Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 31.5.
Kamila
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Polykač deště
Autor: egil (Občasný,Redaktor) - publikováno 23.2.2004 (12:09:29)

   

Polykač deště

 

Déšť fáral do tmy – na jejím dně

                              plavil med

z opylovaných svítilen – –

a potil se mu hlas – –

            v bezhlavé chvíli,

která zela

        jako průrva

do večera.

 

Tam,

za tím rozčesaným mrakem v dálce,

začíná noční cizina.

 

Na vodítku z vláken deště

jsi čekal: svůj vlastní pes

               na dva kroky

před pažemi;

a byla tma jak v ořechu…

 

– – její okno dozrnilo

jak příliš pozdní obrazovka.

 

Dal jsi jí ráno mrtvého dravce,

                                 poštolku:

v očích drobenka nočních skal;

zmoklé peří.

 

Zachvěla se, a průvan

        oživil holoubata

v platanech podél chodníku.



Poznámky k tomuto příspěvku
 egil (Občasný,Redaktor) - 1.3.2004 > Luk Malér> 

Nevím, třeba se mýlím, ale mám pocit, že tvoje znalosti poezie jsou nevalné, že píšeš, aniž bys četl. Fascinuje mě, jak umění často funguje jako zrcadlo - duchem bohatý člověk si vždy něco najde, prázdný člověk si najde jen to, co je mu naservírováno jak na podnose.

 

Myšlenka??

 

Jde o to, co nazýváš myšlenkou. Jestliže konkrétní sdělení, čti zdejší prozaickou či esejistickou sekci. Obecně: poezie plná rádobychytrých řečiček je nejméně ceněná a objektivně: skutečně nejméně cenná, neboť nejvíc poplatná.

 

 

Každá myšlenka, pokud nemá být jalová, musí vyrůstat z pocitu. A o tom podle mě - mimo jiné - může být poezie. Ne autorův deficit myšlenek v básni, ale deficit myšlenek čtenářových - jak smutné a časté...   


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > nude> Tak tedy, sama jsi blondýně napsala "Celé jako by to obepínala lehce neprostupná plena" - z toho jsem pochopila, že je v téhle básni cosi, co se ti zdá nepřístupné, kam podle tebe nelze proniknout. Chápu to tedy správně, že vnímáš pouze nějaké obrazy, ale nevíš, "o čem to je"? Že nevidíš myšlenku? :o)
Dobrá, ještě jednou opakuju:

"Ale jistěže to není bez myšlenky... nejsou to pocity pro pocity... Já to vidím jako příběh dvou lidí, kteří k sobě znovu hledají cestu - můžeš říct "obyčejný", ale rozhodně "neobyčejně" popsaný. Krásně zobrazený."

Ten příběh nám říká třeba to, že dva lidi můžou zkusit začít znovu - a že stojí za to zkusit to. Cožpak tohle není myšlenka?
Co byste od toho příběhu chtěli víc? Vždyť je to milostná lyrika, není to aforismus, není to filozofická úvaha. Luk touží po "poezii plné opravdu chytrých věcí". Luku, to by potom fakt milostná lyrika nebo přírodní lyrika nemohla vůbec existovat ;o))))
Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Kelly> 

Aha, no špatně pochopené. Škoda, přišla jsem o tak fajn argument. :-)

 

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > egil> 

Egile, tohle je náš starý spor. Když by jsme (jé to vypadá hnusně) šli hlouběji, zjistíme, že každý vidí poezii jinde.

- Samo, že čtu, ale ne ukecanej střední proud.

- To ne, že není, mě je to málo, žeť pocitůfka.

- já mluvim o pezii plné opravdu chytrých věcí.

- Na ty vynechaný řádky nebudu odpovídat. Nevadí?

- myšlenka je objevení souvislosti. Pocit může pomoci. Poslední připomínka je jako bych ti já vytýkal chudost výraziva a obrazu.

Chicht.

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > egil> 

- čtu, ale ne ukecanej střední proud.

- osobní nereaguju.

- na vynechané řádky nereaguju - nevadí?

- a co takhle fakt chytrá věc?

- myšlenka je objevení souvislostí. Pocit pomůže, nerozhodne.

- Egile to poslední je jak bych tě já obvinil z chodosti výraziva a obrazů.

Jsme u našeho starého sporu - co je to poezie?

Chicht


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> Já bych řek, že dobře pochopené, autorka se pak lekla
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 1.3.2004 > Luk Malér> 

Nevím, čemu říkáš "ukecanej střední proud", ale budiž. I když...

Aha - ukecanej střední proud, asi už rozumím, ale to se rozhodně netýká obrazných textů plných náznaků, ale tím se budu podrobněji zabývat v rozsáhlejší kritice na téma "poezie ouvej", na kterou se chystám.

 

Pocitůfka? Dovolím si tě upozornit na pár fakt: a) text není deníkovým záznamem, b) myšlenkou je podložená báseň jako celek, což je u lyrických textů obvyklé; a když už mluvíš o těch souvislostech, dobrou báseň dělá - mimo jiné - kompaktnost výrazu, a to zrovna u této věci problémem není - drží pohromadě, nerozpadá se do jednotlivých obrazů. Z čehož pak vyplývají souvislosti zcela přirozeně. Jestli text nevnímáš v jeho celku, není to můj problém.

 

Poezie plná opravdu chytrých věcí podle mě není poezií, ale sloupkem aforismů v lidových novinách. 


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Luk Malér> 

No, já jsem zrovna jedna z těch více než dvaceti, kterým se to líbilo. Ovšem argumenty, které jsou používany na obranu téhle básně, mi přijdou vágní. Na prd.

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > egil> 

a) sorry za dvojí odpověď - jednou mi server neodpovídal, netušil jsem, že to odešlo.

b) nene taková ta jako próza, kdy ten text umí to, že je jako ledovec - těch 10% vyjádří i těch 90%, co tam nejsou, to nemyslím.

Myslím klišé poezie - mávání slovy bombózní, překvaprdivé - to je ukecanej střední proud.

Zatím mi nikdo žádnou myšlenku této básně neřek, Kelly nahodila pár pocitůvek. Sorry.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 1.3.2004 > Luk Malér> avi
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > egil> To jako k tomu Ouvejinýmu?
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Luk Malér> Ne, šmudlo, avi k tomu, jak Egil ví, že špatně vnímáš, co je klišé, přecik. :-)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> Egil ví vše (vši?).
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 1.3.2004 > *****
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 2.3.2004 >
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 2.3.2004 >

Takže - naposled: já napíšu dejme tomu báseň - kterou vnímám velice intenzivně - je bolavá, je nejniternějším sdělením. A pak: přímo pod dílem - proběhne smršť názorů.

 

Je to legitimní - proto autor žádá o hlubší kritiku svého příspěvku.

 

Ale ve mně: pravidelně - to končí pocitem, že už se ztratilo to, o čem ta báseň byla.

 

Asi to tak má být. Já jen - že já stojím většinou v úžasu - aspoň chvilkami- kde se mi ztratilo to krásné, bolavé, o čem jsem psala.

 

Tohle je ryze subjektivní pocit - můj - a proto jsem taky psala, že nevím, jak to má Egil.

 

Vcelku si myslím, že má poznámka si nezaslouží tolik povyku a kraválu a slov, jaké se jí dostalo.


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 2.3.2004 >
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 2.3.2004 > Já tedy nevím, jak to má Egil, ale já když mi někdo takhle rozcupuje dílko, i kdybych je předtím měla sebevíc ráda, cítím pak k němu až fyzický odpor.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > ouvej> rozcupuje??? fyzický odpor??? :oO lidi, kdy už se naučíte oddělovat to, co píšete, od toho, kdo jste :o/

já žiju ve světě, kde autor považuje rozbor nebo interpretaci svého dílka za zájem o jeho poezii a za obohacení "svého" pohledu na báseň...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 2.3.2004 > Kelly> 

Kelly, bacha, stříliš ostrými tam, kde to vyřeší šťouchnutí. :-)

 

Vpodstatě říkám totéž, co Blondýna: tohle dílo si to zřejmě nezaslouží.

 

Vpodstatě mi jde v prvé řadě o to, že poezie, když se vyvede, je to, z čeho mi brní uši - to, co mi přináší krásu do života. Nemusím zkoumat skladbu, a jaké koření do toho básník nacpal - prostě vím, že chutná. Nechci být kuchař - a znát recept - chci jíst a hodovat. To hlavně.

 

Kritika - to je jako bonus - ale někde tam - kde básník přitlačený ke zdi nemusí kuňkat na svou obranu, cože do toho kotlíku (sakra, sakra,)  vůbec přidal.

 

:-)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > ouvej> 

Můj názor je, že tohle dílo je dobré a zaslouží si zvláštní péči. Za zvláštní péči já osobně považuju to, že se dílku někdo věnuje, snaží se ho interpretovat, vysvětlit...

To nemá být pitva, to je - dotváření :o)

 

A já chci být kuchař, já chci znát recepty, příchutě, koření. Třeba se mi díky tomu podaří zaexperimentovat s vlastním kořením. Já se chci něco naučit - a musím říct, že od egila jsem se naučila.

 

Kritika je bonus, s tím souhlasím. Tady je zároveň podaná jako snaha domluvit se, nabídnout něco tomu, kdo nevidí...

Zbytek máš v mailu :o)

<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 2.3.2004 > Kelly> 

Takže ještě jednou:

 

napsala jsem:

 

Já tedy nevím, jak to má Egil, ale já když mi někdo takhle rozcupuje dílko, i kdybych je předtím měla sebevíc ráda, cítím pak k němu až fyzický odpor.

 

Když mi někdo rozcupuje TO dílko, tak i kdybych předtím TO dílko měla sebevíc ráda, cítím k TOMU dílku až fyzický odpor.

 

NIKDE nepíšu o fyzickém odporu ke kritikovi, hernajs.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > ouvej> 

Nedorozumění způsobené nejasnou formulací - klasika internetové komunikace. OK, beru zpět :o)

 

Jen poslední poznámka - já osobně si nemyslím, že rozborem se vytratí krása celku. Toť můj dojem :o)


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 2.3.2004 > ouvej> Fááááááákt? Pokud to dílo vydrží útoky kritků a rozobory obdivovatelů, proč k němu - tomu dílu cítit odpor? To neznám.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Luk Malér> 

Útoky kritiků - rozbory obdivovatelů - to dílo přežije. Ale když se stane, že některé dílo musíš nastokrát obhajovat - jeho myšlenku, nakonec si řekneš: a už mě to nebaví, táhni básničko i s celou myšlenkou do kopru.

 

Takhle to vnímám já. :-)


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.3.2004 > ouvej> Jo asi to máme každej hozený jinak. Umím oddělit tvorbu od půtek.
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > blondýna> 

Xakru nauč se to reagování, nevěda jinéhož, nepřišel bych. No a teď sis dovezla puk do brány. Bušíš nazavřená vrata Egilovy bohatoativýraziva, vnucuješ. Já ale řikám, že tam není objevná (pokud možno nová) souvislost a ono co tam je? Že dva mohou začít znova i po bouři. To je teda FAKT objeváreň.

Ale je to působyvje zabrblený.

Abych zdůraznil appsurdytu onoho, mám chuď přýspjeweque doporuučydd.

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > Luk Malér> Luku, tak ještě jednou... Je to MILOSTNÁ LYRIKA. Položím ti tu otázku jasně a ty na ni prosím zkus jasně odpovědět: Jaké chceš od milostné lyriky OBJEVNÉ NOVÉ souvislosti? Vážně si myslíš, že je to možné?

Egil s tímhle tématem dělá přesně to, co se s ním dělat dá - vyjádřuje ho neotřele, pomocí krásných obrazů a metafor. Umožňuje nám podívat se na "všední" příběh trochu jinak, nabízí zamyšlení, co a jak prožíváme. A jak říká blondýna - ukazuje nám, že JE naděje.

Ad "vnucování" blondýnou - ona se snaží interpretovat, vysvětlit, pochopit. Víceméně pro tebe, abys třeba mohl zahlédnout to, co vidí ona. Pokud říkáš "vnucování" tomu, že se ti někdo snaží v dobré víře cosi vysvětlit, nabízí řešení - to teda :o/
Možná kdybys někdy alespoň ZKUSIL udělat totéž, nemusel bys řešit mnohé z toho, co u tohohle příspěvku řešíš.
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 2.3.2004 > Kelly> 

Tedy: jít pod povrch dějů. Proč to v milostné lyrice není možné?

V tom Bei Daovi, na kerýho zval Standa, to je.

 

Ať je naděje - hurá.

 

Dobrá s tím vnucováním to bylo trochu přehnaný, ale vbourala se do otevřenejch dveří - obrazivo nikdo zas tak nenapad.

 

Počkej, jak udělat totéž? Poslední větu ne zcela chápu.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > Luk Malér> Jak vypadá milostná lyryka, která jde pod povrch dějů? :o)
já si teda vystačím s tou egilovou :o)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

To vidim, takže jsme vlastně na začátku.

Problém sporu je, že vám stačí, co tam, mně ne.

Tak jooo.

Ale zajímavý je, že ty to tam míváš - vo tý ženský na druhý koleji (esi si to dobře uvjedomůůju).

Zajímavá diskuse, jen kdyby server svině byl rychlejší - v to pondělí odpoledne to byl děs.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Luk Malér> Já bych ráda podotkla jednu věc, která vychází z tvého počátečního tvrzení "No jo a co když to, co za tim ptidepe najdeš - je nic?"
Bylo by celkem pěkný, kdybys dokázal uznat, že za tím přece jen NĚCO je. Přece kdyby tam nebyla myšlenka, dějová linie, kdyby to byl jen náhodný shluk obrazů, ať už jakkoliv krásných - nedrželo by to pohromadě. Ty možná čekáš od poezie "hlubší" zamyšlení, to je v pořádku, proti tomu nic. Ale mně jde o to, že tady nemůžeš jít do druhého extrému a říct, že jakákoliv myšlenka chybí.
Well? ;o)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> No jo nóóóó. Ale  podstatě řikám, co se řek pak: že to co tam je, je pro mě málo. No dobrá: Něco tam je (ale pro mě je to málo = a přece se točí ). Hele samo že to není špatný. Ale sere nekriticky obdivnej hlahol. O litr se vsadim, že půlka adorantů ví HOVNO vo co kráčí, ale radši tam naserou 5bd, aby se přihlásili na správnou stranu. Proto byla má reakce taky poněkud přehnaná. Navíc mi to nesedí filosoficky (o čem psát v této době). A už držim hubu nebo zas udělam kulový jak fpinděl. Navíc tu byla nuda. ;-)))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Luk Malér> Jo, takhle je to v pohodě. Něco tam je, mně to stačí, pro tebe je to málo. OK.
Ad nekriticky obdivnej hlahol - to je věc každého čtenáře. Jak vidíš - blondýna, ouvej, Naty, já i ty mámě nějakou interpretaci, nějakej názor, o co kráčí. Nemůžu mluvit za ostatní, ale takovýhle podceňování čtenářů pod rouškou názoru, že hodnotí proto, aby jaksi "správně hlasovali pro" - to se mi moc nelíbí.

Podobný názor jako ty tu má třeba no-next nebo Jonáš, a já se obávám (čímž teď nechci střílet do tebe), že v jejich případě to bude malinko pocitem zneuznání a zhrzenosti. Jak já to vidím, tak zajímavá a originální poezie si tu čtenáře najde, ať už je autorem kdokoliv. :o))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> Já sem si řikal, že mám radši držet klapačku- zas další téma bazmek azaňát - pracovat du - neodpovidám deka přes hlavu a zvyšuju DPH, teda HDP (ten vtip byl připravenej)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Luk Malér> :o))) jen zvyšuj, holoubku, zvyšuj!!
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 3.3.2004 >
Body: 5
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 21.5.2004 > blondýna> ty bloncko........sakra to nevidíš, že to nejni vo poezii, ale že se kucí kapku kočkujou?......:o)
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 8.11.2012 > trochu se mi příčí holoubata na konci, i když s těmi poštolkami, no , ale tak okaté. - srovnávám si dojmy, tohle má u mě hlubší perspektivu než např. Jaro ve strojovnách. (které také nejsou špatné, to ne, ale v tomto je nějaké kouzlo navíc, obraz za tenkým průsvitným papírem - ne, neumím to vyjádřit :) )
Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > > Kurnik, to je to napínavé.  dozví se člověk konečně, co je to ten popík - ten střední proud v poezii?
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 1.3.2004 > > 

Promiň, ale svou vlastní báseň ti interpretovat nebudu.

 

A tvé pojetí výrazu "klišé" je opět poněkud mimózní. Lidé jako Standa a podobní, to je klišé vedle klišé - otřepaná, fádní slovní spojení, laciné, populistické myšlenky atd. To skutečné klišé, ale to bys měl vědět, nebo případně nepoužívat cizí slova, pokud neznáš jejich význam (význam slova je dán jeho etymologií a "ontogenezí, nemůžeš přikládat slovům libovolné významy - pokud by to dělal každý, nikdo by se s nikým nedomluvil;). 


<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter