WILLIAM
FREDERICK CODY (O 4 ROKY A JEDEN DEN MLADŠÍ NEŽ LEGENDÁRNÍ LITERÁT KARL
FRIEDRICH MAY… 26. únor 1846 Le Claire IOWA až 10. leden 1917 Denver COLORADO,
U.S.A.) COWBOY CODY VERSUS SOLIDNÍ CYKLISTA NE ROBERT KODYM…
Pokud vám jméno plukovníka Codyho příliš neříká, tak více napoví jeho
přezdívka – Buffalo Bill. Legendární postava z dob osidlování amerického
Západu. Prožil neobyčejně dobrodružné mládí jako jezdec poštovního Ponny
Expressu, armádní zvěd ve válce Severu s Jihem, ozbrojený průvodce
prérijních dostavníků, jako osobní posel generála Sheridana a účastník mnoha
tažení proti indiánským kmenům Siouxů a Čejenů. Muž, který udivoval
vytrvalostí, odvahou a instinktem, vynikající jezdec na koni, střelec a stopař,
uznávaný zálesák, znalec prérie a indiánských nauk. Pravý hraničář, jak se
tehdy označovali lidé žijící na pomezí civilizace a divočiny.
Když obstarával čerstvé maso pro dělnictvo železniční společnosti
Kansas Pacific Railway odstřelem bizonů (smlouva zněla na dvanáct kusů denně),
vysloužil si označení „buffalo“. Tak totiž říkali bizonu americkému v jeho
domovině, v Plzni je tuze oblíbená restaurace s vlastním pivkem Bizon
z Čižic u Štěnovic – víc na portálu http://ubizona.eu/pivo/. V sázce dokázal poslat do věčných lovišť devětašedesát těchto
střapatých prérijních kolosů během jedné hodiny, což vychází jeden kus během
ani ne minutky… jak by dodala Kateřina Emmons. Za nedlouhou dobu ve službách
společnosti jich prý pobil 4 280, což je pouhý zlomek z celkového
počtu 40 000 exemplářů, které mu připisovali na konto historikové této
vzrušující kapitoly dějin Severní Ameriky. Lovil většinou v plné jízdě ze
sedla koně a jeho oblíbenou bizoní puškou byla stará Lucrezia Borgia.
Codymu alias Buffalovi Billovi se dostávalo zaslouženého obdivu a jeho
popularita prosákla i na americký východ. Nemálo k ní přispěl Ned
Buntline, bulvární novinář, který začal vydávat šestákové „bufalobilky“.
V brakových krvácích s křiklavými obálkami líčil s bezuzdnou
nadsázkou Billovy neuvěřitelné příhody. Psal také prabídné divadelní hry a
donutil Codyho, aby v nich sám vystupoval. Ten záhy pochopil, že
s kolonizací končí romantika Divokého západu a začíná jeho mytologizace.
Hrdina z prérie se vydává na cestu showbyznysu.
Na jaře roku 1883 zakládá Wild West Show, velkolepý cirkus
nabízející dobrodružné scény se skutečnými kovboji, Indiány (získal i
proslulého náčelníka Siouxů Sitting Bulla), armádními jezdci, prvními osadníky
s jejich povozy, mustangy, bizony, nefalšovaným dostavníkem, pamatujícím
indiánské přepady, – a legendárním plukovníkem Codym v hlavní roli. Jeho
atraktivní Wild West Show sklízí ohromné úspěchy v amerických
městech a několikrát se s ní vydává do Evropy, kde vystupuje i před
anglickou královnou. Stejně nadšeně jako v Londýně přijali Codyho výkladní
skříň Divokého západu také Pařížané. Ve francouzské metropoli dokonce načas
ovlivnila i životní styl. Ve velkém se prodávaly bizoní kůže, oblečení zdobená
třásněmi a dikobrazími ostny, mexická sedla a uzdy, divošské amulety, luky a
šípy, indiánské pokrývky, rohože a čelenky. Na velkém turné evropskými zeměmi
vystupoval Buffalo Bill se svým souborem i v některých našich městech.
V roce 1906 údajně zavítal tento monstrózní cirkus do Brna a
kupodivu i do menších moravských měst – Jihlavy, Přerova a možná ještě jinam.
Zájezd Wild West Show, s několikasetčlenným souborem a množstvím
koní, se však na Moravě nesetkal s žádným pronikavým úspěchem. Podle
útržkovitých zpráv nebyla odezva mezi publikem taková, jakou plukovník Cody
očekával. Romantiku Divokého západu, tuto drsnou dobu amerických dějin, zde až
později zpopularizovaly hlavně filmové westerny.
Pravidelná představení „Divokého západu“ často doprovázely nejrůznější
společenské zábavy, ke kterým patřil i souboj jezdce na koni
s cyklistikou. Tím jezdcem býval sám Cody, o němž bylo známo, že dokázal
ujet na koni v divokém terénu nonstop stovky mil (to nejsou Buntlineho
smyšlenky, ale historicky podložená fakta BB). Podrobnější záznamy se dochovaly
z měření výkonnosti v Mnichově, dvanáctého srpna 1894. Snad proto, že
zde nastoupili proti sobě soupeři „par excellence“. Proti Codymu Mnichovan
Josef Fischer, jeden z nejlepších evropských cyklistů té doby. Zdobilo ho
vítězství z 580 km dlouhé dálkové jízdy Vídeň – Berlín, byl držitelem
německých vytrvalostních rekordů na dráze. Později, v roce 1896, se
proslavil zejména jako vítěz prvního ročníku silničního závodu Paříž – Roubaix,
který se stal klasickým, a jeho úspěchy se táhly až do prvních roků nového
století.
Závodilo se na mnichovské dráze ve Schyrenu. Cyklistický ovál tam měřil
500 metrů a koník ne Paul Revere cválal při jeho vnitřním travnatém okraji (1
okruh = bez šesti rovných 500 metrů). Klání trvalo pět dnů. První a třetí den se
jezdilo dvě hodiny, poslední den tři hodiny a mezi závodními dny byl vždy den věnovaný
na úlevu. Cody střídal devět koní, obvykle po dvou až třech okruzích prudkého
cvalu. Fischer měl jako vodiče tři střídající se dvojice na tandemech. Německý
cyklista od počátku vykazoval vzornou znamenitou fazónu, od počátku do konce
závodu tedy nebylo nejmenších pochyb o jeho prvenství. První závodní den ujel
za dvě hodiny 75,5 km, což byl nový německý rekord, a Cody 68,6 km. Ve druhé
sérii svůj rekord ještě o 500 metrů natáhl – Fischer 76 km, Cody 59,3 km. Také
poslední tříhodinová jízda skončila vítězstvím cyklisty, který urazil 107 km,
zatímco Cody pouze 81 km. Celkový výsledek vzájemného sportovního souboje
jezdce z prérie a přeborníka velodromu: Fischer 517 okruhů (258,8 km),
Cody 423 okruhů (208,9 km). Vítěz měl již určité zkušenosti z jízd proti
klusákům, které zpestřovaly programy cyklistických závodů ve Schyrenu.
Ne pokaždé vyzněl výsledek souboje tak jednoznačně ve prospěch
cyklisty. V Paříži, Budapešti i jinde kůň s Codym v sedle
cyklisty porážel, i když proti němu nastupovali vždy jen ti nejvýkonnější.
V Paříži to byl vynikající dánský profesionál Charles Meyer, později
úspěšný v slavných silničních závodech Bordeaux – Paris a Paris – Roubaix
(shodou okolností v zahajovacím ročníku druhý za Codyho mnichovským
soupeřem Fischerem). Cody porazil v Paříži Meyera v poměru 349 km ku
332 km.
Buffalo Bill se však zapsal do historie cyklistiky ještě jinak. Na
místě, kde se při prvním hostování Wild West Show v Paříži
v roce 1889 proháněli v aréně na koních Siouxové a kovbojové,
vybudovali o čtyři roky později cyklistickou závodní dráhu. Stavbu nového
velodromu financoval Clovis Clerc, ředitel proslulého pařížského kabaretu
Folies–Bergère. Nazvali ho Buffalo a jeho 333,33 metrů dlouhá dřevěná dráha
tehdy patřila k nejrychlejším na světě. Padly na ní mnohé rekordy. Hned
11. května 1893 tam vytvořil Henri Desgrange, pozdější zakladatel Tour de
France, první oficiální světový rekord v hodinovce bez vodiče výkonem
35,325 km. Rekord rekordů, za jaký je nejlepší světový výkon v hodinovce
dodnes v cyklistickém světě považován, padl na velodromu Buffalo,
pojmenovaném podle přezdívky plukovníka Codyho, celkem devětkrát. Naposledy
ještě v roce 1914.
W F C – zálesák, stopař, jezdec, střelec a lovec bizonů, řečený Buffalo
Bill. Po ztrátě rodičů, ještě jako chlapec střídal různá nebezpečná povolání
související s volným životem v prérii. V armádních službách
získal hodnost plukovníka, vysoké vyznamenání „The Medal of Honour“ a osobní
přátelství unionistického generála Sheridana. Často bojoval s Indiány, ale
necítil k nim rasovou nenávist. Stal se hrdinou více než pěti set
smyšlených příběhů brakových románů Original Buffalo Bill Stories, na
kterých měl finanční podíl. V roce 1883 založil cirkus Wild West Show,
který přes obrovské počáteční úspěchy přešel postupně po letech na jiného
majitele a pak zanikl. Legendární Buffalo Bill, symbolizující Divoký západ,
zemřel v naprosté chudobě během první světové války.
Věstonickou
Venuši objevil kdo? Cyklistický borec nakonec s palcem nahoru Karlík
Absolon
Byl člověkem úžasné píle vedené až do cíle, nezdolné dávky energie,
cílevědomé houževnatosti a dravého temperamentu. V tom se shodne většina
z těch, kteří poznali profesora Absolona osobně. Ale také složitou
figurkou, svéráznou postavičkou oukropečka, člověka snad až chorobně ouzkostlivě
ctižádostivého, toužícího mermomocí po dvoraně slávy, se sklony
k velikášství. Proslul jako badatel všetečka objevující jeskynní komplexy
Moravského krasu, který zpřístupnil 138 metrů hlubokou jeskyni Macochu po
vodách podzemní říčky Punkvy. Podnikal expedice do krasových lokalit celé
Evropy.
Světový věhlas získal nejen speleologickými průzkumy, ale také
archeologickými nálezy. Při rozsáhlých vykopávkách v Dolních Věstonicích
pod Pavlovskými vrchy, které řídil, odkryl sídliště lovců mamutů a mimo mnohého
jiného tam odkryl v roce 1925 odborně uklizenou malou hliněnou sošku
pretty woman – slavnou Věstonickou Venuši. Její věrné kopie zdobí archeologické
sbírky pařížského paláce nálezů i ztrát Louvru, berlínského Pergamonu a dalších
předních uměleckohistorických institucí.
Je značně logické, že energií překypující oukropeček, vyhledávající
velké cíle a nelekající se překážek při jejich dosahování, byl v mládí
ambiciózním vyznavačem sportu. Jako student brněnského gymnázia se hlavně
věnoval bruslení a cyklistice, té dokonce závodně. Středoškolští profesoři
tehdy sportu vůbec nestranili, zakazovali ho a při porušení zákazu hrozilo i
vyloučení z gymnázia. Aby Absolon unikl slídivé pozornosti svých
profesorů, závodil pod smyšleným jménem Karel Stránský (jako stránka Shakespearovského
sonetu o sportovně ještě tolerované přehlídce talentů) a registrován nebyl
v Brně, ale pravděpodobně v Klubu českých velocipedistů
v Olomouci.
Jeho největším sportovním úspěchem je vítězství na zemských
cyklistických přeborech v Olomouci 30. srpna 1896, kde se Karel Absolon,
alias Karel Stránský, stal juniorským mistrem Moravy. Junioři, mezi něž tehdy
devatenáctiletý Absolon ještě patřil, závodili na dráze na šest kol, to je na
trati dlouhé 2 000 metrů. Tohoto vrcholného prvenství dosáhl na ještě novotou
vonící závodní a cvičné dráze s tribunou a restaurací, zbudované místním
klubem velocipedistů. Slavnostně byla zpřístupněna na narozeniny Enyi
z Irska 65 let před jejím vstupem mezi drobounké obyvatele, tedy 17.
května 1896 s náležitou pompou: Klub českých velocipedistů Olomouc
zbudoval vlastním nákladem za velkých obětí stálou závodní dráhu 333 1/3 m
dlouhou, řídiv se snahou náš český sport velocipedistský povznésti
v Moravě tou měrou, jak alespoň v Čechách tomu jest a jak cizina tím
se honositi může. Byla to významná sportovní i společenská událost,
s přebohatým programem oslav rozvržených na celý den, v němž nechyběl
ani průvod cyklistů s ověnčenými koly městem.
Silné zapálení pro sport v gymnaziálním věku pravděpodobně
zapříčinilo, že se Karlu Absolonovi na střední škole příliš nedařilo a
maturoval až v jednadvaceti letech, v roce 1898 v Brně. Toto
malé zaškobrtnutí však nebylo pro tak dynamickou osobnost, jakou Absolon uměl
být, vůbec žádné fiasko. Snadno se s výsledkem vyrovnal a již záhy položil
základy ke své vědecké oblibě v národě. Když poprvé slézal po provazovém
žebříku na dno Macochy, jako student Univerzity Karlovy v Praze, nebylo mu
víc jak 24 let. O prvních krkolomných sestupech v letech 1901 a 1903
napsal nenápadnou knížku Propasť Macocha na Moravě, plnou silných
osobních prožitků. Vydal ji v roce 1904 Klub českých turistů a četla se
téměř jako dobrodružná literatura Tenkrát na západě. V témže roce ukončil
univerzitní studia dizertační prací Problém podzemních toků krasové říčky
Punkvy na Moravě. Již tehdy, stejně jako mnohokrát později, projevil
mimořádné nadání popularizovat vlastní výzkum a badatelské úspěchy,
s nimiž seznamoval laickou veřejnost na četných diskuzích. Přednášel živě
a poutavě, dokázal strhnout publikum.
Na závodní cyklistiku zbyly už jedině tak vzpomínky. Kolo ale ještě
nejednou posloužilo profesoru Absolonovi jako dopravní prostředek urychlující
pohyb v terénu při výzkumu krasových lokalit nebo rozlehlých
archeologických nalezišť.
*
Karel Absolon (16.6.1877 v Boskovicích / 6.10.1960 v Brně) –
všestranný moravský vědec mezinárodního věhlasu, profesor přírodovědecké
fakulty Univerzity Karlovy. Popularitu získal krasovými bádáními a odhalováním
moravských nalezišť pravěkých sídlišť lovců mamutů. Podnikl řadu speleologických
expedic do ciziny, zejména Černé Hory, Bosny a Hercegoviny. Neúnavný
popularizátor věd a publicista. Podzemní svět jeskyň Moravského krasu,
s tajemnou propastí Macochou a ponornou říčkou Punkvou, podrobně vylíčil
ve svém dvousvazkovém životním díle Moravský kras. V letech 1907 až
1939, do svého suspendování nacisty, byl kustodem Moravského muzea v Brně
a dojížděl přednášet na pražskou univerzitu. V Brně také položil
v roce 1928 před 90 lety základy samostatného muzea Anthropos
s početnými věstonickými vykopávkami.
ALFRED
JARRY (8. ZÁŘÍ 1873 LAVAL – PRVNÍHO LISTOPADU PO HALLOWEENU 1907 PARIS)
ĎÁBELSKY
NEPŘIJATELNÝ CYKLISTA
Jarry, toť absint
Od přírody vyvrhel a sprosťák
Totální skandalista
Ďáblem posedlý
cyklista
Bezkonkurenční rybář
nejednoho revíru Rybitví
Excelentní šermíř
Mystifikátor vždy a
všude
Tím výčet charakteristik francouzského bohéma, výtržníka a
mystifikátora Alfreda Jarryho zdaleka není u konce a ještě dál útočí na bránice.
Nazývali ho „poslem ďáblova zpravodajství na dvou kolech“. Ví se, že
byl celý bez sebe, když vyjížděl na cyklistickou spanilou jízdu po malebné
krajině nebo když jel na kole chytat ryby. Známý je jeho výrok: Můj
velociped je pro mne nejmilejší věcí na světě. Na pohřeb básníka a esejisty
Stéphana Mallarmého přijel provokativně na bicyklu. Jarryho nepohaslý
vztah k cyklistice se odráží i v jeho díle. Je to především zasvěceně
napsaná rozsáhlá kapitolka ve sportovně–utopistickém románu Nadsamec,
nadepsaná Závod na deset tisíc mil, ani jediný omyl, nebo rouhavě
zesměšňující podobenství křížové cesty s cyklistickým hej rup závodem do
vrchu.
Román Nadsamec (v originále Le Surmale) vyšel v roce
1902 jako Jarryho čtvrtá kniha a je znamenitou parodií na supermanství všeho
druhu. Jeho podtitul Moderní román neztratil platnost ani dnes.
Sportovní epizoda v utopistickém Nadsamci je napsána velmi
sugestivně. V líčení průběhu závodu na deset tisíc mil mezi pěticí
cyklistů na „kvintupletu“ a expresním rychlíkem je nejen fantastika a absurdno,
ale také zvláštní druh humoru a satiry, nevídaný tolik často u cvičených zaprodanců
snadných fanatiků a poslušného stáda tupějších oveček. Pětice lidí tvořících se
svým strojem jeden nedílný mechanismus se po pět dnů řítí rychlostí až
třísetkilometrovou. To díky „Perpetual–Motion–Foodu“, živné látce pro ustavičný
pohyb jako pětice rychlých šípů dávno před jedlíkem Foglarem. Pokrmu, který je
schopen donekonečna oddalovat svalovou i nervovou únavu lidského motoru.
Vodorovně položeni na
pětimístný bicykl – standardní závodní typ 1920, bez řízení,
patnáctimilimetrové pneumatiky, délka sedmapadesát metrů čtyřiatřicet –
s tvářemi níže než sedla, v maskách, které nás měly chránit před
větrem a prachem, nohy, pravé i levé, majíce všichni spojeny aluminiovými
tyčemi, vyrazili jsme po nekonečné závodní dráze, upravené v délce deseti
tisíc mil souběžně s tratí, po níž uháněl expres. Vyrazili jsme jako
rychlá šídla, vedeni autem, které mělo tvar velkého projektilu, zatím rychlostí
sto dvacet kilometrů za hodinu.
Byli jsme připoutáni
ke stroji, z něhož jsme neměli už sesednout, v tomto pořadí: vzadu
já, Ted Oxborrow, přede mnou Jewey Jacobs, Georges Webb, Sammy White – černoch
– a vedoucí našeho družstva Bill Gilbey, jemuž jsme žertem říkali Desátník
Gilbey, protože měl odpovědnost za nás čtyři. Nepočítám přitom trpaslíka Boba
Rumbla, který jel za námi v přívěsném vozíku a měl svou váhou zatěžovat
nebo odlehčovat zadní kolo. Desátník Gilbey nám v pravidelných intervalech
podával přes rameno bezbarvé, křehké, trpce chutnající kostky Perpetual–Motion–Foodu,
které byly celých pět dní jedinou naší potravou.
Nezapomenutelná je pasáž s apokalyptickou scénou, v níž mrtvý
cyklista Jacobs i po smrti vyčerpáním dál šlape ve prospěch týmu a působí jako
setrvačník. Živý či mrtvý musí šlapat dál – podepsal smlouvu. Ta strašná věc se
udála ráno třetího dne závodu.
Ani Desátník Gilbey,
ani Sammy White, sedící za ním, ani George Webb se nemohli ve svých maskách a
ve svém postroji obrátit, aby se podívali, co se to s Jeweyem Jacobsem
děje. Já jsem se však mohl trochu naklonit, takže jsem viděl jeho pravou nohu.
S prsty ještě stále v kožené klipsně se pohybovala nahoru a dolů
v pravidelném rytmu, ale bylo vidět, že kotník je ztuhlý a rytmus šlapání
již na něm nebyl vidět. Mimo to – podrobnost možná příliš technická – jsem si
vůbec nevšímal zvláštního zápachu. Přisuzoval jsem ho jeho černým krátkým
kalhotám, do nichž stejně jako my čtyři ostatní odbýval své přirozené dilema do
valchářské hlíny. Ale najednou mě napadla myšlenka, při níž jsem se
zachvěl. Pohlédl jsem
ještě jednou, ve vzdálenosti jednoho yardu od své nohy, na těžký mramorový
kotník svázaný s mou nohou, a vdechl jsem mrtvolný zápach, výsledek
nepochopitelně zrychleného rozkladu… „Jewey Jacobs to má už za sebou,“ vykřikl
jsem žalostně ze všech sil. Třetí a potom druhý muž z našeho gangu na
kolečkách zahučel do své masky, takže to nakonec uslyšel i Gilbey: „Jewey
Jacobs nejeví známky života!“
Skutečným vítězem v tomto šíleném závodě je záhadný cyklista,
který se jako stín objevuje na trati a v cíli závodu je dříve než
rychlovlak i dopovaná závodní pětka. Je jím Ondra Marcueil, nadčlověk, který
tak dokazuje, že lidské síly jsou bez limitu.
Po prvním uvedení Jarryho divadelní aktovky Král Ubu v roce
1896 prožila Paris velký skandál, jeden z největších v dějinách
divadelnictví. Obecenstvo bylo šokováno i konsternováno (votvírám si hubu jako
černoušek bubu, vrtím se a škubu, nejsem v nočním klubu, fantóm podle
hesel sufražetek je od žiletek zproštěn fousů král Ubu) dotčeno a pobouřeno
jako stará Blažková dialogy plnými vulgarismů, zkomolenin z cizích slov a
zdánlivě nesmyslných připomínek. Král Ubu musel být rychle stáhnut
z programu. Podobný šok přichystal Jarry veřejnosti, když publikoval jako
písař ilustrátor zabavené Ďáblovy bible své pojednání Křížová cesta pojatá
jako cyklistický závod do vrchu, v češtině vydané zatím pouze
v samizdatu pod názvem Kristovo utrpení pojaté jako cyklistický závod.
Opět šokující, urážející a pobuřující nábožensky smýšlející obec.
Zaujatý Barnabáš
vyhlásil hřích: startér Pilát, držící svůj vodní chronometr čili klepsydru
(vodní stopky), které tiskl v ruce tak, že se málem rozmáčkly a rozmočily
– odstartoval. Ježíš vyrazil na plné pecky. Tehdy bylo zvykem (podle dobrého
sportovního redaktora svatého Matouše) bičovat při startu cyklisty, jak to
dělají kočové se svými hippomotory. Bič je častokrát povzbuzujícím prostředkem
i hygienickou masáží. Ježíš – ve velmi dobré kondici – tedy vyrazil, ale
vzápětí došlo k defektu. Trnité křovisko propíchlo přední kolo po obvodě.
Následuje nespočet absurdit, těžko pochopitelných příměrů a
podobenství, slovních novotvarů, biblických jmen a stylistické ekvilibristiky:
trnová koruna jako reklama na nepropíchnutelné pneumatiky, rám bicyklu ze dvou
trubek kolmo na sebe postavených, což odborníci nazývali à corps droit neboli
na způsob kříže. Ježíš jel na zádech, což prý mělo zmírnit odpor vzduchu, po
defektu slezl z kola a hodil si jeho kostru, tedy kříž, na rameno… a
v tomto duchu se nese celé pojednání. Vrcholí podobenstvím závodu
s křížovou cestou.
Zkrátíme záznam závodu, který je stejně popisován ve speciálních dílech
a vyjádřen malbou i sochami v monumentech „ad hoc“. V dosti příkrém
svahu Golgoty je čtyřicet zatáček. Ve třetí sebou Ježíš poprvé seknul. Jeho
matka na tribuně notně znejistěla. Dobrá, trenér Šimon z Cyrény (jakési
sirény), od něhož má původ tato funkce, nesl svůj stroj. Ježíš, ačkoliv nic
nenesl, těžce dýchal. Není jisté, že nějaká žena z diváků mu osušila
obličej, ale je jisté, že reportérka Veronika se svým Kodakem cvakla super momentku.
Podruhé sebou seknul
v sedmé zatáčce na dlažbě. Potřetí upadl na koleji v jedenácté
zatáčce. Polooděny polofeny poloděvky izraelské vytáhly své kapesníčky po osmé.
Politováníhodný případ se stal ve dvanácté zatáčce. Ježíš byl na tom v tu
chvíli nerozhodně (dead–heat) s oběma lotry. Je známo, že pak pokračoval
v závodu jako letec, ale to už nepatří do našeho příběhu.
Na konec ještě osobní vzpomínka Amboise Vollarda na Jarryho–cyklistu,
jak ji zaznamenal:
Vzpomínám si, že jsem
ho jednou potkal na cestě za abonentem časopisu, který sám řídil, aby mu vrátil
frank pade, o nějž ten muž přeplatil své předplatné. Přijel kvůli tomu schválně
na kole až z Corbeil. Na jaře a v létě bydlel spisovatel
v Corbeil v chýši, kterou si sám postavil. Žil převážně z rybolovu.
Do Paříže přijížděl na kole, kolo a revolver byl jeho veškerý majetek. To
jediné mu zůstalo ze soukromého dědictví, jež rychle a okázale rozfofroval.
Když ho lidé na silnici neslyšeli přijíždět, dojel Jarry až k nim a za
jízdy vystřelil. Zvláštní druh humoru, který nacházíme v jeho
dílech, sám uplatňoval a přenášel do běžného života.
Tak jako nešetřil jiné, nešetřil ani sám sebe. Žil hekticky, zběsile,
naplno, přitom v bídě a ze dne na den se propadal do větší chudoby. Zemřel
mladý, v pouhých 34 letech, následkem naprostého vyčerpání a přílišné
věrnosti vůči alkoholovým lomcovákům.
*
Áčko J. – francouzský spisovatel – básník, dramatik a prozaik. Výstřední bohém
pohrdající společenskými konvencemi a měšťáckým vkusem. Pocházel
z měšťanské rodiny, v rekordně krátké době promrhal nemalé dědictví a
žil ve spisovatelské chudobě. Naprosto originální autor podivuhodné osobitosti.
Jeho díla jsou plná absurdit, mystifikací, sarkasmu a brutálně upřímné satiry.
Slávu mu přináší až hra Ubu králem (1896), ostře satirická parodie na
hloupost a pěstovanou omezenost, i navazující „ubuovský“ divadelní cyklus. Z jeho
románů jsou nejznámější Messalina (1901) a Nadsamec (1902), oba
se silným, alespoň na tu dobu, erotickým nádechem. Patří ke generaci prokletých
bardů, je zakladatelem absurdního tyátru, ovlivnil moderní literaturu první
poloviny 20. století.
„virtuoso philosopher of the piano – Ferdinandovi Peroutkovi
bylo navíc jen 8 let“
CLAUDIO
ARRAU
☼ 6.2.1903
CHILE ۞ 9.6.1991 NA MEDARDA RAKOUSKÝ
MŰRZZUSCHLAG, KDYŽ UKÁPL SLZU I MEDARD NEVTÍRAVÝ UPLAKÁNEK…
„Mistře,“
zasténal manažer, „pracujete na zahrádce bez rukavic! Vždyť jsou zde kameny,
břečťan a možná i slizcí hadi!“ Sedmdesátiletý pracant Claudio Arrau,
v očích Joachima Kaisera „nejlepší kůň klavírních čtveráků, uštvaný téměř
k infarktu“, se zvedl nad záhon a pokrčil rameny: „O ruce se nebojím.
Jakmile se začne klavírista zaobírat rukama, je to jen další cesta
k neuróze, paralýze, k šílenství… Ruce hrají noty, ale hudba je víc
než pouhé noty. Skládá se snad báseň jen ze slov, jen z písmen? Hudba, to
je Brahmsovo toužení, tragická vášeň Roberta Schumanna, záchvěvy Beethovenovy
duše. Abych zahrál tuto hudbu, nehraji rukama, ale naladěnou duší a krví svého
života.“
*
Naladěnou
duší a krví hrál Claudio Arrau ještě v pětaosmdesáti letech asi sto
koncertů ročně! Americký hudební historik Roger Kahn prohlašuje, že Arrauova
aura po stránce či rejstříku hudební paměti byla i v nejvyšším věku tak
mimořádná, že jeho sólový repertoár stačil na 76 samostatných koncertů po dvou
a půl hodinách, vždy s jiným chytlavým programem!
Technická
obratnost legendárního pianisty oslňovala každého posluchače. Pro znalce ovšem
překročil meze techniky a stal se ohnivým živlem. Hans–Peter Range v knize
Contemporary Concert Pianists píše: „Když tento výjimečný umělec hrál adagio
z Beethovenovy sonáty, vstupovali jsme do jiného světa, poněvadž Arrau
dosahoval absolutního maxima velebnosti a důstojnosti.“
Od
samých počátků své hudební dráhy ve 20. století bez oddechu studoval Arrau
Bacha, Mozarta a další ukrutně šikovné mistry; nejdříve se učil jejich skladbám
individuálně, pak pojímal každou z nich v souvislosti s ostatním
skladatelovým dílem, a konečně vyhledával utajené prameny inspirace. Arrau
věděl, co cítil Beethoven, když skládal Sonátu s číslem 29 „pro kladívkový klavír“ („sváděl ve svém nitru titánské zápasy a
směřoval k vyvrcholení citu“). Vcítil se do skladeb osamělosti Brahmsových
pozdních let s jejich nádhernými a pochmurnými mezihrami, přesně pochopil,
jak Robert Schumann psal svou Fantasii C dur, píseň lásky, kterou dobyl
vytouženou ženu, a jak potom pomalu propadl šílenosti, když znovu a znovu
slyšel v mozku opakovanou notu „a“
jako klakson z pekel Mene Tekel (přečetl jsem – zvážil jsem to podstatné). Večer co večer, když
Arrau hrál nebo cvičil vznešené sonáty, prožíval radosti a strasti jejich
skladatelů. Tento dar vcítit se, praví Roger Kahn, jakýsi druh reprodukčního
kreativního génia, učinil z Arraua vládce klávesnice. Posluchači
v Moskvě ho zvedali na ramena a v Praze ho devatenáctkrát vyvolali.
V líčení referentů listu New York Times byl v „kladném smyslu pokořující“.
Bernard
Gavoty v díle „Claudio Arrau“ vyjmenovává bezpočet hudebních kritiků,
kteří se „po skončení Arrauovy hry cítili jako v ráji“. Své nadšení
přenesli do oslavných článků. M. Neville Cardus: „Největší ze všech velkých pianistů,
pianistický zázrak se našel!“
V Manchesteru
hrál Arrau tak, že Samuel Langford, hudební kritik známý tím, že snad nikdy
nepochválil a už vůbec nezatleskal, se neudržel a „jako dítě plácal ručičkama“.
Arrau
vykoupil své mistrovství bolestmi, úsilím a všudypřítomnou hrozbou, snad i
strachem z úbytku běžných sil. Neúprosný čas útočil na mozek i prstíky.
„Řešení je v nutnosti povznést se nad noty a nad kritiky, vztáhnout ruce
po Beethovenově duchu.“ To jsou Mistrovy hlášky a jeho celoživotní krédo. „Beethovenova
hloubka pohltí každou jinou hloubku. To však samo o sobě může být děsivé, jako
když se člověk bohatýr snaží uchopit náročného boha. Je to příliš velké sousto,
než aby to někdo zvládl sám. Kdybych měl nyní hudební školu, ideální hudební
školu, byla by v ní povinným předmětem nejen harmonie, ale i
psychoanalýza.“
Hrát
velký koncert je podle umělce, jenž takových hrál ročně sto, učiněný zázrak.
Avšak zázrak se může přivodit jedině tehdy, je-li umělec na zázrak stejně jako
na náhodu naladěn, připraven, přítomen. Nikoli jen umělecky, ale i fyzicky a
duševně. Arraua nejednou zaskočila přecitlivělá duše. Například v roce
1972 měl v plánu obtížný večerní galakoncert v londýnské Royal
Festival Hall. Měl se uskutečnit v pondělí – šlo o tři skladby pro sólový
klavír a dva koncerty s doprovodem Londýnské filharmonie. Dva dny předtím
odlétal Arrau do města nad Temží se slabou rýmou.
„Psychosomatická
rýma, Mistře?“ zeptala se jedna z jeho organizačních strážkyň Friede
Rothová.
„Možná,“
připustil vesele Arrau. Zkouška v pondělí ráno dopadla nezvykle. Mistr
hrál přesně, ale bez ohně. „Tak to nepůjde,“ prohlásil a odjel spát do hotelu.
Jeho britský impresário Ian Hunter a manažerka Friede Rothová (zahynula teprve
až 15. prosince 2003) poslali pro lékaře, který neshledal nic závažného. Arrau
šel po prohlídce opět spát. Teprve nyní si Hunter a Rothová uvědomili, že by
Mistr mohl opravdu koncert odříci, čímž by přišel o honorář – v té době
asi osm tisíc dolarů – a impresário by přišel o patnáct tisíc dolarů.
Arrau se
probudil před pátou odpoledne… Pronesl jedinou větu: „Nehraji, je mi líto, že
se budou muset vracet peníze.“ Jeho tvář potemněla, objevil se v ní výraz
krajní nemohoucnosti. Několik dní se nepřiblížil ke klavíru. Odřekl i další
vystoupení, a teprve po šesti dnech přistoupil k nástroji a začal cvičit
Chopinův koncert. Hrál pět hodin. Pak prohlásil, že je mu fajn a následujícího
večera se koncert konal. Nikdo nedokázal vysvětlit příčiny těchto proměn. Jisté
je, že Arrau trpěl duševní únavou, byl přetažen. Podle odborníků, jejichž názor
zveřejnil chicagský Life, je možné, že u něho „došlo k psychické rebelii,
jeho duch notně potřeboval zrestaurování“. Uplynulo pár měsíců a Arrau při
dvoustém výročí narození svého „boha Beethovena“ hrál jeho klavírní sonáty v sedmdesáti
městech světa. Přitom i podle Arraua jsou Beethovenova díla pro klavír nejtěžší
– Mistr byl přesvědčen, že když Beethoven skládal poslední tři sonáty, rozlomil
otěže času a měl pocit jako Jonáš vystupující z velryby, což je nejstarší
symbolické vyjádření cesty člověka z temnot ke světlu.
Arrau
snil léta o vlastní škole. Přání se mu vyplnilo a založil školy dvě, starší a
novou. První v Santiagu a mistrovskou třídu ve svém bydlišti v USA
v Douglastonu na Long Islandu, kde trvale žije od roku 1941. Novinář, jenž
dostal příležitost navštívit Mistrův dům, poznamenal, že v hudebním salónu
na jednom ze stolů stál stereomagneťák, se kterým se Arrau nikdy nenaučil
zacházet (nenaučil se nikdy ani řídit vůz). Mladé pianisty, které zde vyučoval,
povzbuzoval slovy: „Toto hrajte dál jako ve svěrací kazajce a v ní také
skončíte.“ Nikdy nepředváděl žáků, jak by to sám zahrál. „Zkoušeli by to zahrát
jako já, snažili by se kopírovat, místo aby se dopracovali ke svému vlastnímu
chápání.“
Trvale
přepracovaný umělec si každoročně dopřával pouhé dva týdny dovolené v létě
ve Vermontu – aby si udržel jasnou hlavu – jak kdekomu líčil. Avšak i tam stál
nezbytný klavír, na jeho desce haldy not. A také zde se Roger Kahn, snad
jediný, stal jeho zpovědníkem a okouzleným posluchačem. „Rozjitřenou duši jsem
měl asi už v nejútlejším mládí. Můj otec, oční lékař, zemřel, když mi
nebyl ani rok. Nemám na něho žádné vzpomínky, mnohokrát jsem však hledal něco,
co by mi tátu připomnělo.
Moje
matka Lucretia, dobrá hudební amatérka, dávala v Chillánu,“
v chilském městě s třiceti tisíci obyvateli, „hodiny klavíru“.
Claudio byl poslední dítě (měl ještě staršího bráchu a sestru), narodil se po
jednadvaceti letech manželství svých rodičů. Sám později napíše: „Přišel jsem
na svět jako vyklubaná opozdilá spermie. Vždy si však budu pamatovat, jak jsem
přišel ke klavíru: Vidím před očima černou desku. Stály na ní dvě svíce.
Vzpomínám si přesně a jasně na hudbu… Četl jsem noty, jako se jiné děti dívají
na obrázkové knihy. Listy plné hudby se staly mými obrázkovými knihami…
Představoval jsem si, že některé noty jsou hmyz. Jiné, rámované černými
linkami, mi připomínaly laviny. A další noty byly horolezci spojení lanem.
Znaménko pauzy mi připomínalo obří oko zírající zpod hustého obočí.“ Arrau se
naučil číst hudbu v době, kdy mu byly čtyři roky. „Zdá se, že pokud jsem
nespal, hrál jsem s chutí na klavír.“
Zázračné
dítě debutovalo v pěti letech. Hrál Schumanna a Mozarta. Sklidil takový
ohlas, že vlastní matka se jeho talentu děsila. Byla však rozhodnuta, že učiní
všechno pro to, aby se stal nejslavnějším. Uplynula jen dvě léta a Claudio
s maminkou odjel do hlavního města. V Santiagu de Chile vstoupil na
konzervatoř a za pouhý rok získal od parlamentu stipendium na deset let. Mohl
si vybrat. Matka, osmiletý učenec Claudio a jeho sestra se rozhodli pro
Německo.
„První
dva učitelé v Berlíně mě nudili. Chtěl jsem pouze číst více hudby, hrát
více hudby. Byl jsem dítě, které objevuje pohádkový svět. Učitelé mě brzdili. A
to záměrně. Ukládali mi nekonečná cvičení. V osmi letech jsem miloval
klavír tak, že jsem každé jídlo jedl na klávesách. V deseti mě otravné
učení obrátilo proti hudbě a proti sobě samému.“
Ze
zármutku zachránila Arraua Beethovenova hudba a profesor Sternovy konzervatoře
Martin Krause.
Malý
Claudio zahrál jednoho dne v roce 1912 přísnému starému učiteli, který ho
nepřerušil a stál v jakémsi zasnění, určenou skladbu. Krause reagoval
slovy: „Dej mi příležitost. Já Tě zase přivedu zpátky k muzice!“ Potom se
obrátil k chlapcově mamince: „Toto dítě bude mým mistrovským dílem.“
Krause
byl velice přísný pedant. Pilně zkoušeli a také navštěvovali muzea a divadla.
Profesor řídil žákovu četbu a vyhledával i děti, se kterými si mohl hrát:
„Naučil mně, že umělec nemůže být velkým umělcem, pokud se nezajímá o veškerá
umění, o všechno, co tak krásně dokumentuje a znamená život. A dovedl mi
názorně předvést, jak zahrál akord sám Liszt… Začínající klavírista zahraje
akord, například trojzvuk C dur, jedním rázem, jediným úderem. Avšak Liszt
objevil, že se akordy dají hrát vláčným pohybem, při kterém se každá klávesa
stiskne o zlomeček vteřiny později než předcházející. To má nespočetné množství
způsobů… nespočet. Z takových subtilností vyrůstá velký koncert.“
♪♪
Krause
cestoval s žákem po celém Německu. V roce 1914 vystoupil Claudio
poprvé před berlínským publikem. Zanedlouho hrál pro saského a bavorského
krále, kteří ho zahrnovali dary. „Dosud mám kravatovou jehlici
s monogramem M a nádhernou korunku s diamanty. Obojí jsem dostal od
rumunské královny Marie v roce 1913.“ Nehrál však jen v palácích před
knížaty, ale i před takovými dirigenty, jako byli Artúr Nikisch, Karl Muck a
Wilhelm Furtwängler. Již v průběhu studia u Martina Krauseho získal Arrau
mnohočetná uznání včetně Bachovy ceny a medaile Gustava Holländera.
Umělcův
krásný svět se zbortil v srpnu 1918. Martin Krause zemřel na zápal plic.
„Nyní jsem bezútěšně opuštěn.“ Maminka Lucretia navrhla dalšího učitele. „Avšak
můj učitel byl Krause. Intuitivně jsem cítil, že všechno, co mi mohl do paměti
vštípit učitel, mi bylo ukázáno, že tomu ostatnímu se již musím naučit sám.“
Claudio
náhradní učitele odmítal, trápil se, a nejen samotnou smrtí Krauseho. „V roce
1919 jsem myslel, že mě již plamen strávil a pomýšlel jsem na sebevraždu. Snad
jsem si smrt přál jako vykoupení.“ Umělecky však byl stále divem osmým na světě
notných hmotných standardů, i když pociťoval sám o sobě pochyby. Ostatně jeho
dokonalost dokazuje Lisztova cena za virtuozitu, kterou dostal v roce 1919 a rok nato znovu.
Podle
mnoha muzikologů byl sedmnáctiletý dorostenec Arrau na prvním vrcholu slávy.
Sám však měl opačný názor. Ve více než osmdesáti letech Arrau prohlásil, že
umělec, podobně jako Odysseus, prochází jednou zkouškou osudu za druhou na
cestě životem. V té době však jeho cesta byla přímka přímočará do výšin.
V jedenadvacátém roce již koncertoval v Jižní Americe, zanedlouho
nato v Londýně, ve Spojených státech. Koncem roku 1924 se vrátil do
Evropy, nejspíš proto, že získal profesuru v berlínské Sternově konzervatoři,
kde vyučoval hru na klavír a vylučoval dřeváky až do roku 1940.
Současně
obnovoval svou kariéru, koncertoval, podnikal turné. V roce 1927 získal
mezinárodní uznání v Ženevě cenou Grand Prix International des Pianistes,
a to v Plzni byla teprve otevřena rozhledna s výletní restaurací
Chlum. Po několika dalších letech, opět poznamenaných trýzní a choulostivostí,
zahrál veškeré Bachovy klávesové skladby v sérii dvanácti samostatných
recitálů. Něco takového neučinil žádný hudebník před ním. „Ten začátek byl
jakýsi trik,“ komentoval po letech událost Arrau, „vědomý pokus připoutat
pozornost k mé kariéře. Kritici hluboce ocenili mou paměť a já jsem učinil
objev. Učinil jsem stejný pokus, zahrál jsem celého Mozarta v pěti
koncertech, pak celého Schumanna, celého Liszta. A objevil jsem, že známe-li
celou tvorbu určitého skladatele, umíme lépe pochopit každou jednotlivou
skladbu. Člověk pochopí vztahy, celý život tvůrce, a sám roste.“
Při
práci ve Sternově konzervatoři pokračoval Arrau ve studiu jazyků. Čistokrevný
Chilan hovořil francouzsky, německy, italsky, španělsky a anglicky tak, jak
hrál Chopina, to jest jen neškodně laškovně.
Arrau
si ve velkém oblíbil Německo, příčil se mu však nacismus a po rozpoutání války
se s manželkou, půvabnou kozatou sopranistkou z Frankfurtu Ruth
Schneiderovou, s níž si šel zjednat dva roky předtím na Rathausu veselku,
prostě a jednoduše sebrali do Chile. „Nedovedete si představit tu spoušť, jakou
po sobě Hitler všude zanechal. Měli jsme v Berlíně umělecký pupek světa, a
pak přišel ten trotl z Berchtesgardenu a během několika měsíců jsme se
ocitli v provinčním městě. Ztratili jsme Schnabela a Bruna Waltera,
Rudolfa Serkina i Otto Klemperera. Pokud jde o mne, myslel jsem, že mi to jeho
brnkání na nervy pustí žilou. Jak dlouho to mohlo trvat? Bylo to příliš
nestydaté, příliš směšné, příliš hloupé a já prožíval vrcholná léta
v Německu, své soukromé zmrtvýchvstání, své vítězství, a všechno to se
časově shodovalo s triumfem blázna – kata židů natotata a také ostatních
nepřizpůsobivých autorit… Alespoň jsem mohl pomoci k útěku několika
židovským hudebníkům.“
Arrau
po příjezdu do Chile založil v Santiagu klavírní školu a rok nato se
natrvalo usadil i s rodinou v New Yorku. Svým způsobem vzdor uznání
nejobávanějších kritiků začínal znovu. „Procházel jsem opět zkouškou ohněm.
Někdy se mi zdálo, že dávám do hry příliš mnoho ze sebe, někdy zase příliš
málo.“ Až bezmála v padesáti, kdy již vychovával s Ruth Schneiderovou
dvě děti, Maria a Carmen, „jsem hrál opět s největší radostí a odevzdáním,
s důvěrou a kázní.“
Joachim
Kaiser (v knize Great Pianists of our Time) bude hodnotit: Ve srovnání
s Arthurem Rubinsteinem, Wilhelmem Backhausem, Vladimírem Horowitzem nebo
Wilhelmem Kempffem, jejichž umělecká fyziognomie je téměř jasná, je Claudio
Arrau zahalen závojem neproniknutelnosti, mystéria. Slovo „mystérium“
v tomto případě však nelze chápat jako „romantismus“. V jeho hře
nebylo nic démonického, také nebyl z rodu Paganiniho… Jestliže obvykle
označujeme jistou interpretaci za „typického Rubinsteina“ nebo „typického
Kempffa“ či „typického Horowitze“, pro Arraua neexistuje nic „typického“.
Nezajímal ho kult individuality. Disponoval brilantní technikou – ovšemže ne
tou mladých amerických perfekcionistů, jejichž hra připomíná nudný chod stroje.
Arrau je nejen nejslavnější virtuóz světa, ale také jeden
z nejpracovitějších. V jediném sledu koncertoval v Tokiu, New
Yorku, Mnichově, Londýně a znovu v New Yorku. A měl k dispozici
mimořádně rozsáhlý repertoár. Mystérium Arraua je spojeno s Arrauovou
univerzálností. Když slyšíte klavírní koncert Edvarda Hagerupa Griega
v podání Arraua, slyšíte v tom norské vzory, nikoli pouhé
folkloristické ozdoby, ale pikantně barevné zvláštnosti, podstata je obsažena
nejen v nakládání s melodií a rytmem, ale také ve specifické
struktuře každého akordu. Arrau vše zřetelně vyslovuje… a člověk začíná chápat,
proč je největší pianista světa.
A
Robert Philip? V The New Grove Dictionary of Music & Musicians
spatřuje Arrauův největší přínos v jeho zcela výjimečné intelektuální síle
a hloubce prožitku. „Zvláštní úctu získal za interpretaci Brahmse, Schumanna,
Liszta, Chopina a nade vše pak Beethovena.“ Virtuóza přivítala Praha poprvé
v roce 1958. Tehdy pětapadesátiletý umělec uspořádal v rámci
Pražského jara dva koncerty. Jeden s Českou filharmonií (Brahmsův II.
klavírní koncert B dur) a druhý samostatný recitál v Domě umělců (výběr ze
sonát Beethovenových). Svědkové události vzpomínají na koncerty jako na
nezapomenutelný mejdan emocí a snů.
Umělecký
svět se však před ním skláněl i další desetiletí. Při jeho osmdesátinách se ho
znovu ptali, zda člověka neunavuje stále hrát, leckdy tutéž sonátu, tutéž
hudbu?
„Unaví
někoho tlukot jeho srdce?“ opáčil i otočil s hravostí dotaz na vtip Arrau.
„Vždycky je to právě velká hudba – je to tlukot úzkostného, bojujícího,
triumfujícího a neopakovatelného především, totiž orgánu srdce.“
|