Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Stud za lidi z kolekce duševní průjmy
Autor: Luk Malér (Občasný) - publikováno 20.5.2004 (13:54:09)
další ve sbírce>


Poznámky k tomuto příspěvku
net (Občasný) - 20.5.2004 >

zajímavá práce, pravdivá...


Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > quentinbubakoff> Se snažžiim.
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 20.5.2004 >

Bezva nápad to stydící se slunce.

A dobrej obrázek. Ještě žes tam to slunce nezakomponoval (jak mě mohla taková blbost u tebe napadnout?).


Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 20.5.2004 > duší prasklých z přefouklého ega!!!     patříme za mříže!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
am_brosia (Občasný) - 20.5.2004 > Super...malinko se mi tam nehodí ten rámeček...ale jinak fakticky dobrý.....:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 20.5.2004 > bezva!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.5.2004 > cykloservis duší :o))
čoveče, to stydění za lidi v pointě se mi ale zdá dost polopatistický, škoda... 4apůl :o)
Body: 4
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > Kelly> No jo, ale když řikám, že něco to není, pak to musí něco bejt. Jinak sdělení nemá smysl.
<reagovat 
hajka (Občasný) - 21.5.2004 >

jo, kdybych já se držela rad mojí babičky.... :o))


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tydlina (Občasný) - 21.5.2004 >
Body: 3
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 21.5.2004 > tydlina> Kdopak se to halí do cizího roucha, páč bojí se vystrčit vlastnírypáček? Checht
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.5.2004 > myslím to tak, že takhle to vyznívá skoro jako jen kdybys napsal Rudé slunce se stydí za lidi a dost - ten prostředek se tím úplně vytratí...
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > Kelly> No jo, ale proč se asi stydí to zapadající slunce za lidi?
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.5.2004 > Luk Malér> Protože lidé jsou cháska nehodná a plemeno podlé a Slunce nesouhlasí s jejich nepřístojným chováním na povrchu zemském, to je tak jasný, že snad ani netřeba rozepisovat :o))
a nebo právě velmi pořádně rozepsat ty důvody proč, viz půjčovna duší - a nespokojit se tímto poněkud povrchním konstatováním :o))
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 20.5.2004 >

Kelly, tentokrát s tebou nemohu souhlasit. Závažnost obsahu sdělení by měla ustoupit něčemu tak banálnímu a zbytečnému jako je způsob vyjádření? Proč to neříct pěkně na férovku? A navíc... sdělení tohoto druhu, které je pro život podobně hodnotné jako rady mé babičky, jež tahala ze svého uzlíčku... proč ho zbytečně zahalovat do nějakého poetického balastu? Ne, opravdu   nemohu    souhlasit.

 

Stydím se za sebe a vyfouklý a splasklý prchám z cykloservisu.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 20.5.2004 > egil> ach, asi máš pravdu... pryč s poézyjí, spalte vobrazy, meta fóry jsou pro vykonstruovaný náfuky, co nevěděj nic o tom,,, jo, o životě :o))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > egil> A proč pak se podle tebe stydí slunce lidi, zapadá-li?
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 21.5.2004 > egil> 

Eště něco: dej do placu ňákou tu radu tvý babičky, ať můžu srovnávat. Doufám, že to nebude poselství typu, že v létě je horko a v seníku voní seno.

Jojo, byl jsem varován, že to přefouklý Ego bude na tebe jak rudej hadr.

Nezklamals.


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 21.5.2004 > Kelly> Co mi to podsouváš? Já netvrdím, že vím vše o životě, ale snažim se pozorovat prozumět spojovat. Někomu to de líp někomu hůř, to se nedá nic dělat. Mě VADÍ, když se o to NĚKDO vůbec nesnaží. Teď nemyslim tebe, ty máš jinde těžiště - to se taky stává.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.5.2004 > Luk Malér> To nic, já vím, že tys celkem v klidu... Toť jen obecný rýpavý výkřik na obecní rýpaly ;o))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 21.5.2004 > quentinbubakoff> Náhodou je zábavnej - squělle argumentuje...
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 21.5.2004 > quentinbubakoff> stydim se, asi se vožeru.
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 24.5.2004 > quentinbubakoff> 

napsal bych kritiku, zde však není čeho. cykloservis duší je laciný i na folkovou písničku. Jak někdo prohlásil a já souhlasil: "jsou básničky, které by bez obrázku jako podkladu nebyly nic". poroučím se.

 

PS: nenapsal jsem nic, za co by ses musel otírat o mou osobu... - ty ani quentin. to svědčí o vašem formátu. mrzí mě to především u quentina, protože ten je "redaktorem" a měl by vědět...

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 24.5.2004 > egil> 

Kdo se otírá o osobu - ty sis naběh s tou babičkou.

S tím varováním (úsměvným) je to fakt, chceš méno a ověřit si to?

Laciný na folkovou písničku - nesmíš zůstávat jen u slovního povlávání, se mi spíš zdá, že ti to tak ouplně nedocvaklo.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 24.5.2004 > quentinbubakoff> 

"Jojo, byl jsem varován, že to přefouklý Ego bude na tebe jak rudej hadr.

Nezklamals.

 

"von je ten egil wopravdu ředitel zeměkoule.......

 

podívej, mě tyhle bláboly neurážej, jsou mi šumák. jenom mě mrzí, že je máte zapotřebí - je to už po několikátý, kdy se v reakcích uchylujete ke kritice osoby člověka, s nímž "komunikujete"... a já už toho mám plný zuby. opravdu lituju, že jsem k tomuto "dílu" něco napsal.

 

čau a trhněte si oba.


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 24.5.2004 > egil> Podívej třeba na g-morra, jak zkritizoval Augusta, to aby Augustus chodil kanálama - až mi ho bylo líto, jenže géčko ke každému názoru napíše proč, sedí to jak prdel na hrnec. Z tvé reakce jsem se dozvěděl, že tě to nadzvedlo, ale vlastně nevim proč- konkrétně věcně.
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 24.5.2004 > quentinbubakoff> 

Já rozumím, co jsi chtěl říct, Luku. To je vždy nutný předpoklad, aby člověk vůbec mohl být jakkoli kritický. Myšlenkový pochod: Japonsko, země vycházejícího slunce; zavrhl jsem.

 

Fajn, význam obrazu hledat jinde. Slunce není cykloservis duší. Pamatuju si, jak mi děda na duše od kola lepil takové malé červené záplty, když se některá natrhla. Ale duše zde má i druhý význam: duše člověka. To máme dva významy, závažnější je ten druhý, ten první význam ke druhému odkazuje - nafukováním, praskáním, ucházením (tyto výrazy jsem si transponoval do hájemství lidských hodnot - duše - a vlastností a hle, jádro významu básně.

 

A teď soucit. Tam mě napadá interpretací hned několik, na rozdíl od studu, kde je interpretace jasná: slunce rudnoucí studem nad tím (doslova), co vidí. Rudé slunce není soucitem s lidskou krví (odrazem bolesti?)? možná. slunce je o osmnáct miliard let starší než kterýkoli člověk. snad už jen proto. 

 

A na závěr už jen: slunce rudne studem.

 

... tolik k velmi zběžné a stručné interpredaci. a nyní... co se týče formy, ano, různosměrnost je metodou efektní a efektivní, snadno se tak nabohatí významovost. I s minimálním úsilím. Co do obsahu: to, co jsem nazýval těmi "moudry", to je generalizování výpovědi. Mluvíš obecně o lidské rase, o duších o emocích - o lidském egu etc.. To jsou velká témata, já osobně z nich mám strach - zatím jsem na Totemu nepotkal nikoho, kdo by se jich zhostil, aniž by výsledek nebyl plytký. Sorry.

 

Báseň není zcela špatná, to jsem přehnal - dost mě "zamrzely" vaše připomínky ke mně. Protože já v básni sebe nehledal. Opravdu ne.

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 24.5.2004 > egil> 

No ono to je trochu jinak, ale fajn, dyby toto byla první reakce, pak by rozhodně i má reakce vypadala jinak.

No to je ten náš nevyřešenej spor:

Podle mě o těhlech věcech přemýšlet a mluvit musíš, i když špatně a nešikovně, nesmíš manipulovat jiné. Je to lepší, než se tomu prostě vyhnout.

Ty to vidíš naopa. Fronta drží. Nojono.

Další rozdíl mezi námi je to, že já bych rád, aby se lidi našly (aspoň v kousku)  mý věci, což předpokládá, že se budou hledat. Jestli se pak nenajdou, taxxem udělal chybu.....


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 24.5.2004 >

Tradičně si nerozumíme. Já v básni nehledal svoji osobu (viz vaše poznámky o tom, že si vezmu osobně to ego etc). Já taktéž chci, aby se lidi v mých básních hledali a aby nacházeli. A oni se hledají a nacházejí. I když to dá víc práce, stačí jenom chtít. Vážím si těch, kteří skutečně čtou, kteří umějí poezii číst. A naštěstí jich není zase až tak málo.

 

A ke tvé větě "No ono to je trochu jinak"... není to jinak. V básni je toho tolik, kolik si v ní čtenář najde. Báseň není poučka, není to definice. Já si v ní našel, co jsem si v ní našel, a to v té básni JE. Ve chvíli, kdy je báseň v éteru, přestává být autorův tvůrčí impulz důležitý. Ožívá každým přečtením, byť jen na kratší či delší dobu.Báseň bez člověka je mrtvá hrouda písmen. O to víc je báseň životnější, čím déle je s ní čtenář - který chce... - nucen strávit. Jsou básně, které jsou pro mě mrtvé či polomrtvé, nedýchají. Toto je z mého pohledu hlavní potíž tvé básně. Při vší úctě - pouze můj názor.

 

Já se obecným tématům nevyhýbám, to jsme si nerozuměli, já z nich mám strach a přistupuji k nim s maximální možnou citlivostí. Nikdy nerozhazovat po hrstích slova jako duše etc... Některé mé básně jsou příběhy s obecným rámcem, ale v jiných je obraznost podřízená myšlenkovému konceptu sbírky (posledních cca třiceti básní). Tento koncept je o paměti, časovosti člověka, o místě v prostoru té které osoby etc.. přijde ti to málo obecné?


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 24.5.2004 > egil> 

No počkej, to je pohodlný si na jednu stranu vážit lidí, kteří umějí číst tvou poezii a na druhou stranu napsat, že impuls autora není důležitý. To mi příde lehounce posunutý - jednou tak podruhé onak.

No mě právě příde, co se týče tvých věcí, že o tématech hovoříš až příliš obecně, že tam dáš atmosféru, navodíš naládu, ale jaký je autorův názor, plavu....., dycinky si u textu spomenu na Hrabala (parafráze, protože si to přesně nepamatuju): "Básničky to neni od toho, aby se jednomu líp usínalo, to je od toho, aby běžel v podlíkačkách, tak jak je, naplácat panu spisovateli dršku."

Nojo my sme si ani tentokrát nedali do dršku... (tohle je vtip)


<reagovat 
Přítel antisvěta (Občasný) - 20.5.2004 > Přirovnání duše s duší na kole mi nesedne- duše na kole otočném u kola cyklistického plní funkci druhotnou a čistě mechanickou. A ego bych napouštěl spíš do nafukovacího člunu- líp se na něm vznáší nežli jede. Ale to je hnidopychismus. Zajímavá věc.
Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 25.5.2004 > Tanzdebil> Zdá se že si nezačal mou největší pýchou.
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 26.5.2004 >

Hnusná fotka (leč samozřejmě korespondující s textem), dobrej text, celkově působivé, zcela jasné, stručné, naopak se mi líbí hrátky se slovíčky a cykloservis v souvislosti s lidskou duší mě nijak nepohoršuje:-).


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 24.5.2004 >

Ale vůbec si to neodporuje. Kdybys věděl, kolik už jsem četl různých interpretací Eliotovy Pustiny, básní Holanových a........... dalších autorů.

 

Dobře postavená báseň dává prostor k nalézání. Patrně na světě nejsou dva lidé, kteří by v jedné takové básni našli na chlup totéž.


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 26.5.2004 > egil> 

Ne Egile, to není pochopení textu, ale jak ho chápat. Nemůžeš jednou říct:"Tys to nepochopil, čtenáři , tak nemáš mě, autora, co kritizovat." A podruhý:"Já sem to tak jako čtenář pochopil, tak ty, jako autor, máš smůlu." Buď jedno nebo druhý. Buď autor nebo čtenář, padni komu padni....

čili význam zde byl jinde než jak to vidíš ty, ale to je teď jedno...

V jednom máte, kritici pravdu. Spíš Kellína.... Totiž, že moje stavbě směřující k závěrečnému hřebiku je tentokrát vratká a hřebik nic moc, už vlastně opakovanej...


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 26.5.2004 > Luk Malér> 

Ne Luku.

 

Razím, ať si každý osobně text uchopí po svém. Potom žádná interpretace není nesprávná; nechť si každý najde to svoje. Nicméně u tebe? - - - U několika lidí mě mrzí jejich neochota(?) se jakkoli do textu ponořit, jakkoli ho uchopit. Bez náznaku jakéhokoli porozumění vynést generelní soud: text je prázdný (protože jsem si v něm nic nenašel - tento dodatek chybí; toto často dělá Stanislav_V.). Je to jako říct: slunce není, protože ho nevidím. Nevadí mi jakékoli uchopení textu, vadí mi jeho a priorní neuchopení (často předpojaté). 

 

Pro ilustraci, vzpomínka R. Lukavského na svou návštěvu u V. Holana. Překopírovávám ze své eseje (http://www.totem.cz/enda.php?a=22645), kterou jsem zde uveřejnil někdy před dvěma roky a je právě o interpretacích:

 

Před časem jsem byl na Holanově Noci s Hamletem ve Viole. Hlavním recitátorem večera byl Lukavský, který po skončení představení začal mluvit o svých zážitcích s Holanem; znal ho osobně. Nejvíc mě zaujalo vyprávění o jedné z Lukavského návštěv u Holana (v jeho vile na Kampě, z níž nevycházel). Bylo to na sklonku šedesátých let, kdy se Viola odhodlala nastudovat právě Noc s Hamletem. Lukavský se začal jednotlivé pasáže učit a pochopitelně se snažil, aby jeho recitace byla doprovázena i určitým porozuměním textu. S jedním místem si nevěděl rady, nebyl si jistý autorovým tvůrčím záměrem a tak se "objednal u Holana." Dialog mezi Lukavským a Holanem - tak jak jsem ho slyšel vyprávět - si nepamatuji slovo od slova, ale bylo to něco v tomto smyslu:

 

L.:  "Hodně jsem nad tím místem přemýšlel a napadlo mě, že by se mohlo jednat o vyjádření vztahu matky k dítěti - snad přímo o těhotenství."

 

H.:  "Zajímavé... Zajímavé..."

 

L.:  "A nebo by to naopak mohlo být něco krvavého - krvavá svatba či tak něco."

 

H.:  "Hm, to mě sice samotného nenapadlo, ale proč ne..."

 

-----------------------------

 

...a o tom to - mám pocit - je.


<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 26.5.2004 >

Dobře, jestli takto, beru.

Ale přiznám se, že jsem spíš příznivcem textů s užším výkladem, než tohoto - jejich filozofie byla trochu jiná - pryč od svázaných klišé - co vše lze slovem říci. Tady máš velmi široikou výkladovou rovinu.

Vidim ten základ jinak. Je nějaká myšlenka a tu je nutno stvárnit, tak aby to byla ona v podstatných proměnách a souvislostech. Tady se ti výklad zužuje.


<reagovat 
stanislav (Občasný) - 29.5.2004 > koukám na to na placatym a stojatym monitoru (rovná se výška delší než šířka), a je to špic! :o)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 30.5.2004 > stanislav> chichi
<reagovat 
delikt (Občasný) - 30.5.2004 > No.. Ty "výměny názorů" už mě dost neba.. Když sem to dočtla až sem, úplně se mi vytratilo dílko samo. Takže až mě přejde znechucení nad plkancema pod, tak se vrátim ke sdělení.
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 31.5.2004 > delikt> Si tedy napřed přečti dělo... milá delikte
<reagovat 
 delikt (Občasný) - 31.5.2004 > Luk Malér> Čtla několikrát, milý Malére
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 31.5.2004 > delikt> Přečti, nech projít celým tělem, včetně trávicího traktu, poznámku vetkni, pak teprve plky rozebírej. Checht
<reagovat 
delikt (Občasný) - 31.5.2004 >

:) Mám drobnou výhradu proti "ušlých jak zisk". Dneska mi to přijde takový... nedouleželý, tím ušlým ziskem..

Ale ináč.. "Cykloservis duší prasklých z přefouklého ega" nemá chybu... A slunce stydící se za lidi - jo! Zas pěknej nátěr životním optimistům.. :))


Body: 5
<reagovat 
delikt (Občasný) - 31.5.2004 >

Jo. A na všechny ty "ftipný, ušlechtilý a pozitivní" plky pod vobrázkem veřejně, nezastřeně  a zcela definitivně  SERU, páč mě nebavěj, alébrž wotravujou a na blití je mi z nich !


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 31.5.2004 > delikt> Milý delikte, Totem je kulturní server určený k publikování amatérské tvorby a k diskusím nad uveřejněnými díly. Tož díky za názor, na který máš jistě právo - ale možná by bylo řešením diskuse nečíst, pokud tě otravujou a svádějí k nekulturním reakcím ;o))))
<reagovat 
delikt (Občasný) - 31.5.2004 >

Jo.

Kultůrní servr s kultůrníma diskusema, žejo..

buhehehehá.

Škyt.

Hou!!


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 31.5.2004 > delikt> Jo, s kulturníma - pod tímhle příspěvkem si alespoň lidi snaží navzájem vysvětlit svoje stanovisko a nakonec i k něčemu dojdou. Bez posílání do prdele a podobně. Alespoň jsou ochotní se poslouchat, i když mají různý názor.
<reagovat 
 delikt (Občasný) - 31.5.2004 > Kelly> 

Jó??!! :))

No, ten začátek na to nevypadal! A mě znechutil ten začátek týdle "kulturní" diškuze natolik, že sem ztratila smysl dílka samého.. Takže se nelze divit, že.. ;) To, že "nakonec" začne někdo diskutovat normálně, to nesmaže to, jakým způsobem kdo reagoval předtím... Nakonec - Japonec! :)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 31.5.2004 > delikt> Když já nevím, čemu říkáš začátek - mojí reakci? egilově reakci? a čemu říkáš nevypadal - nic "nekulturního" jsem nenašla. Našla jsem silnou ironii, našla jsem cosi ve stylu zde tak oblíbeného "džoukování" - ale nic, co by překročilo rámec slušné diskuse. Takže - co se jako mělo nakonec mazat? a budeme to řešit tím, že si o tom promluvíme, nebo pokřikem o sraní? ;o)))))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10 11 13 17
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter