Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kto sa bojí, nech NEostáva doma
Autor: viktoria (Občasný) - publikováno 1.4.2008 (11:57:01)

THE STRANGERS (2008)

 

Horor/thriller
USA, 90 min
Premiéra v USA: 30.05. 2008
Réžia: Bryan Bertino
Scenár: Bryan Bertino
Hudba: tomandandy
Kamera: Peter Sova

Hrajú: Liv Tyler, Scot Speedman, Gemma Ward, Glenn Hoverton

 

Trailer

http://www.youtube.com/watch?v=nCU0k_jbCUo



Pozreli ste si trailer? Nešli ste po jeho vzhliadnutí len tak náhodou skontrolovať kúpeľnu a preventívne sa prejsť bytom s ľahkým šteklením v žalúdku? Ja áno. Dokonca som z toho posraná ešte aj teraz... Je to presne ten stiesnený pocit úzkosti a nezmyselného strachu z prázdneho tichého bytu. To sú presne tie chvíle, keď z ničoho nič dostanete pocit, že nie ste samy. Trailer neoplýva ničím výnimočným --- dobre zvládnutá strihačská práca, pár výkrikov, bleskovité zábery, násilie, krv. Čo je však naozaj hrôzostrašné --- je to abnormálne terorizujúce ticho v širokých záberoch zobrazujúcich cudzincov v maskách. Ako si ticho a kľudne vykračujú v tme smerom k svojim obetiam. Myslím, že najdesivejšie pôsobí určite scéna s fajčiacou Liv a s cudzincom vynárajúcim sa z prítmia bytu... Žiadna dramatická hudba, len to nervy drásajúce ticho, kedy by ste najradšej zakričali na Liv, aby sa otočila a utekala, preboha, niekam do tramtárie.

undefined                      undefined

Nosnou líniou sa v tomto prípade stáva príbeh samotný. Horory, v ktorých behajú zombíci, abnormálni zabijáci (Texaský masaker, Psycho), hrajú sa rozbesnené krvavé orgie (SAW, Hory majú oči), objavujú sa duchovia (Shutter, Šiesty zmysel) naplnia hlavnú pointu --- bojíme sa počas sledovania samotného filmu, naskakujeme od ľaku na sedačkách, otáčame hlavu pri striekancoch krvi. U „The Strangers“ sa situácia dramaticky mení tým, že režisér (a zároveň scenárista) filmu pridal drobnú poznámku – "natočené podľa skutočných udalostí".

Film rozpráva príbeh zamilovanej dvojice, ktorá sa pár dní voľna rozhodne stráviť v dome po rodičoch. Tu ich začne terorizovať skupinka troch cudzincov v maskách. Táto udalosť sa naozaj stala v roku 2005 istému manželskému páru Hoyot, no doteraz nie sú známe dôvody ich smrti alebo priame dôkazy o tom, čo sa vlastne v tú noc odohralo (aspoň, ako sa o tom hovorí na oficiálnej stránke filmu).

 

Bryan Bertinovi pri písaní scenára išlo práve o autentickosť: „I just tried to think about what I was most frightened of, and the moments that I´m most frightened are my girlfriend waking me up in the middle of the night and saying, ´I think there´s someone in the living room´. So the whole idea came about as. ´What if you went into the the living room and there was somebody there?´“ Sila filmu spočíva v moci strachu ovládnuť myseľ diváka realistickým motívom samotných zabijakov. Divák sa ľahko identifikuje s pocitmi, reakciami napadnutej dvojice. Je zvláštne, že hororov s obdobnou synopsiou už bolo natočených milión (naposledy s Kate Beckinsale a Luke Wilsonom pod titulom „Vacancy“ – v cz "Motel smrti" od maďarského režiséra Antala Nimróda), no na Bertinovom snímku je zvláštne, že už len pri sledovaní traileru si položíte otázku: čo by som robila, keby sa to stalo mne? Na konci to trailer zafixuje neskutočne výborným dialógom: „Why are you doing this to us?“ Cudzinec: „Because you were home.“ Bertino proste drzo a nezakryto útočí na jednu z hlavných ľudských obáv --- nie som v bezpečí ani medzi stenami vlastného obydlia. Týmto spôsobom do diváka vsadzuje semienko pochybností a zvyšuje adrenalín do neúnosnej miery. Divákovi sa v hlave odohráva určitý scenár udalostí a všetci vieme, že fantázia je najsilnejším spúšťačom strachu. Dobrým ťahom je aj anonymita útočníkov --- za celý film (aspoň nám to sľubujú) neuvidíme tvár ani jedného z nich. Prevažuje nonverbálne herectvo a väčšina situácií sa odohráva bez dialógov. Ticho bude asi obľúbenou technikou Bertina. Teda uvidíme akými cestičkami sa vyberie...

 

Nosnou líniou sa v tomto prípade stáva príbeh samotný. Horory, v ktorých behajú zombíci, abnormálni zabijáci (Texaský masaker, Psycho), hrajú sa rozbesnené krvavé orgie (SAW, Hory majú oči), objavujú sa duchovia (Shutter, Šiesty zmysel) naplnia hlavnú pointu --- bojíme sa počas sledovania samotného filmu, naskakujeme od ľaku na sedačkách, otáčame hlavu pri striekancoch krvi. U „The Strangers“ sa situácia dramaticky mení tým, že režisér (a zároveň scenárista) filmu pridal drobnú poznámku – "natočené podľa skutočných udalostí".

Film rozpráva príbeh zamilovanej dvojice, ktorá sa pár dní voľna rozhodne stráviť v dome po rodičoch. Tu ich začne terorizovať skupinka troch cudzincov v maskách. Táto udalosť sa naozaj stala v roku 2005 istému manželskému páru Hoyot, no doteraz nie sú známe dôvody ich smrti alebo priame dôkazy o tom, čo sa vlastne v tú noc odohralo (aspoň, ako sa o tom hovorí na oficiálnej stránke filmu).

Bryan Bertinovi pri písaní scenára išlo práve o autentickosť: „I just tried to think about what I was most frightened of, and the moments that I´m most frightened are my girlfriend waking me up in the middle of the night and saying, ´I think there´s someone in the living room´. So the whole idea came about as. ´What if you went into the the living room and there was somebody there?´“ Sila filmu spočíva v moci strachu ovládnuť myseľ diváka realistickým motívom samotných zabijakov. Divák sa ľahko identifikuje s pocitmi, reakciami napadnutej dvojice. Je zvláštne, že hororov s obdobnou synopsiou už bolo natočených milión (naposledy s Kate Beckinsale a Luke Wilsonom pod titulom „Vacancy“ – v cz "Motel smrti" od maďarského režiséra Antala Nimróda), no na Bertinovom snímku je zvláštne, že už len pri sledovaní traileru si položíte otázku: čo by som robila, keby sa to stalo mne? Na konci to trailer zafixuje neskutočne výborným dialógom: „Why are you doing this to us?“ Cudzinec: „Because you were home.“ Bertino proste drzo a nezakryto útočí na jednu z hlavných ľudských obáv --- nie som v bezpečí ani medzi stenami vlastného obydlia. Týmto spôsobom do diváka vsadzuje semienko pochybností a zvyšuje adrenalín do neúnosnej miery. Divákovi sa v hlave odohráva určitý scenár udalostí a všetci vieme, že fantázia je najsilnejším spúšťačom strachu. Dobrým ťahom je aj anonymita útočníkov --- za celý film (aspoň nám to sľubujú) neuvidíme tvár ani jedného z nich. Prevažuje nonverbálne herectvo a väčšina situácií sa odohráva bez dialógov. Ticho bude asi obľúbenou technikou Bertina. Teda uvidíme akými cestičkami sa vyberie...

 

Oficiálny fimový plakát

Úprimne ma prekvapila Liv Tyler --- keby ste ma drali z kože, tak by som nikdy nepovedala, že ju niekedy uvidím v horore. Z traileru mám pocit, že to zvládne na jedničku --- vidieť jej nádhernú éterickú tvár skrivenú výkrikmi, plaziacu v kalužiach krvi bolo viac než neobvyklé, ale myslím, že to bude svieži vánok v jej filmografii. A ako ju príjmu diváci? Máme tendenciu si hercov škatuľkovať, ale podľa môjho názoru je to len sila zvyku vidieť ju pre zmenu i v drsnejšom žánri. Jej krehkosť bude veľmi dobre kontrastovať s násilím a neľudskosťou filmu. Dá svojmu charakteru trochu nevinnosti a to je v horore vždy sexy :-). Som na jej stvárnenie naozaj zvedavá, keďže o túto rolu máli záujem aj Thandie Newton (Crash) a oscarová Charlize Theron (sorry, ale s týmito herečkami by to už zaváňalo americkou chipsovou vykrádačkou – brakom). Liv sekunduje Scott Speedman, ktorého môžete poznať z filmu „Underwold“ i keď v našich zemepisných šírkach sme ho skôr žrali v seriáli „Felicity“ ako večne rozorvaného, depresívneho frajera hlavnej hrdinky. Ďalším príjemným prekvapením je pre mňa úloha modelky Gemmy Ward, ktorá si vyberá stále čudnejšie a temnejšie projekty (preto ju začínam žrať). Mužská časť publika si môže len snívať --- Gemminu tvár neuvidíte ani raz --- zostane po celú dobu ukrytá pod bielou maskou. Mimochodom, myslím, že na filmovom plagáte je práve ona. Modelka, ktorá celých 90 minút neukáže svoju nádhernú tváričku a hrá zabijáka? Už v Sin City ma spojenie jej detsky ružového ksichtíku s charakterom tvrdej a sexy mašinky na zabíjanie nesmierne bavila.

 

The Strangers sú Bertinovým „prvorodeným filmovým dieťaťom“, nikdy predtým nič nenatočil. Pôsobil ako nosič a technik pri natáčaní nízkorozpočtových nezávislých filmoch a reklamách. Popri práci napísal scenár k „cudzincom“ a predal ho štúdiám Universalu. Film mal režírovať Mark Romanek, ale našťastie sa nedohodol so štúdiom na podmienkach (too much money, too much special needs). Štúdio teda ponúklo režisérsku stoličku Bertinovi, ktorý sa na svoju novú zodpovednú úlohu pripravoval veľmi poctivo --- od producentov obdržal prísny itinerár s podrobným rozvrhom určeným na doťahovanie samotného scenára a štúdiom iných hororových scenárov. Uvidíme, čo nám mladý Bertino uvaril dobrého --- a tentoraz nebude vadiť ani horká pachuť v ústach --- myslím, že bude dokonca nevyhnutná.

Takže dovtedy si nezabúdajte vždy dobre zamknúť dvere a predstierať, že ste v bezpečí…

Lock the door. Pretend you're safe.

Oficiálna web stránka filmu:
www.thestrangers.net

PS: Viete čo si Bryan Bertino kúpil za prvé peniaze za scenár? Nový oblek a TV. A ešte niečo --- nebolo by zlé, keby nám z neho vyrástol nový Dario Argento --- meno už na to má .-). Holywood zúfalo potrebuje novú krv...



Poznámky k tomuto příspěvku
Oplatka (Občasný) - 8.4.2008 > Tak ještě jednou za 5. Trailer jsem zatím neviděla, ale nepochybuju, že bude skvělý, věřím Ti. Jednom drobnou poznámku: asi by se hodilo ty anglické citace přeložit do češtiny. Pro nás to problém není, ale jsou tu i tací, co třeba anglicky neumí, že.
A jestli máš zájem o horrory, můžu sem hodit odkazy na starší věci na Totemu, které by Tě mohly zajímat.
Body: 5
<reagovat 
 viktoria (Občasný) - 8.4.2008 > Oplatka> diky moc za reakciu, uz som myslela, ze sa nikto ani nevyjadri --- strasna pasivita .-) --- co sa tyka citacii -- ked ja tak rada pracujem s originalmi... :-) myslim, ze anglctina pre dnesnych vzdelanych intelektualov nebude robit problem --- odkazy mi pls urcite posli, rada si precitam nieco starsie --- preco si ešte nevidela trailer?
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 8.4.2008 > Tak tedy:

http://www.totem.cz/enda1.php?a=16317 (Ti druzí)
http://www.totem.cz/enda1.php?a=23278 (Kostka)
http://www.totem.cz/enda.php?a=439 (Piknik na Hanging Rock)
http://www.totem.cz/enda1.php?a=68952 (zajímavé horrorové srovnávání)
http://www.totem.cz/enda.php?a=38919 (Kingův test z horrorových filmů)
http://www.totem.cz/enda1.php?a=64864 (Můj test z horrorových filmů)

Užij si to.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter