Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 7.5.
Stanislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Od sebe nás rozdělí láska
Autor: ariel (Občasný) - publikováno 26.8.2009 (16:03:17)


 whispermoonlite (Občasný) - 1.9.2009 > cit-i-zen> Prohlédl jsem si tu recenzi. Dobřes tam vystihl ten předěl ve Stevensově poetice po Harmoniu. Ta jeho první sbírka je stále velmi populární, znovu se komplet vydává, není těžké ji sehnat, na rozdíl od následujících sbírek, které jsou kompletně jen v Sebraných básních. Harmonium vnímám víc jako záznamy pozorovaní, a jak píšeš, hravé metaforičnosti, s příměsí metafyzických odlesků.

Naprosto souhlasím s nemožností vnímat další období více na emocionální rovině, já bych to nazval intuitivní cestou. Když chci číst básně z Muž s modrou kytarou a dál, běžnej způsob čtení mě po chvíli nechá na povrchu, jenž mě začne nudit. Mám mnohokrát vyzkoušený, že je potřeba to číst analyticky intelektuálně, abych z toho dostal víc. Je to úplně něco jinýho než surrealistická hermetičnost. A často narážím, protože je tam pro mě hodně nerozlousknutelnejch míst. Stevensův symbolismus má podobně racionální základ jako Holanův. Ale bez těch vyšroubovanejch metafor. Ono to může kolikrát působit na první pohled iracionálně, ty jeho spoje, ale spíš než převaha prožitku je tam převaha intelektu, ač v jedinečně imaginárním balení, to určitě. Řekl bych, že dost pracuje s elipsou a vytvářením sylogismů, tím texty zhušťuje. I když vedle toho může mít nějakou lehkou líčící pasáž. A potom, ty delší skladby jsou fakt vystavěný, není to následování asociativního proudu, spíš naplňování plánu. Z tohoto pohledu je Stevens jasnej demiurg, ve srovnání se surrealistickými médiumními autory.

Zábavný může být, že mu kritici vyčítali, že je to dandy a snob (pracoval na vysokým postu v bance), nevím, zda tím chtějí naznačit něco o snobský intelektuální póze, to by byl spíš můj velmi soukromý překlad.
Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli whispermoonlite
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter