Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Olejová lampa z kolekce Pekárna chleba
Autor: kolohnát (Občasný) - publikováno 23.6.2010 (01:45:12)
další ve sbírce>

Na těle mého nepřítele je znamení spánku

Na těle mého nepřítele už mám na kahánku

Tvou olejovou lampu tu nechám hořet do tmy

Až uhasne tak budeš vědět, že se vracím od ní

 

že se vracím od ní



Poznámky k tomuto příspěvku
Gogin (Stálý) - 23.6.2010 >
Body: 5
<reagovat 
IAN HEROICKY (Občasný) - 23.6.2010 > zaujalo ma to da sa poveedat
Body: 5
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 26.6.2010 >
Body: 5
<reagovat 
jeseterka (Občasný) - 23.6.2010 > chtělo by to rozrazit strukturu, aby to nebylo jednoduchou veršovánkou
<reagovat 
 kolohnát (Občasný) - 24.6.2010 > hana z hané> ale prd strukturu, tím že něco změníš po strukturní stránce to nijak neobohatíš, to si tady tak hrají akorát pseudointelektuálové.) jsem dneska nějaké nabroušené.))) Hano z hané
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 26.6.2010 > kolohnát> 

to je pravda. - to je jako říct, že když se něco vyjádří slovy, tak se to tím taky neobohatí. - v náhledu tohoto poetického vyznání by bylo nejupřímnějším autorským aktem rezignovat na strukturu, verš, rytmus, metafory, motivy, obrazy a vůbec na slovo jako takové, které všemu akorát stojí v cestě. - takhle mi imperativ prd strukturu chtíc nechtíc vychází. začíná to "prd strukturu" a končí "prd slovo" - v opačném případě bych chtěl vidět byť i jen jedno jediné slovo, které existuje mimo jakoukoliv strukturu. (a tím nemyslím jen jazykový organismus jako celek, ale i tu nejmenší frázi - vše týkající se slov je poznamenané svými vztahy k jiným slovům a způsobem uspořádání - to už je struktura.)

a jestli má něco zautomatizovanou a konstantně odumírající strukturu každodenního jazyka vracet zpátky do života, tak je to poezie, nebo cokoliv ji připomínající, která si musí zvlášť pečlivě všímat toho, jak slova mezi sebou komunikují a co při tom vyvolávají. - jinak se takové neuvědomělé použití jazyka přesune na stranu balastu, kterého je všude dost. - tím nechci říct, že je potřeba o tom vědět teoreticky, ale když někdo vezme do rukou slova a nechce je chrlit na způsob výrobní linky, měl by mít pozorný přístup k tomu, jak jazyk funguje.)


<reagovat 
 kolohnát (Občasný) - 27.6.2010 > whispermoonlite> no sakra:D teda nejsem si úplně jistý jestli je tohle peripathetikos anebo Descartesova obrana církve a víry, ale rozhodně je to něco na stejný způsob: čili si nejsem jist na které straně vlastně stojíš:D ale rozhodě mohu souhlasit s tím, že jazyk a jeho struktura stojí v cestě skutečné komunikaci a skutečnému myšlení, což mě přivádí k vyústění v neartikulovaný Výkřik (Munch?:D jako formu nejčistšího sdělení, popřípadě ke komunikaci v obrazech a jasně předaných představách (McFerrin/Munch?:D a také rozhodně souhlasím s výše uvedenou funkcí poezie.
Abych ale byl poctivý, na rovinu musím říct, že až se mi nějaká báseň povede, dám vám vědět :D zatím to myslím ještě nebylo třeba
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 27.6.2010 > :D - myslím, že to byl takový přičesaný Munch. - zas musím zopakovat, že ať člověk chce, nebo nechce, vždycky ty vlasy nějakej tvar mít budou. - tomu se prostě vyhnout nedá. - ani v případě konkrétní, nebo zvukové, onomatopoické poezie.

rozumím, že Ti jde o nějaké bezprostřední vyjádření. - jenže bez prostředků se nic vyjádřit nedá. - i tanec pracuje s tělem, hudba se zvukem. - i ty nejzákladnější lidské úkony potřebují tělo jako nástroj/prostředek. - pokud Ti jde o vyjádření čisté ideje nějakého jevu, dokonalost samu, tak musíš zůstat v oblasti čistých idejí a nesestupovat do oblasti vyjadřovacích, to jest referenčních-odkazovacích prostředků. - jenže potom před Tebou nebude nic, protože svět čistých idejí se nijak sám o sobě nezjevuje. - s tím je třeba se smířit a vzít vyjadřovací prostředek na milost. :))

ale co když je to ještě tak, že to NĚCO, co chceme vyjádřit, není někde dané předem mimo jazyk, nebo jiný vyjadřovací prostředek, (a pokud je, tak je to určitě něco jiného a ne to, co se nakonec vyjeví - a tím něčím jiným to už navždy zůstane v TAKOVÉ podobě, jak to předjazykově, předvýrazově vnímáš a není co řešit, není co podnikat - ovšem uznávám, tohle je zapeklitý ontologický problém, který jedno souvětí uspokojivě nedořeší) a STÁVÁ se teprve tím, čím je, PROCESEM vyjádření, jeho průběhem, časem, proměnou. - na tohle jsem chtěl poukázat v předchozí poznámce. - potom hodně záleží na ZPŮSOBU vyjádření, to je z toho zřejmé. - potom by i Tvůj neartikulovaný výkřik nebyl výkřikem před tím, než se jej zmocní, jeho ideje, hlasové orgány - a máme tu nástroj, máme tu strukturu. - problém se přesouvá do oblasti, JAK jej využít, jak JI uspořádat, aby se nic z ideje neztratilo.

pro Tvé východisko by to znamenalo, že by se Ti buď hodil jiný nástroj než jazyk (např. onen zvuk, obraz, jak uvádíš) - a nebo budeš pozorně stopovat původ jevu, který vyjadřuješ jazykem ke svému počátku, zdroji apod. - a budeš zkoumat, k jaké proměně na cestě ven dochází a proč a zda Ti na tom něco vadí a jaká je ta překážka. - mám totiž pocit, že ani jazyk není o nic méně schopný než zvuk, nebo obraz, ale chová se jinak - a to chování, ten přechod od nepopsané vize ke slovnímu výrazu - TO je právě ta součást dění struktury, která Tě, zdá se, kapku trápí. :))) -

Vždyť je to ale na Tobě. - něco si říká o vyjádření, usiluje o pozornost a dokud to nebude trefené, aby se to uklidnilo, tak se to nepřestane ozývat. ochoč si tu strukturu, donuť jazyk dělat to, co Ty chceš - hledej cestu. - z toho, co píšeš, je poznat, že zájem o jazyk máš, že jej bereš jako vyjadřovací nástroj a vlastně si i správně uvědomuješ, že na cestě od myšlenky/obrazu/pocitu k vyjádření, resp. k jejich DOTVOŘENÍ-doTVÁŘENÍ - vlastnímu a platnému ZROZENÍ je nějaká překážka. - no na mě to dělá dojem, že jsi na tom dobře s tímhle vědomím, akorát ještě nevíš, jak z toho ven. - což je normálka, to neví nikdo a pokud na chvíli ano, tak to v další chvíli přestane platit a musí se hledat znova.

(nějaké Tvé básně už jsem doporučoval, ty z listopadu, bylo tam několik trefených - neviděl bych to tak mdle. :)))


<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 2.8.2010 > škoda té obvyklosti, lépe prosívat jazykový materiál by to chtělo
<reagovat 
Džajata (Občasný) - 13.10.2010 > no a mně se právě líbí tahle veršovánka - pro mne souhlasí forma s obsahem
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 (4) 5
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter