Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
8.číslo   
 9. 
   10.číslo

               

  
  
 
 

Sám sobě sazečem!

 

 

Na začátek malé upozornění - prosím všechny, kteří mají v tuto chvíli zapnuté reproduktory, aby je na chviličku vypnuli; vysvětlení níže.

 

 

 

V tomto čísle bych rád našim autorům a čtenářům ukázal některé možnosti Totemu, které se mi zdají být opomíjeny. Budete-li vydávat knížku, tak krom samotné redakční práce na textech budete stát před několika sekundárními otázkami. U knížky (především poezie) totiž výtvarné provedení není rozhodně věcí nepodstatnou. Například otázka typografická byla mnohokrát diskutována nejen na laické úrovni. Ale není to jen typografie, je to celá grafická část – od sazby přes ilustrace až po obálku. Budete-li své dílo vydávat v nějakém nakladatelství, není tak úplně jisto, zda budete do všech těchto otázek moci promluvit tím nejdůležitějším hlasem (to minimálně z důvodů finančních, ale jistě i redakčních). Avšak publikujete-li zde, na Totemu anebo na internetu obecně, vystupujete sami za sebe a je čistě na Vás, jak své dílo po všech stránkách vypravíte. Bohužel se mi zdá, že tento fakt je většinou autorů opomíjen či nedoceňován. Proto bych si rád v tomto čísle všimnul některých děl, která z tohoto úhlu ohledu stojí (po mém soudu) za pozornost.

 

         Jako první jsem si vybral básničku Večerní plavby od autora KSTK. Je to především grafické uspořádání textu, co mě tu z mnou zmiňovaných mimotextových znaků zaujalo. Grafické uspořádání evidentně pracuje pro text, když ve mne vyvolává dojem vlny, jakéhosi pádla anebo napnuté plachty.

 

 

 

 

Večerní plavby

(KSTK)

 

 

 

                                      Lehká je lehká je lehká je lehká

                                   plavba má tenounká podlouhle křehká…

                                 veslice labutí hladinu zlepkala

                               zblyštěly třpytice hlubina zrybkala

                               Vesmír se natočí kam vlnka poručí

                                hebounká hebounká drobounká hebká

                                  dívčí pleť hladká mi pramici svlékám

                                    milence polibká zrcadlem otáčí

                                      doteky neplašit podvečer říká mi

                                         podvečer říká –

                                            večerem šeptá mi

                                                                večerem šepká

                                                                       večerem šeptá mi

                                                                              večerem šepká

                                                                                      večerem šeptá mi

                                                                                               večerem šepká

                                                                                                       večerem šeptá mi...

 

 

 

                       

                                                                                                                       (6/2002)

 

 

 

 

 

 

Další možností, která je po mém soudu až překvapivě málo využívána, je ilustrace textu nějakým obrázkem - ať už si ten obrázek vytvoříte sami, nebo ho někde stáhnete na internetu, samozřejmě v tom případě by asi bylo dobré uvést zdroj, autora anebo alespoň prohlášení, že nejde o vaše původní dílo. Lovil jsem na Totemu poměrně dlouho a nakonec jsem rozhodl z našich vod vytáhnout rybku, která je doplněna vlastní koláží; jde o autorku MiKa a její Melencolii A.D

 

 

 

Melencolia A.D.

(MiKa)

 

undefined    

 

 

 

 

   

A není to jen  možnost ilustrace, stejným způsobem  může pro text  pracovat již zmíněná typografie.  Já   osobně jsem vyčerpán neustálým setkáváním se s fontem Times New Roman (i proto Vám tyto řádky přináším fontem Verdana); krom toho, že dávám přednost bezpatkovým fontům, mé oči unavuje míra jeho nadužívání (i když leckde je jistě opodstatněná, myslím, že právě umělecká tvorba poskytuje prostor pro využití jiných fontů). O kousek níže si můžete přečíst básničku Napříč od mefisto. Autorka si vybrala font, se kterým se příliš často nesetkáme, a sice Comic Sans MS. Dalším prvkem, který mne zaujal, je pozadí, na kterém je text napsán. Básnička se jmenuje Napříč, a textura, která je zde použita, myslím velmi dobře navozuje dojem letokruhů, jimiž je skutečně možno jít napříč a každý z nás má určitě zkušenost s tím, co to znamená.

 

 

Napříč

(mefisto)

undefined

 

 

 

Dalším příkladem využití pozadí pro nás může být umístění textu (básničky) do nějakého obrázku - i tato možnost je autory využívána poměrně sporadicky. Jako ukázku jsem si vybral Stanislavův příspěvek křížem krážem.

 

 

křížem krážem

(Stanislav)

 

 

 

 

 

 

To všechno, co jsem představoval do teď, byla jakási klasika, kterou jsem pro vás asi neobjevil žádný nový vesmír (to ani nebylo mým cílem). Nyní k zajímavějším věcem, které Vám Totem umožňuje, a sice k animacím a zvukům. Možná ne všichni vědí, že na Totemu můžete odpublikovat flashové animace a příspěvek můžete podbarvit zvukem - i když v poslední době jsem skutečně zaregistroval, především pokud jde o zvuk, zvýšený výskyt takovýchto příspěvků. Nahrát do Totemu zvuk můžete v ONLINE EDITORU, kde máte pod vytvořeným příspěvkem patřičnou kolonku (max. cca 1.5 MB MP3). S flashovou animací (i ta je omezena velikostí cca 1.5 MB) je to trochu složitější; pokud ji vytvoříte, musíte na Totem nahrát pomocí starého publikačního formuláře: VLOŽIT formulářem - odkaz v levém menu dole. První ukázkou animace je wopiho básnička ...motýlí... Jako druhý příklad tu pro Vás mám dílo Sníh (tato animovaná básnička je navíc doplněna o autorovu vlastní recitaci, takže pokud máte možnost a zajímá vás, tak si zapněte svoje bedýnky) od Luka Maléra. Poslední mnou vybraná ukázka je text PO PÁDU od autora ticho, jde o básničku s animovanou ilustrací, která je navíc podbarvena zvukově - protože na této stránce už jedna zvuková stopa je, tak originální zvuk k poslední básničce uslyšíte pouze na její původní stránce jako příspěvku na Totemu, tedy po kliknutí na odkaz u díla.

 

 

 

...motýlí...

(wopi)

 

 




     klauni na schodech



kašpárci na drátě     


neviditelní blázni zavíří
napříč parkovištěm


       rozkomíhaní v čase       

tykadlo vzpažit a jen tak
lehce zašimrat
pod palubní deskou

   netykavky
  v mírných
  rozpacích

 otakárek   
přišpendlený  
nesouhlasně mlaská 
 do fenyklu     


u okna skep
tik pak
s kamennou tváří
pomalu
utáhne šedivou kravatu
ránu


 

 

 

 

Sníh

(Luk Malér)

 

 

 

 

 

 

 

PO PÁDU

(ticho)

 

 

 

 

 

undefined

 

 

 

* * *

 

 

Po ruce po pádu
po noze - hadru - a vědru vody vylité vzhůru do schodů

se vrací
a jeho objetím je otevření dveří

dvou dokonale shodných ložnic
kde pak k sobě přiložení - leží
a těsně za okny

sníh stoupá a zdá se
že i celá místnost stoupá.

 

 

 

 

 

       

  
     
                                                   
Předchozí stránka   
   Následující stránka

 
 

Copyright © 1999-2005 WEB2U.cz
Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.


free web hit counter