Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 12.5.
Pankrác
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Modřanské postsynchrony
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 27.2.2007 (10:48:48)


miroslawek (Občasný) - 2.3.2007 >

Vlastně jsem ani nechtěl reagovat, neboť jsem se domníval, že na tak očividnou demonstraci vlastní nedostatečnosti toho není potřebí, nicméně ona se nám ta debata tak rozkošně rozproudila... nerad bych byl podezírán z utíkání se pod ochranu ženské sukně nebo, nedej Velký Cukrouši, Lyrykovy huňaté hrudi.

Nejprve trochu základní osvěty potřebným, kterou bych rád rozptýlil jejich pochybnosti ohledně ústrojnosti a zběsilé krkolomnosti onoho vypíchnutého obratu "utíkat se k" a utkvělé představy o mizivé řídkosti jeho výskytu. Sice tě tím Opíječi nerad vyrušuji v usilovném odříkávání natolik zapeklité mantry, ale možná jsi se místo k ní měl utéci k www.google.cz. Pro případ, že to nezvládneš ani s dopomocí, jen namátkou naznačím šíři spektra:

 

...oficiální neokonfuciánskou morálku, nedovolovala Japoncům utíkat se k alternativním náboženským vyznáním a zpronevěřit se zaběhnutému životnímu stylu...
www.souvislosti.cz/199/darja.html

 

...situacích budou mít vyléčení z anorexie nebo bulimie vždy určitý sklon řešit své problémy jídlem a budou mít tendenci utíkat se k jídelním prohřeškům...
http://www.zena-in.cz/serial.asp?id=6

 

A další noci kdy budu špatně spát a utíkat se k blogu jako k poslednímu místu pro svobodný projev. Více · Roman Zelenák, pondělí 22. leden 2007 01:20 ...
http://zelenak.blog.respekt.cz/

 

Máme zato, že není třeba utíkat se k odvážným hypotézám a fantastickým představám, abychom mohli zdůvodnit blahodárné působení pozitivní komunikace a...
www.katolik.cz/texty/view.asp?cis=301

 

a na konec zlehka doporučím Bibli (ekumenický i kralický překlad). Nejen tam bys našel kromě utíkání se také třeba obrat popel popelu, prach prachu - prach jsi a v prach se obrátíš, ty metaforo nadprůměrně intelektuálního komentáře... a díky mně jsi se s ním seznámil dřív než jako s frázovitou formulkou nad vlastní rakví.

 

Požadavek srozumitelnosti je ve své omezenosti nad jiné vynikající. Takový Rimbaud na ni zvysoka kašlal a třeba v Illuminacích si vytvořil zcela nový, svébytný básnický jazyk, Baudelaira si tobě podobní přímo ošklivili, Neruda měl menší, ale obdobné problémy. A co teprve takový Mallarmé, Lautréamont, Morgenstern, Holan, Šiktanc či Kabeš? Široké masy chtějí rozumět, co jim básník po verších vzkazuje, pravila před lety soudružka Pelikánová a to je nepochybně veliká pravda, kterou třeba Ivan Skála plně pochopil. Já se však raději přidržím laskavé sveřeposti Jakuba Demla vzkazujícím prof. Václavu Kocourkovi toto:

 

Slavík zpívá, když lidé spí. Ale v každé době najdou se lidé, kteří si přivstanou k Vigiliím. Jste z nich a proto Vás musím mít rád a rád Vás mám rád, neboť miluji slavíky, kteří nezpívají kdykoliv, kdekoliv a komukoliv.

 

Čímž se dostáváme k oné nade vše stavěné modle zpětné vazby. V okamžiku tvorby je mi úplně ukradená, neboť mou touhou není zalíbit se, nýbrž vyjádřit se nejlépe, jak dokážu. Osvobodivá a vykupitelská moc slov nespočívá v jejich obecné srozumitelnosti ani v tom, kolika lidem se líbí, ale v tom, jak blízko se v nich dotýkáme tajemství. Samozřejmě, že mi není lhostejné, zda a jak se někdo dokáže dotknout spolu se mnou, jenže kvůli tomu nemohu činit ústupky - tím bych báseň oslaboval až mrzačil a na druhou stranu bych skutečně hledajícího okrádal o možnost se v mém textu nacházet a třeba i najít. Že je výsledný tvar, jaký je, nevyplývá z nedostatku zručnosti, jak se dost pochybně snažíš dovozovat, na úrovni, kterou by sis přebral a ocenil, jsem svou dovednost zcela bez diskuze prokázal již před lety a dnes jsem zkrátka jinde. A nezlob se, vysvětlovat ti problematiku sémantizace rytmu pokládám za ztrátu času.

 

Konečně jsem rád, že mi po těch osmi letech internetové publikace, právě takový duch jako jsi ty Opíječi, jako příslovečný Deus ex Machina zjevuje, co si vlastně myslím a co si mám myslet a očekávat. To je roztomilé. Ano, jsme na Totemu, ale s Totemem ani jiným serverem existence básní nestojí a nepadá. Nepíšu proto, abych zde publikoval, nýbrž publikuji zde proto, že píšu, a toto je místo, kam chodí jistí lidé. Zdůrazňuji slovo jistí a ta množina není ohraničená a konečná. Dávám se poznat.

 

Vím, že má tvorba není jednoduchá a pro každého. A nemám s tím problém. Nebráním se negativním komentářům, komentářům pramenícím z neporozumění a dnes už ani komentářům blbým. Dávno neočekávám geniální kritické sondy a potlesk. Věř mi, že kladné hodnocení zjevně nepochopeného mi vadí mnohem víc než přihlouplý plivanec. Ten mi naopak dělá svým způsobem dobře.

 

A mimochodem, možná tě překvapí, že slepý výstřel také třeská - ovšem nemůže zasáhnout cíl, zkus tedy někdy během svého tance nabít ostrými...


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli miroslawek
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter