Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Autoškola
Autor: Viv (Občasný) - publikováno 24.10.2002 (07:20:22)

Autoškola

„Jak přežít kurs Autoškoly“

 

 

Bylo léto, prázdniny se chýlily ke konci a já si říkala, že kromě jízdy na kolečkových bruslích, která připomínala amatérské záběry do pořadu „Natoč to!“, jsem nezažila nic, co by stálo za to, abych vám to vůbec vyprávěla.

 

            A pak přišlo září a s ním i kurs pro ty, co zatoužili po dobrodružství za volantem osobního automobilu. Kurs autoškoly není téma, na které by se chodilo do kina, až na jednu drobnost. Ta drobnost jsem já, totální technický antitalent. Jak týdny běžely, přestala jsem vnímat souvislosti při úvahách, jaké pohnutky mě do tohoto kursu přivedly, jestli snad vrozená drzost, anebo fakt, že už pro mě život ztratil smysl a sebevraždy zastřelením vyšly z módy.

 

            A tak se stalo, že jsem naprosto v bdělém stavu a dobrovolně vyrazila vstříc své první jízdě. Úsměv na mé tváři zrcadlil naivitu malého dítěte, které se rozhodlo převrávorat napříč místností, aniž by tušilo, že na jejím konci stojí ta příslovečná rozpálená kamna. „Co se mi může stát?“ říkala jsem si cestou, která v mých představách zcela zřetelně splňovala tvar rolovací dráhy pro letadla, což vypadá asi takhle: „Nikde nic a někde v dálce velká budova letištní haly“. Z mého snění mě vytrhl hlas toho hodného a neskutečně trpělivého instruktora, jak mi byl barvitě vylíčen mou kamarádkou a jakoby zdálky ke mně zaznívala věta: „Ták a teď si přesedněte“. Ten andělský hlas patřil panu Tomanovi, který si chvatně vystoupil a šel mi taktně naznačit, že můj snový život na sedačce spolujezdce právě skončil a naprosto nekompromisně mne pasoval do stavu řidičů osobního automobilu. Zmocnila se mě lehká nevolnost, když jsem pod nohama ucítila něco, co mi dost vážně připomínalo pedály od piana. Jakoby naschvál mi hlavou zazněly první tóny mého, jindy tak oblíbeného Requiem. Zaplašila jsem je grimasou, která snad pouze znalcům abstraktního umění mohla napovědět, že v původním záměru autora šlo o úsměv. Snažila jsem se nepropadnout panice, a to ani po té, co jsem s hrůzou zjistila, že má představa rolovací dráhy má naprosto reálnou podobu vozovky a že to, co právě prosvištělo kolem, nebyl pravěký ještěr, ale nejspíš nějaký druh nákladního vozidla, určeného k přepravě panelových domů. „No co“, uklidňovala jsem se v duchu, „Asi mi chce vysvětlit, kde je řadící páka a tak“ a nebyla jsem daleko od pravdy. „Takže“, začal pan Toman svou výuku na místě „Tady je jednička, dvojka“ a dál už jsem neposlouchala v pevném přesvědčení, že ty ostatní rychlosti jsou mi k ničemu, když stejně stojím a nikdo na světě mě nedonutí tento stav změnit. „Vlevo spojka, brzda a plyn“ vnímala jsem napůl ucha a divoce žvýkala Orbitku bez cukru, aby nebylo poznat, že se zhruba do pěti minut dostaví srdeční arytmie. Místo toho jsem vyloudila svůj křečovitý úsměv a kývala hlavou jako oslík, na znamení, že samozřejmě vím, o čem je řeč. Moje předstíraná suverénnost zřejmě v panu Tomanovi zvrátila pochyby o tom, co jsem mu o sobě vyprávěla před vstupem do kursu a moje varování, že nejsem schopná bez cizí pomoci přejít přes silnici, aniž bych neochromila plynulost silničního provozu, prostě přestal brát vážně a vojenským drilem zavelel „Ták a jedem!!!“. „Co že?“ vyjekla jsem, jakoby na mě mluvil nějakou cizí řečí z jiné planety a pro případ, že by můj vyděšený výraz nezabral, jsem chvatně dodala: „Vy se chcete zabít, ne?“ „Proč?“, zeptal se úsměvně pan Toman a tvářil se, že mé otázce nerozumí a o tom, že jí nepřikládal žádnou zvláštní důležitost mě vzápětí přesvědčil tím, že jaksi zcela bez mého přičinění zařadil jedničku a pak už si jenom pamatuji, že jsem jela a pokaždé, když jsem míjela nějaké auto, zmohla jsem se na: „Áááááááá, pane Toman, pomóc, náklaďák, co mám dělat…?“ „Nic, jeďte“, ozval se ledově klidný hlas pana Tomana, načež si rozložil noviny a zahloubal se do výsledků z fotbalových utkání předešlého dne. Bála jsem se na něj podívat, ze strachu, abych nezjistila, že nešlo o optický klam a taky proto, že mi připadalo surové zabít ty lidi, co nevinně kráčeli po chodníku a netušili, že ten člověk za volantem, co má v očích výraz postřelené srnky, nemá s řidičem nic společného. Pro zbytek mé, abych tak řekla, „Prima jízdy“, se pan Toman tvářil, jakoby ve voze v podstatě vůbec nebyl a hluboce ponořen do své četby, kterou sem tam proložil nějakým tím telefonním hovorem se omezil na strohé: „Doleva, doprava, spojka, brzda, blinkr“. Z rovnováhy ho nevyvedl ani sám fakt, že jeho pokyn „Zařaďte dvojku“ v mém provedení znamenal: „Zařaďte čtyřku“. Mé utrpení vyvrcholilo jízdou v jednosměrné ulici, o které jsem si vždycky myslela, že z důvodu její nedostatečné šířky je pro osobní automobily neprůjezdná. Jízdu jsem ukončila, nevím jak, u nás, před domem a zhroutila jsem se až ve chvíli, kdy jsem vrávoravě doklopýtala do bezpečí svého bytu.

           

Když jsem zase začala vidět na oči, po té, co jsem si je málem vybrečela, usnula jsem spánkem, který spíše připomínal hluboké bezvědomí a probudila se s přesvědčením, že v autě strávím zbytek života v roli spolujezdce.

 

To bych ale nebyla já, abych se smířila s pocitem, že nezvládnu něco, co spousta lidí běžně zvládá a pokládá to za naprosto banální úkon, připomínající stereotyp ranní hygieny. Takže už asi tušíte, že nešlo o mou poslední jízdu a ti slabší z vás nejspíš pocítíte při pohledu  na kličkující automobil s označením „Autoškola“ nepříjemné mrazení v zádech. Představa, že na sedadle spolujezdce sedí náruživý čtenář včerejších fotbalových výsledků a vozidlo řídí  člověk, jenž  má v očích ten známý výraz srnky při lovu vysoké, vás pravděpodobně přinutí, pokud na to budete mít čas, zamyslet se nad mottem, umístěným na zadním nárazníku našeho výukového vozu, které zní: „I největší mistři volantu kdysi začínali“.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 24.10.2002 >

no, já bych si řidičák dělat nemohl, nemám na to sil, po přečtení tvého dílka mě tenhle názor nějak neopustil...

 

dá se to číst dobře, ale měla by sis udělat pořádek v interpunkci kolem mluveného slova 


Body: 3
<reagovat 
Hanele (Občasný) - 24.10.2002 > Jo , jo! Ja jsem se teda dostala pres pocatecni jizdy klidne ...Za to zaverecna jizda ve me vyvolava zaludecni nevolnost...Protoze byla snad nejhorsi...A nedopadla nejlepe, takze si ji budu muset zopaknout..Uz ted se toho desim  :((((((
Body: 5
<reagovat 
Viv (Občasný) - 24.10.2002 >  díky za postřehy a za hodnocení. Já už jsem jeden čas jezdila s manželem, ale zdálo se mi, že je na můj vkus trošku precizní v požadavcích a tak to vždycky skončilo slzama z mý strany :o))). nějak se nedokážu prokousat přes ten strach a moje závěrečná jízda??? :o)))) Kdybys jí Hanele zažila, šla bys na tu svojí s spřehledem :o). Musela jsem slíbit, že opravdu nebudu nikdy v životě jezdit sama a málem jsem klečela na kolenou, aby mi ten řidičák dali. Teď ho mám - auto stojí před barákem a já na něj každej den dělám smutný oči :o). Na tu jízdu se neboj. Instruktor má pedál - ber to sportovně :o) - budu ti držet palce
<reagovat 
 čtenář 5-ka - 24.10.2002 > Viv> Však Ty to taky zmákneš!!!
Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 24.10.2002 > skvěle napsané!
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 24.10.2002 > Já to znám trochu jinak - při první jízdě mě posadil za volant a řekl mi, co všechno mám udělat (zařadit jedna,rozjet se, otočit auto a zároveň řadit dvě), hned napoprvé.Samozřejmě jsem to všechno nestihl, takže to zabrzdil. Koukl se na mě a řekl: "Kdybych tady nebyl, tak do těch vrat narazíš!" načež jsem mu odpověděl, že přesně od toho tam je a pro to tam má ty pedály.Tak jsme se seznámili a další jízdy byly v klidu, dokonce když jsme jeli městem, upozorňoval mě občas, že "támhleta má ale kozy", na což jsem mu taktně odpovídal, že se snažím soustředit na provoz.
<reagovat 
Čtenář - 25.10.2002 > Děkuju moc za hodnocení a za to, že jste s mojí autoškolou strávili těch několik minut :o))).
Není to pro mě žádná lehká záležitost - začít řídit. Pořád trpím pocitem, že někomu ublížím, protože mě v tý autoškole ale vážně nic nenaučili. Chjo - štve mě to a každej den bojuju s pocitem, že dneska to určitě dokážu, ale pokaždý to má stejnej závěr :o). Tenhle víkend si ale říkám, že bych to vážně měla zkusit. Tak mi držte palce a vlastně i všem ostatním. Jsem z Mostu, takže kdybyste někde zahlédli modrý Nissan Micra, tak buďte ve střehu :o).
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 25.10.2002 > čtenář>  zapomněla jsem se přihlásit - ten poslední čtenář jsem samozřejmě já - Viv :o)))
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 25.10.2002 > Mám z autoškoly podobný zkušenosti, jenom ne tak drastický. :o) Napsaný je to hezky, ale s tou interpunkcí má hubert pravdu a taky je to místama trochu moc křečovitý (např. ta věta o grimase).

Nicméně jsem se po ránu fakt pobavila. :o)


Body: 3
<reagovat 
čtenář Aknel - 25.10.2002 > Sedni a jezdi nebo uvidíš.Jseš dobrá ve psaní,tak ti to půjde i v jízdě.Musíš si věřit a nebuď srabačka.Po víkendu napíšeš jaké to bylo.Nezapomeň tento víkend,né nějaký jiný!!!!!!
Body: 5
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 25.10.2002 > čtenář>  No, budu se snažit ten strach překonat - kdybych se v pondělí neozvala, tak víte proč :o)))))))))))))))))))))))
<reagovat 
Mildouch (Občasný) - 27.10.2002 > Hlavně klid, i já jsem si zavzpomínal na své zážitky s Autoškolou. Některé jsou podobné (například při sjezdu z dálnice při 130 z 5 na 2, instruktor si málem vymlel zuby), jiné se trochu liší ("Když už jedeš na červenou, tak alespoň trochu přidej, aby to nevypadalo tak blbě." No a tak jsem na Nábřeží trochu přidal a udělal jsem krásné hodiny...)
<reagovat 
Mildouch (Občasný) - 27.10.2002 > No a ještě bodové hodnocení:
Body: 3
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 29.10.2002 > Mildouch>  Dík - ty jsi odvážnej - stát se to mně, tak už do auta v roli řidiče nesednu :o). Jenže kluci jsou jiný - chjo, vy se máte :o))). O víkend jsem nejezdila - byl vichr jako blázen a tak se mnou manžílek nechtěl vyrazit "za hranice všedních dnů" - začínám ho podezírat, že má víc v kalhotách než já :o)))))))))). Asi jsem se pro jízdu autem nenarodila
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 3.11.2002 > Ahoj Viv, tvoje autoškola mě moc pobavila. Soucítím s tebou, mám podobné zkušenosti. Už jsem se tu snažila ti je před tím inkriminovaným víkendem popsat, ale bylo to asi moc dlouhé, protože mi to na pětkrát odmítlo uložit poznámku. Ach jo, začínám mít pocit, že počítače se mnou bojujou stejně jako auta. Každopádně to nevzdávej. Držím palce.
Body: 5
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 4.11.2002 > Naty>  Díky moc za povzbuzení. Jsem prostě abnormální strašpytel, co se řízení týče. Říkám si, že tolik věcí už jsem v životě zvládla a tohle ne a ne pokořit. Když si vzpomenu na řízení, mám v očích katastrofický scénáře, ale když tak koukám ven - budu to muset nechat asi na jaro. Teď by to bylo nejspíš o život. Ještě jednou díky moc :o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter