Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Poslední samuraj
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 10.3.2004 (09:35:03), v časopise 21.4.2004

 

 

Edward Zwick, který již od malička zbožňoval samurajské filmy, se při natáčení Posledního samuraje inspiroval příběhem z japonské historie o Saigu Takamorim, který se postaví na odpor proti tyranii japonské vlády. Poslední samuraj je ale založen na příběhu Američana Nathana Algrena (Tom Cruise), který je alkoholikem trpícím hrůznými vizemi z dob, kdy bojoval v čele americké armády proti Indiánům. Jelikož ho tíží finanční nejistota, přijme nabídku japonského velvyslance, aby vycvičil vojsko proti revoltujícím samurajům. Při boji je zavlečen do zajateckého tábora, kde přijde na chuť samurajským zvykům a každodenním rituálům a začne je obdivovat. Jeho vztah s náčelníkem kmene Katsumotou (Ken Wattanabe) se postupem času začne měnit v přátelství...

 

V Posledním samuraji se Zwick vzhlédl v Kurosawově filmu Sedm Samurajů(1957)a přizpůsobil mu vše od uvedení postav až po střih scén. Co je nutné obdivovat, je zejména natočení bojových scén a s tím spojeného ,,ducha bojového umění”, který se netýká jenom toho, porazit a zabít nepřítele, ale nejvíce způsobu, jakým je to vykonáno. (např. klasické useknutí hlavy nepřítele v japonské tradici). Mnohé bojové scény svým perfekcionismem a dokonalostí ukazují na vytříbenost, kterou disponuje japonská tradice.

 

Zwickova sebejistota, jakoby ovšem padala s tím, čím víc protivníků mezi sebou na scéně soupeří. To je vidět např.v sekvenci, kde se zbytek bojovníků snaží vysvobodit Katsumota z japonského zajetí. Při scénách, kdy Japonci střílejí po samurajích ostrými náboji a oni na ně šípy, je vliv novodobého pravidla akčních scén, ,,čím více krve, tím lepší scéna” dobře znát. Nebýt toho, příběh si zachovává poklidnou lineárnost, díky poetickým scénám z prostého života samurajů a Algrenova ,,tápání”.

I když je mnoho scén blízko patosu, ve Zwickově podání se nikdy nepřelije v trapnost. V emocionální scénách s ovdovělou ženou, která ho, přestože ji zabil manžela, přijme do svého domu, jsou dobře ukázány také silné etické principy, kterými se samurajové ve svém životě řídí (později se toto krajně vystupňované sebeovládání projeví ještě jednou, když mu před konečnou bitvou vdova obléká uniformu svého mrtvého manžela).

 

 

Algren, kterého ztvárnil Tom Cruise je trpícím osamělým vůdcem, který balancuje svůj život, visící na okraji života a smrti. Je přesvědčen o tom, že mu už nezáleží na lidském životě, i když vyznává určitá pravidla. Když se ale dostane do tábora samurajů, vnímá poklidný úděl těchto lidí, velice citlivě. Žijí v souhře s přírodou a se svou zemí a bojují za ,,vyšší morální princip.” To je to, co Algrena na nich přitahuje, a co nakonec rozhodne o tom, na jakou stranu se připojí. Tom Cruise zvládl svou roli Algrena dobře, nic jiného mu ani, vzhledem k počtu detailních záběru na jeho tvář a postavu, ani nezbylo . Buď jak buď, na hvězdách se dnes dělají filmy. Přestože by se mohlo zdát, že téma adaptování nepřátelského hrdiny v novém prostředí tady již několikrát bylo (př. Tanec s vlky, K. Costner) je nutné říct, že se jej režisér zhostil originálním způsobem. V minimu dialogů a perfektních bojových scénách, nechává promlouvat zejména scény ze života samurajů, plného tvrdé řehole a každodenního boje o přežití.

 

 

 

 

 

.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lyryk (Občasný) - 10.3.2004 > slušně napsaný
Body: 5
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 10.3.2004 > Me v tom filmu prisel Tom Cruise vedle dvou hlavnich japonskych hercu jako herec druhe kategorie...:-). Fascinovala me nadherna priroda Noveho Zelandu. Podle hlavni myslenka filmu byla o tom, jak barbarska kultura z Evropy, prevalcovala Ameriku a pak pak dalsi kultury. Ze Evropa byla technicky mnohem dale, ale lidsky zustali jen barbari a potlacili ostatni....podle me to byl prumerny film, ale doporucila bych ho vzhlednout.

Body: 5
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 11.3.2004 >

1) Jak je možné, že režisér se zhostil režie filmu originálním způsobem a zároveň veškerou svoji režii podřídil Kurosawovým Sedmi Samurajům??!!!!

 (mimochodem - jaký je potom rozdíl mezi těmito dvěma filmy a Sedmi statečnými, kteří jsou také inspirováni Sedmi Samuraji?)

2) Tom Cruise ztvárnil Nathana Algrena!!! Nejprve napíšeš, že Cruise hrál Woodroda Algrena a pak píšeš o Walgrenovi... To je přezdívka nebo "oblíbený" překlep???

3) Katsamuto - ne Katsamutta a Ken Watanabe ne Wattanabe

 

4) Možná by to chtělo konzultaci s nějakým filmovým serverem já porovnávala s www.imdb.com - myslím, že to nejlepší co na webu můžeš ohledně informací o filmech najít

 

5) http://www.imdb.com/title/tt0325710/

 

 


Body: 3
<reagovat 
Tina (Občasný) - 15.3.2004 > Quotidiana -omlouvám se za míchání jmen, jedná se samozřejmě o překlepy. Sedm statečných a Poslední samuraj jsou dva úplně rozdílné filmy, Zwick se inspiroval úplně jinou narativní linii( ne tou, že sedm statečných brání vesnici)I přesto, že se Zwick silně inspiroval již zmíněným filmem, pokládám celkové vyznění Posledního samuraje za originální.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.3.2004 > Napsalas to dobře a s hodnocením filmu se také vcelku shodujeme, ale přišlo mi to dost protahované (což je poslední dobou nešvar řady nejen amerických filmů, že pod dvě hodiny zpravidla nejdou). Trochu víc stříhání by filmu neuškodilo.
Body: 4
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 29.3.2004 > Já jsem na to hodně zvědavý. Cruise jsem nikdy moc nemusel, ač se občas rád na nějaký film s ním podívám (Minority Report, Vanilla Ice, Magnolia), pro mě je to prostě ten skrček s afektovaným herectvím, ač občas se vzepne :o))) V Magnolii mě hodně překvapil, to je fakt. Jsem zvědav, četl jsem recenzi někde v Premiere, tam Cruise totálně odepsali, něco, že film je dobrý až na Cruise :o)) Tak jsem zvědav...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter