Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jak nepsat prózu
Autor: Montrealer (Občasný) - publikováno 22.1.2004 (18:30:13)

Jen o jedné věci aneb jak nepsat prózu.

 

Tak jste mi dobře radili, jenže já vás neumím poslechnout. Mám psát jen o jedné věci a navíc ještě stručně - ó, jak nesnadné, když člověku těkají myšlenky sem a tam a má navíc sklony k ukecanosti (jako někteří blíže nebo vzdáleně [ne]jmenovaní politici). A navíc mám ještě vyškrtávat. To už je snad ekonomičtější vytipovat si ta vyškrtnutá místa předem, napsat si je přepečlivě na papír a do článku je pak vůbec nedávat. Jenže ono mi to takhle nefunguje. Článek musím vidět v celku, abych případně mohl rozhodnout, co mám škrtnout. Většinou nic, protože něco škrtnout na jednom místě obvykle znamená nutnost upravit text někde jinde. Asi jako při programování (dělal jsem to hezkých pár let). Zruším jeden příkaz a vyvolá to nutnost udělat úpravy třeba na pětadvaceti různých místech programu. Proč ? Protože zrušení příkazu může znamenat značný zásah do filozofie celého programu. To jsem byl ještě takovej junák, že udržet v hlavě program s 5000 řádky bylo pro mě normální - tedy ne, že bych si pamatoval celý program doslova (příkaz od příkazu) - já si pamatoval jen jeho princip, ale naprosto přesně jsem věděl, co se "odehrává" v které proceduře. V případě nutné změny jsem okamžitě věděl, kam sáhnout. Co konkrétně mám v oné proceduře opravit, to už pak vyplynulo z kontextu.

 

Já bych se zkusil vrátit k vašim kritikám. Nejprve Zvíře (je kratší)...

 

„Vypadá dost nebezpečně !“ nechtěl jsem se nechat porazit na nevlastním hřišti.

 

Na téhle větě nevidím já nic závadného. Aspoň ne na první pohled. Milovník psů nejsem (spíše jejich odpůrce) - proto jsem zvolil formulaci nevlastní hřiště. Možná, že to nebylo správně pochopeno a navíc to můj nevztah ke psům vůbec čtenářům neavizuje. Ten pes nebezpečně nevypadal. Já si ve skutečnosti dělal z majitelky legraci. Čekal jsem, že ona takovou věc nepochopí. Pejskaři a nepejskaři si nikdy rozumět nebudou a já jakožto čtyřikrát pokousaný jsem samozřejmě ortodoxní nepejskař. Takže věta:

 

Inu, panička se nezdá, ale psíka měla rozkošného...

 

skutečně působí nelogicky, protože čtenář neví, co bylo mezi tím. To je problém osamělých autorů a nepsavců vůbec - neumějí dobře myslet za čtenáře. Nepoznají, co je nutno sdělit a co je naopak zbytečné.

 

Takže BlueSky měla pravdu a rozebírat článek Nádraží je zbytečné. Mám to úplně vyhodit ? To je mi trochu líto. Mně se zdá, že Nádraží obsahuje pár dobrých nápadů, leč realizovaných se známými chybami. Zbavit se jich nedokážu, protože je v napsaném textu sám nevidím. Někdo mi o nich musí říct...

 

O to větší obavy mám z avízované dlouhé verze Eliášova ohně. Zatím jsou tam ještě nedostatky, které vidím i já sám. Zbývají ještě dvě až tři noční sezení...  a potom samozřejmý krach, protože tam budou stejné chyby, jako ve Zvíře-ti nebo v Nádraží...  Já už jsem si na ty kritiky zvykl, vlastně je nutně potřebuju, jenže nelze dvakrát vstoupit do stejné řeky a nelze dvakrát publikovat totéž v TOTEMu. I kdyby to možné bylo, ten druhý pokus by si těžko někdo přečetl, zejména když se jedná o padesátistránkovou prózu. Libreto dobré, zpracování (asi bude) mizerné, ať se snažím, jak se snažím. Dokonce jsem se už poučil a jsem opatrný v zahajování "druhoplánových" dějů, protože je pak notoricky zapomínám zakončit. A to si přitom vydatně pomáhám Poznámkami, Záložkami a jinými Wordími pomůckami, na které jsem si (za několik let) napsal asi 100 maker - já jim noblesně říkám Spisovatelská makra, ale slouží především k evidenci osob, důkazů, stop a druhoplánových epizod. Z těch 100 existujících maker rutinně (tedy denně) používám asi deset a šablona Normal.dot je proto nejcennějším a nejčastěji archivovaným systémovým souborem. A stejně mě to neuchrání před známými chybami...

 

Přitom mám v hlavě velmi slušný námět s mezinárodní zápletkou (taky laděný do Sci-fi, okolo 50 stránek, spíše víc), dokonce jsem to už začal psát, ale pak jsem psaní raději přerušil asi ve třetině. Je to napsáno příliš mdle a studeně - postavy tam skoro vůbec "nežijí". Přitom se jedná o námět na úrovni Toma Clancyho. Dokonce se odehrává ve stejném prostředí (Bílý dům, Washington, Atlantik, rakety Tomahawk, letadlové lodi) a z pohodlnosti používám i stejná jména postav jako v Clancyho románu Medvěd a drak. Jména postav lze přece snadno změnit ve Wordu po dokončení díla. Takže nabízím velmi slušný námět (a již napsanou část) odměnou za spoluautorství.

 

Původní slib jsem tedy nedodržel - příspěvek zase nehovoří pouze o jedné věci.

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 22.1.2004 > bluskaj bude mít jistě z vyznání radost.....popsal jsi to moc hezky.....řeknu ti jaká já mám makra......žádná:o))já vim, je to blbý, ale třeba připsaní svýho dílka sem se dostával ke všem figurám až postupně....snad to není moc vidět....takže moje makro je ten film, kterej mi běží v hlavě:o)))k tvému plánovanému dílu.......víš proč je to studené a mdlé....protože reálie příběhu nejsou zažité.....a asi nejsi schopen takové fabulace, aby příběh vypadal a působil skutečně, živě.......tak mě napadá, že se mlátíš tak trochu ode zdi ke zdi...na jednu stranu píšeš o nezáživných věcech jako je návštěva knihovny a na druhou se hned zkusíš vrhnout do špionážního thrilleru:o))tahle poznámka je asi pěkně zmatená...omlouvám se za ní......všech případným hnidopichům....nuž a teď k hodnocení.......hele...za pět. Poprvé psáno čtivě, aspoň pro mě, ty zajímavý věcičky kolem programování a tak......čéče, nevzdávej to......ale, ten Eliášův oheň sem znovu nedávej......nebo aspoň ten starej smaž....a tenhle obsáhlej nasekej na snesitelný kapitoly.....tak ...a je to...:o))
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 23.1.2004 > Jojo, souhlas s quentinem.
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 23.1.2004 >

Montrealere, ach jo.

Ty strašně rychle vyvozuješ závěry, ale kdyby ses zastavil a několikrát si to pročetl (jak povídky, tak kritiky), tak zjistíš, že tomu není tak, jak si bleskurychle vyvodil.

Ok, vraťme se ke Zvířeti:

Ale ano, všimla jsem si neběžného vtipného slovního spojení NEVLASTNÍ HŘIŠTĚ. Oceňuji, ale...z té povídky vážně nevyplývá, že jsi si dělal z majitelky psa legraci. Naopak to vypadalo jako vážně míněné.Proto mi přišlo jako podivné tvrzení o kus dál, že psík byl rozkošný. A přitom stačí použít jiné sloveso-místo nechtěl jsem se nechat porazit ...tak mohlo být -rýpnul jsem si s úsměvem nebo ironicky jsem poznamenal nebo...atd. Ono vůbec- ta "zápletka" ohledně psa nebyla nijak nosná.

*Říkáš, že:To je problém osamělých autorů a nepsavců vůbec - neumějí dobře myslet za čtenáře. Nepoznají, co je nutno sdělit a co je naopak zbytečné.

Ale to snad ne! Copak ty nejsi čtenář? Ty nevíš, co se ti líbí nebo nelíbí jako čtenáři? Vždyť tu taky čteš a hodnotíš.Nejsi přece jen autor. TAky čteš a víš tedy co ti vyhovuje nejlíp, ne? Všímáš si, jak jiný autor staví dílko, graduje děj, všímáš si užití retrospektivy apod., neříkej, že ne?:-)

* Jinak mě ohromila ta tvoje analýza užití programu na psaní. TO JE BOMBA...fakt...jenže na druhé straně, je lépe psát srdcem, mít svůj styl a ne naházet základní slova týkající se určité situace atd. do PC, ať to za mě zmákne sám. Stejně, to asi PC nikdy umět nebude. Dobře asi ne.

*No právě, psát je velká dřina, něco napíšeš, myšlenky se rozvinou, rozeběhnou po papíře, a když si to po sobě přečteš, zjistíš, že musíš něco zkrátit, což bude mít vliv na další části dílka, že si dospěl k něčemu jinému, než si třeba měl původně v úmyslu...ale o tom to přece je, je to tvůrčí ....někdo píše lehce a nemusí moc předělávat, ale většinou je to dřina:-) Aspoň myslím.

*Ale tento tvůj elaborátek se vcelku vine bez zadrhnutí a čte docela fajn, takže ho oceňuji.

Jo a není pravda, že Nádraží je na vyhození(to jsem neřekla) Bluesky nemá pravdu, Bluesky není neomylná, Bluesky napsala jen pár svých postřehů. Jen to, jak to na ni působí:-)

 


Body: 5
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 23.1.2004 > no u delsich proz by takova sada maker nemusela byt k zahozeni...udelej z toho balik, sezen nekoho na marketing a prodavej to jako pack pro zacinajici spisovatele...neco jako "Mlady spisovatel" :) lokalizoval bych to pak do AJ a prodaval v USA...si myslim, ze na jejich trhu bys udelal diru jak blazen :)...neni to hloupa vec a asi to usetri spoustu prace...kdyz pises o necem, co duverne neznas, je docela problem dat postavam a prostredi, v kterym se pohybuji, zivot a punc verohodnosti...poustet se do psani ala Clancy a jini bestsellerari je dost odvazny...ty sefici se pohybovali a pohybuji v prostredi o kterem pisou, studujou ho...pak to maj o neco jednodussi :))...i kdyz parodie by snad sanci mela, kdyz nastudujes toho Clancyho :))...
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 23.1.2004 > peetea> 

Kdybys viděl mou zdravotní kartu, asi bys volil jiná slova. Jistě - můžu s vypětím sil napsat popis v češtině (anglicky neumím a nikdy už umět nebudu) a nabízet to zadarmo nebo jako freeware (což je vlastně totéž). Čili si počkám, až mi zase bude líp a k makrům v doslova hrozném Visual Basicu budu psát popis. Naštěstí u většiny vím, jak fungují - když nevím, podívám se do zdrojáku.

 

Mám tam makra orientovaná na slova (bez předchozí a následné mezery, kterou jinak Word většinou bere jako součást slova), například přemísťování slov ve větě, schovávání slov do schránky, výběr slov ze schránky, zrušení slova na pozici kurzoru (všechno fungující ať už je kurzor uprostřed nebo na okraji slova), dále poloautomatickou archivaci dokumentu do dvou souborů různých jmen (taky se mi ještě nikdy neztratil Wordí dokument), uložení zvýrazněného textu do zvláštního souboru a další vymyšlenůstky, bez kterých si JÁ už neumím představit Word...

 

Ad Clancy: Nechci parodovat jeho styl, ale využít jeho znalost prostředí. Zápletka jakožto celek je mým výmyslem, i když poněkud drsným a na hranici Sci-fi.


QuentinBubakoff o tom ví víc, konzultovali jsme to. Radil mi, abychse do toho nepouštěl...
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 23.1.2004 > ŠMARJÁ, PORAˇDTE MI NĚKDO, KDYŽ JSEM LÍNÁ PŘEPISOVAT TEXT Z DÍLA A ZKOPÍRUJU HO, TAK SE MI V POZNÁMCE TAKHLE STRAŠNĚ ZVĚTŠÍ (VIZ MOJE PŘEDCH. POZNÁMKA) A PAK TO VYPADÁ JAKO KDYŽ NA TY SVÝ POZNÁMKY UPOZORˇNUJU A ZVELIČUJU SE ATD.:-)))Co s tím (velikostí fontu překopírovaného textu) a následně i mých poznámek mohu dělat?:-) Předem díky.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 23.1.2004 > BlueSky> já bych to nechal....:o))) ...patří to tak nějak k tvýmu rukopisu....si zkrátka krapet rozmáchlá......:o))))
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 23.1.2004 > BlueSky> 

Umíš aspoň trochu HTML-jazyk ? Předtím jsem myslel že ano a že zvětšený text používáš záměrně. Nyní si to už nemyslím. Asi ti budu muset udělat školení nebo můžeš použít quentinovy rady a nechat to bejt.

 

Vtip je v tom, že nejdřív musíš napsat svůj vlastní text (nebo všechny plánované texty)  a jako komentář to odeslat. Vlastní komentáře můžeš samozřejmě opravovat - je u nich přece tlačítko Změnit. Klikneš na něj a objeví se ti tvůj vlastní text, jenže psaný písmem Courier (připomíná psací stroj), ale mezi tím jsou nějaké HTML-příkazy. Text z díla musíš vkopírovat mezi dvojici vhodných HTML-příkazů a ten se pak (po odeslání - tlačítkem Uložit změnu) otiskne nezvětšený - nebo se neotiskne vůbec, pokud jej vkopíruješ na nesprávné místo.

 

Pokud v tom školení chceš pokračovat, napiš mi nějakou bezvýznamnou poznámku s několika řádky a pošli mi ji jako HTML-text, tj. kliknout na Změnit. Pak:  Ctrl+A vybere celý text, Ctrl+C jej zkopíruje  a pak cvičnou poznámku zase uzavřeš (= Uložíš změnu, přestože jsi třeba žádnou neudělala). Přejdeš na Tvé možnosti/Online a tam zvolíš Zobrazit, Psát zprávy.  Pro ty zprávy je tam přece okno. Klinkneš do toho okna myší a stiskneš klávesy Ctrl+V čímž se v okně objeví tvá cvičná poznámka s několika HTML-příkazy (přesně okopírovaná). Bude-li tvá cvičná poznámka jednoduchá (sled textů proložených prázdnými řádky), nebude těch HTML-příkazů až tak moc a budou jednoduché. Pak mi to všechno pošleš a já ti poradím, co s tím - přesněji, kam bez nebezpečí ztráty nebo zvětšení textu vložit úseky z příspěvku.

 

Mimochodem - mě naopak zajímá, jak ty úseky textu z příspěvku získáváš (já tenhle trik nepoužívám, ale označil bych část příspěvku myší a stisknul CTRL+C).


Takže BlueSky měla pravdu a rozebírat článek Nádraží je zbytečné. Mám to úplně vyhodit ? To je mi trochu líto. Mně se zdá, že Nádraží obsahuje pár dobrých nápadů, leč realizovaných se známými chybami. Zbavit se jich nedokážu, protože je v napsaném textu sám nevidím. Někdo mi o nich musí říct...

Tak jsem to uhodl... přesně takhle kopíruješ texty z příspěvků do komentáře. Já mám navíc jen - tahák užitečných příkazů HTML, který jsem však psal sám pro sebe, takže by se v něm někdo jiný těžko vyznal.

 

Tímhle stylem jsem naučil Naty používat textový editor, takže učení na dálku možné je.


<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 23.1.2004 > Montrealer> 

Lekce 1/Lesson one:

 

Mezi HTML-příkazy <P>   a   </P>  můžeš vložit jakýkoliv rozumný text ze schránky přkazem Ctrl+V  Pokud mezi příkazy <P>   a   </P> už nějaký text je (ten tvůj), vložený text se k němu přidá.

 

Pokud chceš získat čistou dvojici příkazů <P>     </P> (a nic mezi nimi - právě vhodnou pro vložení textu z příspěvku), tak při prvotním psaní uděláš úmyslně prázdný řádek = stiskneš Enter.

 

End of lesson one.


<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 26.1.2004 > quentinbubakoff> Qentűne, díky za radu, co jinýho jsem od tebe mohla čekat
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 26.1.2004 > Montrealer> Tobě díky taky.....i když tolik odborného textu jsem si teda snad ani nezasloužila:-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter