Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 3.5.
Alexej
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Na lovu snů
Autor: emilio (Občasný) - publikováno 23.11.2004 (21:51:30)

Za večerů šílených radostí

a šíleného žalu,

když hlava se rozletí

do všech světa krajů.

 

Prchavým okamžikům štěstí

už nedovolím rozplynutí

v šedivém vzorců předivu.

Já lapím ty vzácné chvíle!

 

Vetkám je do sítí budoucích vzpomínek

a život chytím za pačesy,

snad zůstane mi aspoň pramínek,

co pod polštář dám si.

 

A na polštáři budu snít

pavučinu neskutečné skutečnosti.

A v snění budu bdít

a v bdění budu snít.



Poznámky k tomuto příspěvku
Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > Ta kombinace vázaného a volného verše mi nesedí; a když už rýmy, trochu víc si s nimi pohraj - nejen kvůli rytmu bych vyhodila v prvním verši "šílených", myslím, že na obsahu to neubere.
Třetí strofa "co pod polštář dám si" mě bije do očí, trochu účelový verš?
<reagovat 
Lei (Občasný) - 24.11.2004 > souhlas se zviřátkem.
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 25.11.2004 > Rozhodně bych to nezařazovala do klasických veršů. Mám pocit, jako by se ti podařilo vtělit jeden z největších nešvarů klasické formy, t.j. tzv. nalévaní slov do formy, do něčeho, co ve svém výsledku ani klasická forma není.
<reagovat 
 emilio (Občasný) - 25.11.2004 > Naty> Hu, to mi prosím musíš trochu vysvětlit, jak to myslíš ...
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 25.11.2004 > emilio> 

No, asi máme každý jinou představu o tom, co je to klasický verš. I když si odmyslím takové záludnosti klasické formy, jako je metrum, pořád ještě pro mne podmínkou k tomu, aby se verše daly označit za klasické, jsou pravidelná forma jednotlivých slok, z toho vyplývající pravidelně rozložený souhlasný počet slabik ve verších a v neposlední řadě pravidelný rým. Tak si já představuji báseň, která by měla být zařazena v rubrice Klasické verše. Už Zvířátko upozornila na několik míst, kde se to v tvém textu nezdařilo dodržet. Ty nedostatky jsou na první pohled zřetelné.

A s tím nešvarem je to tak. Každý, kdo se pokouší dodržet pevnou formu musí volit slova nejen podle obsahu, ale i podle jejich délky (chce-li dodržet rytmus, tak i podle přízvučnosti), podle rýmu a tomu i přizpůsobovat slovosled.

Někdy se to povede sladit tak, že text hladce plyne a krásně podtrhává a doplňuje smysl sdělení. Někdy se to povede méně a buď sdělení ustupuje formě, která ho překrývá, nebo je text natolik kostrbatý a násilný, že ruší vnímání obsahu.

Tvůj text pro mne postrádá hladkost a pravidelnost, jako byses snažil o dodržení přesné formy, a při tom přesnou formu nemá.

Snad jsem to nenapsala moc zmateně. 


<reagovat 
 emilio (Občasný) - 25.11.2004 > Naty> Díky moc, je to jasné a srozumitelné. Nějakou dobu ode mne v rubrice "Klasický verš" nic neuvidíte, jdu pilně studovat teorii - vidím že ji velmi postrádám.
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 25.11.2004 >

To zas neber tak dramaticky. Důležité je, jestli vůbec chceš psát pevným veršem, nebo jestli dáš přednost verši volnému, který není tolik svázán předpisy.

A tomu studování. Moje teoretické znalosti taky za moc nestojej, a možná by mě odborníci za můj názor peskovali, ale já si myslím, že než studovat teorii, je účelnější a příjemnější číst a číst a číst spoustu klasické poesie, pokud se tomuhle druhu chceš věnovat a působí ti to potěšení.


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 26.11.2004 >
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter