Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ČtvercujíČ
Autor: Thomas Hudson (Občasný) - publikováno 18.2.2002 (00:58:50)


Rezi (Občasný) - 23.2.2002 > Když jsme u těch metafor...

METAFORA

Metafora je přenesení slova na představu, která je původní představě v něčem podobná, ačkoli patří do sféry zcela jiné. Například: jehněda jívy je hebká jako kočičí srst, a proto se jí říká kočička. Metafora je zkoncentrované přirovnání: řekneme-li, že déšť bubnuje, myslíme tím, že déšť padá jako když někdo bubnuje.

Metafora nám může usnadnit vyjadřování. V kuchařském receptu můžeme napsat, že po půl hodině pečení obrátíme alobalový balíček vzhůru nohama - alobalový balíček sice nemá nohy, ale je jednodušší si ty nohy přimyslet, než popisovat otočení balíčku podle pravdy.

Metafory mají i své nevýhody: pravdu můžeme opakovat stokrát, ale metaforu ne. Když se nějaká pěkná nápadná metafora používá často, stane se frází. Naopak suché faktické vyjádření podle pravdy nikdy frází nebude.

Zejména se vyvarujme kontaminace, to je spletení dvou metafor: ožehavý oříšek, nepřítel byl rozprášen na hlavu, nesl kalich hořkosti na svých bedrech.

Metafora může nést několik významů a významových odstínů. Vezměme známou píseň "Komáři se ženili". Zde se svatebčané přirovnávají ke komárům, protože 1. hemží se jako komáři, 2. hovoří jako když bzučí komáři. Ale komáři mají ještě jeden významový odstín - je to protivný nepříjemný hmyz. I tento významový odstín v písni sedí, protože svatebčané se projevili velmi ošklivě, z radosti a jásotu přešli do rvačky. Další aspekt metafory: kdo z nás nikdy nezabil komára? A jenom díky metafoře komár-svatebčan je ona píseň tak veselá.

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Rezi
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter