Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 4.6.
Dalibor
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Reakce na Centaurovu esej o existenciální krizi z kolekce Úvahy
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 17.1.2003 (03:09:39)
další>


centaur (Občasný) - 17.1.2003 > Cením si tvé reakce a práce, kterou sis dala s jejím vyjádřením a se čtením mé eseje. Odpovím ti ve tvém duchu (tím pádem se už ale nemohu moc opírat o svou esej, protože ta je psána trochu filosoficky).


"Stresové situace neexistují. Stres je pouze má vlastní reakce na něco, ať z vnějšku, nebo zevnitř a moje reakce je v mé moci."
To je samozřejmě otázka slov. Stresové situace neexistují samy o sobě, to znamená, že stejjná situace ne někoho může působit stresově a na jiného ne. To ale neznamená, že by ji jeden nemohl označit za stresovou. Jen slovíčkaření, každopádně v rámci mé eseje krize nevychází ze stresové situace. To by se pak nejednalo o existenciální krizi, ale o nějaký druh psychologické krize, jak jsem to snad přesně popsal.

Krize jako důsledek ztráty jistot - to stále platí. Mluvíš-li o ztrátě jistot po porodu, pak to není plně relevantní, protože kojenec není schopen reflexe, neuvědomuje si sebe sama (jako ego,které je). Tedy zjednodušeně neuvědomuje si racionálně, že o něco přišel. Přirozeně se necítí nejlépe, když je mu najednou zima a je oslněn světlem, ale z toho nevzniká existenciální krize, protože on cítí, ne myslí. Krize je vztah ke světu, jak jsem napsal, je to racionální. Krize není afekt, deprese nebo úzkost. Kromě toho, ztráta jistot v podobě matčina lůna způsobuje porodní trauma, které je pro S. Grofa (o němž jsem se v eseji také zmiňoval) klíčovým pro pochopení jakékoli krize člověka. Ale to je psychologický výklad. Ten se s filosofickým sráží, což jsem popsal.


“Utrpení spočívá v tom, že syrová skutečnost je bezútěšná nebo dokonce agresivní svou živoucí, energickou skutečností…” – co je to bezútěšná a agresivní? Je to opět jenom naše reakce na skutečnost, tedy – viz stres výše.


NELZE redukovat negativní reakci na skutečnost jako stres!!! Vhodnější slovo než reakce je reflexe. Protože reakce zavání emocí, zatímco reflexe bezútěšné zkušenosti je do značné míry racionální. To porstě není psychologie. Bezútěšné a agresivní, to jsou přívlastky, které označují, jak skutečnost na člověka v krizi působí, je to každopádně metaforické vyjádření. Pokud bych to myslel dolsova, mluvil bych spíše o paranoie než o krizi.

Souhlasím, že absurdita je svým způsobem umění (také jsem na Totemu publikoval několik absurdní povídek), ale nemůžu souhlasit s tím, že by člověk byl schopný žít v chaosu. Na to nemá myšlení, lidské vědomí není schopno být v chaosu. Musí mít řád. Slova jsou řád, trojrozměrný prosotr je řád, vnímání, čas, tady a teď, já a on, to všechno je řád. Chaos je pro člověka nepojmutelný.

Na závěr, nechci se tě teď nijak dotknout, to bych opravdu nerad, chci jen říci, že pokud ses ze své krize dostala s pomocí psychiatra za pár měsíců, pak asi nešlo o existenciální krizi v tom ducuh, jak o ní píšu ve své eseji. Pravda je, že nevím, co s tebou bylo (a blahopřeju ti, žes to zvládla), ale s krizí se člověk tak snadno nevypořádá. A ještě doplním (a opět to nemyslím zle), že pokud bys prošla existenciální krizí, pak bys nenapsala tuto reakci tímto způsobem. To, cos napsala zní přesvědčeně (až trochu naivně, dovolím si říct) a vyrovnaně a je to tak dobře. Jen z toho mám dojem, že šlo o něco jiného než existenciální krizi. Která vlastně neexistuje, jak jsem napsal v eseji.

Důležité je cos napsala na závěr: Podle všeho jsem si našla svoji vlastní iluzi, která mi vyhovuje a dovoluje mi žít v harmonii a pohodě.
A žít v harmonii a pohodě, je nespíš to, oč tu běží.

Doufám, že jsem byl srozumitelný. Zdravím

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli centaur
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
 
 
zpátky   
1 (2) 3 4 5 6
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter