ELECTRO: roboti vrací úder, tumáš jednu brachu
Technologický vývoj nabral v černé hudbě na přelomu sedmé a osmé dekády nadsvětelné rychlosti. Pouhé tři roky po funkových breakbeatech à la The Chic Good Times welcome to the Rapper´s Delight forever se hip hop přesunul do svého digitálního chlívku, když Afrika Bambaataa a Arthur Baker použili motiv z Trans Europe Express německých koumáků s počítači Kraftwerk a naroubovali ho na future beat 808. Vznikla tak skladba Planet Rock, která společně se singly Cybotron položila základní kameny žánru electro, všežravé futuristické hudbě čerpající z ducha estetiky sci-fi filmů a videoherních arkád. Co si zahrajeme příště, Same?
Techno a electro byly první žánry, které dokonale těžily ze zvukových inovací nových hudebních nástrojů. Zatímco techno si ale zuby nehty rypáky hýčkalo svoji mimozemskou esenci, electro prolnulo s hip hopovým rankem v báječně znějící kulturu. Beaty z kapesních kalkulaček (jak se přezdívalo digi nástrojům Kraftwerk) byly podobně jako scratching produktem pouliční kultury, jež umí absorbovat a využít nové technologie neobvyklým způsobem. V electro manýrech se také silně odráží generační fascinace prvními primitivními videohrami (Jen nečekej zkázu, zajíci), jako byly PacMan nebo Space Invaders, jež infikovaly pouliční soundscape digitálními pazvuky, z nichž producenti vytvářeli své instrumentálky. Je to také hudba veskrze (afro)futuristická – naplno připomínající maximum, podle něhož je budoucnost pro utiskované Afroameričany místem naplněným nadějemi, na rozdíl od minulosti plné hořkých kalichů. Vize sci-fi filmů a arkádových videoher suplovaly na pouličním stupínku nádherné budoucí časy, v nichž technologie vymaže rasu, blbé boje kvůli nadřazenosti nemocných emocí jednoho člověka na úkor toho druhého.
Electro je chybějící spojnice mezi taneční kulturou a hip hopem. Jeho měňavkovitá a často nepodchytitelná podoba je dána futuristickým směřováním a překotným vývojem střemhlav vpřed, který do sebe krom hip hopu a techna nasál třeba také funk. Ke konci osmdesátých let se jeho vize budoucnosti stala realitou a přežívá v okrajových žánrech, jako jsou Miami bass nebo severoanglické industriální bleep techno na labelu Warp.
Doporúčo poslech titánů a kujónů na electro
Planet Patrol – Planet Patrol (1983)
Newcleus – Jam on Revenge (1984)
The Egyptian Lover – On the Nile (1984)
Mantronix – všechno od A do Z od 1985 do 1999
Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force – Planet Rock: The Album (1986)
Karel Veselý in electro wave…
|