Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Babička umřela z kolekce Ten nejmladší měl v ústech růži
Autor: Hrdý (Občasný) - publikováno 23.6.2006 (10:52:09)
další>


ztratila (Stálý) - 30.6.2006 >

přiznám se, že já zas nerozumím téhle větě pokus o dovtípení se reálnosti textu... nešťastným"  - netvrdila jsem, že ho vnímám jako autobiografii, jde mi spíš o autentičnost, uvěřitelnost, myšlenkovou stavbu. Několik příkladů jsem uvedla už v prvním hodnocení.

 

* postava babičky. umírá, má nějaké jistě zásadní zdravotní problémy, které vnuk nějak reprodukuje (nemocná - nesahat na ni; hnis v oku), blbé ovšem je, že to neumíš popsat, respektive ten popis udržet: vedle dýchání, spaní a sýpání babička k vnukovi pronese delší souvislý projev o daleké cestě a podá mu (jaksi plynule, samozřejmě - což není minimálně nijak zpochybněno) bibli.Nerovnoměrnost. Jako by autor místy zapomínal, že obcuje s umírající babičkou. Brát babiččinu ruku do své ruky je tu prezentováno jako akt odvahy, ale i akt nečistý: to se mi příčí.

* příbuzní. zákaz dotýkat se babičky mi spíš evokuje nemocného psa s nějakou infekcí. na druhou stranu: pokud je matka na malé dítě opatrná, proč ho nechá samotné s umírající babičkou? co dělají ostatní, zatímco poslední chvíle s ní tráví malé dítě?

* naopak ta věc s babiččiným šedým okem se mi zdá povedená.

*  fakt, že se vypravěč musel druhý den ráno obléct do obleku evokuje pohřeb. ale pohřeb se přece nekoná den po smrti, nebo dokonce ráno, umře-li kdo v noci. a den po smrti někoho blízkého není důvodem k převlečení do společenského oděvu: nebo se mýlím???

* "Celá rodina neřekla jediné slovo a když náhodou někdo promluvil, všichni se naň podívali, jakoby řekl něco nevhodného". - zas nevím, zda fabuluješ, nebo vycházíš z konkrétní vzpomínky, možná je to odlišná životní zkušenost, ale podle mě po smrti následuje jednak zařizování, jednak takový to vypovídávání se z bolesti a semknutí se, jednak hádky o majetek.

* Po snídani si mě tatínek vzal stranou a přemýšlel, jak mi říct, že babička umřela. Nakonec mě jen pohladil po vlasech a řekl: „Ber to jako chlap, Lukášku,“ což mě poněkud zmátlo - tady se tatínek jeví jako naprostej trotl a mě to vážně evokuje spíš rozpaky otce z toho, že má synovi nějak věcně naznačit, že penis patří do vagíny a nemůže najít ta správná slova...

* „Víš, babička se vydala na dlouhou pouť a už se nevrátí.“ - možná prostý výběr slov, působí na mě příliš komisně. a situace není komisní, je velmi intimní.

* čas na konci povídky ti taky příliš nehraje, protože popisuješ příběh z dneška (protože dítě nevnímá boha jako samozřejmost a kreslí do bible, má svůj vlastní pokoj, je oblékáno do obleku) - jenže dnes ti mrtvolu z domu během několika hodin odvezou, jistě ji tam nenechají 48 hodin, mrtvola jistě neleží v dosahu kohokoli jen tak v ložnici, zatímco všichni se veselí v kuchyni.

 

 - jakožes to napsal dobře včetně pointy, včetně spousty malých podoteků a detailů a chřestítek pro čtenáře: ale protože to je takhle myšlenkově nedotažený, nedomyšlený, něco si šineš, aniž bys přemejšlel, zda to není pitomina, není to dobrej text.


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli ztratila
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 3 4 5 6 7 8 9 (10) 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter