Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 22.12.
Šimon
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
O tom, co je filosofie pro nefilosofy
Autor: p.t. (Občasný) - publikováno 24.10.2000 (13:35:22), v časopise 24.10.2000


p.t. (Občasný) - 27.10.2000 > Těší mne obsáhlá a promyšlená kritika redaktora této rubriky. V některých částech ji považuji za konstruktivní, s některými částmi nesouhlasím. Pokusím se reagovat na jednotlivé podněty.

Myslím si, že je dobré takovéto pojednání začít alespoň pokusem o definici, aby bylo alespoň jisté části obecenstva (či čtenářstva) jasné, kam autor míří. Podívá-li se nový čtenář na současný stav rubriky filosofie, zjistí, že tu jsou dva lidé (redaktor Tragos a Superbus), kteří vědí, o co jde, mají zvládnuty základní myšlenkové dovednosti pro odbornou diskusi a rozsáhlé znalosti (příspěvek od Regise ponechme stranou). Mohou se tedy spolu bavit na určité úrovni. Pak je tu několik příspěvků, které jsou úvahami či subjektivními výpověďmi lidí „normálních“ (ne, zde to nemá jakýkoliv pejorativní nádech), kteří by u atestu z filosofie na FF UK nejspíš neobstáli (patřím mezi ně). Nechci tu vyvolávat záporné emoce u jedné či druhé skupiny. Pokusil jsem se v textu trochu přiblížit oba tábory způsobem, který byl i pro mne (neznalce) přijatelný – prof. Machovce cituji prostě proto, že ani myšlenky, ani způsob výkladu není ze značné části z mé hlavy a v tom případě se sluší uvést zdroj. Jeho citovaná věta mi přišla jako výstižné motto celého textu.

Jak vidno, ani obsáhlý vysvětlující úvod někdy nestačí. Proto ještě raději jednou ocituji úvodní větu hlavního odstavce: „Pro PRVNÍ PŘIBLÍŽENÏ se hodí KLASICKÁ definice:…“ Vřele souhlasím s neoddělitelností kontextu a výroku. Asi snad nebylo dostatečně patrné, že mi jde o současnost, orientaci současných lidí v současném světě. Myslím, že tento (klasický) přístup je poměrně vhodný pro první krok za velkým dobrodružstvím, které v sobě filosofie (a její dějiny) skrývá. Má velmi nízké nároky na předpokládané znalosti čtenáře a navazuje na způsob myšlení, který je formován na nižších stupních škol a proto je dobře přístupný širokému a různorodému publiku. Samozřejmě za cenu silného zestručnění, jisté povrchnosti a generalizace. Na tak malé ploše však není možné podrobně precizovat ani jednotlivé proměny chápání filosofie, ani veškeré dobové kontexty, ani její současnou šíři. To také není cílem tohoto textu, stejně jako usilování o konsensus na definici filosofie z rozličných pohledů. To je snad evidentní z celé dlouhé předmluvy. Shrnu-li, pak tento klasický přístup jsem vybral proto, že ho považuji za přístupný a osvědčený; mě osobně také pomohl při hledání, při orientaci v současném světě, mimo jiné díky současným kontextům daným zmíněným profesorem. To, že nejde o konečné tvrzení, ale jen o první krok (a to jen jeden z možných), je snad, doufám, patrné i ze závěrečného odstavce textu.

Nemyslím si, že tento text je demagogií (snad jsem první větu posledního odstavce Tragovy kritiky pochopil dobře). A snad je z něj dostatečně patrné, že si nečiní nižádný nárok na úplnou a obecnou definici filosofie (ještě jednou odkazuji na předchozí odstavec).

Tragos ohodnotil tento článek zamračeným smajlíkem. Respektuji jeho názor. Vzhledem k propracovanosti a vysoké úrovni jeho kritiky (i u příspěvků jiných autorů) předpokládám, že nad věcí dostatečně přemýšlel, a že tedy má po ruce jiný nápad, přístup, myšlenku, kterou považuje za lepší. Překvapuje mne pak, že zde dosud žádný takový text nepublikoval. Oč by pak situace byla jednodušší. Negativní vymezení tématu, které uvádí na úvodní straně rubriky mne prostě neuspokojuje. Jak pak rozliší ubohý čtenář, který nemá Tragův kontext a rozhled, filosofii Platonovu, Aristotelovu či Tragovu od filosofie firemní nebo filosofie městského odvodnění (s obojím jsem se osobně setkal)?!

Jsem rád, že tento text vyvolal kritickou odezvu. Mnohem více by mne ale potěšila jakákoliv odezva širšího publika této rubriky, nebo alespoň to, že někoho dalšího přivede k zamyšlení. To bylo také jeho cílem, inzerovaným hned na počátku. Děkuji Tragovi a těším se na odezvu.

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli p.t.
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter