Provozované WEBy: Totem.cz | Čítárny | Český film | Seaplanet | Humor/Hry/Flash | Flash CHAT | Chcete svůj WEB? Napište nám |
|
KARLOVA PAŘÍŽ: (MALCOLM McLAREN MILOVAL PROCHÁZET PARIS SE ŠARMANTNÍMI ČERNOŠKAMI A TENTO ZÁSADNÍ KARL LAGERFELD ZDE OD PADESÁTÝCH LET UDÁVÁ TÓNY LUXUSNÍ MÓDY PRO KOČKY VELKOMĚSTA) Začněte na ulici Saint-Honoré, pak zamiřte skrz město do Saint-Germain, kde najdete Lagerfeldovy oblíbené obchody, galerie či kavárny (= ta moje je o kus dál u Trocadero, café de Victor Hugo) GALERIE 31 rue Dauphine, 750 061 „Je to nejlepší galerie na světě, která vystavuje moderní nábytek,“ říká Karl. „Levý břeh má pro mě určité kouzlo. Strávil jsem zde celý život (jako ten pařížánek Michel Thomas, co zvesela kreslil zdobné karikatury o Paříži, a nejsem si jistý, zda má i ten svou galerii?), a tak Lagerfeld na jiných místech města údajně nemůže žít – snad umírat, ale ne žít.“ Pro návrháře je to pochopitelná volba, kdysi to byla umělecká křižovatka, která je spjata se jmény jako Ernesto Hemingway, Pablo Picasso či Henri Matisse (= známý z pohlednic jako tvůrce výtvarné imprese tanečnice baletky apod.). Rue Dauphine je potom úzce spjata se skladbou z alba Paris, Rue Dauphine is mostly instrumental and represents the fun parts of Paris. A jazz trio in a crowded street. Malcolm joins the musical bliss after a while to create another amazing atmospheric song. 10/10 yeah PARKY Lucemburská zahrada 750 06 „Ta zahrada je opravdu nádherná,“ zdůrazňuje Lagerfeld přednosti druhého největšího pařížského parku. Rozkládá se na ploše dvaceti dvou hektarů a najdeme v něm i slavnou fontánu, i sochu královny, jako je královnou MC Saliha v rapu proudícím na pařížských ulicích. NAKUPOVÁNÍ Colette 213 rue Saint-Honoré „Ulice Saint-Honoré je místem, kam se vypravím, když zatoužím navštívit knihkupectví nebo starožitnictví,“ říká návrhář. „A miluji Colette. Zabalí vám tam krásně dárky, i když stojí jen třeba 20 eur.“ Co je podle Jirky nakupování? V případě zájmu o LP a maxisingly a jiné raritky hudebniny znamená nakupování „zálibu kupit“ a jestli si libujete v muzice, nejlepší nakupování kvality z druhé ruky Vás zaujme u St.Michel Boulevard v Latinské čtvrti, „Silly music shop“, ano to zní docela výmluvně. Zde pocítíte cenový ráj už kvůli studentům, blízko se nachází Sorbonna, takže se tu najde i plno atraktivních bister, barů nebo třeba špeluněk. Lagerfeld se přestěhoval do Paříže jako student v 50. letech a od té doby ji považuje za svůj domov. „Ale od jisté doby nechodím moc do ulic. Nemůžu si ani prohlédnout výlohy, protože se se mnou chce pořád kdejaká společnost vyfotit.“ JÍDLO Café de Flore 172 Boulevard Saint-Germain „Chodím sem celý život. Je to tu skvělé a za tu dobu se tu nic nezměnilo, což je jenom dobře,“ říká. Doporučuje severské pochoutky z lososa. „Na uzeném lososovi jsem přímo závislý,“ dodává. Jirka dodává skvělé fi-fi (life is fine fiction), když číst si o Paříži už dávno není sci-fi. Paris nejlépe užijete alespoň čtyřikrát do roka a prý nejvíce na Silvestra, kdy se oslavuje v kalendáři i Melánie. J Kdo je Melánie? Jedna jemná Bandolero girl. PARIS LATINO M z mladé fronty (sepsal Honza Vedral krátce po jeho smrti 8.4.2010) Punk zemřel, komentovali některé titulky nedávné úmrtí legendárního manažera Sex Pistols, impresária a hudebníka Malcolma McLarena. Je to trochu přehnané tvrzení, ale smrt téhle osobnosti hudební svět každopádně zasáhla. Svědčí o tom i titulní stránka aktuálního vydání týdeníku New Musical Express, které je manažerovi, jehož vliv šel daleko za punkovou subkulturou, věnováno. Rakovině plic totiž ve svých 64 podlehl muž, který před více než 30 lety měnil podobu rockové hudby a z nejodpornější subkultury v dějinách pomohl udělat módu. Nebo ještě přesněji: člověk, který dokázal punk prodat. A neřídil se přitom vlastně ničím jiným než tím, co mu říkala babička, která ho vychovávala: „Zlobit je dobré... být hodný je prostě nuda.“ ŠOKOVAT BUDE ŠIK Představovat si McLarena jako špinavého pankáče, který vylezl odněkud ze stoky, by byla chyba. Ve své zlaté éře, která vrcholila kolem roku 1976, byl podle všeho postavou v pozadí, která dávala věci do pohybu, vymýšlela, ponoukala k provokacím a dokázala získat pozornost. 60. léta strávil studiem na vícero uměleckých školách, z několika ho přitom vyhodili, a nakonec se začal věnovat navrhování oblečení. Během studií ho také zasáhly anarchistické myšlenky situacionismu. Myšlenka konstruování uměleckých situací – spektáklu, který se sám stane skutečností a tu tím přetvoří, byla v jeho projektech zásadní. Dost možná byl jedním z prvních Britů, kteří se seznámili s hudbou amerických garážových kapel, pro které se dnes vžilo označení protopunk. Jeho první známá provokace se datuje už do roku 1972, kdy odjel na setkání návrhářů do USA a seznámil se s kapelou New York Dolls, které později začal dělat manažera. Když ji o tři roky později navléknul do rudých kožených obleků a scénu dotvořil srpem a kladivem, hudební revoluce se ještě nekonala. Skupina se zakrátko rozpadla. Ale už tehdy McLaren předznamenal dobu, kdy šokovat bude šik. BŮH KRÁLOVNU NEOCHRÁNIL Punkové šílenství začalo naplno odkapávat ze zpocených britských čel během extrémně horkého léta roku 1976. (Jirka dodává: aha narodil jsem se v extrémně horkém období a mám v oblibě Zetor co jede orat brambor do hor od Visacího zámku:-) ale ještě víc desky Malcolma McLarena sólově, mohu s nimi seznamovat báječnou boom boom dámu v únoru, jestli to zaslechne?) To už McLaren dlouhá léta provozoval vyhlášený butik Sex, v němž se svojí tehdejší partnerkou a dnes ikonou mezi módními návrháři Vivienne Westwoodovou prodával sado-maso-uzeni-nově inspirované modely. V jejich obchodě se scházela značná část rodící se punkové scény. Asistenta mu dělal jistý Bernie Rhodes, později manažer The Clash. A právě tady si McLaren vyhlídnul neduživého týpka se zelenými vlasy a zašlým trikem kapely Pink Floyd s nápisem přeškrábaným slovem „nenávidím“. Jmenoval se John Lydon, ale Malcolm McLaren mu dal přezdívku Rotten – shnilý – a udělal z něj zpěváka kapely, jíž tehdy dělal manažera a kterou přejmenoval, ano, na Sex Pistols. Na baskytaru v ní začal hrát prodavač ze Sexu Glen Matlock, kterého záhy (měl totiž rád Beatles) vystřídal Sid Vicious. Ten byl sice mizerný muzikant, ale o to líp mu šla provokace. Tohoto milovníka heroinu McLaren oblékl do trička s hákovým křížem (který ovšem Hitler použil jako symboliku původně z odnože Indického hnutí Hinduismu). Chemie Sex Pistols se stala časovanou bombou. Jejich koncerty končily násilnostmi a chaosem, pokud je pořadatelé raději předem nezrušili. Úctyhodní občané Británie z nich měli hrůzu a teenageři neodvratně propadali jimi ztělesněné vizi anarchie. Za pouhých dva a půl roku, než se rozpadli, změnili Sex Pistols nejen hudbu, ale i módu, styl a hranice toho, co je přípustné. Přes atmosféru chaosu přitom Malcolm McLaren neponechal mnoho náhodě. Nejvíce výmluvným faktem je, že album Nevermind The Bollocks není žádná mizerně natočená garážová nahrávka, ale do detailu vyprodukovaná deska, z níž kytary hřmí jako nikdy dřív. A díky sérii provokací z nového fenoménu šílela nejen celá Británie. Jeden z nejparádnějších kousků se datuje do května 1977, kdy u příležitosti čtvrtstoletí panování královny Alžběty II. Sex Pistols vydali singl God Save The Queen, ostrou parafrázi britské hymny. McLaren při té příležitosti uspořádal výlet lodí, na níž ji měla kapela zahrát přímo před budovami parlamentu. Ještě než loď stihla vyplout, vtrhla na ni policie a McLaren spolu s dalšími skončil ve vězení. NAHÁ ZPĚVAČKA Spektákl jménem Sex Pistols nemohl vydržet dlouho z mnoha důvodů. Jedním z nich bylo i to, že zpěvák John Lydon už nechtěl dál snášet, jak s ním McLaren manipuluje. Po rozpadu kapely dokonce řekl, že už spolu nepromluví. Přesto teď McLarenovu smrt další z veteránů punku komentoval slovy: „Bude mi chybět. Vám by měl taky." Už když Sex Pistols končili, bylo jasné, že takový pošuk jako Malcolm McLaren neřekl poslední slovo. Mezi jeho bláznivými a nikdy nezrealizovanými nápady bylo třeba vydávání porno časopisu pro mladistvé jménem Chicken. Když začínali Red Hot Chilli Peppers, nabídnul jim svoje služby pod podmínkou, že přestanou dělat funk, a před pár lety jeho jméno figurovalo mezi kandidáty na londýnského starostu. Zajímavým nepřestal být ani v oblasti hudby, kde přešel i do pozice aktivního muzikanta. Už v roce 1982 vydal na desce jeden z prvních britských hip-hopových singlů „Buffalo Gals“, který byl plný do té doby neslýchaného skrečování. Ne náhodou jej o dvacet let později vysamploval Eminem do svého hitu „Without Me". Ještě než Madonna zvěčnila disco tanec Vogue ve svém singlu, bodoval McLaren v hitparádách se svou písní „Deep In Vogue“ z funky ovlivněné desky „Waltz Darling“. Věnoval se také elektronice, opeře i africké hudbě. (V roce 1983 vydal album etno africké hudby „Duck Rock“ Už v roce 1980 měla jím založená kapela Bow Wow Wow problém, když nechala druhou stranu svého prvního (kazetového) singlu „C30, C60, C90, Go" prázdnou a firma jej nechtěla vydat kvůli podpoře pirátství. Nehledě na to, že na původním návrhu obalu druhé desky, kopírujícím Manetovu Snídani v trávě, pózovala nahá čtrnáctiletá rapperka, zpěvačka. Punk ale zůstal jeho mistrovským kouskem, který už nikdy nepřekonal, píší o něm hudební vzdělanci. Já jsem toho názoru, že album Paris z roku 1994 patří dosud k výkvětu hudební scény směsicí nálady a radosti ze života. Žijme ho naplno, osměleni s provokací, Malcolm už dýchat nemůže. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napsat autorovi (Občasný) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele. Addictive Zone Orbital Defender Game |