Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ukrajinská realita
Autor: Kremel Kryštof (Občasný) - publikováno 13.12.2002 (10:52:34)

Ukrajinská realita

ŽIVÁ CÍRKEV V CHUDÉ ZEMI

Nejlépe charakterizuje život Ukrajinců slovní hříčka, ve které se trefují do prezidenta Kučmy, předsedy Nejvyšší rady Pljušče a premiéra Pustovoje. „Jak se máš?“ „Jo, děkuju za optání, mám se dobře. Na hlavě mám čepici (kučmu), na ramenou plášť a v břichu pusto.“

         Do tohoto stavu přijeli počátkem září již potřetí jezuité a jejich přátelé, opět do horské vesnice Usť-Čorna v podkarpatské části Ukrajiny, ve které žije slovenský misionář P. Peter Krenický. Záměr návštěvy byl jasný: finanční a manuální pomoc.

 

ÚPLATKY VŠUDE

            Před rokem 1990 fungoval v obci vedle elektrotechnického závodu na výrobu součástek též lesokombinát, zaměstnávající až pět tisíc lidí, kteří byli vypláceni v naturáliích, a proto mohli chovat hospodářská zvířata. Po osamostatnění Ukrajiny tento podnik krachoval a rozdrobil se na menší provozy. Jejich vlastníky ovšem nejsou Ukrajinci, nýbrž Rusové a Japonci. Směšné výdělky nutí už i celníky a policisty přijímat úplatky.

Jen pro představu. Nezaměstnaný má nárok na čtyři sta osmdesát korun měsíčně, vdova s dětmi dostane na ruku šest set korun měsíčně, účetní na lesní správě zhruba 1200 korun a učitelka literatury 1800 korun měsíčně, ceny oproti Česku jsou ale poloviční. Zvláště mladí proto za prací odcházejí k nám, případně do pobaltských republik. Hospodářskou nestabilitu v oblasti ještě zhoršily povodně v letech 1998, 2000 a 2001. Hlavní horské tahy jsou víceméně nesjízdné, cesty spíš připomínají tankodrom, jehož břehy jsou tu a tam zpevňovány klecemi s kamením. K tomu nám řekl patnáctiletý Ivan: „Byla tu sice po povodních vládní inspekce z Kyjeva, ale jak sami vidíte, s ničím se nepohnulo.“

            

BUDOVÁNÍ NOVÝCH KOSTELů

            Po druhé světové válce byla Podkarpatská Ukrajina připojena k Ukrajině, tudíž se stala součástí SSSR. Stalinova politika zapříčinila současné problémy v ekumenickém soužití mezi řeckokatolíky a pravoslavnými. V padesátých letech totiž Stalin vyhnal katolíky z míst, kde měli většinu, a dosadil tam pravoslavné duchovní. Když se po odtržení od Sovětů začali řeckokatoličtí věřící dovolávat práva na své chrámy, nebyli vyslyšeni. Začali tedy budovat nové. Například v usť-čornské farnosti jich je rozestavěno osm! S oživováním víry to není tak zlé také proto, že tjačivský okres, do něhož Čorna patří, má nejvyšší porodnost v celé zemi. V některých ohledech můžeme jen tiše závidět. Hodiny katolického náboženství navštěvuje osmdesát dětí a na bohoslužbu přichází až dvě stě rodin.

 

FARNÍ CENTRUM V KINĚ

            Kulturu v obci zajišťoval Dům kultury, ve kterém před devíti lety fungovalo velké kino. Nyní se z budovy vystavěné ve slohu komunistického realismu postupně stává farní centrum. Víru sem přišly žít i hlásat řeckokatolické řeholnice Služebnice Neposkvrněného početí. Sestry a místní duchovní jsou mimochodem první styční důstojníci při rozjezdu "adopce na dálku" ostravské Charity.

V chudém kraji, jako je tento, se vedle fotbalu a víkendových diskoték bohužel daří alkoholismu. „Nakoupí si alkohol v obchodech a pijí ho tajně doma, snažím se o tomto nešvaru upozorňovat i z kazatelny,“ uvádí P.Krenický.    

         I když je země Nikoly Šuhaje plná paradoxů a tragikomedií, může, a v budoucnosti pravděpodobně i bude, pro člověka ze Západu příkladem toho, jak může vypadat tzv. trvale udržitelný život.          

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Quotidiana (Občasný) - 19.12.2002 > zajímavá reportáž, ale měla jsem problémy s jejím čtením (problém nebyl ve stylistice ale v estetice tvého textu - oranžová písmena na modrém pozadí, to je něco strašného, alespoň pro moje očka po třech hodinách zírání do počítače, přimlouvala bych ze za nějakou klasiku, alespoň co se barvy písma týče)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter