ESTER
KRUMBACHOVÁ
Není tomu
tak dávno, co se na pražských divadelních cedulích poprvé objevilo to jméno a
návštěvníci některých divadel včetně někdejšího ještě Krejčova Národního si
zvykli číst onen výrazný osobitý výtvarný rukopis, který spoluurčoval styl
představení a navíc vnesl kus ryzího tónu do bídy českého divadelního kostýmu
předcházejících desetiletí (jenže si vlastně myslím, že na tohle desetiletí se
už pomalu svádí všechno a že kostým, to byla odjakživa Achillova pata našeho
jeviště). Čtenáři nalezli pak na stránkách LN i takovou zvláštní povídku,
podepsanou už známým jménem z divadelních programů (ty povídky vydaly
mezitím na knížku), ale teprve v docela posledních letech jako by
mimořádný, renesančně mnohorozměrný talent obra u té drobné ženské úplně dozrál
v uměleckém médiu, v němž může uplatnit svůj syntetický pohled na
svět, který je výtvarný, literární a filozofický zároveň, a tudíž filmový.
Neboť Ester Krumbachová je autorka scénářů dvou filmů Jana Němce O slavnosti a
hostech a Mučedníci lásky, i Sedmikrásek Věry Chytilové, filmů, o nichž vesměs
platí, že otevírají další, velice pozoruhodnou etapu krátké, leč už tak bohaté
a slavné historie československé kinematografie šedesátých let dvacátého
století.
První
z květin, nebo spíš rostlin, obepínajících pankrácký byteček mezi
Beckettem a ušatými rybami na stěně a Joanem Miróem či Hieronymem Boschem na
polici, je oleandr na chodbě. Už se zřejmě nevešel. A pak další a další a potom
se skleněnými dveřmi vyjde na balkón, jenže to není balkón v pátém patře
pražského činžáku, ale i pod prvním tajícím sněhem Semiramidina zahrada (Abyste věděl, tady nebyl řemeslník,
tohle jsem si všechno dělala sama…), jež už patří k zvláštnímu, fantasticky skutečnému
světu, který ze sebe doluje světlovlasá víla k pohledání s hořícíma
očima, jež teď sedí proti mně na stoličce u nízkého stolku a chce vědět, jestli
budu něco pít. A protože jsme se k tomu rozhovoru, který má oficiálně
následovat, chystali snad rok uherský, mám určitou představu, co bych chtěl vědět
a nač bych se rád zeptal, navykle kladu před sebe blok a tužku, jenže dřív než
stačím cokoli…
Já
vám musím něco povědět, prosím vás… Bylo to jako erupce, marně bych se byl pokoušel ji
zadržet na řetízku novinařiny, dát jí určitý rytmický řád. Muselo to ven, hned
teď, dřív než si řekneme cokoli dalšího. Víte, jako holka, hned po
válce, jsem byla na všech brigádách, jedla suchý okoralý chleba a pila vodu
s octem, nikdy jsem nebyla ve straně, ale tenhle entuziasmus byl i můj,
jaktěživ mi nebyl cizí. Tenkrát jsme se taky naučili dívat se velice skepticky
na druhou stranu mince dolarové, třeba konkrétně na Američany, na americký
blahobyt jen pro vyvolené, málokdy třeba pro vysloužené. Jenže jakmile se
naučíte skepsi vůči čemukoli, tedy skepsi vůči druhým bytostem, učíte se nutně
i skepsi sám k sobě, ke svým. Když ne, jste-li schopen skepse toliko
jednostranné a očividně ošidné, to jste pak přece jako pravověrný katolík, ne?
Co
je to proboha vlastně myslet právně?!?!?! Kdy se zastavit v myšlení, kde
je ta hráz? Kdykoli jsem stála před obrazem, ptala jsem se, jak vlastně malíř
pozná, že od toho může odejít natrvalo? Že je to hodnotné a hotové? Už před
dvaceti léty jsem to chtěla nastudovat. Teď si myslím, že to je asi tak, ať už
malujete, nebo píšete, nebo myslíte nahlas, že prostě dokud to jde, pokud
můžete, děláte dál a přestanete, teprve když už dál nemůžete…
Počkejte,
já vám to povím ještě jinak. Krmíte ptáčky zpěváčky, i když vám u toho zrovna
nevyhrává Karel Gott s Pojď, půjdem hledat démanty… a přitom kantiléna světa
by měla znít: pojďme což tak vyhubit v okolí veškeré dementy… v zimě, před
štědrým dnem, máte takový zabalený úhledně s mašlí dobrý sentimentální
pocit, že jste nakrmil vrabčáka – on odskáče hip hop do vytracena, koukáte za
ním a vidíte, jak ho na rohu zardousí kočka a ještě si pochutná. Jestli jste
moralista, příšerně se namíchnete, zakýcháte na kočku a její ohavný pouliční
čin. Ale když se vzdáte moralizujícího postoje, máte šanci se dovědět, že ta
kočka, chudák, už čtyři dny v mrazech nežrala, zatímco vrabčák se nechal
nachytat prostě proto, že byl tak překrmený, že se ani nemohl pořádně hýbat.
Ani tady byste se ovšem neměl zastavit, měl byste jít dál. U okna sedí totiž
pán a okusuje chtivě stehýnko. Je velice pohoršen, protože vrabčí gang čimčará
se přece takto požírat nemá, a tak popadne samostříl a kočku ukončí
v platnosti dočasných 9 kočičích životů… Morálně je zřejmě v právu. Jenže vy jdete
k němu aq zeptáte se, proč to do ní pálil. A zjistíte, že měl zrovna novou
příležitost vyzkoušet si nový obranný systém a kočka je přece ideální terč.
Nebo je prostě sadista vegetící na zelenině ve městě bez masa. Vidíte, a tohle
jsou témata pro mě. – Teď bych se snad vrátila k začátku myšlenky: Když
něco tvoříte nebo o něčem myslíte, nemůžete se přece zastavit před měkkou zdí
nadarmo. Dokud se ta zeď prohýbá, musíte dělat, musíte myslet dál. Takhle ovšem
těžko vznikají lidové bajky a balady pro ucho banditů, to je snad každému nad
slunce jasné.
Lidé
povrchní, zatížení doktrínami co čert káže, mají vždy sklony považovat důsledky
poctivého myšlení za cosi nekalého, div ne za komplot. To je takový atavistický
pud. Na tohle narážíte pořád. Ale myslet přece nemůžete jen po původně
zamýšlenou mez. Nemůžete jen omezeně vylíčit příběh o kočce, jak se jeví vám,
než ho poznáte celý. To by bylo jako myslet do vaty. Člověk přece nemyslí proti
někomu nebo konkrétně pro někoho, ale třeba, a většinou, především proti sobě,
proti vlastnímu temnu a vlastnímu dementu skrytému ve stínu. Tohle by bylo fajn
třeba pochopit…
SPRŠKA KAMENÍ,
HORKÉHO MAGMATU I LÁVY, JEŽ TU NA MNE VYTRYSKLA Z HLUBIN, KDE UŽ NENÍ NEŽ
RYZÍ, NEOPRACOVANÁ, NEZTUHLÁ LÁVA MYŠLENEK, SE TAK STALA VLASTNĚ MOTTEM VŠEHO,
CO NÁSLEDOVALO. NEMÍNIL JSEM SE OVŠEM VZDÁT PŮVODNÍHO ÚMYSLU ZAČÍT GEOLOGICKÝM
PRŮZKUMEM. ZJISTIT, JAK SE VYTVOŘILY TY VRSTVY, CO ROSTE Z ČEHO VLASTNĚ A
PROČ?
Já si myslím, že život
žádného skutečného člověka nestojí za to, aby se vyprávěl. Po válce jsem měla
pocit, že snad vůbec nedokážu žít svůj sen, a k životu jsem se vlastně
doopravdy rozhodla, když mi bylo asi třicet a počítala jsem ve vlasech šediny.
Tak strašně do hloubky mě poznamenala válka s fašisty. Až puritánsky jsem
toužila po právu, po spravedlnosti. Studovala jsem pak v Brně, střední
školu, umělecká řemesla se tomu říkalo, měla jsem spoustu problémů, až jsem
z Brna odešla a nazdar tě bůh moje jistoto. Moje základní chyba asi je, že
jsem se nikdy nenaučila uznávat žádnou autoritu. Brněnská škola měla ovšem
jednu velkou výhodu: naučila jsem se tam dělat rukama, prostě všechno, a baví
mě to, umím si na divadle udělat sama výpravu, tu první jsem kdysi
v Budějovicích dělala taky takhle.
Mám vám vyprávět
příběhy? Třeba když jsem dostala instrukci, jaké mají být rozměry rudého
praporu na plakátě do pokojíčku. Nebo když jsem na Čest práci soudružko odsekla
Ahoj a na otázku Jak to zdravíš ty darebnice? přiznala jen Česky. To jsem pak
hodně dlouho nedostala práci. Přitom abyste rozuměl, já už v Brně od
začátku kreslila vlastně jen pro stranický aparát – pro jejich tisk. Jenže se
říkalo: Ona je příliš důmyslná. Skoro jako nadávka, rozumíte? Ale já si na sobě
přece nijak nezakládám, žádnou chytrostí nemanipuluju kolem dokola jako svým
cílem. To je asi taková ženská mentalita, nevytahovat se u ostatních. Mě daleko
víc zajímají muži než ženy. Jsou mnohem, mnohem nebezpečnější. Jejich agresivní
sexualita se často docela vymyká z okruhu nenásilné lásky. A nakonec to
končí válkami.
Jednou se mne takový
soudruh, co rozhodoval, jestli je něco namalováno správně či nesprávně, zeptal,
když jsem mu předložila svou práci, proč prý je tahle čára tak tlustá? Povídám:
Vy mi snad nerozumíte, já to tak chtěla. A on, proč prý se nepřihlásíte raději
do průmyslu? Proč se tam nepřihlásíte vy? Mám výhrady proti tvým kresbám… Já
zas měla na oplátku výhrady proti tvé výstavě… Dál to už snad ani nemusím
rozmazávat. Jenže na něm závisela moje tehdejší existence, i částečně to,
jestli budu přijata do Svazu výtvarníků. Tak se za mě šel k němu přimluvit
jeden můj kamarád do deště. Ty ji znáš?! Jako by mluvil o moru. A ten kámoš řekl:
Ne, já ne, ale moje žena… Pak jsem dělala, co si vzpomenete, dělnici, zednici,
v zemědělství v JZD. Ale pozor, nikdo mě tam nevyhnal, nikdo mě
nenutil. Šla jsem sama, zase z toho svého puritánství. Měla jsem namouduši
dost známých, aby se to dalo nějak zařídit, jenže já nechtěla. Ne, nevěřím, že
se dá zvenčí zásadně změnit osud člověka, každý si svůj život dělá sám. (Tady následuje kapitola o berlínské fabrice, o ruských
zajatcích a na jejím konci kategorické: Jenže o tom ani
muk, do toho nikomu nic není. – Ale pak přece příběh, který je až klíčový a na nějž
jsme za ten den ještě nejednou vzpomínali.)
Koncem války, to už jsem
byla zpátky v Brně a chodila si malovat zvířata na jeden statek, taky tam
pracovali muklové několika národností, já jim nosila jídlo a zase vynášela
dopisy a jeden český vězeň mi pořád vykládal, abych se u něj po válce
přihlásila, že mi ve všem pomůže, že to budu mít dobrý, jenže netušil, že já si
po válce chci jít studovat a basta fidli. A jednou, jestli prý se nebojím
vynést ze statku velkou roli papíru. Já se strašně bála, ale řekla jsem, že to
udělám, a tak mi druhý den tu roli přinesl a zrovna, když mi ji dával, objevil
se ve dveřích chlíva hlavní němčour, vidím ho dodnes, takový měl pěstěný knírek
jako ze špatných francouzských filmů, já honem hodila na tu roli skicák a
začala jsem se culit a malovala krávu a on stál za mnou asi čtvrt hodiny, nic
necekl a pak se zdejchnul. Popadla jsem tu roli a se smrtelnou hrůzou
v oku jsem ji donesla na adresu, kterou mi vězeň poskytl, nepamatovala
jsem si v rozčilení číslo domu, jen jméno, tak jsem teprve napotřetí našla
ty pravé dveře a za nimi byla paní a já ji tu roli dala a ona se smála a
rozbalila ji a tam vám byly strašlivé karikatury esesáků a gestapáků
z toho lágru: na nočníku a na latríně, s flaškou, prostě
nejošklivější kresby, jaké jsem v životě viděla, a ta paní se smála a
říkala, to nic, oni jsou chlapci veselí, jenom mu vyřiďte, že to má u mě za
kanapem… Nikdy mě už neopustilo zklamání z téhle historky. Člověk chce být
maximálně čestný, maximálně užitečný, a najednou se ukáže, že riskoval holý
život pro úplnou banalitu, pro takovéhle české hovňousovství, které za to ani
trochu nestojí. Nedovedete si představit, jak já se tenkrát styděla a
červenala…
COŽPAK
PRÁCE S FILMEM VYLUČUJE PRÁCI V DIVADLE? DĚLAL JSEM SVORKU MEZI
MINULOSTÍ A DNEŠKEM.
To
bych musela být režisér, u výtvarníka je situace jiná.
PROČ?
REŽÍROVAT VE FILMU A V DIVADLE JSOU PŘECE DOCELA RŮZNÉ KATEGORIE KE
ZPRACOVÁNÍ…
Jeviště
není jen prostor pro imaginaci. Imaginace je už v tom, že to je prostor,
který je třeba pochopit, vymezit, ohraničit. A v tom prostoru jeden
člověk. Nebo věc. Život věci. Já bych chtěla mít v kapse ještě jeden život
a pak bych snad dělala divadlo. Ve škole to byl jenom jeden z řady
předmětů – divadelní kostým, výprava. Takže člověk přistupoval k práci
vlastně ničím nezatížen, nově, to jest diletantsky. I k filmu bych chtěla
přistupovat takhle, protože zaběhaná estetika, to je zase ta měkká zeď. Ale
zkuste se postavit na prázdné jeviště a nic si o něm předem nemyslet. Takhle
přece tvoří třeba Joan Miró i Klee. Když totiž jakoby nic předem nevíte,
nenesete v sobě žádné mýty, nejste spekulant. Musíte samozřejmě koukat co
nejvíc znát, abyste se mohl pokusit o ten pocit, o pocit realizování své volnosti,
rovnosti, bratrství v akci. Ale od nikoho před vámi nebo kolem vás se
nemůžete naučit ničemu jinému než právě volnosti. Nemůžete si vzít od Kleea
jeho čtverečky, ale jen a jen svobodu jeho představy obsažené v díle.
KDE MÁTE
ATELIÉR? KÁPNĚTE BOŽSKOU.
Nemám.
To všechno tady, po podlaze, po zdech, po stole, kde chcete. Když něco dělám, a
teď dělám také hodně kostýmy a výtvarné koncepce k filmům – nejen
k těm, pro něž píši scénáře –, musím vždycky moc kreslit. Pro sebe. Třeba
300 kreseb, jako blázen na svobodě. Koukejte na ty čerstvé mozoly. To mám od
takového rýtka, kterým kreslím. Už jsem vám to řekla, nic si předem
nepředstavuji, dívám se na herce i na neherce, všímám si dopodrobna jejich
lidské podmíněnosti, vlastností, je to všechno velice komplikované, ale
současně velice pravdivé, skutečné, hodnotné, a vytváří to kromě kreseb
podstatnou součást kostýmu. Kompars, žena, každý má svou vůni a
neopakovatelnost vepsanou ve tváři, lidé musí být ve filmu zachyceni celí, se
vším všudy, všechno jim musí dokonale padnout. Je nutné je ztvárnit celé. Jenže
teď zrovna myslím na to, jestli bych to neměla prubnout naopak, vytvořit pevný
zákon, ve kterém by lidé byli sevření do určené jednotící podoby bez ohledu na
své osobité rysy. Nevím. Za pokus by to stálo tak jak tak.
NĚJAK JSME
ZROVNA TADY ZABROUSILI K PROBLÉMŮM, JEŽ S TÍMHLE PŘÍSTUPEM
K UMĚLCOVĚ PRÁCI JSOU VŽDYCKY A VŠUDE, A ASI JSEM TO BYL JÁ, KDO VYSLOVIL
SLOVA O TOM, ŽE TO VLASTNĚ ANI NEJDE JINAK, A PODÍVÁME-LI SE NEJEN NAZPÁTEK,
ALE I KOLEM SEBE PO SVĚTĚ, DOHROMADY SE VLASTNĚ, AŽ NA PÁR VÝJIMEK, NIKOMU
TOLIK NESTALO… TO SE VÍ, MYSLEL JSEM TO VELICE RELATIVNĚ, ALE STEJNĚ JSEM SI
DAL…
Nestalo,
nestalo. To se ví, že nestalo. Máte docela pravdu pravdoucí. Co se komu vlastně
děje? Jenže tohle už souvisí s celou tou proslulou českou zdvořilostí vůči
pokusům v umění. Byl někdy někdo docela svobodný? Snad Kafka, Hašek, tedy
ti největší z národa. První se svou ideou absolutní nedobytnosti čehokoli
a hlavně, že se tím neživil, a druhý, protože se se svým absolutním
sprosťáctvím dovedl dovedně vyšklebit čemukoli a komukoli i na počkání.
V Čechách máme zvláštní nadání utloukat v lidech důvěru ve smysl
toho, co chtějí dělat, naději, že snad zrovna je někdo zaslechne a pochopí. Co
se komu zlého stalo, boha jeho? Hraběnka Kounicová dala Boženě Němcové příbory
za Babičku. Už by se snad jednou mohlo pochopit, že je možné mít nebo nemít
rád, ale ne dát příbory. Nebo nedat. Tak, a nedostaneš příbory, kdyby ses na
hlavu stavěl…!
Co
se vlastně kdy komu přihodilo? Proč se zabil Drejsl? Co se mu stalo? Co se
stalo Bieblovi? Co Frejkovi? Co Machovovi? Když se na to historicky mrkneme,
tak vlastně ani dohromady nic. Jenže skončili tak, že lidi snad aspoň při
pomyšlení na ně něco napadne. Nebo vezměte třeba toho velkého Alše. Když začínal,
dělal nádherné obrazy s velikánským nebem, český Delacroix zhotoven
v termínu v sytých barvách. Co se mu stalo? Nic. Jenom nad ním
ustanovili komisi, která měla bdít nad jeho uměleckostí, když dělal lunety pro
Národní divadlo. A tak nakonec šel z hladu malovat čítanky a teprve pak
vešel coby český umělec do národa, do dějin s epickým přínosem. Mně ten
Alšův osud prostě připadá snad ze všech nejhroznější. Když vám někdo začne brát důstojnost, bez které
prostě nemůžete fungovat ani jako člověk, ani jako umělec, tak se najednou
začnete rozhlížet a ptát se sám sebe, jestli to vůbec byla důstojnost… Ve filmu
si nemůžete dělat dál pro sebe, a i kdybyste mohl… Takových osudů, jak jsem o
tom mluvila, je v Čechách jako máku. Pan velkouzenář Maceška prohlásil:
Kubišta? Já chci boží muka! A toho chlapa odrovnejte. Zničili ho. Umělcova síla
není přece v tom, že dovede oponovat, čelit kruté sprostotě, snášet ji,
vydržet bez vyšší újmy. Jeho síla i přínos národu tkví v něčem jiném.
Právě proto má snad právo na zacházení, které tomu bude odpovídat.
Ale
ještě bych se ráda vrátila k té otázce, taky hodně české, kdy přestat
myslet? Myšlení je přece fyziologická funkce mozečku obecného. Pustíte do té
mašiny věci a ono to tam šlape. Mozek domýšlí tak daleko, jak jen dokáže. Ale
zkuste si to, myslet, kam až dokážete. To se táhne napříč celými dějinami. Ty
potom vypadají tak, že jedni se o to pokoušejí, ale jsou trvale omezováni,
takže musí neustále proti něčemu brojit. Prostě, jeden ten strop drží a druhý
ho likviduje, protože ho chce zvýšit o kus dál. To ovšem není snadné, to vůbec
není snadné, a proto já pořád tolik myslím na slušnost, zdvořilost, která je
tady tak důležitá zákonitost. V Americe dobře vědí velké korporace, že
upřednostňují hodné loajální lidi s dostatečně slušným chováním před těmi komplikovanějšími
a vychytralejšími. Když budete svoje
dítě v jednom kuse mlátit a napadat s kopanci, uděláte z něj
nakonec jenom chcípáčka, buď zlýho, nebo zbabělýho. Znám lidi, se kterými
dělám, pracuji, a když mě v určitých okamžicích nebo situacích potkají,
tak se najednou tváří, jako by mě neznali. A když nemáte chuť jim připomenout
základy slušného chování, když rovnou neřeknete, pane, proč nepozdravíte, jsem
přece ženská, domnívají se patrně, že se jich bojím.
ZMÍNILA JSTE
SE O KLEEOVI. ODPUSŤTE TU HLOUPOU OTÁZKU, ALE CO MÁTE RÁDA Z UMĚNÍ JINDE?
Spoustu
věcí, člověk musí znát co nejvíc, jenže já vám to povím trochu jinak. Nedávno
tu byli nějací Francouzi od kultury, a oni, vy prý musíte určitě hned do
Paříže, do Londýna a co já vím. A já jim povídám, přátelé, na to je už pozdě.
To jenom u nás si někteří lidi myslí, že my, co jsme si tu sami vybrali ne
zrovna nejpohodlnější existenci, jsme tady spíš omylem, patříme vlastně někam
jinam a netoužíme než po tom, jak se tam dostat. Jenže to je velikánské
nedorozumění. Moje kořeny jsou tady, a už hodně hluboko, a kořeny toho, co
dělám, taky. Kdybych byla chtěla, mohla jsem stokrát být jinde. O to přece
nejde. Bydlím snad v nejšpinavější ulici v Praze zaprášené, jenže to
je součást toho koloritu, z čeho žiji, z čeho pracuji, a jinak a
jinde by to nešlo.
Ale
když už se ptáte na umění odjinud, tak bych nechtěla zamlčet obrovský dojem,
kterým na mě kdysi zapůsobila stará čínská opera. Tam jsem z jeviště
cítila každou vteřinu fantastickou sílu básníka, a když milenci na sebe pomalu
ukazovali a jejich prsty se nikdy nesetkaly, mrazilo mě až v zádech. Od té
doby si pořád myslím, že umělec by měl mít zvláštní cit pro ty dva prsty, které
se nikdy nesetkají.
Také
přemýšlím o tajemství věcí, předmětů, ale nejen v umění, doma, a o chlebě,
o víně, o právu na osobní vkus…
A JSME
ZPÁTKY ZASE U NÁS, JAKO VLASTNĚ POŘÁD…
To,
co se dnes u nás v umění děje, vy tomu říkáte exploze, má, myslím, svoje
hluboké příčiny v národě. Spojilo se totiž najednou mnoho epoch a
tektonických vrstev dohromady, rychle se odkopává všechno, čím byla přikryta
skutečnost, lidé i jejich nitro, takové to oblečení z iluzí všeho druhu, a
objevuje se cosi velice cenného, totiž svědomí.
To je, myslím, dobrá vlastnost téhle pidi zemičky, že má nějaké svědomí. Odtud
plyne i celkové posazení myšlení, kterému by se mělo říkat materialistické a
v němž to svědomí je motorem touhy po poznání souvislostí a příčin, které
se nám nepříčí. Naneštěstí pořád ještě příliš mnozí myslí strnule, měří podle
kánonů a dogmat z připitomělých debilitin u podlitin dosti nechutného panáčka,
jsou zkrátka pravověrci.
Současná
česká kultura se dnes nevypořádává, jak si někteří myslí, neustále jen
s krutými padesátými lety a tím méně s nějakými ryze dnešními
anekdotickými karamboly historie. Ona se totiž musí vypořádat, a také se o to
všemi prostředky pokouší, s celým českým 19. stoletím i s první
půlkou století dvacátého. Tady, co sedíte, seděl nedávno jeden německý režisér
a užasle se mi svěřoval, že nikdy a nikde nepoznal tolik natěšených, zapálených
lidí. A je to asi pravda. Jestli dokážeme celé noci prosedět a přít se a
přemýšlet, pak ne proto, že jsem to třeba já, nebo ten či onen, ale asi proto,
že nám o něco společného jde a že vůbec o něco důmyslného jde.
(V TU
CHVÍLI JSEM SI VZPOMNĚL NA HISTORKU PRÁVĚ PRO TOHLE STRAŠNĚ TYPICKOU. BYLO TO
V ČERVNU 1965 V PESARU, MILOŠ FORMAN NÁS NALOŽIL PÁR DO VOZU, MĚLI
JSME TOHO KOLOTOČE UŽ VŠICHNI PLNOU HLAVU, A NA CELÉ ODPOLEDNE JSME ODJELI DO
JEDNOHO Z NEJKRÁSNĚJŠÍCH KOUTŮ ITÁLIE, KDE NEBYLI TENKRÁT SKORO ŽÁDNÍ
TURISTÉ A VŠECHNO DOSLOVA VONĚLO KRÁSOU. KDYŽ JSME SE POZDĚ VEČER VRACELI PO
SILNICI OD RIMINI, DAL SE EVALD SCHORM DO SMÍCHU: „MYSLÍTE, ŽE NÁM BUDE
V PRAZE NĚKDO VĚŘIT, ŽE JSME ZA CELÉ TOHLE ODPOLEDNE DOKÁZALI NEMLUVIT
VLASTNĚ O NIČEM JINÉM NEŽ O TOM, CO A JAK DOMA ZA HUMNY…?“ TOHLE ASI NENÍ DNES
NIKDE. A PROTO TOLIK VZNIKÁ KVALITA SUVERÉNNÍM ZPŮSOBEM.)
Lidé
si vůbec často pletou pojmy. O mně se odjakživa vykládalo, že jsem cynická,
protože jsem nechtěla věřit všemu, co se mi řeklo. Myslím si, že Hitler jasně
dokázal světu, že humanismus není humanita, ale cíl, projekt. Koncentrák, lágr,
to je fantastická realita. Tam se ukáže, kdo je kdo. A okupace zrovna tak.
Proto není už možné klečet a děkovat… Bohové vzali roha, zemřela božstva, mýty
a iluze o dobrotě lidských srdcí. Jenom sami lidé často zůstávají a vidí
v symbolech věci samotné, nejsou schopni abstrakce. Ale to už je zase jiná
kapitola…
Život
lze rozdělit do takových menších údobí. Nejprve zjišťujete, co se děje, potom,
co se děje vám, a nakonec, co sám de facto jste. Teprve pak začnete zjišťovat,
co můžete dělat, a přijdete na to, že toho není tak mnoho na výběr. Vezměte
takového giganta, jako byl Bach nebo třeba Vivaldi. Neustále rozvíjeli totéž
nebo cosi velice podobného, pole jejich působení, jejich možností bylo dost
přesně vymezené. Od člověka, ani od umělce nelze čekat bůhvíjaké kotrmelce. To
může jen člověk saltista zcela nemorální. Člověk s morálkou cvičí svá
prostná, jak dovede. A těch figur není v jeho sestavě tolik. Třeba
Beckett. Mám ráda Becketta a žalmy… je si to podobné.
Spousta
se nás opírá o nějakou intelektuální a zbytečnou doktrínu, která zakrývá
vlastní přínos. Člověk přece nesmí mít idoly, modly, tabu. Nemůžeme začít
tvrdit, že si všichni hurá bravo rozumíme, když je mezi námi taková zima,
takový hlad a chlad, a všichni víme, že to tak je. Člověk musí odkrývat pomalu,
pečlivě všechny nánosy a pak se mu mezi prsty objevují příběhy. Mně se třeba
líbí, nebo líp, připadá mi nesmírně zajímavé, že když odkryjete základy a zjistíte,
že na ně není vždycky nejhezčí pohled, přijdete také na to, že ty největší
pravdy o člověku našeho času najdete v lidech nešťastných, vyšinutých,
zoufalých, zatímco u lidí úspěšných, klidně plujících po hladině notorického
mainstreamu, se tohle všechno nikdy neobjeví, jako by to nebylo. To je také
jedna taková věc, o které by lidé po té poslední zhoubné válce a všem, co
následovalo, měli strašně a moc do hloubky přemýšlet.
PROČ VÁS
TOLIK PŘITAHUJE FILM?
Asi
pro tu ohromnou souhru spousty dílčích principů, z nichž se skládá. Nebo, už
jsem to někde řekla, že je to cosi jako gotická katedrála v Plzni
s názvem nepokrytě oslavujícím svatého Bárta, Bartoloměje, nikoli
pochybnou existenci složité beznaděje: Bártu. Malíř si tu maluje, sochař sochá,
štáb těch, kteří film exponují, je víceméně anonymní, a to se mi zdá taky kus
pravdy 20. století, které si žádá nepokrytě anonymní služby (posuňte si to do
vojenství, politiky, partyzáni, hnutí mohutného odporu, nikdo se nikdy
nedoví…). Mně anonymita velice vyhovuje, kromě zbabělých anonymních dopisů a
vzkazů. 20. století má prostě svoje umění, a to je film. Obrovská zrcadlící se
oblast u nevěřících Tomášů, kam ještě nevkročila noha Boha. Tedy snad pár noh
od Marylin Monroe, ale moc ne. A k povaze čehože ono 20. století „Some
like it hot comedians not only“ evidentně náleží, že je to zároveň průmysl, že
to, co pod záminkou zábavy vzniká, je umění i spotřební výrobek. Odtud i ta
spousta problémů…
Žijeme
zkrátka ve věku filmu. O událostech už neinformuje hlásný, trouba na návsi,
bubeník, ale rozhlas, televize, neóny, konformní sdělovací prostředky, všechno,
co je člověku přístupné. Mně se zdá, že kino je dokonce přístupnější než
obrazová galerie. Ne proto, že je jich víc a galerií bez 3D komplexů a vhodných
brejlí míň, ale prostě proto, že je tu jiná chuť na kumšt. To má ovšem i svou
praktickou stránku, proto také tolik volání po Pečírkových kalendářích. Lidé
dvacátého věku milují zázraky techniky jako na běžícím pásu, a k těm film
dozajista patří. Je to jedno takové opium v krvácích, které funguje. Jde
ovšem vždy o to, pochopit podstatu každého umění. Když Klee ke konci života
namaloval na jedno velké plátno jiné velké plátno, jenomže barevné, pochopil a
vyjádřil, že plátno je plátno a barva je barva. A já si třeba
v Mučednících lásky uvědomila, že ty tři lidi, ty tři osudy, nemůže
vypovědět nic jiného než film. Žádné jiné komplexní umění. Protože tu máte
k dispozici pohyblivý přenos dat. To nikde jinde není. Nic vás neomezuje.
Žádný rozměr, v prostoru ani v čase.
TO SNAD
PLATÍ I O LITERATUŘE, O DIVADLE…
Ano,
ano, jenže mě zlobí, že se od filmu stále čeká, že nebude dělat to, co dělá
literatura nebo divadlo, že klidně kloudně nevyužije všeho, čeho využívají
umělci v jiných oblastech tvorby, a nejen tematicky, ale třeba toho, co
dělá Klee či Miró nebo zase Faulkner. Ten vás vezme za ruku a vodí vás tam a
zase zpátky, až začnete cosi tušit, chápat… A nikdo se tomu nediví. Jenže tahle
umění mají asi tu výhodu, že za vlády katolicismu už prošla obdobím přímé,
bezprostřední služebnosti. Takže teď už smějí.
Přitom
je ve filmu spousta věcí tak jedinečných, jinými prostředky nesdělitelných, že
byste vlastně při četbě scénáře neměl odhalit, co bude na plátně. Tady je přece
ve hře tolik jiných prvků než slovo, řeč. Když třeba v knize konstatujete,
že hostitel měl na stole uschlé větve s nepravými květy, nic to neřekne,
kdežto ve filmu to funguje docela přesně, jako organická součást výpovědi.
Nebo: nikde jinde nemůžete tak jako ve filmu ukázat krásu v popředí, krásu
v pozadí a mezi nimi docela sprostou tvář tvora městského typu.
TAK JSME
SE DOSTALI UŽ DOPROSTŘED FILMU „O SLAVNOSTI A HOSTECH“.
