Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Asertivita, aneb jak se bránit pitomcům z kolekce Erma
Autor: Erma (Občasný) - publikováno 5.11.2010 (14:11:22)
další>

Asertivita aneb jak se bránit pitomcům

 

 

Také se vám stává, že když vás nějaký mizera naštve, ať již na úřadě, v obchodě, v práci víte tu správnou odpověď na jeho hulvátství, až když už jste venku na schodech nebo doma, když to pokoření líčíte rodině nebo přátelům ? Na tohle jsem byla dlouho expert, stojíc už za dveřmi jsem se ptala sama sebe : „Proč jsi sakra neřekla, že ..

 

Tahle ta moje „nepohotovost“ mě štvala celé roky. V prostředí mě známém, u těch které znám dobře se mi to nestávalo, tam jsem našla pohotovou repliku nebo bonmot ihned. Když mě ale povýšená referentka finančního úřadu vyhodila se slovy : „Srovnejte si to v hlavě, pak v papírech a pokud se vám to povede, o čemž silně pochybuji, přijďte. Času ovšem už moc nemáte, no vynecháte-li holiče, tak to možná stihnete.“ Vypadla jsem z její kanceláře a ještě jsem jí za to poděkovala. Tahle tuna sádla (na hlavě květák, mastný obličej házel prasátka jak zrcadlo), mě utřela jak malou holku a já měla vztek, děsný vztek.  Ne na ni, ale na sebe. Tehdy jsem se rozhodla, že s tím musím něco udělat.

 

Uvědomila jsem si, že už roky jsem členem spolku „PŘEPRINT“ (Překrásné, prudce inteligentní), kde, dalo by se říci, je hlavní postavou Máří, která by mohla asertivní chování vyučovat. Ano, ona byla ta pravá na koho se obrátit. „No, když jsi z nich podělaná, tak se nediv.“ Pravila Máří na mé nářky. „Je na tobě totiž vidět jak se bojíš. Narovnej hřbet, najdi oči nepřítele, zabodni a neuhni. A do něj. Nejlaskavěji jak to dokážeš, s hubou od ucha k uchu.“  Že by měla pravdu ? Jdu na to.

 

První obětí mého „asertivního“ chování byl doktor na pohotovosti. Patrickovi bylo špatně, zvracel a teplota mu stoupala. Vybral si pátek večer. Vlasta rodinný lékař se válela na Kubě (zatímco její muž tam pomáhal Castrovi budovat socialismus). V sobotu mu bylo už mnohem hůř, teplota neklesala. Vyděšená jsem ho naložila do auta a jela na pohotovost. V čekárně nebyla ani noha. Nesměle jsem zaklepala na nápis „Neklepat !!!“. Když jde dítěti o život tak na nápisy kašlete. Za pět minut vykoukla sestra. Sdělila jsem jí potíže mého syna : „Musíte počkat, ale pojďte dál.“ Vypsala papír. Ordinace pořád zela prázdnotou. „Položte ho sem.“ Ukázala na bílé kanape, které nevidělo čistící prostředek od Velké říjnové. Dala jsem pod dítě, cvakající zubama, deku. Sestra zaklepala na dveře za ordinací. Nic.

 

Za dalších patnáct minut vkráčel ze zadních dveří doktor. Vypadal jak Trautenberg, rukama si žmoulal rozespalé oči, na vousu měl ještě část snídaně. Dítě se rozeřvalo.

„Uklidněte ho.“ Zavelel. Hladila jsem řvoucí dítě, leč marně. Lékař obrátil oči v sloup a poslal mě sednou si. Trautenberg místo aby se začal staral o mé „umírající“ , řvoucí dítě, klesl na židli za svým stolem a tupě na něj zíral.

„Nepodíváte se na něj ?“ Začala jsem nesměle.

„Jo, až se uklidní.“ Vydloubl si poslední ospalek z oka. A já začala být „asertivní“. Vztek mi bublal mezi srdcem a hrtanem.

„Pane doktore, mohu se na něco zeptat ?

„Hmm.“

„Proč děláte tuhle práci ?“ Vykouzlila jsem přes vztek, něco, co mělo být úsměv.

„Co ?“ vykulil na mě prťavá očka.

„Víte, nezlobte se, ale na vás je vidět, jak vás to tady nebaví a jak vás ti pacienti serou a jak jsou vám ukradený.“ To jsem asi trochu přehnala, lekla jsem se. „Já být vámi, tak se na to tady vykašlu a dělám něco co mě bude bavit. Třeba prodávat boty, nebo tak něco.“ Chrlila jsem ze sebe takovým tempem, že to zaujalo i mé dítě a to přestalo řvát. Když se nebojí maminka, tak se asi nemusím bát ani já usoudilo.

„No ženská co ....“ Už stál.

„Paní !“ postavila jsem se taky. „Jméno si přečtěte na tom papíře co vám dala sestřička.“ Dítě jsem zabalila do deky a zamířila ke dveřím..

 „Kam to jako jdete ?“ Ptal se nasupený doktor.

„K lékaři vážený, to dítě je nemocné, víte.“ Vykouzlila jsem milý úsměv. Tedy doufám, že tak vypadal.

„Musíte uznat, že nemáme lehkou práci, jsem tu už dvanáct hodin ...“ Začal smířlivě

„Já mám nemocné dítě, mám o něj strach a vaše problémy mě momentálně nezajímají. Ostatně vám bych už nesvěřila ani naše morče.“ Přiznám, byla jsem poněkud hysterická, ale když jde o mé dítě, navíc korunního prince celého rodu, tak sedlám koně a jdu do boje.

„Ukažte dejte mi ho.“ Než jsem se nadála, vzal mi ho z náruče a položil na kanape. A najednou to bylo, otevři pusinku, táááák teď se nám chlapák nadýchne, sestro EKG, šikula, ty siláku. Po půlhodině pečlivé prohlídky, injekci gamaglobulinu, vypsal tři recepty. Doporučil mi studené zábaly nohou a : „Kdyby něco, tak sestra vám dá číslo a zavolejte. Jsem tu do večera.“

Na rozloučenou mi podal ruku, na kterou by podle mého, měl mít zbrojní pas.

 

Hned v pondělí jsem dámě na finančáku položila papíry na stůl : „ Tady to je. Na nic jsem nepřišla, nic jsem nenašla. Na to jsem prostě příliš blbá. Jedině vy jste ta osoba, která odhalí všechny chyby a nedostatky. Děkuji předem.“ Než stačila odpovědět, popřála jsem jí s americkým úsměvem hezký den a vypadla z kanceláře s tím, že spěchám, protože jdu k holiči. Už hezkých pár let z úřadu nic nepřišlo. Dáma určitě našla co hledala, spíš nehledala nic. Jen měla touhu někoho nakopnout, protože někdo třeba před chvílí nakopl ji .

 

Při třetí reklamaci rádia jsem si vystála v Elektroworldu již třetí frontu :

„Jo, pošleme to technikům.“ Pravil ten za pultíkem a začal vyplňovat, mě důvěrně známý formulář.

„Omyl mladý muži, nepošlete.“ Klidně s úsměvem „Já to rádio totiž nechci, je to potřetí a já k téhle značce ztratila důvěru, chtěla bych zpět peníze.“

„To nejde, to musí posoudit technici.“ Opáčil mladý muž.

„Dle reklamačního řádu to jde.“ Opáčila jsem. „Vraťte mi many a je to vyřízeno, To rádio nechci.“

„Paní za vámi stojí dost dlouhá fronta, vy ty lidi zdržujete.“ Nedal se.

„ To je mi opravdu moc líto, ale pokud mi dle reklamačního řádu nevrátíte peníze, ta fronta bude ještě delší.“ Bylo hodinu do zavření. „Platí vám přesčasy ?“ Mile jsem se usmála.

„ Ne. Ale technici musí ..“ Pokusil se. Přerušila jsem ho.

„Nemusí vážený. Podívejte já mám času dost. Buď lísteček k pokladně, nebo si budeme spolu číst v reklamačním řádu.“ Milý úsměv. „Rozhodnutí je na vás. Ta fronta roste vám tu roste, nepříjemné. Vidím to na přesčas.“

Začal vyplňovat formulář na vrácení peněz. Pán za mnou se ozval : „To bylo lepší než v kině. Vy teda máte nervy.“ Smál se. Ještě že neviděl, že zbytky mých nervů jsou nějak divně zašmodrchané klubko.

 

Ano, nebát se hlásit se o svá práva, nebát se říci co chci a co nechci a hlavně na tom trvat. Narovnat záda, hlavu nahoru a dívat se přímo do očí,  neuhnout. A usmívat se i kdyby se chtělo člověku řvát a ronit krokodýlí slzy. Zkroušený, bázlivý a nejistý člověk bývá snadnou obětí těch, kteří si potřebují spravit své vlastní pošmodrchané sebevědomí na druhých lidech. Díky Májenko. Funguje to. 

 

 

   

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Bajata (Občasný) - 27.11.2010 > Ahoj Emo, jak je možný, že něco takového nemá ještě žádný ohlas???
To je super a úžasný !!!!

,,Svůj širák odhazuji v dál...,, ((vyjádření mého nejhlubšího obdivu a vyjádření UMÍ. ))

MOHU PROVÉST MALOU REKLAMU? s VAŠÍM DOVOLENÍM.

Jen zkuste zvolit větší velikost písmenek, lépe se to čte
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Erma (Občasný) - 29.11.2010 > Bajata> Jéje, děkuji mockrát. Jsem moc ráda, že se to alespoň někomu líbilo :-). Já si myslím, že problém je v tom, že tady nikdo nečte co je delší než formát A5 a nebo se to prostě nelíbí. Díky a přeji krásný den.
<reagovat 
Janahe (Občasný) - 29.11.2010 >

Bouřlivý potlesk !!!    

Ať ti to vydrží,  je to velice záslužné.

A napsané je to pěkně, hezky se to čte a ještě potěší.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Erma (Občasný) - 30.11.2010 > Janahe> Janahe děkuji za zastavení a hodnocení.Jsem ráda, že se ti to líbilo. Hezký den :-)
<reagovat 
Bajata (Občasný) - 2.12.2010 > Myslím že jsem si to přečetl v pravý čas.
Připravuji se na setkání s jedním takovým ,,ŠIKULKOU"
a měl jsem připravený poměrně ostrý a krátký slovoděj.
Ale tohle mě zastavilo a připomělo, že je mnohem lepší a účinější zbraň.

<reagovat 
 Erma (Občasný) - 2.12.2010 > Bajata> Moje maminka říkala "Proti slušnosti není obrany" a já na to zapoměla :-)))a taky jsem se bála. Přeji ať to jednání dopadne ve tvůj prospěch, nedej se :-)) Zdravím
<reagovat 
Mima (Občasný) - 14.12.2010 >

...má to spád, dynamiku, čte se "samo"....a hodně přímé řeči, že se člověk nestačí nadechnout....

Asi je pravda, že se delší útvary zde čtou méně, i když ten rozsah někdy vyžadují, a "pokračování příště" taky moc čtenáře nepotěší.

Tento fejetonek má švih a styl, člověk má chuť taky nějaký "spáchat", téma nevyčerpatelné.......


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Erma (Občasný) - 16.12.2010 > Mima> Díky Mimo, más pravdu, že když je něco delší než A4, tak to lidi nečtou. Já také nejsem schopná číst povídky na pokračování, to je jak seriál v TV. To už musí opravdu mít strhující začátek, abych pokračovala. A když píšeš s vědomím, že to dáš na Net, tak je to dost svazující, škráš a škrtáš ..... Básnit neumím, tak si píšu do šuplíku :-))). Měj se fajn.
<reagovat 
mystikus (Stálý) - 20.11.2014 > zůstaň svá vůči všem třasořitkám... a tak podobně
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 4 5 7 8 9 10 11 12 13 14 15 (16) 17 18 19 20
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter