Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 15.5.
Žofie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Básně mého pětiletého bratra Šimona - Rochňátko
Autor: tichotam (Občasný) - publikováno 2.11.2004 (10:24:11)


 tichotam (Občasný) - 2.11.2004 > Emmet_RAY> Uznávám, že většinou jde jen o roztomilost, ale v jistých okamžicích šimon záměrně vymyslel krásnou věc, která je, zdá se mi, dost neobvyklá a to zejména u malých dětí: třeba hned první verš:

"Chodím přes vajíčka, aby se nerozbila"

nebo na konci téže básničky celá metafora s přirovnáním rozepnutého zipu k motorové pile. Jako naprosto unikátní okamžil vložení rozumu mi přijde toto:

"Až bude zima bude sníh
A po sněhu… počkat!… jaro tam nebude…
Kristýnka je ta zima!"

Bigbinton je regulérní báseň, vyznačující se ne blábolivostí, ale spojitostí a hrou s jazykem i obrazem. Ostatně co je to za měřítko, spojitost, chtěnost? Jistě je to měřítkem v rámci jednotlivých poetik. Ale třeba u dadaismu jde v tomto smyslu mnohem více o blábolení než u tohoto. Dal jsem to sem i kvůli zamyšlení nad básnickým vývojem. Jedna z věcí, která z tohoto textu srší(teď už obecně z ranně dětského textu) je téměř absence klišé. klíšé jsou tedy životem získaná a posléze odbourávaná. Studie dětského psaní může o struktuře vkusu dost napovědět. Tady už netrvám na šímově vyjímečnosti, kterou ovšem dá vidím:o) Ale jsem i trochu zaujatý, takže je pro mne těžké ho hájit.

Vrátím se k výčtu zajímavých nedětských míst: Verunka vlastně osy. Tohle nepovažuji za vyjímečný šímův text ale za ukázku obecně dětské vyjímečnosti. Básnička ej ostře zaměřená na sledování dětského záměru, který nic nedbá na to, že se nedaří jej zachytit do slov a jede dál, až ke konci. Při tom se generují náhodné obrazy které působí velice barvitě "prudkou a železnou tyč" a pod. To vyzvihuju jako námět k diskusi o tom, co lze z dětského textu říci o našich textech(taky jsme(byli) děti).

Další vyjímečná místa jsem už nenašel, vše ostatní svědčí už jen o obecně uvolněné představivosti vlastní více dětem, ale rozhodně každému dítěti v jiné míře...
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli tichotam
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter