Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
(existenciální) krize
Autor: centaur (Občasný) - publikováno 16.1.2003 (20:42:26), v časopise 5.3.2003


Zefram (Občasný) - 13.2.2003 > Jiste ne k jadru veci. Faktem je, ze ona existencialni krize se tyka male casti z jine velice male casti populace, kterou jsi nazval intelektualy. Nikdo jiny na ni nereaguje. Jiste patri k dobremu bontonu dodat, ze vetsina lidi setrvava v omylu a konvenci, proto jejich majorita vlastne nehraje roli, duleziti jsou prave ti intelektualove, o cemz se sami presvedcuji tim, ze pisi knihy o vlastnich problemech. Ja nejsem nastesti jeden z nich a to cele je mi k smichu. Pry krize. Povazuji to za pekne lacinou poutovou atrakci. Nechci rici, ze za zivot plny podnetu povazuji prave kazdovecerni sledovani Milionare, nicmene je podobne pitome tvrdit cosi o tom, ze existence nema smysl. Samozrejme ma, kazdy z nas to vi, vis to i ty, protoze zijes, v opacnem pripade bys to zabalil. Pro mne ma smysl velice dobry. Ukradnu to T.H.Huxleyovi ( ...and if I had so many lives as a cat, I would let no corner unexplored...) Proste tenhle svet je fascinujici misto, v kazdem detailu. Uvaz treba to, na co prave oba hledime, hadam, ze i v tvem pripade to bude "domaci elektronove delo". Jak fantasticke zarizeni to je, muzes stravit cely zivot jen tim, ze budes zkoumat, jak nejlepe nasmerovat elektronovy paprsek na masku. Tisice zivotu lze stravit zkoumanim elektronu, nepocitatelne vice fyzikou elementarnich castic a nekonecnemu usili by mohla byt podrobena struktura vesmiru jako takova. Jiste, reknes, ze je to vsechno iluze. Mozna, do jiste miry, do te, do jake jde o aproximace. To vsak neznamena, ze kazde z tech priblizeni, kterych je nekonecne mnoho, nema svuj puvab, neni zajimave a nemuze byt predmetem celozivotniho zajmu. A je zcela jedno, zda zuri valka, zda lide jsou hajzlove a dalsi. Tohle muze byt smysl pro vsechny lidi, dnesni i budouci. Je to i muj smysl zivota. Jini nachazeji jine, mne tenhle docela staci. Jestli mne neco rozciluje, pak pouze to, ze spousta lidi sedi u toho Milionare, a spousta se jich tam nudi, protoze netusi, cim by jej mohli nahradit. To JE ponekud skoda. Ovsem nemam zadny soucit s hrstkou magoru, do kterych bylo investovano znacne mnozstvi prostredku a kteri oplatkou produkuji blaboly o absenci smyslu. Sedi si ve svych pracovnach, pobiraji penize, obcas jiste chodi nekam chlastat, mozna i sportuji, svadeji zeny, miluji se s nimi, berou si je, plodi deti, to vse jim asi dava sakra dobry smysl. Jakmile si vsak sednou nad kus papiru, nevypadne z nich nic jineho nez nesmysl o absenci smyslu. Je vsak treba k nim byt seriozni. Smysl oni maji, ziji a netrpi tim, jakmile vsak maji zacit intelktualne pracovat, premyslet o tomhle svete, nenapada je nic kloudneho, vsude vidi jen rad a zmatek, iluze a podvody, fales a klam. Nijak nevadi, ze fakticky si vykonstruovali vlastni pravdivy obraz onoho lziveho sveta tam venku. Nenapada je, ze ziji (ono to ani jinak nejde) ve stejne ulite treba jako parta fetaku. Svet je iluzi, svet postrada smysl, tot pravda, jasna a nezpochybnitelna, cista a nezkalena, amen. Oc tezsi je priznat si vlastni omezeni, smirit se s nimi a delat vsechno proto, aby ta ulita byla alespon "vymenitelna". Tehle krizi proste nechybi znacna davka komiky. Pokud je tak trapi, je to jen spravedlivy trest. Uspokojeni totiz neprameni z dosazeni cile, pokud je ten cil prilis laciny. Jen obtizne problemy a znacne utrapy pri jejich zdolavani zajistuji sladkou odmenu na konci. Jenze tihle promovani chytraci si mysli, ze precist par nazoru jinych takovych a sepsat vlastni vytah opepreny tu a tam necekanym postrehem, je prace. Kde jsou ale prekazky? Kde jsou ta rigidni pravidla hry, jez jimz znesnadnuji praci? Minule semestr jsem svemu profesoru odevzdal sestnact pokusu o dukaz nejakych vet, aby mi jich deset uznal. Nebylo to nic obtizneho, nejsem proste tak chytry. Ovsem kazdy z nich, ktery prijal, me velice potesil. Dalo mne praci jej vymyslet a nejak solidne hodit na papir, dost prace na to, abych mel radost ze sveho usili. Proste proto, ze existuji pravidla hry, logika a elementarni vety, ktere nelze obejit. Je treba umet je uzit adekvatnim zpusobem, zkounstruovat to tak, aby neexistovala zadna skulina. I ten nejgenialnejsi clovek najde vetu, kterou nezvladne, ma jich totiz na vyber nekonecne mnoho. Jinak receno, nekde tam venku ceka dustojny souper. Ovsem v pripade panu intelektualu nevidim zadna uskali. Staci umet pravidla gramatiky, coz pro vysokoskolaka neni takovy problem, znat dostatek cizich slov, aby text nevypadal prilis jednoduse, vedet, co asi chteji ctenari slyset, a to je celkem vsechno. Jestli tedy je nejaka krize, pak jen proto, ze ti intelektualove maji vsechno tak lacino, procez jim to neprinasi zadnou radost, anebo prilis nedostatecnou. Takovouhle krizi jim skutecne jen preji. Rekl bych spravedlivy trest.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Zefram
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter