Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ten večer
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 12.11.2007 (21:58:10)

Příběhů, kdy umírající člověk bilancuje svůj život za přítomnosti rodiny, která díky němu pochopí leccos o sobě, známe z plátna mnoho. Jedním z posledních je americký snímek Ten večer, natočený Lajosem Koltaiem, původně maďarským kameramanem.

Sedmdesátnice Ann tu tráví poslední dny svého života v péči dospělých dcer Connie a Niny. Dcery jsou už zvyklé, že matce se leccos plete v hlavě, přesto jsou trochu vyvedné z míry, když slyší, že její životní láskou měl být jakýsi neznámý Harris, a že snad spolu zavinili něčí smrt… A Anniny myšlenky mezitím zabíhají do minulosti, do jednoho večera před padesáti lety, kdy byla družičkou na svatbě své nejlepší kamarádky Lily. A kde potkala svou největší lásku, které ale nebylo dopřáno, aby vydržela…

Příběh se střídavě odvíjí ve dvou časových rovinách, do kterých se ještě prolínají snové sekvence hrdinky, stojící na prahu smrti. Současnost, viděná v potemnělých barvách,  konstrastuje se zářivými barvami a krásnou přímořskou scenérií, kde se odehrává dávná svatba, a se sny, ve kterých víří stříbrné částečky prachu. Tak nějak mohou vypadat poslední dny ženy, bilancující svůj život: dávná minulost dýchá krásou a romantikou, na druhou stranu se vracejí někdejší chyby, vynořují se otázky nad tím, co všechno se možná dalo udělat lépe…

Svůj podíl na přesvědčivosti má určitě také Vanessa Redgraveová, která ve své roli zklidněné, ale stále ještě vtipkující a ironizující Ann nevstane z postele. Její dceru Connie pak hraje skutečná hereččina dcera Natasha Richardsonová. Stejně tak zaujme „mladá“, ineligentní a trochu svéhlavá Ann, kterou se vrací do povědomí někdejší titulní hrdinka Luhrmanova Romea a Julie Claire Danesová.

Oč je ale film přesvědčivější v detailech, o to více zklamává v hlavní linii vyprávění: událost, která se měla onoho dávného dne stát, a která měla „navždy změnit život Ann i životy jejích dcer“, není ničím tak zásadním a mimořádným, aby mohla mít takový dopad. Divák, čekající na zvláštní odhalení, se ničeho takového nedočká, nehledě na to, že některé hrdinčiny kroky tu jednoduše nejsou vysvětleny.

Divák si tak kromě hereckých výkonů může odnést především pár postřehů umírající hrdinky: třeba ten, že i chyby mohou být krásné, a někdy se málo, které pro druhé uděláme, může stát důležitým…



Poznámky k tomuto příspěvku
celulosa (Občasný) - 21.11.2007 > až zdechnu bude to všem jedno, jen né mé matce, nebude mít komnu volat a ukazovat vypadlý zuby
<reagovat 
ing. Editor (Občasný) - 3.1.2008 > Původně maďarský kameraman :))
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 3.1.2008 > ing. Editor> teď už je to třeba japonská poustevnice a povalečka. takový věci se dějou, inžo.
<reagovat 
 Čtenář - 3.1.2008 > zkrvák> ale jo,spíš šlo o to, jestli je bývalý kameraman nebo bývalý maďar...
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 3.1.2008 > čtenář> já to pochopil, pane.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 3.1.2008 > Co se Ti na tom nelíbí? Původně to byl maďarský kameraman. Dnes už je to americký režisér. Jo, holt Amerika lidi pohlcuje...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter