Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 15.5.
Žofie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Modřanské postsynchrony
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 27.2.2007 (10:48:48)


 Šílená svině (Občasný) - 2.3.2007 > Lyryk> Lyryku:
bod 1)souhlsím (je mi to přesnější, než Miroslawekovy citace z internetu, což o běžnosti toho spojení něco vypovídá - narozdíl od slovníku - ale obojí uznávám).
bod 2) Chápu co chceš říci, ale personifikovat se daj i ponožky a moc to o kvalitě nevypovídá.Ale chápu,že někomu personifikované ponožky mohou být "odbornou" radostí z díla. Mně ne. Jinak říkáš banality, ale veskrze pravdivé.
bod 3) Myslel jsem "nadprůměrná na totem". Báseň jsem si přečetl sice třikrát, pochopil jsem, co chce básník říci - emocionálně. Chytnuljsem se toho "utíkat se" záměrně.Myslel jsem si, že jde o archaismus. Což jsem v očekávané diskuzi chtěl vydat jako argument k mir. intelektuální konstrukci. Spletl jsem se, někdo na internetu to používá ještě dneska (bez ironie, v tom jsem se zmýlil). Jestli ti moje poznámka připadá jako měřítko tvé nadprůměrnosti - mně to zapadá. Já si myslím (nikoliv tvým veršování, ale možná i tím), že jsi pro ttoem skutečně nadprůměrný. Užij si to. Jedna pochvala v některých případech je silnější než dělová koule:) Ne, jako amatér jseš dobrej.
4) zas ta hebrejština: to už můžem psát básně v nulách a jedničkách. Já to vidím takto: srozumitelnost je určitá hodnota díla. Tedy když jsme u toho holana, tak zdaleka nestaví tak nesrozumitelné konstrukce nebo jen v části děl - pak vynahrazuje "nesrozumitelnost" velmi silnými přesnými obrazy - až dětskými, ale hloubka k nedohledání (v dobrém): "rum do čaje čum do ráje". Čajíček, dítě, nekonečno - všechno. Ale jen příklad.
Ať si je básník nesrozumitelný - když tomu nebude rozumět ani kritik (to se stává běžně) tak se s tím nějak vypořádá...až bude hodnotit dílo psychicky nemocného, tak to bude muset dát asi k posouzení do Bohnic psychiatrovi, ale on se s tím vypořádá i když nebude rozumět. V té nejobecnější rovině - dílo musí být tak srozumitelné, aby to vůbec bylo vnímáno jako dílo. Nesrozumitelnost naťuká i opice do stroje. Pokud je dílo srozumitelné jazykově ale ne zcela či je nesrozumitelné obsahem, pak jde o srozumitelnost spíše emocionálně přenosnou - když ne jazykovou.Tedy sice nevíme,proč májí být "ponožky utíkající se", ale líbí se nám to. Já to u miroslaweka necítím, je mi líto. Báseň napsaná v marťanštině-hebrejštině-papuánštině (pokud ji nerozumíme) není báseň, ale soustava znaků, která může mít tak leda hodnotu fonetickou - jakási libost zvuků a rytmů, pokud ovšem to vůbec vyslovíme, jinak jde už o radost čistě grafickou - snad výtvarnou. Pokud není reflektována člověkem, co ji rozumí a hodnocena jako umělecká, nemůže být o umění řeč (pokud ji ovšem marťani, papuánci nemají jako umění již nějak "kodifikovanou" - řekněme v papuánských kritikách nebo almanaších,nebo si aspoň deset důvěryhodných papuánců nemyslí,že to umění je:). Tak. Srozumitelnost (ať emocionální či jiná)je základní předpoklad díla.Možná, že v budoucnu někdo marťanštinu rozluští, napíše o tom fantastickomagorickej román a bude ta marťanská lyrika považována za báseň. Do té doby nikoliv (stejně tak papuánská nebo nakonec i ta miroslawekova, akorát na jiné úrovni. Báseň to je, ale zatím dost nejisté kvality. Spíš ji tak odhadujem).
5) zpětná vazba - miroslawek sice na zpětnou vazbu kašle (ne, určitě nekašle a možná to ani nenapsal,kdo ví), ale až doodhadujem tuhle báseň tak (čas je hrozná potvora)tak možná miroslaweka odloudíme od psaní nebo třeba ne. Ta zpětná vazba, ať si hoch říká co chce, mu ještě v životě udělá pěknou rutiku. A to nejen v umění, ale skoro ve všem. Já mu rád věřím, že když tvoří, tak na ni sere, to je v pohodě, my mu taky do ložnice zatím nelezeme. Ale ta mrška, je trochu jako vnitřní špech, "my" tam totiž ani fyzicky být nemusíme. A to i v dobrém - kdybychom mu dílo vychálili do nebes.Tedy pochopitě ne konkrétně my, ale vztah k jeho dílu obecně. Ona ta mrška totiž bude furt u něj, až bude zase něco psát. Říkám to dost trapně, žoviálně, ale některé zřejmé věci (umělcům dost známé) se těžko vysvětlují "normálně". Zkrátka, když už víme, že se země točí, dělá nám trochu problém bez žertu to vysvětlovat dospělým lidem. Ale jinak ať si sám u sebe miroslavek i ty naloží se zpětnou vabou jak chce. My víme, že se člověk nějak musí motivovat a tvářit navenek, aby se z toho nezblbnul. Ostatně zpětná vazba není jen mínění na totemu, ale stačí zajít za kamarádem, jehož si vážíme, a on nám řekne, tak tohle už asi ne. Nebo někomu napsat marketingový dopis typu "hele, poraď, jaký to je. Consi o tom myslíš. Ale když budeme odpovídat moc drsně, zase máme riziko ztráty yřeba dobrého přítele. V umění je to všechno komplikovaný. Někdy jsou z toho sebevraždy, jindy stihomamy, někdy jen roztrpčení ap. věci, ale nikdy nejsme spokojeni, i když řekne, že je to ok. Ostatně já vím, že mirkovi nejde o vazbu ale potěšení svého čtenáře - to už je terminální fáze. Pak už může těšit jen sám sebe. Sorry - sarkasmus - nemyslím to tak, jak říkám - opravdu.
5) A teď pozor: RÁD A JASNÉ říkám NYNI (ale už jsem to na totemu řekl snad stokrát), nedělám si ambici na žádné odborné stanovisko. Já hodnotím subjektivně, jsem blbec, mám exibicionistické a egoistické sklony a přiznávám se k tomu. Nechci nějak zvlášť totemáky poučovat, spíše dráždit. Jsem zlý a ošklivý člověk. Jsem rád, když mi někdo přizná právo na vyjádření ale jakmile ho někdo zpochybňuje (mám ubuovské sklony), tak se bráním, že oni tady ti ostatní zas nejsou o moc lepší. Takže, Lyryku, mé hodnocení ani ty, ani jiní, neberte moc vážně! Musíte prostě tu ovečku tady černou snést! Adios!


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Šílená svině
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter