Tato
povídka je fiktivní. Osoby a události v ní jsou smyšlené.
---------------------------------------------------------------------------
Dead Man´s Switch
(Tlačítko mrtvého muže)
Na obědě bylo na jednom jídle napsáno „Truhlář“. Kolega řek, že taky
dělal truhláře, a to jídlo člověku, co se jmenuje jako profese, sněd.
Myslel jsem si, že mě tady už nic nepřekvapí. „Co je to dead man´s switch?“
otázala se kolegyně.
„To je takový tlačítko,
to neřeš, prostě to nech v tabulce, fakt to tak je,“ pousmál se manažersky
produktový specialista. A já nemůžu mluvit. Ztratil jsem hlas, co by mě k tomu
všechno napadlo za srandy, něco o smrti, něco o jednom filmu s hudbou Neila
Younga, no a nakonec, že „switch“ by mohla být holka, která kombinuje nahoře a
dole. Ale nemůžu říct nic. Snažím se na sebe neupozorňovat, protože by ostatní
viděli, že jsem nastydlej, a poslali by mě na neschopenku. Ale mně je dost
dobře. Jen nemůžu vůbec mluvit. Zjistil jsem, jaké samohlásky mi zní a jaké
vypadly, takže vybírám fungující slova, aby to znělo pouze jako těžký chrapot a
vždycky se dvakrát odmlčím, aby to vypadalo jako momentální hlasová indispozice.
Větu dohromady nedám, pozdrav sotva. Snažím se lidem vyhýbat, abych je
nezdravil, nebo na ně mávám a pokyvuji hlavou. Už je to třetí den a nemůžu ani
zvednout telefon. Dělám mrtvýho brouka a vše řeším mailem a neverbálními
úsměvy, ty stačí; prý mám na chlapa roztomilá ústa, už mi to říkalo několik
kolegyň i tady.
No a ani nemůžem s kolegou
říkat naší už asi měsíc oblíbenou hlášku „běž s tím někam – tak já jdu na
účtárnu“. Ochraptěl jsem a nemůžu mluvit. Kolegové vypadají nějak spokojeněji.
Člověk nakonec doceňuje i
tu ztrátu hlasu, a to nejsem typ, že bych říkal, že na všem zlém si hledat něco
dobrého. Je to taková výzva, hra, gamesa „aby to ostatní nepoznali“. A vidím,
jak jsem tu sociálně potřeba, jaké kolo u vozu to vlastně jsem, když na mě
nikdo nepromluvil sám od sebe tři dny, a to ani s tím, že by něco pracovně
potřeboval. Na druhou stranu si tu můžu číst práce o pohanství, Junga a nově
Knihu o čaji od Kakuza Okakury. Člověk doceňuje, co vše díky mluvenému slovu
může dosahovat, vyjadřovat a odkomunikovat – slušně někam někoho s něčím poslat.
Pamatuju si, jak přišel produkťák s novým katalogem, že mu tam něco nesedí,
a já mu manažersky neironicky řek „kam já bych vás tak poslal“? On to asi
pochopil, ale zachoval dekórum, nicméně lidi v kanceláři se mu začali
smát, protože jim bylo jasné, že komunikační funkce téhle hlášky nebyla moc stejná
jako její obsah. Ztratit hlas, nemoct používat řeč, která je po jedné další
věci mojí nejsilnější chloubou a zbraní, má i svoji hloubku a mohu se trochu
ponořit do tišiny svého bytí, víc myslet, víc přemýšlet, nereagovat tak
automaticky a vtipně, ztišit se v tiché kontemplaci. Koučové mindfulness a
osobního rozvoje by z téhle přemotivace měli radost. Možná o tom napíšu
ezopíčáckej článek a přidám k tomu nějaký laciný derivát japonské estetiky
a východního ducha, to je teď moderní. Vím, někdy kecám zbytečně moc a někdy
zbytečně málo píšu. Čaj miluju, udělám si čaj. Čaj a svíčka – oheň a voda. Šéf
mi (jak mám na stole konvičky) s takovým doporučujícím úsměvem říkal: „já
čajuju doma“. Moc se mu to nelíbilo, neagresivně naznačoval, že tohle není čínský
bazar ani čajovna, já mu na to asertivně řek, že doma je to fajn. No a zvyknul
si. Všichni si zvykli. Ono předstírat, že je člověk normální, to už jsem ve
čtrnácti pracích předtím dělal. Tady ze sebe magora nedělám, já magor jsem a
prostě to tu žiju přirozeně, se svojí podstatou, bez neurotických zakrývajících
projevů. Prostě jsem sám sebou. Paradoxně to vypadá normálněji. No a oni to
kolegové berou jako nějaký můj osobní kolorit a vlastně je to tak automatické,
že to už ani nevidí.
Kolegyně si včera
povídala o vztazích s automatem na sušenky. VZTAHY. Slyšel jsem jí za
rohem a je to zajímavé, zamilovaná do Karla, chodí s Mírou a je do ní
blázen Michal, Martin, Petr a Monika. A šéf tady teď zas něco řeší s grafičkou.
To bude na dýl. Ještě než jsem si vzal celouzavřená sluchátka, slyším ještě „já
ho nechtěla nasrat, já ho jen informovala, že je čůrák“. Ženy jsou někdy
schopny logických mistrovství, pokud jim o něco jde. Jinak jsou to spíš
emocionální bytosti. Myslím ty inteligentnější ženy. Těch tu máme na fakturaci
spoustu. Grafik říkal, že na záchodech jsou velký hovna, protože holky na
fakturaci mají velkou prdel, že nechoděj na velkou ale na obrovskou a že budem
šetřit toaleťák a budem chodit jenom v práci.
Hlavně, že nemám ten
hroznej kašel, ono to vypadalo blbě se tady dusit. Personalistka mi řekla u
záchodů, že jí je zima. Ona nikdy neříká věci jen tak. Tak nevím, jestli jí
napsat, že jestli nepotřebuje zahřát, nebo jestli je to výčitka, že člověk
chodí do práce, když trochu kašle. Jsem tu v pohodě, jedu sem deset minut,
jsem v teple, kvalitní pitný režim, kuchyňka a můžu si tady občas i něco
zajímavého číst. Dveře na chodbu dvacetkrát denně zavírám. A jsou tu lidi, je
to taková malá iluze společenství, jsou spíš taková kulisa, je to něco jiného
než s přáteli na putování, v čajovně... Páté kolo u vozu, pátá
kolona. Za chvíli půjdu na oběd. To je takový přechodový rituál, každý den, do
druhé části dne. A doma člověka taky nic moc nečeká. Ale člověk, i když je sám,
může prázdné stěny obydlet vlastním prožíváním, vlastními myšlenkami, a je to někdy
lepší než být někde se spoustou lidí (tady). Ale aspoň je další inspirace,
další podněty, někdy se dá i popovídat. Tak tu tak sedím, a i velkou
teambuildingovou žranici jsem odmítl se slovy, že musím jít domů dívat se na
Vetřelce 4 – Ripleyovou naklonovali – tenhle vkus ocení jen jeden z tisíce.
A když tady chtěli přijmout nového člověka, můj přístup zůstal stejný; většina
lidí chtěla dalšího specialistu certifikace, někdo traffic managera, já
prosazoval bábu na mytí nádobí. Věřím, v co chci, a chci, v co věřím.
www.aaen.sweb.cz
|