Byla
to těžká a zdlouhavá práce, než vznikl scénář a pak ten film. Člověk prostě
musí o tématu vypovědět všechno, co ví. A může přestat, teprve když své téma
vyčerpal. Pořád to opakuji, viďte? A přitom stejně vždycky platí, co řekl
Faulkner: Každé dílo zanechává v autorovi pocit ztroskotání…
Zajímalo
mne obecenstvo. V pražském kinu Praha reagovalo přímo fantasticky,
nesmírně se smálo, skoro bych řekla, že se bavilo tou naší demonstrací blbosti
stejně, jako když ji demonstrovala klasická veselohra. A potom následovala, jak
vím od režiséra Němce, vážná, klidná, věcná a chápající diskuze. A stejně i
s jiným obecenstvem na Vysoké škole stranické. Tohle je strašně důležité.
Aby se vážně hovořilo, se snahou porozumět obsahu.
Jak
to celé vzniklo? Copak vy neznáte lidi, kteří jsou ztělesněním lhostejnosti, co
projdou vším a všemu se přizpůsobují? Tak vznikl námět. Původně nešlo ani o
zatčení hostů, byla to jenom taková švanda. Jenže pak jsem se začala ptát, jak
to, že na to všichni skočili. Tady začínal film nabývat konkrétní podoby a
vyvíjet se v ostrý pamflet proti lhostejnosti. Vložili jsme do něho svůj
odpor vůči lhostejným lidem, proti čemu jinému také ponejvíc horovat? Nevadí mi
člověk sebepřízemnější, jen když aspoň něco chtěl, třeba to byla hloupost. Ale
lhostejnost odpustit já nedovedu nikdy. Myslím si ostatně, že jsem nikdy nikomu
žádnou špatnost neodpustila. To se snad pozná i v mých povídkách, jež
pobízejí k lepšímu prožívání přítomnosti.
V Sedmikráskách
jde vlastně o cosi podobného. Tam ovšem jsou hrdinkami mladé dívky, navíc ve
své intimitě, a to je nebezpečné jako měsíční procházky Michala Jacksona,
protože tady lze snadno klopýtnout přímo tentonc na divákovi vydírat, krást
jeho sympatie. Ovšem jinak totéž: kolem mohou padat mrtví a lhostejný divák
zůstane nezasažen, neporaněn, neovlivněn.
Důležitou
složkou tvárného principu ve Slavnosti, ve chvíli, kdy jej prvotní impuls uvedl
do pohybu, byly dialogy. Usilovně jsem se snažila, aby postavy o sobě nic
neřekly, abyste na plátně slyšeli jenom útržky vět, jak je slyšíte, když
uprostřed konverzace vstoupíte do tzv. ambiciózní společnosti a nemáte tušení,
oč jde. Někteří v tom hledali jinotaje, ale já si dala nesmírnou fušku
právě s tím, aby ty kousky vět neřekly naprosto nic. Aby bylo patrné, že
lidé vlastně vždycky hovoří jenom v útržcích myšlenek, i když na obraze je
zachyceno cosi jiného. V tom je snad jisté novum, alespoň ve filmu: že
totiž nejde o napodobení, nýbrž o čísi odezvu řeči, o hledání jazyka pro to, co
Ionesco objevil na jevišti.
Nenapsala
jsem ve Slavnosti jediné slovo ve snaze cokoli zastřít, zašifrovat, ale jen
abych odhalila tu plácanici, kterou kolem sebe denně slýcháme a nosánky
dýcháme… a… Dříve hrdinové vyjadřovali slovem nějakou tragédii. Kdežto teď jde
spíš o obrazy, jimž slova naprosto neodpovídají. Noviny, rozhlas, televize jsou
plné mrtvolek, a lidé sedí, čumí, nohu přes nohu, a pijí kafe se šlehačkou. Já
vím, že to souvisí s rozvojem informovanosti, ale jednou to tu je a mně to
není fuk.
Ještě
poznámka k té otázce dialogu. Ionesco vědomě hledá absurditu jak
v jazyce, tak především ve světě, jeho koncepce světa je svět jako
absurdum. Já takhle věci nevidím, prostě jsem se snažila vytvořit z protismyslů
a absurdit portrét lidí, kteří neřeknou jediné rozumné slovo, všechno, co
sledují, je směšné – avšak souhrn je tragédie.
Ve
Slavnosti lze tedy hovořit o jasné koncepci od samého začátku.
V Sedmikráskách se dopisovalo a domýšlelo do poslední chvíle, a to je na
umění to krásné. Děj filmu se tu kryje s psychologií postav. Nač tu hledat
psychologii. Hrdinky jsou prostě dvě štětky, ale zrovna tak by to mohli být dva
generálové majordomus a vice majordomus. Melou páté přes deváté a nakonec to
všechno musí skončit katastrofou, protože to jinak nejde.
MYSLÍTE,
ŽE EXISTUJE COSI JAKO ŽENSKÝ PŘÍSTUP K DRSNÉ REALITĚ, K NÁROČNÉ
TVORBĚ?
Snad
bych řekla, že specificky ženské povahy jsou pochopitelně jiné než mužské.
Žijeme a fungujeme ve světě mužů. Dodnes, a to jsme ve dvacátém století, je
situace taková, že se žena v řadě ohledů bez muže stěží obejde, nebo je jí
přinejmenším těžko. Myslím společensky. Prostě jsme v mužském světě jako
hostesky. V tom by ovšem mohla být i výhoda ženy, protože se mužskému
světu může snáze vysmívat. Nefandí ani Spartě, ani Slávii, ani Viktorce Plzeň,
ani Bayernu München, může se smát mužům, kteří se hecují na fotbale. Zatím je ovšem
tohle ženské nazírání formulováno tak nedostatečně, že je obtížné je definovat.
Jedno tu ale je: obrovská ženská spontánnost, bez té mužské bariéry rozumu. A
přitom rozum zatraceně má. Vždyť vy mi rozumíte. Když je ženská zamilovaná,
poběží přes bláto, je schopná posedlosti, která se ani trochu nepodobá
posedlosti mužských principů. – Když žena začne vypovídat o světě mužů, je to
pomsta. Ale o světě žen, to je docela něco jiného. Ženy se důvěrně znají, chodí
před sebou v prádle, dovedou o sobě vypovědět. Muži jsou například vážní
úplně jinde než ženy. Bylo by jen lidstvu na prospěch, kdyby se to trochu promísilo.
Žena například vidí některé věci hned, dřív než muž, ale nepozná symptomy, jež
muž rozezná docela bezpečně.
Zásadně
ovšem tohle všechno není rozhodující. Respekt vzbuzuje jenom myšlení, ať muže
nebo ženy, opravdové, nelíčené myšlení, které se neotiskuje do hotových forem.
Ale jde, dere se někam, dokud jenom může.
SKONČILI
JSME JASNÁ ZPRÁVA NE PROTO, ŽE BY UŽ NEBYLO CO A O ČEM, ALE PROTO, ŽE I TENHLE
VULKÁN ENERGIE JE SCHOPEN VYČERPÁNÍ. TEN DEN BYL VŮČI ESTERCE KRUMBACHOVÉ
SKUTEČNĚ NELIDSKÝ, AŽ NADLIDSKÝ. A TO JSEM ZAMLČEL, ŽE BĚHEM ROZHOVORU, KTERÝ
TRVAL MNOHO HODIN, STAČILA PŘIPRAVIT OBĚD, ZA JAKÝ BY SE NEMUSELA STYDĚT
NEJLEPŠÍ RESTAURACE I NA ZCELA JINÝCH POLEDNICÍCH, TU POHLREICHOVU NEVYJÍMAJE,
ABSOLVOVALA TUCET TELEFONICKÝCH ROZHOVORŮ A POVĚDĚLA MI SPOUSTU VĚCÍ, KTERÉ SE
DO INTERVIEW BUĎ NEVEJDOU, NEBO DO NĚHO NESPADAJÍ. ČESKÁ KULTURA MÍVALA NA ŽENY
ODJAKŽIVA ŠTĚSTÍ. ŠTĚSTÍ, CO MÍVÁ NA RŮŽÍCH USTLÁNO, ČESKÉ ŽENY JSOU KRÁLOVNY
VEGETACE JAKO RŮŽE ESTERKA. OTÁZKA JE, KOLIK ŠTĚSTÍ JIM PŘINESLA KULTURA
ZPĚTNĚ… Antonín J. Liehm, 1966
IAM, MARSEILLE: „INTERVIEW“
–
Pokud je to interview, které po mně žádáte,
tak to vám mohu poskytnout
–
počkejte, zapnu si jen magič
–
tak tady je to, všichni předně děkují IAM
za to, že mě pozvali na vaše místo,
abych dostal toto malé
intervíčko, které je pro pěkně mrňavý alternativní fanzin, Sympa-top
–
yeah, yeah, chtěli byste nalít trochu čaje,
yeah?
–
děkuji (nemáte zač)
–
yeah, ok, tak otázka, kterou si položím, co
byste nade všecko rádi udělali ...co je to?
(Akhenaton)
Ráno, když
prší, nebo silně fouká vítr
je nízká
teplota, venku mrzne
jsem
zachumlaný, rozběhnu se, skočím na zadní sedadlo auta
a déšť se
mění na sníh
přitopím,
pozor, 800 km
před dosažením cíle cesty
zvuk motoru,
kapky vody na předním skle
tělo ovládla
ostrá malátnost
(Shurik'N)
Já jsem
někdo, komu se nestane,
aby byl doma
zavřený celý den
cítím se jen
dobře s walkmanem na uších
vykračuji si
po betonu v pohodlných teniskách
mám namířeno
na sever až k ulici Saint Fe
koukám se na
lidi, na kámoše zabrané do hovoru
toulám se bez
konkrétního cíle, nemám žádný plán, kterého se budu držet
hudba v
ulicích přesně pro samotnou radost z procházky
–
Bizarní otázka, ale kdo říká, že se sem
nehodí? Jakou máte rádi barvu?
(Akhenaton)
Zelenou,
protože je znakem naděje
uspěte vaše
vojáky, trochu míru tento večer
Země, úrodná,
protože je Matkou
otevírá tyto
vnitřnosti, objímá železo
rostliny,
stromy obživuje poté, co jsou zasazena semínka
fotosyntéza
čistí vzduch, jaké štěstí
vyvíjet se
uprostřed slunečních paprsků
v zahradě
Jade
(Shurik'n)
Já mám rád
černou, barvu beznaděje
která přesto
oslavuje nový život
barva pleti,
která zůstává symbolem
zarputilého
boje za lidská práva
drží se mé
existence jako můj stín
zahalený
polovinou světa
který každý
den umírá, pro lepší začátek
černá, můj
bratře, to je barva všech lidí
–
Ano, přesně o tom jsem chtěl slyšet
Často zmiňujete věci o
Egyptu, o Číně
Vrchnost ve své době
měla znaky
Tak jaký znak máš ty?
(Shurik'n)
Drak spí ve
snu, který je jeho pelíškem
nebeská a
boží síla, která nikdy neumírá
chrlí pravěké
vody nebo vejce (jádro) Země
hodina Stvořitele,
kterého všichni uctívají
žije
v nás všech a utváří v nás naše duše
strážci
pokladů, nedovolí vstoupit těm, kdož nejsou z Nebes
Konfucius
draka srovnával s moudrým Lao-C´em
já chci být
moudrý pán a mluvit k oblakům
(Akhenaton)
Začněme s
antickou amforou
bohatstvím
vědění
dolévám ji
tento
éterický olej pochází z této země
z kolébky
humanity Středozemí
hlídané
králem Nilu
vznešená kůže
z krokodýla
oblékám se do
ní před každým Nanebevzetím
Akhenaton, to
je moje jméno
–
A pověz mi, kdyby sis mohl vybrat, kde by
jsi chtěl žít?
(Akhenaton)
Já bych
bydlel v kouzelném apartmánu
v posledním
patře, kde jsou bílé zdi
místo dveří
mezi pokoji jenom klenby
v orientálním
provedení, vůně, která umí fascinovat
abych měl spoustu
sluníčka za okny
bylo by fajn
žít mezi rostlinami, kůží a mědí
večer trávit
na čerstvém vzduchu na balkóně
abych se mohl
kochat pohledem na moře přímo proti sobě
(Shurik'n)
Já se vidím,
jak bydlím v podkroví, je jedno v jakém patře
musí jen být
prostorné, protože nechci žít v kleci
sousedy bych
mohl mít mladé, aby byli ve stejných letech
nikoho by
nerušila hudba o půlnoci
byly by tu
japonské plenty rozdělující pokoje
bylo by jich
6 nebo sedm
pro
dokreslení vytříbenosti asijskou dekorací
ale přísahám,
že je to sen, ale ne UTOPICKÝ
Yeah, 6 nebo 7, kolik by sis vybral?
Sedm,
Dobře, sedm, sakra to by
bylo skvělé
A na závěr, co
vidíš ve své budoucnosti?
(Shurik'n)
Já si myslím,
že nikdo nemůže doopravdy říci,
kde bude, čím
bude, co udělá, co bude v budoucnu
já chci
dělat, co mě baví, až do dne, kdy podlehnu
někteří tohle
dokázali, tak proč ne já?
pro ostatní, sledujte,
co se stane
a nezdá se mi,
že někomu tohle vadí
budoucnost má
pro nás v zásobě jistě něco příšerného
doufám, že já
už to do té doby budu mít za sebou
(Akhenaton)
Budoucnost,
nevím, všechno vypadá tak opředeno mlhami
já nechci být
ani optimista ani pesimista
ale upřímně,
už asi dva roky se štěpí svět
víra se drolí,
peníze putují do válek
odvěká
nebezpečí dosti zrychlené Planety
nerozumím
tomu, z čeho tohle vzniká
mír pro mé
bratry a ty, které mám rád
IAM: „CONTRAT DE
CONSCIENCE“ (SMLOUVA O SVĚDOMÍ)
Já
jsem tu a tam vázán markantní smlouvou o svědomí…
(Akhenaton)
Ať
vejde dál Faraón
na
konci dvacátého století, kdo je tu za ten nejlepší příklad, vzor?
pokrytecká
masa lidí s trojrozměrnými maskami
nebo
maškary z maškarády, se slovy jako archeologická karyatida
celý
svět se teďka stává zpátečnickým
co
si to jen myslí?... Že jsou všichni revolucionáři mrtví?
Chill
vyhladovělý po vítězství je zpátky
ačkoliv
je většina kritiků rázně namířeno namíchnuto proti mně
mnoho
lidí je už otrávených rasismem v rapu a hanlivými nadávkami na černé
ghetto
je furt dokola připomínáno
ale
ksakru, co se tam změnilo? Je to dramatické!
trojrozměrné
tváře jsou zahrnuty do atmosféry měsíce dle novinářů
myslí
si, že je lepší prostě mlčet o centrech měst
protože
obchod Euromarché je v plamenech
je to hrůza, dávají mi na výběr můj
vlastní život
tady je má odpověď: já jsem stále na
stejné cestě
bludní zabedněnci mě stále obtěžují
doufají, že budu rapovat o nesmyslu,
aby mě mohli dusit
tak to nikdy! V mém slovníku
nikdy nebude vzdát se
a nevadí mi, odkud jsem, počítá se to,
kam mám namířeno
někdy je zaujímání postoje způsobem
jak se můžeš zbavit souboje
tohle mojí hudbu odlišuje od prodejních
zrádců
chtějí, abych byl víc upřímnej? To je
v klidu
pověz, co si myslíš, teď je řada na
tobě!
protože to ty urážíš lidi, co strádají
v chudobě
já píšu tahle slova, protože mám
smlouvu o svědomí
já jsem zavázanej markantní smlouvou o
svědomí!
(Shurik´N)
Věci se mění, jenom lidi a to jejich
myšlení ne(!)
u nich věci zůstávají stejné mezi
včerejškem a dneškem
někdy se divím, za jakou cenu bývá
tohle všechno
setkávání – demonstrace, ze kterých se
postupně stávají v malém šarvátky
ale pak zjišťuju, že to všechno má
cenu
když se mi vrací představy, tady to já
chápu
šel jsem pomalu, ruce jsem měl
v kapsách
žena přijíždějící z daleka,
v pravé ruce si nese tašku, v druhé kufr
protože jsem vychovanej, tak jí nechám
projít
zjišťuji, že se mě s nepříjemným
pocitem obává, když si v ruce přehazuje kufr
tato skutečnost mě dohání až k
šílenství
protože lidi jsou tak zlí
jako ti, co kritizují svoje (severoafrické) maghrebské sousedy
a přitom si dělají rezervace na dovolenou
do Agadiru hned v červnu
(Agadir
je letovisko na západě Maroka)
ti, co zůstávají na plážích až do
večera
smaží se na horkém terénu
doufají že chytnou okouzlující barvu
pleti
ale dejte si pozor, vždyť se totálně spálíte
po návratu do Francie budou vychvalovat,
jak mají hezky snědou kůži
a ve volbách budou volit blbé fašisty
vznešený Lord je vzhůru a zuří
kvůli těm idiotům, nevěřte tomu, že
jim podám ruku
protože můj vztek je obrovský
musím to přiznat, já mám v platnosti
markantní smlouvu o svědomí
já jsem zavázanej markantní smlouvou o
svědomí!
Ano pro nás existuje smlouva o
svědomí!
(scratch
Khéops)
(Akhenaton)
V Německu ve třicátých letech
náckové napochodovali a útočili jako
gang
lidi je podpořili
poskytli cestu všemu násilí a
povýšenosti
nikdo nic nenamítal, kde jsou
vzpomínky
na milionech lidí se historie
podepsala jizvami
ale já doufám, že chápete, že kdyby
tohle bylo zítra
zabil bych tisíce lidí a zastřelil
bych se sám se zbraní v ruce
a ti co řvali „Za vlast! Za bezpečí!“
ti odsuzovali Odpor a nikdy se
nepřinutili Bojovat
jak řekl Shurik´N, myslete na ty, kdo
s nimi dnes soupeří
všichni v urnách, v hlavě bohužel
nikdy nemají zhola nic
ti, co si troufali s kuráží, těch
si vážím
ti ostatní – ať je moje slova odhodí
rovnou do pekla
musíme si hlídat, aby se to nikdy nestávalo
ve Francii
píšu tahle slova, protože mám v platnosti
markantní smlouvu o svědomí
Ano pro nás existuje dosti znatelná
smlouva o svědomí!
(Shurik´N)
Jedu rychlovlakem TGV
vagón číslo 11, první třída, všechny
lístky jsem si štípnul
přicházím do vagónu, odkládám si
zavazadla
průvodčí dělá z toho složitou
službu a čučí na mě
a žádá mě, abych mu předložil jízdenky
usmívám se – a s klidem mu je
dávám
povídám mu, že se vlak ještě nerozjel
ze stanice
říká mi: „vím, ale chtěl bych si vás
zkontrolovat“
zkontrolovat co? P.D.! – co je tu
k smíchu?
myslíte si, že někdo jako já nemůže nastoupit
do první třídy?
možná máte pravdu, já neodpovídám jeho
umanuté představě se svým profilem
údajně, že Ty máš právo sebrat se ven
z vozu a skončit na kolejích
chápete? Nic se nám tu nezměnilo
ale je to pravda, nemá význam
vykecávat se na veřejnosti s kreténem
bylo nás ve vagónu dvacet, ale že jsem
byl černej, tak jsem neměl šanci
musel jsem to zdůraznit, měl jsem
smlouvu o svědomí
Ano pro nás existuje dosti markantní smlouva
o svědomí!
|