Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 8.5.
Státní svátek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Lavina (úryvek z deníku) z kolekce Cesty
Autor: _Tom (Občasný) - publikováno 30.4.2003 (00:56:41)
další v kolekci>

laviništěLavina (úryvek z deníku)

Vycházíme v devět hodin, přes traverz a pak až k první trhlině zatím nenavázaní. Jdu rychleji než ostatní a u trhliny jsem první – když ostatní teprve začínají sestupovat. Sedím na batohu a se mnou tu odpočívají dva mladí Rusové, kteří přišli zdola. Ozve se temné rupnutí a led pod námi se pohne. To je na strmém ledovci normální a já na svém bezpečném (jak si myslím) místě zůstávám v klidu a kochám se nádhernými výhledy do údolí. Pak ale jeden z těch Rusů říká „posmotri nazadi“ (podívej se dozadu) – a v tom okamžiku popadáme batohy a pádíme co to výška dovolí podél trhliny pryč ze směru, kterým se řítí lavina. Po pár sekundách je jasné, že nás neohrozí, padá ale na cestu mezi mnou a mými parťáky. Čelo je mine o pouhých několik desítek metrů. To ale není všechno, masa laviny je doprovázena spoustou ledových balvanů nejrůznějších velikostí, které mají ve svých drahách podstatně větší rozptyl než samotná lavina. Jeden obrovský kus ledu, velký asi jako osobní auto, mine obrovskými skoky Lubora o několik metrů a jen duchapřítomně nastavený batoh ho ochrání před zásahy řadou menších kusů ledu. Fred fotí a zapomene se krýt – a dostane do stehna ránu kusem ledu velkým jako lidská hlava. Do večera tam má duhově zbarvenou podlitinu. Tomáš byl nejvýš a stranou ohroženého úseku, já byl zase za ním. Lavina zavalila asi 80 m dlouhý úsek cesty vrstvou ledu a sněhu o výšce asi 1-1,5 metru. Měli jsme obrovské štěstí, že nikdo z nás nebyl blíž, nebo dokonce na těch zavalených osmdesáti metrech cesty. To by znamenalo konec.

Na první pohled se zdá, že se lavina pohybuje pomalu, to je ale klam způsobený obrovskou výškou, z níž se řítí. Až při pohledu z C1 bylo vidět, že místo, odkud se utrhla, bylo 1500 výškových metrů nad námi. Prvních zhruba tisíc metrů nabírala v prakticky volném pádu rychlost a hmotu, pak se postupně dobržďovala, až skončila v široké trhlině.



Poznámky k tomuto příspěvku
Felipe (Občasný) - 30.4.2003 > Hm. Zajimavy. (jak rika fungus2) Ja jsem jenom nepochopil duvod, proc tam lozit.
Body: 5
<reagovat 
 _Tom (Občasný) - 1.5.2003 > Filip Sklenar> 

Jak údajně kdysi řekl George Mallory na podobnou otázku - "...protože tu jsou".

 

Těžko se takové puzení dá vysvětlit někomu, kdo ho nikdy nepocítil, stejně jako lze těžko vysvětlit, proč musí člověk třeba psát, nebo malovat.

 

 


<reagovat 
afro (Občasný) - 1.5.2003 > Klidně bych snesl něco delšího...horolezci, to je moje! Ale spíš pasivně (soustředím se na dvoutisícovky).:-) U takového úryvku je to sice fuk, ale přesto bych napsal, kde se akcička konala.
<reagovat 
 _Tom (Občasný) - 1.5.2003 > a-front> 

Doplním tu informaci - je to z výstupu na Pik Lenina (nebo též Leninův štít).

To je sedmitisícovka (přesně 7134 m) v pohoří Pamír v zemi zvané Kyrgyzstán.

 

Kompletní deník, hromada fotek i další zajímavosti - to všecko se dá najít na mém privátním webu.


<reagovat 
 afro (Občasný) - 1.5.2003 > _Tom> Dík za info! Deníček stažen na hadříček. :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 (5) 6
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter