Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
virtuální reality
Autor: noa (Občasný) - publikováno 12.12.2003 (01:08:10), v časopise 22.12.2003

rozrazí dveře, rázným krokem přejde tmavou místností k oknu a rozhrne závěsy. nevlídné únorové světlo prohloubí nazlobené vrásky kolem úst.

 

posadí se do masivní židle za psacím stolem. z levé zásuvky vyloví černobílou portrétní fotografii svého muže: vlnité vlasy, tmavé obočí, orlí nos. věnuje mu vyčítavý pohled a postaví fotografii na délku paže před sebe.

 

z pravé zásuvky vytáhne těžké kožené desky plné dokumentů a chvíli se jimi probírá: úřední listiny, vzkazy, diplomy... pozastaví se u nájemní smlouvy (1963) a zálibně si prohlíží obrázek prvorepublikové vily porostlé břečťanem. pousměje se nad dopisem ze služební cesty do Florencie (1975): má milá, víš, jak jsem toužil vidět Michelangela. je tu na každém kroku. a ty tak daleko... 

 

nakonec z desek vyjme žádost o dostudování na právnické fakultě (1945). uhladí dokument na podložce a uštěpačně se usměje: "jo, můj milý, život není procházka růžovou zahradou... podívej, co mám..." a z kabely vyloví zažloutlý, ale dosud nepopsaný formulář s univerzitní hlavičkou. "ani se neptej, jak jsem k tomu přišla..."

 

vezme do ruky starobylé pero a úpravným rukopisem vyplní všechny předepsané kolonky: p. Rudolf Stein, nar. 1920 v Praze, adresou Veleslavínova 35... věc: rozhodnutí děkana... Vaši žádost ZAMÍTÁM... V Praze dne 10.11.1945.

 

nechá zaschnout inkoust, pak nový dokument zařadí k ostatním, uloží desky a zvedne se k odchodu. u dveří se ještě otočí: "promiň Rudlo, jsem protivná. dneska mě strašně bolej ty kolena... ale můžeš se odvolat..."

 

Rudolf Stein na zapomenuté fotografii se usmívá do houstnoucího šera. Zemřel první jarní den roku 1943.

 

------------------------

 

novej den je jako vzteklej pes.

 

vzbudí se pozdě, s hlavou jako střep a pachutí na zubech, a hned ho slyší zlověstně vrčet. rozsvítí lampu a den se zuřivě rozeštěká - škube se na řetězu, až mu vypoulený oči lezou z důlků: kuš, bestie! pustí rádio a odbelhá se do koupelny

 

zatraceně, už aby byl víkend...

 

před odchodem z bytu nasadí výraz: pozor, kouše. večer ho bude z namoženejch svalů svalů bolet za krkem

 

už kolikátej měsíc nevidí smysl - ničeho (!) funguje na principu nejmenšího odporu. nechce umřít. rád by řekl: vezmu si půl kila smyslu; a ona by řekla: může být trochu prorostlý? a on by řekl: klidně, a prosím nakrájet... místo toho si cestou z práce koupí 3 buřty, takže 3 špekáčky, prosím, a večer je sní studený. 

 

zatraceně, už aby bylo léto...

 

v sedm si pustí internet a sjíždí chaty. jsem oční lékař se čtyřma dětma a opustila mě manželka. jsem nešťastně zamilovanej řeznickej učeň. jsem intouš. jsem hajzl. promiň, ale já věřím, že ideály dělají z našeho světa lepší místo k životu; já prostě potřebuju mluvit s někým normálním; a uděláš mi to? za pětikilo? brouzdá éterem do dvou do tří do rána. domlouvá si rande, a pak na ně nejde.

 

zatraceně, už abych nebyl...

 

hodnej pejsek, no tak nevrč, hodnej pejsek, hodnej...

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
mefisto (Občasný) - 12.12.2003 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 12.12.2003 > tak to je hodně silný text. nějak nevidím důvod komentovat.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 12.12.2003 > stanislav> tak nějak se k názoru Stanislava připojuji.....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 12.12.2003 > Domnívám se, že rozumím, skvěle napsáno, až běží mráz po zádech.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 12.12.2003 > Asi mám špatnej den, páč to vůbec nechápu Zkusím se sem vrátit, až se proberu...možná v pondělí
<reagovat 
 noa (Občasný) - 12.12.2003 > Lian> prostě dva příklady života ve virtuální realitě...
<reagovat 
brouk (Občasný) - 12.12.2003 > Bohužel tomu nerozumím a mrzí mě to, jinak je to hezky a působivě napsané.
Doporučil 
<reagovat 
 noa (Občasný) - 12.12.2003 > brouk> ...a asi tam občas měla být kurzíva, bylo by to přehlednější
<reagovat 
Vilda (Občasný) - 12.12.2003 > Zajímavý.
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 12.12.2003 > Tohle je jedna z nejlepších věcí, kterou jsem na Internetu četla. *****
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 12.12.2003 > nemuzu najit neco, co by tomu chybelo...perfektni...jak rekla BlueSky, az beha mraz po zadech...uzasna paralela...a uz mlcim, abych se neuchvalil k smrti :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 12.12.2003 > Moc dobře napsané!
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 12.12.2003 > Vracím se. Je to neuvěřitelně moudré. Je to výborně zpracované. Vtahuje ho to čtenáře, aby cítil smutek, bezvýchodnost. Nutí ho to přemýšlet. A co můj virtuální život? Žiji skutečně, nebo si jen píšu milostné dopisy za někoho, kdo už je dávno mrtvý, vyplňuji staré tiskopisy - a se třemi buřty k večeři s topím ve spleti smyšleného?
<reagovat 
 noa (Občasný) - 12.12.2003 > ouvej> ...mně to napadlo, když v MHD poslouchám, jak se lidi bavěj a říkaj nesmysly - nejčastějc: "...a ta kráva na češtinu nám dala do písemky věci, který jsme v životě nebrali..." (jasněže to brali) anebo: "to byl takovej trapas - všichni na mě koukali, do smrti si mě budou pamatovat jako blba - už tam nemůžu vkročit" (a pak vyklopí nějakou banalitu)... stylizujeme se asi všichni, jenom v různý míře.
dík moc za poznámku :-)
<reagovat 
LIPIKO (Občasný) - 13.12.2003 > bez vysvetleni bych to nestihla      
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Dáreios (Občasný) - 13.12.2003 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 14.12.2003 > Fakt, je to vlastně legrační, že takový věci jako virtualní realita zkažená mládež nemožný rodiče byly prostě dycinky - jo
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
volný_radikál (Občasný) - 15.12.2003 > absolutně nejskvělejší co sem tu zatím čet
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 15.12.2003 > Ach jo, přečetla jsem si to znova.....a furt nechápu. Mno nic, asi jsem moc při zemi.
<reagovat 
 noa (Občasný) - 15.12.2003 > Lian> tak ještě k tomu můžu dodat, že ten obrázek vily u nájemní smlouvy si vytřihla z časopisu Bydlení v únoru 1986... :-)
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 16.12.2003 > Tý jo, bezvadný, ale jak píše Ouvej, nutí to přemýšlet i nad sebou. Například "funguje na principu nejmenšího odporu" tak v tom se dost vidím! Wuwei...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
brouk (Občasný) - 16.12.2003 > Na druhé přečtení jsem pochopil první část a díky poznámkám i propojení obou. Mám trochu delší vedení, ale tímto se připojuji ke chvále. Opravdu působivé! A bezvadná přirovnání (vezmu si půl kila smyslu, den je vzteklej pes).
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 16.12.2003 > výborný nápad, povedeně zpracovaný (o:
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mishka (Občasný) - 17.12.2003 > síla!
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 5.1.2004 >

veskrze skvělá věc!!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 8.1.2004 > úžas!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
brouk (Občasný) - 9.1.2004 >
<reagovat 
mifii (Občasný) - 22.1.2004 > nemůžu než pochválit..
Body: 5
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 8.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 23.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Newton (Občasný) - 29.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 28.5.2005 > vůbec mne to nevzalo, až mám skoro chut´ se za to stydět, po té vší chvále

holt sem se nějak nenechal ulovit, no..
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 31.5.2005 > Emmet_RAY> seš dobrej, emmete, za to se stydět nemusíš
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 8.8.2006 >

nehovorím, že štýl nie je dobrý, ale toto nie je moja káva

predsa len potrebujem trošku živší dej


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter