|
U příspěvku:Míjeni |
Lin Sien Ti (Občasný) - 18.7.2008 > ariel> Právě to prastaré a přirozeně sdělující. Prožito u toho dost. Nové se dozvídám převážně z novin. A poněvadž to vlastně není nic nového, čtu je jen výjimečně. |
U příspěvku:Čáry |
Lin Sien Ti (Občasný) - 18.7.2008 > Oslovila. |
U příspěvku:Míjeni |
Lin Sien Ti (Občasný) - 18.7.2008 > |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 18.7.2008 > Lyryk> V tom s tebou právě nesouhlasím. Už kdysi dávno vedl Baudelaire (ve spisu o výtvarném umění) tenhle spor a myslím že se správně přiklonil k obraznosti, která symbolicky, "obrazně a zvukově zachycuje a ukazuje" (onen pověstný les ze symbolů), ne moralizuje či jinak se krčí před vznešenou abstrakcí filosofických idejí a pojmů. Podle mne se (většinou) básnictví právě "zabývá" tím, že umně a zvučně skrze autorovo dílo ukazuje, co ve vnitřní či vnějším světě "JE" či "může být" obrazně ztvárněno a rozezvučeno ve slovech, ve verších. Nikoli že by to mělo sloužit idejím. Když mám v noci obrazný sen, který je svojí skladbou plný symbolů a jde např. o nějakou epizodu ve středověkých kulisách, nemyslím, že bych sloužil nějakým pojmům a ideám. A kdybych toto převedl do básně a někdo tam PAK hledal "dobro", "pravdu"., "zbožnost", "kacířství", jsou to jen jeho filosfující domněnky "nad" mými obrazy a ději, nad textem. Ale to, co jsem udělal bylo, že jsem chtěl sdělit obrazy vhodnou formou tak, aby vše vyznělo a oslovilo čtenáře.
Básnictví které "filosofuje" by se dalo připustit jen s velkými úvozovkami v tom smyslu, že skrze slova se (také, nikoliv nutně a hlavně) ukazuje nějaký rámec z pohledu autora na svět. Rozhodně ale ne, že by se většinou básnickou formou filosofovalo. Dokonce ani u "ideově" plných básních třeba takových zenových mnichů bych nehádal, že psali proto, že chtěli "filosofovat". Výrazu "hypotetická intuice" nerozumím. Intuice je buď jasná, nebo mlhavá. Pokud s ní nejsme správně spojeni, nefunguje. Pokud jsme, není zde prostor pro hypotézu, ale jsme naplněni harmonickou jistotou jejího vedení v souhře s myslí. Víme o správném kroku.
Novalise bych jako příklad filosofa nebral. To že sepsal kromě úžasného básnického díla i hloubavé filosofické fragmenty nebyla (podle mého pohledu) základní a hlavní osa toho, co a jak tvořil. To by pak museli být za filosofy považováni i Goethe, Schiller, Dante ad. Obrazy nemohou jít mimo výseč filosofie? Jakpak to? Když symbolicky zpodobním horu na které rozkvétají sakury a kde se na chvíli zasnila dívka - jaký je tu rámec filosofie? jaké pojmy bych k tomu měl vztahovat a proč? Jaké filosofické ideje? Pojmová abstrakce a symbolické zpodobnění není přece totéž. Básník, který by chtěl pojmově uchopovat to krásné, co ožilo v obrazech jeho básně, je něco jako vrah. Zabíjí totiž prožívané a ztvárňované ve prospěch "pojmového myšlenkového konstruktu". Filosofie pokud vím nemá co "obrazy" interpretovat, to dělá kritika literárního díla a používá k tomu jazyk pro básnické dílo přiměřený a vhodný.
|
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Tak alespoň k tomu věcnému.
"Filozofie" se podle mne zaobírá hlavně idejemi pravdy, krásna, logiky atd. atd. a jejím oborem je vytváření názorů, analýz, logických pochodů směrem k pojmové argumentaci.
"Básnictví" neargumentuje, nýbrž výrazově a obrazně tvoří, "ukazuje stav a naladění ducha" skrze verše a jimi rozprostřené obrazy a symboly. Filozofie může nad uměním básně přemítat a "filozofovat" skrze pojmy. Ale rozhodně by neměla suplovat roli "kárce obrazů a výrazů", která jde mimo její výseč. Nechat roli působení na city skrze básnický výraz čtenářům a naslouchajícím. Tohle jsem nevyčetl, takhle se na to dívám. |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Píšeš a vyjadřuješ se tak smrtelně vážně, až je mi z toho do breku. Nad tím, co si myslím o tvém domýšlivém stylu posuzování a odsuzování jsme střetli nejednou. Vidím, že to jen slepě opakuješ.
Dobrá báseň je pro mne ta, která silně působí na svého čtenáře. Čím, je druhotné. Zaujme a vdechne.
Nikoli nutně ta, kterou nějaký pseudo-kritik ohodnotí dle jejího údajného dresu. Báseň se ti nelíbí - to z takového makového důvodu. To by bývalo stačilo. A ne povýšenecky hned machrovat o rozvinutí hladiny kýče kolem. A zvláště ne u nováčka na totemu.
Samozřejmě, že hlavním kritériem básně je její umělecké působení, a nikoli hlavně to aby byla nějakým tobě vlastním stylem argumentací dokazována či vyvracena. To se pak pletou oblasti filozofických promluv s verši.
Tvá "moc" něco TU ŘÍCT opravdu čiší z tvého postoje nahony (můj pohled). |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Lyryku, takovýto básnický text by ti taky přišel jako rozšíření hladiny kýče?
Bez peněz, bez věcí a bez zubů docela sám |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Ty jsi ale opravdu prosťáček boží, Lyryku. Tyhle tebou sekýrované teórie... co by kdo měl a co je údajně jak vyčpělé. Spíše se nad něčím ošíváš, zdá se mi. Klidně to řeknu znovva: pro mne je báseň sama svým "argumentem" tím, jak silně působí. Jak je toho dosaženo je věc druhotná, způsoby jsou různé. Jestliže báseň působí silně, hramonicky a zaujme mě, pak je (pro mě) "práce na ní dobře odvedena". Jsem celkem nenáročný. Subjekt - objektové kotrmelce mě naposledy zajímaly za studií estetiky či filozofie mnoho let nazpět.Naštěstí je pro mne doba myslivců, kteří střílejí do vzduchu označení typu: "předmětně-mimetické pojmenování subjektivního prožitku" nenávratně ztracena. viz minor.
|
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> To je jen kontra-verš... nikoli argument.
A pokud jde o básně, tak ty dobré prostě harmonicky působí a samy zjevují, čím ve svém působení jsou. Ovšem na každém můžou rozeznít něco jiného. Univerzální tvrzení neexistuje. A já mám více zapotřebí Argonautů, než Argumentů. |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> a stádo volů nabírá dech... |
U příspěvku:Tak jemně |
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > |
U příspěvku:Ulpívání |
Lin Sien Ti (Občasný) - 16.7.2008 > |
U příspěvku:Stesk |
Lin Sien Ti (Občasný) - 16.7.2008 > * |
U příspěvku:Letní |
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.7.2008 > |
U příspěvku:Bloudím potmě |
Lin Sien Ti (Občasný) - 1.7.2008 > Líbí se hodně moc. |
U příspěvku:ženská |
Lin Sien Ti (Občasný) - 30.6.2008 > |
U příspěvku:o "přemýšlivých" mužích |
Lin Sien Ti (Občasný) - 26.6.2008 > Zvuky z obou stran... |
U příspěvku:Dřevěný kostel na odvrácené straně Petřína potřetí |
Lin Sien Ti (Občasný) - 24.6.2008 > |
U příspěvku:Vezírovi |
Lin Sien Ti (Občasný) - 24.6.2008 > |
U příspěvku:Bílý déšť |
Lin Sien Ti (Občasný) - 24.6.2008 > ********** |
U příspěvku:........... |
Lin Sien Ti (Občasný) - 23.4.2008 > |
U příspěvku:co dělal s tím, co měl |
Lin Sien Ti (Občasný) - 21.10.2007 > Otisky stop musí být
zřetelné pro další chodce.
Nadherna. |
U příspěvku:Snění o Ol_Lu_Ti |
Lin Sien Ti (Občasný) - 21.10.2007 > Presne to ,detske, se mi tu libi. Pisu bez diakritiky, neb to tu v Toskansku nefrci. Umelecka pusobeni necham na jinych. |
U příspěvku:Zkamenělé odpovědi |
Lin Sien Ti (Občasný) - 28.9.2007 > :-]...................... |
U příspěvku:Lin - ťi |
Lin Sien Ti (Občasný) - 28.9.2007 > :-] .......... |
U příspěvku:Ochutnávka s porotou |
Lin Sien Ti (Občasný) - 5.5.2007 > Jsi v zajímavé spirále své mysli, Arieli, zdá se. A to, že bez kritérií druhé soudíš ti evidentně nevadí. Tak ať máš ze sebe zážitek dokonalosti.
Tak snad začít žít a neřešit ne? Mnoho debilních scholastických zážitků nikomu nepřeji.S chytrostí či hloupostí jdi k těm, co s nimi souloží. |
U příspěvku:Ochutnávka s porotou |
Lin Sien Ti (Občasný) - 4.5.2007 > ariel> Nuanace? Nezazlíváš? Relativismy?To že mě celý život trápí má nízká inteleigence a proto sem chodím psát, s tím jsem se už trošku vyrovnal. Zrcadlo, pověz mi, kdo je v zemi zdejší... |
U příspěvku:Z ... šach |
Lin Sien Ti (Občasný) - 3.5.2007 > |
U příspěvku:Ochutnávka s porotou |
Lin Sien Ti (Občasný) - 3.5.2007 > ariel> Když už chceš, arieli, v tomhle textu "něco" dle svého gusta "posuzovat" ( přičemž báseň si z posudků dělá srandu) , kde jsi vyhrabal konkrétně že se tu mluví o tom, že někde jsou nějací blbci a já jsem chytrej? Kde má tenhle tohle tvé tvrzení prosímtě reálný podklad? Řeč je když už tak o tom čichnout si k práci, mít osobní zkušenosti, anebo plácat od huby. Pokud např. bude "nějaká skupinka pivních pantátů z Prahy" někde v laciné restauraci povznešeně hodnotit víno aniž se o ně kdy více zajímala, nikdy neviděla vinici, sběr, práci s vínem, sklepy atd., pak to dopadne možná tak, že se vznešeným gestem řeknou u té nejpodřadnější, cukrem doslazované směsky vína druháku: "hmm, to je ale dobré, nádherně slaďoučké víno.Co to je za ročník? Letošní? Skvělé. To je pane ale víno, toho slunce v něm!" Tedy když už tak už. Mimochodem, arieli, pěkně si ukazuješ zrcátko svého vlastního myšlení, které bys mi rád přišil. A to se raděj ani nezptám, jaká traumata si tu léčíš a proč. |
U příspěvku:Záblesky |
Lin Sien Ti (Občasný) - 30.4.2007 > Opravdu hodně. |
U příspěvku:ráno |
Lin Sien Ti (Občasný) - 27.4.2007 > |