí s buddhismem nebo nějakým jiných do spisů převedným učením. Co se týče právě buddhistických spisů, je pro me osobně zosobněním této druhé cesty rychlého ale zároveň pro některé těžko srozumitelného výkladu knížka s názvem Démantová sútra. O této knížce resp. o hlavních myšlenkách v ní obsažených bude můj druhý Esej z tohto cyklu, který v budoucnu uveřejním na Totemu.
Chtěl bych ještě říct důležitou věc: když mluvím o těchto dvou cestách. Z buddhistického hlediska je nesmyslem hodnotit, jestli některá z nich je lepší nebo horší než ta druhá. Stejně tak nesmyslné hodnotit lidi podle toho, zda má někdo "dokonalejší" pochopení buddhismu nebo obecněji řečeno duchovna. Zde nejde skutečně o srovnávání nebo soupeření.
A ještě jednu poznámku na závěr: možnost dojít nějakého duchovního pokroku v tom smyslu, jak o něm píšu výše, rozhodně nezáleží na vzdělání, inteligenci apod. Samozřejmě, že i ty hrají určitou úlohu, ale nejsou zdaleka rozhodující :-)
Tak..už píšu strašně dlouho, tak to radši odešlu a pak ještě odpovím na druhou část tvého příspěvku.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
To co zůstává
buddhist
(Občasný)
-
26.11.2009 > Montrealer> Ja jsem taky zjistil dodatečně, že existuje akce v Bohnicích s nazvem Mezi ploty. Ale nazev Slunce mezi ploty, kterej se pak objevuje i v jedny z basnicek sbirky jsem uz pouzil predtim, tak jsem to nechal, proc ne ? ;-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
To co zůstává
buddhist
(Občasný)
-
26.11.2009 > chinagirl> Díííík :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Ženy
buddhist
(Občasný)
-
26.11.2009 > Obě věci se mi líbí.
Nejvíc mi líbí: "vlasy praly o kameny", opravdu pěkněj a dynamickej obraz, řekl bych takovej "opravdovej." Líbí se mi i závěr prvního textu: "studně vyháněly na pastvu /úzkou pěšinou pro světlo" - to má pro mě jakousi Preislerovskou atmoféru.
Naopak se mi v první básničce nelíbí spojení "dech se dotkl žízně" - to mě osobně připadá dost umělé a chtěné...ale je to samozřejmě jen můj osobní názor
Druhá básnička se mi líbí o něco míň než ta první, resp. má pro mě výborná a naopak i dost slabá místa. Celkově mi přijde v porovnání s prvním textem o něco méně spontánní a více "intelektuálská" - mám na mysli především spojení "Trvalá mezní touha mého těla" - pro mě osobně hodně strojené a nicneříkající. Stejnou poznámku bych uvedl i u spojení "Řekla, že nemůže stát modelem snu" + navíc zde ten "sen" je pro mě osobně i trochu "přeslazené" ...Naopak např. na rozdíl od Chinagirl ;-) se mi opravdu moc líbí obraz "zvířecí úsvit". Možná, že to přímo nesouvisí v předchozím nebo následujícím, ale je to opravdu silný a působivý obraz, který může klidně stát osamoceně, ostatně mě zas tak nesouvisející se zbytkem ani nepřipadá. Rovněž po opakovaném čtení se mi líbí i poslední tři řádky druhé básně.
Doporučil
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Dopolední
buddhist
(Občasný)
-
25.11.2009 > tuik> No jasně, že si toho vážim! Až budu někdy u PC mezi 4-5 hod, tak si na tebe vzpomenu a taky ti něco ohodnotim :-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Hloubání, holedbání
buddhist
(Občasný)
-
18.11.2009 > Dost mě zaujaly některé obrazy:
"přikrčen k zaváhání" - skvělý,
dále (jen můj osobní pohled) by se mi líbilo:
"barvím omalovánky/jako malý brouček", pokud by se TOHLE spojilo v jeden obraz ;-)
Dále: "sesbírat městem neobsazená čísla" - taky perfektní.
Některé jiné části se mi tolik nelíbí - možná malinko patetické: "nachávám se vláčet osudem", "nezúčtovat s životem", "nezajít mečem". Vím, že to tam má určitě i obsahový smysl, ale stejně mě to přijde v zhledem ke kvalitě některých částí básně přiliš těžké a "laciné". Ale je to jen můj subjektivní dojem.
Celkově opravdu zajímavá báseň.
Body:
5
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Opuková
buddhist
(Občasný)
-
18.11.2009 > Není to špatný - líbí se mi (namátkou):
"Ulice pondělního chrámu
zatažená sláma pod prahem".
Celkově mi připadá cca první půlka lepší než ta druhá - ta první mi přijde míň konrétní a více obrazná, ale je to samozřejmě jen můj osobní pohled.
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
"Báseň J. Skácelovi z 23.11. 1989, Zlín
buddhist
(Občasný)
-
18.11.2009 > Líbí se mi ten konec
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Dopolední
buddhist
(Občasný)
-
18.11.2009 > chinagirl> No tak dík no ;-)
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Tvůj dům 2
buddhist
(Občasný)
-
18.11.2009 > Líbí se mi to: něco jako "DOST"
To má vtip
NOVÁ
>>>
U příspěvku:
Dopolední
buddhist
(Občasný)
-
16.11.2009 > Všem moc díky za poznámky k básničkám z předchozího cyklu Zprávy z dětského domova. Dnešní básnička je prvním textem dalšího cyklu Slunce mezi ploty.
NOVÁ
>>>
<<< předchozí
3.strana poznámek
další >>>
Copyright © 1999-2003
WEB2U.cz
, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení
vydavatele.
Addictive Zone
Orbital Defender Game