A nyní se s uvolněnou fantazií rozeznívá gong
nechceš být asi rušená královna včelstva, tak Tobě povyprávíme song
tak jestli chceš, staň se naším posluchačem
a soustředěná pro rytmus neluxuj s vysavačem
my rádi obohacujem náš každodenní kolotoč
z několika událostí prožitých nečekaně navíc, proč
jel jsem večer na kole po fungl nový dálnici?
neměl jsem světla a byla tma jak v márnici
opravdový štígro, že nestala se havárka
možná že žiju nadoraz tak žil Dominik Tatarka
předák ze Slovenska chtěl se každému osudnému omylu vyhnout
přispat si a přivstat a ještě leccos stihnout
aby Monica nabyla dojmů, že líp se jí chce žít
DJ mrskač řídí mašinu po-po-pohyblivej beat
Shromážděný lidi v řadách u pódia
cítíš z nich biorytmus, co zmůže jen tepající melódia
hlasitě zahraný libovolný swing na libovolný námět
s holkou snů a činů Monicou je swing kouzelný svět
zastávka na znamení tam u zadních křovisek
přívětivé dívčí tváře bodují z letních hledisek
jedna není sice vždycky briliantní
další není sice často relevantní
ale chtějí získat jistotu v budoucnosti konstantní
Ty jsi kočka s trenérem, homeboys mezi homegirls, penéři
paříme za všechny prachy; jou šou enerdží
svíčka strýčka človíčka na pralinkovým dortu
povzbudí, že nesdružuje grobiánskou sortu
já a Archi architekti výtvarného snažení
po estetický stránce zjasnění i zvlnění
rýmy prosáklý představy, na kolejích kujóni jezdí strojvůdci
dumání jaká jakost, konkrétně s odpůrci
hádal jsem se divoce, to je držka hubatá
ale ustoupí-li třenice, získá místo debata
Jen jediná žena mi není věčnou odpůrkyní a ta pak může ohodnotit náš nerozlučný život
když se pobavíme, nepolevíme a sedneme si, hledíme na sedmikrásky v kopulaci příhod
delfínek je hravej živočich i v třeskuté zimě
vyplatí se radost k ní naservírovat na přednášce i v hymně
ber tu, co vidí skutečnost a už ne žádné dřevěňáky
nechce vidět slečna praktická, slečna je na kabrňáky
ožehavá jízda života vedle spanilé a smyslné
labyrint světa a Ráj Srdcí, poznávání mistrné
nebudu se plahočit na vyprahlé pustině
budu s Tebou poznávat limity a lekce rozdávané v češtině
budu s Tebou poznávat limity a lekce rozdávané v češtině
nechceme cítit strašidla a mumraje zhrzené lásky plzeňské
já se cítím osaměle, ačkoliv nefiguruju v prostorách organizace vězeňské
Monica je čitelná jak kronika, já dostanu lekce z protekce
štěstí s ní je pestré, mega mistrné, vydařená žena (snivá erekce)
na zámku Mníšek potkáte anděla, pod zámkem Káju Maříka
já nepotkal Monču ani tam na zámku, ani v představách staříka
vždy bude v mých pocitech inscenace kouzel poetická magická
jen čistá síla poctivá má říz, je sedmikráska logická
jen čistá síla poctivá má šmrnc, tahle má páru biologická
nepleť si kouzlo s kronikou, napojuj své pohlavíčko s Monicou
lilie a pestík, komanditní společnost pro účetní hráčku zaručeně velikou
jazykolam je rap a irísek láká její jazyk jako duhová mantra
ano píseň jako mandala, co může zpracovat i jednoduchá Sandra
rap je jazykolam a paličatost žen záhadný hlavolam
je drahokam když není zlá, ale čistá, klasická, divá jako Sandokan
kdo je vlastně Sandokan a kdo je speedy Gonzales?
mě zajímá kdo je Monica a její vynález pro požitek nás dvou es
esíčko je sluníčko žádná přeháňka přes blázinec
blázen – to by byl jen zuřivej reportér E.E. Kisch
já jsem zdrženlivý čipera funky muž co může funky finiš
chuť amaretto fresh jako slavnostní chuť ze zlatých receptů
chuť Monici blízko Jirky bude třeba co nevidět s chutí koštujících objektů?
láska je prestiž co prudce stoupá jak do výšky snivý balónek
láska má větší cenu než chuť zamrzlých mrzutých primadónek
THE KICKING PERIOD
1. CAT – Catwoman (Bomb In The Bass Endorphin Mix) (4:41)
2. CAT – Catwoman (Tales From The Darkside Mix) (4:42)
3. CARLTON – The Time To Rhyme (feat. The General) (3:11)
4. CARLTON – Do You Dream (Flavour Remix) (4:57)
5. CARLTON – Do You Dream (Rushing Mix) (5:09)
6. CARLTON – Love & Pain (7“inch Mix by Boilerhouse) (3:37)
7. CARLTON – Love & Pain (Drum And Bass Mix) (3:38)
8. CARLTON – Please Leave (Good Groove Mix) (6:01)
9. CARLTON – Please Leave (Jerv´s Dub by Steve Jervier) (5:53)
10. COOKIE CREW – Females (Remix Cut) (4:55)
11. COOKIE CREW – Come On & Get Some (Drum & Bass Mix) (4:14)
12. COOKIE CREW – Come On & Get Some (Cookstrumental) (4:44)
13. BEASTIE BOYS – Dis Yourself In ´89 (Just Do It) (3:30)
14. HIP HOUSE ´89 by The Commission (including DOUG LAZY – Let It Roll, BEATMASTERS feat. COOKIE CREW – Rok Da House, BEATMASTERS feat. MC MERLIN – Who´s in The House, KC FLIGHT – Planet E, TONI SCOTT – That´s How I´m Living, MD EMM feat. NASIH – Get Hip To This, TYREE – Turn Up The Bass, JJ FAD – Supersonic, COOKIE CREW – Got To Keep On) (8:43)
15. MONIE LOVE vs. ADEVA – Ring My Bell (Upper Cut Mix) (4:27)
16. MC SAR – It´s On You (Quick-House Mix) (4:55)
Beastie Boys (číslo 13. pro štěstí) v roce 1989 na albu „Paul's Boutique“ v songu „To All the Girls“ lehce zvládli názornou ukázku, jak jsou vděčni zejména:
Yeah...
všem holkám v Brooklynu
všem Francouzkám
Číňankám i Japonkám…
všem holkám ze Švýcarska
a italským dvorním dámám
vyzývavým, voprsklým, vyvinutým nejen rosničkám
pro předpovědi počasí a vztahů z Horního Východu ve čtvrti NY
uvolněným jamajským děvčatům…
a tanečnicím nahoře bez
Australankám… Brazilkám…
nejkrásnějším dívkám na Jihu
holkám z Puerto Rica
přelétavým stevardkám kolem Světa…
ICE MC – CINEMA (Kino, dost husté představení pro Monicu, přímo na Oscara)
Hej ty!
sleduj, představení zrovna začíná
máš už kornout s popkornem?
tak na to tancuj!
John Wayne
Eddie Murphy
Alain Delon
Mickey Rourke
Woody Allen
Sean Penn
Marilyn Monroe
Whoopy Goldberg
Fred Astaire (ooh!)
Kim Basinger (ooh!)
Clark Gable (ooh!)
a Raquel Welch (yeah!)
Sylvester Stallone (ooh!)
Peter Cushin (ooh!)
Marlon Brando (ooh)
a James Dean (yeah)
Charles Bronson (ooh!)
Robert Redford (ooh!)
Grace Jones (ooh!)
Jean Paul Belmondo (yeah)
Schwarzenegger (ooh!)
Bette Davis (ooh!)
Chris Balanbois (ooh!)
Greta Garbo (yeah)
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
raz – dva – tři – čtyři
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
V životě mám rád hýření, pulsování
a na holku, a že jsi to zrovna ty, dostávám choutky
a k tomu tancovat a užívat si romantiku
další obor, kterej mám rád, je herectví
Umím to dělat, tak mě neobviňuj
na rozdíl od Racqua E., já cucám rád müsli
protože vyhrávám, já nejsem ztracená existence
když přijde na mě, jsem i přes prohibici nasávající pijan
Chtěl jsem si dát horor, ale ten nastane až zítra
a takový film si musím jít vypůjčit
na rozdíl od kina, dovedeš vlastně vůbec ještě milovat lidi?
Vybafne to z místa, kde stojím, na všechny z vás
Buďme slavní, a to přímo hojně, opulentně
víš, já se trochu nadnáším, myslím, že jedu na maximum
tuplované skvělé zážitky
jsou pro mě všechny typy holek s hezkou tváří
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
Robert De Niro (ooh!)
Dustin Hoffman (ooh!)
Sean Connery (ooh!)
a Roger Moore (yeah)
Ian Flemming (ooh!)
Christopher Reid (ooh!)
Lou Ferrigno (ooh!)
Clint Eastwood (yeah)
Mastroianni (ooh!)
Al Bestasordi (ooh!)
Boris Curlow (ooh!)
a Bruce Lee (yeah)
Chuck Norris (ooh)
Laurel & Hardy (ooh)
Charlie Chaplin (ooh)
Ice MC (yeah)
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
raz – dva – tři – čtyři
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
Člověk spí a já s ním zatočím
jen proto, že nosím pleť jako mouřenín, ten vykuk má tendenci zabíjet
ale, ale, chlapečku, já ti říkám, že ti vypršel čas
velký šéfe, řekl mi na to, moc mrzutosti skončí v třeskutosti
Bang, bang, a byl pryč
pamatuješ si u dámy ty ladné lodičky?
Práce pokračuje dál, tak mě poslouchej
poručím si a dopřávám si dvě tequilly s dámou
Holky vzdychají, to je zážitek ten milenec
ale ve hře je další muž
říká: „no tak neplač, ber to lehce,
to je jediný způsob, jak mě můžeš potěšit.“
Hej koťátko, jen odpočívej
dělej svou existenci šťastnou, jeď vždycky na doraz
a on to pro ní bez pardónu udělal, jak se asi cítí?
já budu zabiják, milenec je tak opravdový
John Wayne
Eddie Murphy
Alain Delon
Mickey Rourke
Woody Allen
Sean Penn
Marilyn Monroe
Whoopy Goldberg
Fred Astaire (ooh!)
Kim Basinger (ooh!)
Clark Gable (ooh!)
a Raquel Welch (yeah!)
Sylvester Stallone (ooh!)
Peter Cushin (ooh!)
Marlon Brando (ooh)
a James Dean (yeah)
Charles Bronson (ooh!)
Robert Redford (ooh!)
Grace Jones (ooh!)
Jean Paul Belmondo (yeah)
Schwarzenegger (ooh!)
Bette Davis (ooh!)
Chris Balanbois (ooh!)
Greta Garbo (yeah)
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
raz – dva – tři – čtyři
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
raz – dva – tři – čtyři
Ki-ki-ki-ki, kino
bi-bi-bi-bi, bijásek
ki-ki-ki-ki, kino
James Dean (ooh!)
Charles Bronson (ooh!)
Robert Redford (ooh!)
Grace Jones (yeah)
Brigitte Bardot (ooh)
Sophie Loren (ooh!)
Schwarzenegger (ooh!)
Bette Davis (yeah)
Chris Balanbois (ooh!)
a Greta Garbo (yeah)
Robert De Niro (ooh!)
Dustin Hoffman (yeah)
Sean Connery (ooh!)
Roger Moore (ooh!)
Ian Flemming (ooh!)
Christopher Reid (yeah)
Mastroianni (ooh!)
Al Bestasordi (ooh!)
Boris Curlow (ooh!)
a Bruce Lee (yeah)
Chuck Norris (ooh)
Laurel & Hardy (ooh)
Charlie Chaplin (ooh)
Ice MC!
Victor Hugo „Serenáda“
Proč naslouchat zrána
písni skřivaní?
Tvůj hlas nad skřivana
něžněj vyzvání!
Nechť Bůh záři hvězd dá
mračny zastříti:
nejjasnější hvězda
v očích září ti!
Nechť sta květů květen
v lukách rozvije:
nejkrásnější je ten,
jenž v tvém srdci je!
Onen skřivan z jitra,
ona hvězda hvězd,
ono poupě nitra –
vroucná láska jest.
(květen 1838)
Have fun always dancing darling!
VRABCI NA STŘEŠE PARIS RADÍ: VYZKOUŠEJ SI MONICU VE VŠEM
Óda na radost vydařeně spojená s ódou cest
chceš krále komiků jen studovat, ne svést?
jako Galileo Galilei měl hlavu plnou hvězd
mám hlavu plnou Tebe uprostřed vesniček a měst
nekonečný příběh Cílů – úžasných úkazů rovnováhy
co jsi měla za lubem, vyplynulo velmi záhy
bohatost epizod mazlení s dalšími účinky štěstěny
že se budem často potkávat, bylo asi věštěný
symbióza Tvých zážitků u vnadných snah čarování
že se dějí samovolně, neplatí na ně kecy babských varování
Tvoje vlny nadnášejí moje Velikonoční kraslice
nejen vaječné tak báječné, uvěřím krasavici statečné metody mrštné částice
nejsem Hrabal, nejsem Pazourek, já jsem přítulný kocourek
nespoutaný průzkumník a ještě Garfieldův nešetrný proud historek
mazlíček bez zábrany, co nachází vlivy Afrodité u Tvého ženství
tak připravíme nudu o účast a nenáročný ostych o prvenství
učitel Casanova kasánek, to nebyl osel, ale beránek
pohoštění dál vybízí pro pokušení: okoštuj ho jako kaštánek
vejde moje elegance s Amorovým šípem do Tvého šálku s čajem, je to zralý šípek
všechno účinkuje kladně, když si dodáš kuráž mízy z lípek
s vůněmi při pěstování, s tůněmi nekrabatí kouzla havajských kvítek
a s dojmy si pohrává snad každý mazanější skřítek
je jako Kateřinka, Sirael, je víc než pokušitelka Nataša Gollová
a je to tropící vášeň, kterou v hattricku dovede dávat hvězda fotbalová
spanilé není v ní nahnilé, po zprávách a po počasí přijde rosnička
jako z krajek něžná může zapůsobit její projev: „Silná písnička“
A MONICU V NIČEM NEVYNECHEJ, ANI PRO ÚČEL DÁT SI S NÍ HATTRICK…
Pocity spokojenosti k vyobrazení mohutností svádí
eskapády mládí emoce k Monice jen ladně přivádí
cesta Galaxií nevede cestou Prázdnoty
ožije Romeo s Julií? Padnou si třeba do noty?
mám ruce, které pohladí
mám hlavu, která poradí
mám věci, které překvapí
ŽENA JAKO ŽENEVA
Má anglickou zahrádku
a má svoje hodiny
které nejdou pozpátku
citlivě potěš hlavu rodiny
láska raší uvnitř hlavy
étericky vyzdobená
říká se: pamatuj na mravy
idylka je žena zalovená
na břehu jezera s vodotryskem
a s lodičkou na rychlý pohon
švýcarské ženy předhoníme
nebo se vykašlem na jejich úpěnlivý mamon
a zarecitujeme po Nezvalu Manon Lescaut
kdy temperament rozbouří hormony
učitelka Ti nadělí lekci Sorbonny
žena že ne, po čase žena, že neva
chce radost až na kost, tahle není trapná oslice Eva!
AKHENATON: „LA FACE B“ 1995
Potápím se do rytmu jako útočnická chobotnice
všichni mí kamarádi z toho blázní, hudba začíná smrdět
vůní, která je dost nevybíravá jako starej splesnivělej hangár
protože rap je zrozen v jeskyních, vůbec ne v nočních klubech, chápete?
L.A.I. seber si svoje nářadíčko zbraň DJů ze svých zásob
mrskni nám sem pár tanečních rytmů pro ty, co je nestačili pochytat
zasáhni mě, s rytmem, který je úderka, rytmus odříkaný
z mnoha aspektů – když si seženu novou kazetu
jen pro zábavu, žádnej reproduktor pro ptačí štěbetání, žádnej sýr
nevybíravá újma pro sluch, beru si mikrofon, abych to zahubil
a dovolte mi prohlásit, že můj styl je víc zodpovědnej než pojišťovna U.A.P.
skvělá technika v každé vteřině, kámo, spoušť, krizový plán u Orsec
mám hotovo – nemějte o mě starosti – práva jsou stanovena
rap tu zůstane fungovat navždy
chvála vzpomínek, co už kdysi uplynulo a co je jedinečné
stále mě znepokojuje vidět, že zahynulo mnoho těch obětavců z lásky k této hudbě
kombinace nástrojů, scratchů a samplů
najdete důkaz na straně B, že rap může být uskutečňován do maxima
Cut Killere, zde máš prostor, vyhraj si s ním a naplň místnost s vrcholnou jízdou DJ
Rock the other side – la face B
This is the B Side – la face B
Chill a débuté sur la face B
{Refrén:}
Zahrajte si opačnou stranu – stranu B
tohle je strana B – strana B
Chill se dostal prvně ke slovu právě na straně B
Zase vám tyhle zvuky rozcupují zeslabené repráky
tohle je to pravé, žádnej zmetek zvuku, nové barvy pro vaše fandy
někteří uvěří Balladurovi, někteří tolerují klidně paskvily Pasqua (oba jsou politiky z pravého křídla)
FAF je bláznivá politika, Akhenatonovo věci se sakra dobře vyšplhají
vybral jsem si několik instrumentálek na starých ohraných deskách
jak bylo řečeno, od Majid Mourad a jeho bratra Razi
taky od Houari, to bylo v létě 85
v centru města Marseille jste mohli zaslechnout střílení, bylo to tak bláznivé
schody budovy burzy, čvrť Belsunce
Carmes, Panier, tam to všechno začalo
mladí lidé měnili kola za G.T.I.
takhle vznikl styl darebných černochů z Marseille
barbarské příběhy dávali každej večer
u baru nebylo nikdy pozdě zažít nějaké rozbroje
jsi mladej, jsi král, nemáš z ničeho strach
dokud Tě nějakej americkej námořník nenakope do zadku
já jsem měl 65 kg a tenhle obr jich měl sto dvacet
skácel jsem se na zem, postrádal jsem dva zuby
ale synku, jak jsem se tomuhle mohl zasmát
pokaždé nás přepadávali ilegální přistěhovalci ze čtvrti
a teďko už žiju v klidu
pořád ve stejném městě, ale netropím dál hlouposti
dostal jsem se na stranu A, protože mám dobré jméno
ale člověče, jak já zbožňuju napětí, skryté na straně B
Zahrajte si i opačnou stranu – stranu B
tohle je strana B – strana B
Chill se dostal prvně ke slovu právě na straně B
Vykládám texty horlivě do mikrofonu
jsme jako Attila hun a jeho hordy, připraveni pro drancování
miluju a respektuju umělce, ty které vysampluju jako šílenej
vinyl je pro mě velké pokušení, tak na CD vám rozhodně seru!
jestli jsem byl schopnej nastoupit do rapového průmyslu
bylo to všechno díky straně B na desce, novinkám
podávaným sarkasticky, texty šoupnuté na vinyl
maximálně pro stovku mých zvědavců, ale i to bylo krásné!
vždycky jsem měl schopnost mluvit o lásce pro stranu A
ale to není ta strana, o kterou se vždycky zajímám
já jsem z druhé strany vlivu
ze strany, která čerpá z tajemna
požaduju po této zemi důstojnost pro moje náboženství
a dříve nebo později mě budou sledovat s pusou dokořán
vyjeveni, zmateni, protože si sami vybírají, jestli ignorovat větší sílu ze strany B
Zahrajte si i opačnou stranu – stranu B
tohle je strana B – strana B
Chill se dostal prvně ke slovu právě na straně B
TÉMATA: HUMOR
Veřejný humor je kritika veřejného života.
Vážnost je bez konce mocná, a jediné je ještě mocnější než vážnost: nevážnost. Žádná věc není tak vážná, aby nebyla zodpovědna vtípku. Vtip je nejsilnější formou kritiky, neboť věcnou kritiku vyvrátí každý upatlaný lhář, ale lehké pointy nevyvrátí nikdo.
Veřejný humor je odborná kritika veřejného života.
*
Časový humor má býti zlomkem letopisů, a ne efemérou dnešku. Časový vtip má psáti špičatou kurentkou červenou kroniku současnosti.
Politický vtip má býti žhavou jiskrou, jež odletí zpod broušených zbraní. Avšak odkud mají u nás sršeti žhavé jiskry, vraždí-li politika politiku oslí čelistí místo mečem?
*
Tedy český politický vtip je drsný a dřevnatý, raději uráží, než poráží a hledí poraniti spíše hranatostí než hrotitostí.
A přece u nás je pro politický humor dosti politického boje, a to dokonce nepočestného. Vždy to bývá nepočestnost, jež je prstí vtipu, kdežto počestnost zrodí nanejvýše sladkou životní moudrost naivity.
*
Politika bojuje jenom proti politice, socialismus však bojuje proti dnešní otupělé společnosti. Je-li tedy socialismus pretendentem světa, má již nyní právo dozoru na tento svět; všechny veliké otázky světa jsou zároveň otázkami socialismu; jeho kritice a kontrole podléhá obecná kultura tak dobře jako světový trh práce a veřejná mravnost, stejně jako výluky a chudoba.
Takovou kritickou instancí má býti také sociální humor. Socialistická Assiette au Beurre je drsnou diagnostickou kritikou dnešní mravnosti; Simplicissimus je broušenou kritikou nejširší veřejnosti. U nás Kopřivy jsou nejlepším, ale stále ještě poněkud úzkým listem, lupením, jenž se rozhlíží do světa jenom z výše vrcholu svého praporu.
*
Každý národ táhne v noci pod praporem spodničky v řinčivém bakchanálu, všude válí se na loži smíšek a na jazyku frivolní bonmot veselého nářečí dvou. Dobrá pornografie je metoda bráti hřích lehce, aby nebyl těžkým.
Avšak u nás není dosti ducha ani v nepočestnosti.
*
Přísně umělecká karikatura Simplicissima je nervózní, kyselá a sardonicky ironizující, karikatura Assiette au Beurre brebentí vášnivě a tragicky. U nás se nekřičí, u nás se tiše kreslí, pětka za kus.
Odmyslíme-li si mladé Kopřivy, je u nás karikatura prebendou malých umělců; a přece dobrý karikaturista má lépe kresliti, hlouběji mysliti a nervověji pracovati než dobrý malíř.
Nuže, věc je celkem ta: Až se jednou u nás narodí člověk, jenž bude míti geniální smysl pro veselí, bude jeho prvním posláním potříti český humor.
Karel Čapek, Stopa 4. 12. 1909
EVROPA A ASIE
Pozoruhodnou knihu vydal (v nákladu Kation) německý filozof Theodor Lessing, Europa und Asien, cyklus přednášek zrozených „z oné nálady bolestí, hanby a hluboké ošklivosti z lidí, v okamžiku, kdy lidé Evropy – všem v čele „vůdčí duchové“ – na ohni vlastenecké horečky se roznítili k extázím politického imperialismu“. „Srpen 1914 strhl závoj. Za kulturní maskou ukazuje se bestie. Chytrá, všechno mohoucí, všechno vědoucí, vše vykonávající, svět přemáhající bestie Evropa. Evropa, její křesťanství, její morálka heroismu, její vývojová etika, její pokrok a štěstí stojí naze přede všema očima.“ Všichni lidé jsou uvrženi do ohromného, slepého, zuřivého stroje, který je rozemílá a mrzačí. „Kdo však jistě zůstane bez úrazu, to jsou kulturní koketky Evropy: její „velcí mužové“, vše, co tu nyní mluví a píše, píše a mluví, dělá si „zážitek“ ze světového požáru a vaří své polévky na jeho plamenech a cítí se důležitým. Tato celá pakáž zůstane.“ Z tohoto lítého zoufalství ohlíží se Lessing po jiném, hlubším, lidštějším světě a nalézá jej v Asii. Snad teprve z trosek Evropy vykvete vysněná země bratrské lásky, o níž Buddha praví: „Kdo je nepřítel? Kdo je bratr? Átman není ve Mně ani ve Vás, nýbrž My v Něm.“ Tuto duši Asie musíme poznati. Ale dříve je nutno odložiti víru, že naše kultura je jediná kultura, naše náboženství jediné náboženství a že naše povolání na zemi jest 900 miliónů lidí, kteří myslí a cítí dokonale jinak a daleko životněji než my, vychovati výhradně k naší logice, naší politice, naší vědě a zbožňovanému umění. – Odtud srovnává Lessing duši evropskou a duši asijskou, aby dal přednost této. Evropský duch je racionelní, účelný duch pořádku; naše skutečnost je omezený a relativní svět vědomí. To, co je nad skutečností, svět metafyzický, jmenuje „světový duch, světová vůle, světové vědomí, energie“ – vždy je to činnost, něco aktivního a účelného. Místo přírody postavili jsme ohavný golem, stroj. Slovem „život“ rozumíme moc, štěstí, světovládu, bohatství, sílu, pozemskou filozofii, zkrátka lidský užitek. Vše je pro nás výkon, čin, akce, funkce – jedním slovem vůle. Náš ideál je povinnost. Naše kultura je vítězství mašinérie nad lidskou duší. Naše věda mechanizuje skutečnost. Jakožto lidé činu jsme individualisti. Jsme krutí ke zvířatům. Jsme optimisti „pokroku“. Jsme typ jednající, známe jen heroismus boje. „Všechno vědění obrací život v mašinu. Mašina stala se naším bohem. Modlíme se k pořádku… Obdivujeme se hrdinovi, ale loupežné tažení zdá se nám být stejně hrdinným skutkem jako Kristova smrt na kříži. Velebíme život, sílu, růst, vývoj násilností. Ale po tom, co roste a žije, co má žíti a růsti, se netážeme… Nestojí člověk proti člověku, duše proti duši v lásce či nenávisti. Nikoliv! Nyní táhne organizace proti organizaci, státy proti státům, moc proti moci, uniforma proti uniformě, konflík proti knoflíku…“ „Srpen 1914 roztrhl závoj!“
Proti tomu rýsuje se Asie Lessingovi jako země hlubokého, podvědomého, elementárního života. Asijské národy koření v nezměnitelném životě, odtud čerpají tajemné, nám nepřístupné síly: sílu thaumaturgie, sílu sebeobětování a utrpení, heroismus snášení. Za závojem skutečnosti vše je jedno: člověk i zvíře, já i ty; nekonečná je jednota života. Není dualismu, není imperativu; není ani jedince a kastovní, kolektivní duch Asie vyjadřuje toto odosobnění stejně jako kult přírody, kult předků nebo kult nirvány. Život je věčný; proto nemá smyslu krátkodechý shon a horečná překotná energetika evropského života. Kontemplativně, pasivně ponořuje se asijský člověk do podstaty světa, nedbaje jeho funkcí. Nikoliv život, nýbrž bytí. Nikoliv výkon, nýbrž askeze, kázeň utrpení a odříkání. Ideálem je svatý život. Každá bolest je brána k nové dokonalosti. Každé poznání je deziluze. Tak stojí kontemplace proti činu, bytí proti konání, trpění proti akci, zápor proti přitakání: kdo, ptá se konečně Lessing, zvítězí? „Ani nirvána, ani Dionýsos nás neoklamou. A tak zbývá nám jen třetí cesta, cesta Evropy.“ Nervózní rukou a několika slovy ji vyznačuje: Omezení porodů. Vypěstění člověka k nejvyššímu splnění v něm uložených možností. Zespolečenštění. Svoboda ženy. Socializace a zároveň podpora sektářských aristokracií. Podpora malých států a samosprávy. Boj proti kapitálu a mamonismu. Zatím tolik: neboť máme před sebou ještě sto let barbarství, státního kramaření, politického čachru a mechanismu.
Odkládajíce tohoto filozofa si snad řeknete: Není jeho palčivé zoufalství, jeho varovný křik, jeho kritika a nepokoj právě projevem evropského ducha? a zároveň svědectvím, že evropská duše má v sobě vyšší hodnoty, o nichž nemluvil, hodnoty protestu za všechny, revoluce a vědomého, činného idealismu?
Karel Čapek pro Národní listy, 22. 1. 1918
Ansichtskarte:
Duše člověka se podobá vodě:
padá z nebe, stoupá k nebi,
a znovu níž na zem klesat musí,
věčně proměnlivá.
(Goethe)
Popěvek duchů o neposednosti přírodní vody:
Proudil z vysoké strmé stěny na skále čistý proud,
pak se půvabně líbezně rozstřikuje v kadeřích mraků o hladkou skálu
a snadno přijímán, vlní se utajován
ticho šumí v hloubce směrem dolů
Tyčí se útesy srázu proti němu
pění nevrle stupňovitě do propasti
V plochých korytech směřuje do údolí luk
a na kluzkém jezeru všechny hvězdy obdivují jeho tvář
Vítr je vlna neodolatelných milenců
vítr míchá hladinu od základu z pěnících vln
Duše lidí, jak jsi podobna vodě!
osude lidí, jak jsi podobný větru!
http://www.youtube.com/watch?v=AWUwUJ7NX_Y
25 Years Re-Visited with FLAVOR FLAV of PUBLIC ENEMY
Mardošův jarní sloupek na apríla z 4.4.11
Chvátá k nám sám
Když jsem jako malý chodil do turisťáku, nedělalo mi velký problém naučit se celou morseovku. Už jsem z toho vypad, ale i tak bych dneska dal dohromady všechna ta kouzelná slůvka. Akát, blýskavice, cílovníci, dálava… (sám jsem se nad tím teď pozastavil: co jsou vlastně zač ti cílovníci?). Bavilo mě psát šifrované zprávy a jiné zase luštit. A navíc mi tečky a čárky otevíraly další obzory. Vždyť toto kódování je naprosto univerzální a stejné pro celý svět! Nemusím se učit cizí jazyky, stačí mi morseovka! Uznávám, nedomyslel jsem to. Brzy mi došlo, že jediné, co si mohu s celým světem říct, je S.O.S. A to bych říkal zrovna nerad.