Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Výchova a výživa z kolekce I-ťing
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 27.11.2003 (01:51:46)
další>

 

 

 

 

 


Nijak zvlášť do hloubky, ani jakkoliv závažně, jen tak lehce a nedůsledně jsem se jal dnes podvečer uvažovat o výchovném procesu. Samo sebou jsem to vzal z pohledu otce.
*
Nejjednodušší je začít extrémními případy.
*
Čili na jedné straně otec zvaný maminka, který neřekne jedinou větu, aby tam nebylo aspoň něco málo chvály dcerky či syna, potažmo obdivu k utrpení a oddanosti ženy, což mně zavání jakýmsi absťákem, jakoby se vnitřní svět tohoto člověka totálně změnil, jakoby před narozením dítěte ten onen člověk ani nežil.
*
Na druhé straně muž, který nedělá v podstatě nic jiného, než že vydělává peníze, aby rodina byla jaksi zavinuta v blahobyt, ovšem při téhle veledůležité činnosti nestíhá potomka zahlédnout jinak a jindy než spícího.
*
Třetí, ten nejhorší archetyp otce, je muž, který se o dítě ani nestará, ani nevydělává peníze. Má žena tvrdí, že je to můj případ. Samo sebou mi nezbývá než zcela nesouhlasit, ovšem brát tento náhled v potaz.
*
Nechci to nijak zvlášť vyvracet, fakta jsou fakta. Jen musím podotknout, že peníze doopravdy moc nevydělávám, materiální statky a různý blahobyt v mém levicovém pojetí je jen „pokladem pro červy“, jak vtipně říká Paracelsus, přesto se prý velmi často zmítám ve „smrtelných křečích lakoty“. Paradoxně. Též prý velmi šetřím láskyplnými slovy. Toto nařčení sice odmítám, ale když to tak protějšek vidí, tak na tom asi něco bude.
*
Toliko úvodem.
*
Teď k jádru věci. Co o výchovném procesu a dávání příkladu potomkovi vlastním přístupem k životu řekla Kniha proměn?
*
Někomu by přišlo nejspíš zcestné, radit se s „mrtvou“ knihou, ale mně jaksi ne. Už jsem si nejednou ověřil, že I-ťing svými výroky skvěle doplňuje úvahy na dané téma. Každý večer, když synek usne, člověk si cosi probírá ve své hlavě, víceméně je to spojené s proběhlým dnem, či dnem příštím, a hexagram, v oné rozjímavé době vytvořený, vždy podotkne něco, co souvisí. Poradí, kudy by se úvaha měla dát.
*
Dnes tedy jsem uvažoval o rozmazlování a jiných aspektech výchovy. Při tomto hloubání jsem vyluštil dvacátý sedmý hexagram I, Výživa, Vyživování, Čelisti, Koutky úst. Všechny čáry byly nepřetáčivé, čili doplňkový hexagram nevznikl, snad aby člověka nerozptýlil od hlavního. Jak podotýká paní R.L.Wing, tento hexagram ve své statické - čili této – podobě znamená dokonalou rovnováhu. Stání KEN v horním trigramu rozjímá nad novým růstem, jejž urychluje dolní trigram ČEN, hrom, jeho vznětlivá síla. Vnitřní trigramy vychází KCHUN a KCHUN, tudíž přijímání. Samá jin. Otevřenost a dbaní na vnímavost. Hexagram pojednává o výživě těla i ducha. Apeluje na vyváženost. Mistr Liu I-ming hovoří o využívání klidu k posílení činnosti. Též navádí téma k otázce řeči, takže nejen příjmu, ale i výdeji. Ústa, čili mluva, je brána dobrého i zlého, kořen štěstí i neštěstí. Proto si moudrý dává pozor na to, co říká.
*
Nemohu si pomoci, ale co se týká výchovy, tento hexagram je zcela adekvátní. Radí střídmosti v jídle i pití, potažmo ve všech materiálních radovánkách, ovšem též varuje před podceněním této záležitosti, čili žádný nesmyslný asketismus není na místě. Druhou stranou věci je nezanedbávání toho, co potomek do své hlavy dostává i jinak než jen z talíře. Tady jsou docela patřičná slova o pevnosti, ovšem pevnosti spojené s proměnlivostí, osvobození od pout nepříznivých a příznivých okolností, úsilí i neúsilí. Čili vyhmátnout tu správnou chvíli na nějaké to jakože rozmazlování založené na nekárání a vyhovění všem možným přáním robátka, nevnucování výchovných mouder, když potomek zrovna neprojevuje nejmenší snahu naslouchat, na druhé straně odhadnutí okamžiku, kdy by se něco klíčového v jeho charakteru mohlo porouchat. Různé to sociální a jiné cítění nezanedbávat.
*
Teorie je jen teorie, ale bez jakékoliv vnitřní připravenosti nelze nikdy nic podniknout, natož pak se starat o druhé.
*
Chce to prostě aspoň nějaké to málo zásad a ty pak taky dodržovat. Třeba my jsme se dohodli na absolutním vynechání fyzických trestů. Myslím si, že jsou mnohem chytřejší metody, jak dítěti dát najevo, že něco dělá zcela špatně.
*
No a to je asi tak ve zkratce všechno.

 

undefined

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Naty (Stálý,Redaktor) - 27.11.2003 > Docela tě obdivuju.
Já, než se mi narodilo první dítě, jsem přesvědčivě prohlačovala, že ho nikdy nebudu bít, a nikdy nebude mít dudlíka.
To druhé jsem porušila pár hodin potom, co jem přijela z porodnice a při první příležitosti, kdy si dítě postavilo hlavu, dostalo lepanec na zadek.
Naštestí byl ke mně osud milostivý a vyrostli z obou chytří a slušní "dospěláci", k jejichž chování nemám žádné podstatné výhrady.
Přeji hodně rodinné pohody a výchovných úapěchů.
A ještě hodně takových pěkných úvah.
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 27.11.2003 > Naty> 

dík.

zatím mlátiti potomka třeba nebylo, a snad ani nebude, ech. konec konců mě rodiče taky netřískali, a jakej sem byl a dokonce eště sem fracek. a byl bych jím i kdybych býval byl bit.


<reagovat 
.......... (Občasný) - 27.11.2003 > dám to přečíst Viktorovi:)
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 27.11.2003 > staré, všeobecně známé přísloví říká:Škoda rány, která padne vedle. A také všeho s mírou. S podobnými úvahami se potýkám každý den. Chce to vyvážit. Zaujala mě moudrost drahého Paracelsa. To byla pane hlavička otevřená.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Monty (Občasný) - 27.11.2003 >

Zajímavá úvaha, komentovat raději nebudu...

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 27.11.2003 >

Pravdu díš! A důslednosti je třeba! Ale občas i biblického: "Kdo nemá rád svého syna,

nevezme na něj hůl!" - někdy rána holí je za půlhodinovou přednášku (tibetský

láma Milarepa, když byl hochem a poprvé přišel ke svému učiteli, tak ten ho hned zmlátil

holí - a tím ho hned na začátku naučil tomu nejdůležitějšímu - pokoře - toť k tibetským

praktikám výchovy! :-) )


Body: 5
<reagovat 
Perchta (Občasný) - 27.11.2003 > s úvahou celkem souhlasím,
ale něco maj ženský jinak
mně by asi vyšlo zang
:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 27.11.2003 >

Jo, jako čirej teoretik bych to zkusil (až na mne dojde) : střídmost bez askeze, slova bez nátlaku a ve vhdonou chvíli, motivace příkladem a bdělá přítomnost u dítětě - a je to.

No jo, jako čirej teoretik, to bych měl... :-((ale praxe kdoví...

Pěkný výklad.*** 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 27.11.2003 >

´Velmi povedené!!


Body: 5
<reagovat 
maxicka (Občasný) - 27.11.2003 > ... *
Body: 5
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 28.11.2003 > Máš naprostou pravdu - správná chvíle - jenže dost často ji poznáš, až když právě minula - hehe.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 28.11.2003 > Luk Malér> to je zcela místní poznámka, připouštím, ech.
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 28.11.2003 > Pěkná úvaha, začátek a konec se dobře čte, prokousat se prostředkem s výkladem I-tˇingu je jistě pro řadu "nezasvěcených" problém, nicméně může vzbudit zvědavost, o co že to vlastně jde-takže díky za rozšiřování obzorů:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vilda (Občasný) - 1.12.2003 > Super!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.12.2003 > Vilda> díky, Vildo.
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 2.12.2003 > To je úžasný, jak to všechno promýšlíš, je to pěkná interakce mezi tím, co máš v hlavě a moudrostí knihy. Kdyby ti vyšel jiný hexagram, nenašel bys tam náhodou stejnou odpověď, ale jinak řečenou? Třeba ne, třeba nic není náhodné...Každopádně Tvůj náhled na výchovný proces schvaluji, rozhodně je důležitý všímat si těch klíčových momentů.
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 2.12.2003 > sakra, ty ses rozjel... hlavně ten závěr se mi líbí!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
8 14 48 49 50 51 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 (71) 73 74 75 76 78 88 287 381
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter