Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
úžasná zcestovalá dáma Evík Palátová seznamte se s ní na Hedvábné stezce i na duze v rohu Vašich obyč duhovek
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 25.1.2016 (06:08:14)

Mé osobní www stránky:


www.kiwik.cz

Na kolik se cítím:
Na 27 :-) a čím víc, tím líp, protože přece ženy zrají jako víno :-)

Oblíbené země:
No to je jasný – Morava je ze všech krajů nejkrásnější!

Na kterých místech se mi hodně líbilo:
Karijini – vodní ráj kaňonů skrytý hluboko v australské poušti. Sedíte si jako žába na prameni a jen si broukáte: „Kva, kva, kva, kvalita!“

Cesta, které si nejvíce vážím:
Dlouhodobý přechod Himálaje nadivoko. Člověk kouknul sice planetě na vrchol, ale sobě na dno...

Nejdelší cesta:
Dvouroční cesta kolem světa.

Proč cestuji a co mi to dalo a vzalo:
Sebralo mi několik pláštěnek na batoh a naopak neustále nalézám sluneční brýle. Díky za ten bartér, milí ostatní cestovatelé :-) A pak tam kdesi mezi cizokrajným jetelem roste pořádný kousek poznání, který ráda oškubávám.

Oblíbený cestovatel, dobrodruh či objevitel:
Bez zaváhání – Thor Heyerdal. Muž slova a činu. Jen s úctou smekám. A pak – Alastair Scott. Tenhle kluk měl zase „vážný smysl pro legraci“. Během pěti let objel svět ve skotské sukni! Víte, jak se mu prima stopovalo? To víte, na dálku vidíte jen siluetu :-)

Cestovatelské Curriculum Vitae:
Svět jsem ochutnala až po vejšce. „Nejdřív studuj, pak si rajzuj.“ No a pak mě doma už moc neviděli. Moje další „malá domů“ si mě zavolala.

Navštívené země:
Myslím, že mám na mušce jen jednu jedinou Zemi – naši krásnou dotčenou planetu. Ale chcete-li to nějak drobit, pak: Kostarika, Austrálie, Indonésie, Severoindická Himálaj, Singapur, Malajsie, Borneo, Brunej, Nový Zéland, Polynéská Samoa, USA, Ekvádor, Galapágy, Peru, Bolívie, Argentina, Chile, Namibie, Albánie, Katalánsko, Monako, evropské koutky a vršky a má nejtajnější – země Mu :-)

Největší cestovatelský sen:
Te Wai Pounamu – tam se budu vždycky vracet. A sny na budoucnost se mění s každým ranním sluníčkem. Vždy se moc těším na zítra :-)

Zvláštní záliby během cestování:
Psát a psát, chytat slova, nálady, zvuky, zkoumat, odkud se bere fenomén úsměvu v každých dalších očích. A pak to šmoulit do knih, které moc neumím vydávat... :-)

Oblíbená historka z cest:

Třeba o tom, jak jsme učili křováky „Rybičky, rybičky, rybáři jedou”. Etnografové budou koulet očima, až tudy pojedou po nás. Pardon :-)

Významné expedice a projekty:
www.kiwik.cz

Autor:
Snad Vám moje knížky z cest udělají radost: „ATA MUA – KOLEM SVĚTA ZA 800 DNÍ“ a „OLA LAMA – JIŽNÍ AMERIKOU OD ROVNÍKU K TUČŇÁKŮM“ Více: www.kiwik.cz

Oblíbené země
No to je jasný – Morava je ze všech krajů nejkrásnější! :-) Učarovala mi Kostarika, snad tím, že byla z dálek ta první. Nový Zéland svou energií. Austrálie a Indonésie jednoznačně lidmi. Galapágy a Namibie živočichářkou divočinou. Argentina vínem levnějším než voda do batůžku! To se to pak „trekuje“...

Na kterých místech se mi hodně líbilo
V tibetské restauraci, když jsme se konečně seškrábali z naší první šestitisícovky :-) A teď vážně – za nejmagičtější místo na světě považuji kaňony Karijini ukryté hluboko v poušti Západní Austrálie. Spleť vodopádů, skalních tunelů, tůní a řítících se mas vody, kde můžete sedět a koukat týden jako žába na prameni a nezbývá vám, než si broukat: „Kva, kva, kva, kvalita!"

Cesta, které si nejvíce vážím
Dlouhodobý přechod Himálaje nadivoko. Člověk kouknul sice planetě na vrchol, ale sobě na dno...

Nejdelší cesta
Dvouroční cesta kolem světa.

Proč cestuji a co mi to dalo a vzalo?
Sebralo mi několik pláštěnek na batoh a naopak neustále nalézám sluneční brýle. Díky za ten bartér, milí ostatní cestovatelé :-) A pak tam kdesi mezi cizokrajným jetelem roste pořádný kousek „poznání", který ráda oškubávám.

Oblíbený cestovatel, dobrodruh či objevitel
Alastair Scott – už samotná slovní hříčka totožného příjmení a národnosti napovídá něco šibalského. Tenhle kluk měl prostě smysl pro vtip – během pěti let objel svět ve skotské sukni! A hádejte, jak prima se mu stopovalo? Nejlíp v noci, kdy bláhový  řidič viděl jenom temnou siluetu. Představte si, jak na vás puritánštější národy hledí jen proto, že jste bílí. A mít tu náturu zkoumat reakce na skotský kilt třeba v Mexiku, považuji za bezvadnej úlet. Nevím, zda byl autor z angličtiny přeložen také do češtiny, ale kéž by tomu tak bylo. Jeho smysl pro podchycení celkové aury každé země je trefný, vtipný a skromný, vzácná kombinace u novodobějších cestovatelů.

Cestovatelské Curriculum Vitae
Svět jsem ochutnala až po vejšce na pracovních prázdninách v USA a následné expedici do Kostariky. Zapomněla jsem si píchnout očkování proti „cestovní horečce".  Od té doby jsem ji nesrazila, ale z kontinentů mi chybí ještě Antarktida, tak snad tam!

Navštívené země
Kostarika, Austrálie, Indonésie, Severoindická  Himálaj, Singapur, Malajsie, Borneo, Brunej, Nový Zéland, Polynéská Samoa, USA, Ekvádor, Peru, Bolívie, Argentina, Chile, Namibie, Evropa a země Mu :-)

 

Cestovatelské sny a plány
Musím znovu na Nový Zéland – jeho hory jsou magnet! Jsou pólem plus a já mínus :-) Musím prošmejdit každou stezičku v našich nejzlatějších Čechách, na které pořád tolik zapomínám! No a pak jednou: Bhútán, Mongolsko, Kanada, Zimbabwe... taky svítí červenou kontrolkou v „To do!"

Zvláštní záliby během cestování
Psát a psát a zapisovat, co se kde šustne. Chytat slova, nálady, zvuky, chytit každý mžitek, co letí okolo. A pak to psát do knih, které neumím vydávat... :-)

Oblíbená historka z cest
Vždycky mě rozesměje vzpomínka na indonéský vlak nejnižší třídy, kde se nám naskakující pouliční obchodníčci množící se geometrickou řadou snažili vnutit samé originální„potřebnosti" do našeho nacpaného cestovního batůžku. Jako kachličku s Mikimausem, nafukovací varhany, nebo asi metrové blikající letadlo... Zatímco já vysvětlovačně ukazovala na malý batoh, oni zas ukazovali stále na to velké letadlo a strašně jsme se nasmáli. Ti ještě nezkažení Indonésané jsou bezelstní jako děti.

Významné expedice a projekty

Ku mé veliké radosti se mi podařilo vydat dvě cestovatelské knížky. Přeji krásné čtení…

"ATA MUA – kolem světa za 800 dní"

• Vítěz ankety „Nejzajímavěji psaný cestopis na trhu“

• Třetí místo v mezinárodní kartograf. soutěži Tourmap

„OLA LAMA – Jižní Amerikou od rovníku k tučňákům“

• Novinka na trhu

• Bonus v knize: Malý průvodce batůžkáře

 

Osobní www stránky
www.kiwik.cz

Osobní poznámka

Motto: „Live and Love like there is no tomorrow."


 

Šestka dobyta, švestka dopita (Mentok 6200 m n.m.)


Tak tedy první šestka nám úplně nevyšla, ale toho bohdá nebude, aby si Moravák nechal ujít šestitisícovou švestkovičku! Otevřeli jsme mapu a tam, kde končí všechny osady a silnice, tam padl náš prst. 


Tibetskou náhorní plošinu kolem posvátného jezera Tso Moriri vlastně netvoří nic jiného než nekonečno mapových zobáčků s měřítkem 6-7 tisíc m.n.m. Dva zobáci k jezeru nejblíže nás okamžitě dostali svým jménem – ČumSer (Chhumser 6666 m.n.m.) a Mentoš (Mentok 6200 m.n.m.) V překladu Mentok znamená květina. Co v překladu znamená ČumSer, to tedy nevím a ačkoli 4 šestky lákaly, doneslo se nám, že kopec v rámci „dobrých pohraničních vztahů s Čínou“ obsadili vojáci. Co tam hore na ledu dělají – předpokládám, že je přesně to, od čeho je odvozen název hory. Inu spokojili jsme se s menším zobáčkem, ať na nás na ČumSeru nikdo nečumí ani nesesílá hlídky. 


Jen, co Čína schlamstla Tibet, už už po kouskách ohryzává horské hranice Indie. K jezeru Tso Moriri tak zaprvé potřebujete povolení, za druhé sem nesmíte místním autobusem, odkud Vás vyhodí, i když máte lístek!!! (Nařízení platné od července 2006 i pro oblasti Nubra, Dha Hanu a Pangong). Logiku v tom nehledejte, jste v Indii! Prý se snad v ňákém busu porafali turisti o místa s pytlem ječmene a někdo si mooc stěžoval. Tak huš turisto plať si za jeep! Pro povolení běžíme do Travel Agency a tam sondujem, jak je to s tím busem? Jsme odeslaní na Magistrát. Zběsilý úředník nás vypískává k Section Office. Sekretářka Section Officer po nás div nehodí psací stroj, jakože tady nikdo nic neví, ať mažeme k Administration Officer. Administration Officer je milý bezradný pán, oznamujíc, že zde dnes nikdo nepracuje, že musíme k Section Officer....... „Ale odtud nás teď poslali sem?“..... Bylo nás 6. Ačkoli jsme si mohli zjišťovací štafety rozdělovat, k pozdnímu odpoledni jsme boj s Indickou byrokracií a tupostí vzdali a složili se na taxík. Aspoň bude celodenní jízda bez stresu, zda nás vojáci nevysadí z busu 200 km před horou.


A přece se to žabákům povedlo! Armádní vozidlo nám vletělo do zatáčky takovým způsobem, že chudáčkovi našemu řidiči nezbylo než vzlétnout do protisvahu. A vojáci? Bezohledně a ignorantsky nechali taxíkáře plakat nad škodou a jeli si po svým. Armáda tu sponzoruje silnice, a tudíž armáda jezdí jako dobytek, armáda se chová jako dobytek. Práva se tu člověk nedovolá. Inu sehráli jsme večerníček Krteček a autíčko, poskládali jsme plíšky, zapojili drátky a jelo se dál. Víc tu v pustině nemůžete nic. Předjel nás i onen místní autobus, jež jezdí jedenkrát za 10 dní, a ve kterém opravdu neseděl ani jeden bílý turista. Snad už bílí sedí na první kontrolní stanici za Lehem na kameni s lístkem v ruce a nacvičují buddhistickou meditaci: „K jezeru ještě 105 mil, armádní úředník debil!“


S náhlým výhledem na jezero ovšem i náš řidič roztál stejně, jako se smálo celé jeho vyzubené auti Pseudo Audi. Za celý svůj život jsem neviděla krásnější jezero v horách. Průzračné, nekonečné jako moře, se sluncem měnící barvy, odrážejíc bílé špice okolo. Neodolala jsem a jako pravej Evík jsem vletěla na Evíka do vody. Pravda v nadmořské výšce 4500 m.n.m., ve vodě krmené z ledovců si člověk musí trochu vsugerovat, že teplota vody je pouze psychická záležitost! A kluky, co tam vlítli po mně, jsem musela zásadně fotit od pupku nahoru, protože tento ledovcový pornografický materiál bez uspěl tak akorát v magazínu Brouček Pytlík.
 


A začly přípravy na dobytí hory. Co vzít na Mentoša? Padl návrh, být originální a nabalit šnorchl, co taháme do JV Asie. Zbychova teorie zněla: v boji s řídkým kyslíkem ti šnorchl umožní nasávat vzduch o půl metů níž a tudíž aspoň o několik molekul kyslíku víc... a vůbec, proč to neprohodit a nevzít si do JV Asie místo šnorchlu mačky? Při skoku do vody výrazně urychlí zážitkovou gravitaci, každej žraločí zub by se podivil, narazíc na železnej zub... ale jinak je Zbyšek úplně normální a graduovanej! :0)


Mentok byl v Lehu na nástěnce popsán jako „překrásný vrchol,“ nicméně informace o výstupu se lišily. Jedna říkala – výstup trvá 2 dny, je to choďák. Druhá říkala – výstup trvá 6 dní, mačky, cepín s sebou. Aby bylo jasno, s sebou jsme vzali především místňáka, aby nám ukázal cestu. Tenhle znalec nás vytáhl do základního tábora, ale dál, že nepude, ukazujíc máváním ruky k nebesům, jakože – tam nahoře to bude. Dyť povidám – je to znalec – ví, že hora bude nahoře! Noc v 5600 m.n.m. (základní tábor) jsme strávili všichni svorně velmi sporně. Nikdo nespal zimou, dva z šesti nemohli dýchat výškou a dorazily bouřky. Výstup ve 2 v noci byl přeložen na svítání, což slibovalo sice konec deště, ale na druhou stranu mizernej natátej sníh na mačky. Možná dle Zbychovy „teorie alternativního náčiní“ opravdu budeme plavat! A že jsme v tej bryndě kysli všici, nálada byla vlastně vynikajicí, taková ta škodolibá pravá česká – vždyť v tom nejsu sám. V půlce ošklivého morenovitého výstupu zvolal Zbych první pochybovačný dotaz k nebesům: „Kterej vůl nazval tenhle vrchol překrásný?“ Jako zadostiučinění skončila moréna a začal sníh. A ten sníh tál. Jak mi tak křupalo pod botkama, plotny se měnily v gejzíry, pohorky v rybník, přeběhla jsem ty plotny jak postřelenej zajíc, překvapená, jak mi srdíčko v 6000 kyslíku, teda už spíše dusíku, pumpuje pojem „sprint.“ To zdaleka nepumpovalo ostatním a tak jsem naneštěstí pod vrcholem získala příliš mnoho času na to – přemýšlet.


Při pohledu na terén byla zcela jasná jedna věc. Tohle není choďák a jestli ano, vzal nás ten trubka znalec na špatnou stranu kopce. Až do této mojí sedící kóty se to dalo, ale odtud nahoru to byla obludnost. Z jedné strany prudký lavinový svah končící nahoře natávajícím sněhovým převisem v mlze. Z druhé strany strmé posuvné jemné suťovisko končící dole kolmým srázem. Ale výhled odsud byl prima. Jen Zbych s Leňou měli motivaci zapíchnout na samotném vršíčku Hudy vlajku. My, jestli GPS neblafuje, se spokojili s hranicí 6000 m.n.m. s tím, že na tuhle čuníkárnu máme svůj život příliš rádi. Ti dva vypavoučkovali během 3 hodin posledních 100 m výškových, zasypali od noh kotel pod vrcholem další morénou a znemožnili tak přístup dalším expedicím. Ale žádné strachy, přístup z této strany hory není třeba. Dle pozdějšího průzkumu okolí, je evidentní, že kopec se normálně chodí z druhé strany a že i horský průvodce může být blb, jako kdokoli jiný. Nedošlo nám, že mu nedojde, že nestačí vědět, kde je hora, ale kudy na ni?


Jen, co si Zbych s Leňou uvědomili, kam se to vlastně bez vybavení vyhrabošili, zděšení nám ujeli z hor. Náš opuštěný zbyteček čtyřech mušketýrů ještě ve vyšších sférách pobyl. Závěrečné 4 dni byly snad nejkrásnější z celých Himálají. Na přechodu hor od Tso Moriri k Tso Kar takřka neklesne cestička pod 5000 m.n.m. Není tu jediný strom, keř, či stavení, jen pohádková stáda zlatých oveček na pozadí bouřkového nebe, které v minutě stihne proříznout blesk i sluníčko. Chvílemi jsem přestávala věřit, zda jsme na planetě Zeměkouli. Vesmírné ticho a světelné efekty na černé obloze rozřezané bílými štíty – nežijí ovečky taky na Marsu?

 


09.08.2006,


Eva Palátová




Eva Palátová


Cestovatelka, spisovatelka a publicistka. Hned po škole propadla kouzlu Austrálie a Nového Zélandu, kde dva roky žila a kam se opakovaně vrací, za studiem, prací a především za inspirací. S nemenším expedičním nadšením vás však zavede do Himálaje, Polynésie, do nitra Bornea, Afriky, či za šamany Jižní Ameriky… Z cest pravidelně promítá a publikuje. Nejraději cestuje klasicky „batůžkářsky“. Miluje hory, přírodu, dobré víno a „peciválky“ od babičky, proto je často k vidění také doma, na rodné Moravě :-)


Proč kiwik?


Snad že je to takový „něžný smítek přírody“. Kiwik, národní ptáček Nového Zélandu, je mým umolousaným cestovním talismanem. A jestli se vám šmudla nelíbí, tak ho čtěte třeba odzadu :-)


 


Na začátku byl smělý sen – objet zeměkouli – skromně, s batůžkem a bez počátečních prostředků. Na dva roky prázdnin si kuriózně vydělali v Austrálii, než se vrhli do nitra tajuplných zemí kolem vzdáleného Pacifiku. Jejich reportáže zasílané domů nejdřív jen přátelům si velmi záhy získaly srdce široké veřejnosti. Čekejte smršť na vaši rozesmátou bránici, svižnou, rychlou četbu, i milý vizuální dotek – kniha je bohatě doplněna barevnými fotografiemi, z nichž některé získaly ocenění National Geographic.


 


Dozvíte se, co skrývá zakázaná oblast pod nejaktivnější sopkou světa v Indonésii, zda se v odlehlých údolích Himálaje opravdu dochovalo mnohomužství, či jaké je nejstřeženější tajemství Zélandu. Zveme vás za lovci lebek do nitra Bornea, a že návrat domů „s opicí“ už znáte? I s metrákovým orangutanem? A víte, co učí děti v Polynésii, v rajské škole na konci světa? Tančit? Lovit lastury? Řídit želvu? Principálka vyvolává k tabuli a rozdává maxikuli všem lidem, co sýčkují, že plnit sny si nejde z nuly…


Ocenění


  • Vítěz ankety „ Nejzajímavěji psaný cestopis na českém trhu“ nejčtenějšího cestovatelského portálu Hedvabnastezka.cz
  • Třetí místo v mezinárodní kartografické soutěži Tourmap
  • 4. – 10. cena za fotografii: National Geographic International Photography Contest


Recenze


Vynikající fotky, velmi čtivé a vtipné texty a pečlivé, nápadité, vypiplané zpracování celé knihy. Určitě jeden z nejzajímavějších cestopisů posledních let.
David Gladiš, cestovatel, manažer Klubu cestovatelů





SMRT ZUBATÁ NÁVNADA JAKO NÁPLAST PRO UMĚLECKÉ DÍLO!

 

UMŘÍT V LEDNU JEDENÁCTÉHO NA RAKOVINU má své výhody, říká se. Stihnete si obvykle splnit „bucket list“, tedy seznam věcí, co byste měl toužit stihnout dokončit. Běžní smrtelníci si jedou například prohlédnout s veškerou zevrubností část Niagáry. David Bowie je umělec s talentem Davida, co se vychechtal Goliáši do jeho těžce nechápavých očí, nikoli béčkový produkt přízemního konzumenta a konzuláta laciné nudy, a tak o procesu umírání složil album z hudebních fotek a fotogenické scénické suroviny na narozeninový dort hudbě samotné.

 

„Jeho smrt nebyla jiná než jeho život – umělecké dílo v nejširším slova smyslu. Jako dárek na rozloučenou si pro zvědavé přichystal Blackstar. Rok jsem věděl, že se tomu nedá nijak příliš zabránit, ale nebyl jsem na to aktuálně nikdy připraven, ach jo.“ Tolik Tony Visconti, Bowieho dlouholetý parťák studiový producent. Všimněte si, s jakým respektem o něm hovoří – stejně jako u dalších postav, kteří s ním měli cosi společného, tady úplně schází jistá familiárnost. David Bowie žil i zemřel jako dědeček z jiné dimenze stárnutí či mládnutí, tajemný šifrovaný soudruh i pro blízké posluchačky a posluchače.

„Výjimečně zdařilé a výjimečně podivné album jako květina na poušti nebo fata morgana přelud Blackstar,“ znamenala jsem si, když jsem minulý tejden začala hustit svou výbušnou i vyjadřovací recenzi na klávesnici. „Není doba alb – přesto Mr. Bowie přesvědčil svět, že má napjatě čekat a že pilotní songy Blackstar a Lazarus jsou jen návnadami jako cherry rajčátko obalené sněhem z Kanady, čili pozdrav na posilnění dováděný s kanadskými žertíky.“ Celé to dostává ještě další triumfální rozměr, když se na desku dědečka pohádkáře pozříte prizmatem jeho záhuby. „Pohlédni výš vzhůru, přebývám v nebi, cítím své jizvy, které nejsou moc vidět,“ začíná písnička Lazarus, ke které natočil své poslední – bohužel definitivně poslední – aktuální lednové video. Pokud jste ho nezaregistrovali, vězte, že v něm zpěvák polehává zkřiven bolestmi ve staré strašidelné nemocniční, spíš vesnické omlácené posteli po Němcích z války. Není to jediná skladba z desky, kde se reflektuje: konečná prosíme vystupovat z tramvaje na mráz bez nutnosti prokazovat štípnutou jízdenku cimbálovi z dopravních podniků.

 

Bowie jistě nečekal hodiny v přecpaných čekárnách samých samolibých bacilonosičů, ale i tak musel absolvovat tisíce malých šeredně namáhavých utrpení, spojených s vyšetřováním a léčbou šokem – rakovina taková bestiálně dovede být. My, obyčejní smrtelníci, to řešíme tak, že na fejsbůčku láteříme taky kamarádům do zpráv nebo si cestou od doktora koupíme něco na zub, čokoládu ze Švýcarska v DM drogerii. Opravdový umělec dokáže z takových momentů zjednat nápravu a osladit si hudební spektrum dílem, které zajímá i úplně cizí „živáčky“.

 

Blackstar není pouze deskou, kde zní pár slov o smrti cestou z farmářského trhu na márnici, abychom si pak mohli říct „aha, vo tom to přesně je“. To by bylo na Bowieho málo a on nikdy neudělal nic takto triviálně laciného – neustoupil do výprodeje snů a přesvědčení, podbízivosti ani bestofkového turné s najatým symfonickým synkopovým zvukem nade vše. Blackstar je sympatické album, originální signál věrozvěsta zábavy ve velkém, se záblesky spousty Bowieho převtělení. Po poslechu ´Tis a Pity She Was a Whore se saxofonem a zvláštním chladivem se vzduchem mihotají odlesky jeho muziky z počátku devadesátých let, na jiných místech vedou náznaky až do let šedesátých. Sue (Or In A Season Of CRIME) je zvláštně a romanticky „najazzlá i zlá“, drobí se tu darebně rytmus, dědečku, zvláštní tenze budí jistou zvědavost – cosi mezi jazzovou kapelou z nestydatě zšeřelého baru a drum´n´bassovými dělostřelci ostrostřelci s umělečtějšími ambicemi dunění, než je večerní kalibr kalbičky v Crosscafé, plus dávka nedefinovatelného arcikouzla navíc, poněvadž Bowieho projev přidá něco navíc jakémukoli žánru, třeba i pomyslné Moravance Jana Slabáka (funky jazz lazara).

 

Je známo, jak složité je pro starce hudebníky, vystavené novým trendům, vyrovnat se rafinovaně jak multifunkční veterán s důkazem, jak se hudba mění jako módní výstřelek nejediného kanadského žertu. Spousta lidí Bowieho vzezření a věku si v marné snaze dohnat tu mrštnou dobu pořídí pár mladých vyjukaných zajíčků do studia a doufá. Většinou marně. Bowie dobu nemá zapotřebí dohánět, doba se zastavuje v úžasu, když jde lišák veterán Bowie okolo. A když to nečekáme, zaskočí nás písničkou Girl Loves Me, kde střídavě zasahuje v rapu „Kam se, kurva, podělo pondělí?“ a střídavě krákorá decibel tak, jak to okouzlilo už celé generace lidí ve stereo opojení. A Dollar Days uspokojí ty, kdo milují příběh Majora Toma a kytárku – jen je o chlup tajemnější verzí a stejně jako u ostatních písniček je nálada téhle písně velmi, velmi, darkside měsíčně lunárně zajíkavě sentimentální.

 

Kolik kapel a módních rozmarů a knížek a televizních estrád – a vůbec kultury – by nebylo, kdyby se Bowie nestal kosmonautem Bowiem? To se nedá spočítat do pěti minut, ale ani do pěti let. O Bowiem se budou učit ještě generace lidí zrozených dávno po naší veselé nestrnulé smrti.

 

Je krásně sympatické, že když už musel jednou jedenáctého ledna nastat šlus a tschuß s Bowiem, byl ten progres vyobrazen takovým uvěřitelně snadným způsobem.

 

JANA KOMÁNKOVÁ, komediantka účinkující vždy s nadhledem PROTIŠEDI.CZ, proti šedinám vždy s rozhledem rozhledny na rejdio jedna.

 

(těžká ironie nezvratného osudu nazvaná Ian Heroicky má stopy hero jen v názvu, ne ve výsledcích svého děs a běs hudebního hlucho díla, hluchavka školkou not obecná Ian Heroicky je ten „umíráček“, který údajně vyčkává na svou černou star smrt během startu do života…)



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter