Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
BOMB THE BASS
Autor: mystik (Občasný) - publikováno 15.3.2008 (15:37:36)

Už docela dost času uplynulo od vydání posledního alba Bomb The Bass s názvem „Clear“. V čekání na 14 let se osvědčilo být přesný. Ale vy teď už nemusíte myslet na pauzu, protože novinka je na obzoru. Bude se jmenovat „Future Chaos“, vyjde v květnu a je to nářez. Tim Simenon nikdy neměl zájem o to, aby se opakoval, tak nebude žádným překvapením, že nová deska ukáže zase něco jiného, než co dělal v minulosti. Z natáčení je více zjevné elektronicky než starší alba Bomb The Bass. Převážná část hudby byla vytvořena za pomoci minimoogu, klasického výběrového syntetizátoru, zachycujícího totálně jednotný zvuk. Vroucí, sympatický a útočný také. „Future Chaos“ je zároveň více kolekcí písní, nežli zvukovou paletou. A jasnost a čistota těch písní je překvapující. Jestli by bylo možné elektroniku zahrát na nástroje, pak by to mohl být „Future Chaos“.

JEDNODUCHÝ A PŘÍMÝ
 „Jedná se v podstatě o minimoogové album s vokály,“ říká Tim. „Předpokládám , že klíčovým prvkem je jeho jednoduchost. Nejdříve bylo hodně písní docela komplikovaných, tak jsme se rozhodli zbavit se všeho, čím byly písně nacpané. Chtěl jsem, aby písničky jasně dominovaly. Chtěl jsem být tak jednoduchý a přímý, jak jen to bylo možné.“

Jako u starších alb Bomb The Bass, na „Future Chaosu“ se Tim Simenon spojil se spoustou dalších umělců. Tentokrát k jeho kolegům patří dřívější zpěvák z kapel Screaming Trees a Queens Of The Stone Age Mark Lanegan, Krautrock-zbožňující a rozhodně netypičtí Japonci Fujiya & Miyagi, a Richard Thair a Jakeone ze strašidelného groovy projektu Toob. Nejvíce důležitým je ale Paul Conboy, který je nejvíc známý ze spolupráce s Adrianem Corkerem v APE a Corker Conboy.

Paul zpívá na šesti z devíti písní uvedených na „Future Chaosu“. Také si připsal podíl na skládání velké části hudby a na produkci. To je poprvé, kdy Tim spolupracoval tak úzce s další osobou na desce Bomb The Bass.

PEČLIVÝ PLÁN
„Paul a já jsme staří přátelé a pokoušeli jsme se dát něco společného už léta,“ vypráví Tim. „Ve skutečnosti málo těchto písní zůstalo z projektu starého několik let, ale nikdy se nepodařilo je tenkrát dokončit.“
„Některé z nich jsme zpočátku napsali tak, aby se daly zahrát na kytary, bassu a bubny, takže jsme teď musely dělat hodně úprav,“ říká Paul. „Udělali jsme nějaké změny v aranžích, ale také několik změn v textech. Všechno bylo hotové poměrně rychle. Já jsem byl překvapen tím, jak rychle jsme dokončili toto album.“
„Byla to samo o sobě dobrá lekce,“ říká Tim. „Namísto abychom si pohrávali s mnoha různými nápady, věděli jsme přesně, jak chceme, aby vše znělo a toho jsme se drželi tak dlouho, až jsme měli písně hotové. Měli jsme plán a ten se neměnil.“
 
SNIVÉ MELODIE A OŠKLIVÉ PŘEDTUCHY
Skutečnost , že finální podoba alba přišla v krátkém časovém období, je tak poněkud ironická vzhledem k čtrnáctileté pauze po albu „Clear“. Mělo cenu si počkat. Začíná s elektronickým tepem a končí s něčím, co zní jako nebesa. Mezi tím si Mark Lanegan brouká ve stínu, Fujiya & Miyagi si užívají nějakou hbitou slovní hříčku (jazykolam) a Paul Conboy střídá tempo od snivých melodií po ošklivé předtuchy bez odpočinku. Je zde duté techno a utichající soul a pomalý popík. Jsou v tom filmová gesta a ambientní vyhlídky a černé vylomeniny. A nezapomínejme na písně. I kdyby k tomu byla šance.

„Dělání na tomto albu bylo velmi cenné,“ říká Tim. „Přes to všechno jsem si vědom skutečnosti, že od posledního alba uplynula dost dlouhá doba na to, aby celá nová generace lidí ještě nikdy neslyšela Bomb The Bass. Ale to mi dalo pocit, že je možné všechno, což byl velmi osvobozující pocit.“

BOMB THE BASS NAŽIVO
V roce 2008 Bomb The Bass vyráží na sérii koncertů. Jevištní sestava zahrnuje Tima Simenona a Paula Conboye, Timova zásadního kolegu na desce „Future Chaos“. Dvojici dovedně asistují bratři Claudio a Valerio Spoletini z Itálie, team scratchujících DJs a VJs známý pod jménem V-Scratch, kteří už vystupovali během posledních pár let na festivalech po Evropě. Tim a Paul mají na starosti nástroje, Paul hraje na minimoog a také se postará o většinu zpěvu, zatímco doplňkové vokály a další zvuky namixuje Claudio.

JINÁ DYNAMIČNOST
Tim přiznává, že touha hrát na koncertech ho napadala, když točil nové album. Z důvodu jasnosti a soudržnosti hudby a z důvodu velké role dané minimoogu. Skutečnost , že Paul nazpíval mnoho písní na „Future Chaos“ také znamená, že živá podoba velkého objemu alba přinese poctivou porci hudby – a to samé se nedá tvrdit o starších albech Bomb The Bass, která se mohla pochlubit armádou hostujících zpěváků a zpěvaček.

Současný set není složen pouze z nových písní. Obsahuje také jednu nebo dvě skladby z minulosti, jako jsou „Beat Dis“, „Megablast“ a „Bug Powder Dust“. Každá z nich je vylepšená minimoogem, s nastavenými samply a hlasy a scratchované naživo v noci.

„Chtěli jsme mít vše flexibilní, jak jen bylo možné,“ říká Paul. „A mít poskakující publikum je opravdu zajímavé a opravdu strhující. To dodává písním úplně jinou hnací sílu.“

NEKONEČNÉ MOŽNOSTI
Další důležitý rozměr dodává zážitku z koncertu Bomb The Bass promítání V-Scratch, s VJ Valeriem rozporcujícím film na projekci rychlých pohybů, neustále se měnící a totálně jedinečnou. Ale tyto projekce udělají mnohem víc než jednoduchý doprovod k hudbě, protože připojení audio-vizuálních triků V-Scratch znamená , že co se ukáže na obrazovce je z části určeno tím, co probíhá na gramofonu. Každá odchylka každého zvuku na každé desce je převedena do svěžího obrazu.

„Když nastane ticho, nebude ani promítání,“ vysvětluje Valerio. „Ale když tam běží zvuk, tak s ním máme nekonečné možnosti. Velmi inspiruje Claudia a mně se líbí být součástí takového projektu, neustále přicházíme s nápady, které chceme zkusit. Teď zkoušíme využití dvou vrstev obrazovek současně a experimentujeme s typografií.“

„Spojení hudby s filmem jí dostává do jiného světa,“ říká Tim. „Pro mě koncerty znamenají vytvořit
atmosféru, aby lidi měli pocit, že viděli a slyšeli něco mimořádného.“


 

Explodováním na scéně roku 1987 dokázal 19-ti letý Tim Simenon s jeho první nahrávkou “Beat Dis”, že současný rozvoj samplování a využití sekvencerů a midi má takový dopad na hudební průmysl, jako měl punk o jednu dekádu dřív. Jakmile jednou hvězdy zazářily bez znalosti not, nastala opravdová možnost nahrát hit bez použití nástrojů…Tim Simenon je britský hip hopový producent, který také stál za dvěma masívními mezinárodními hity: “Buffalo Stance” Neneh Cherry a “Crazy” od Seala. Tim se narodil v Brixtonu v malajsko-skotské rodině a v hodinách pro studiové inženýry a pouštěním desek v londýnském klubu WAG postupně sbíral zkušenosti pro taneční produkci. WAG byl vyhlášenou mekkou i pro rozjeté breakbeatové inovátory Coldcut nebo housového producenta Marka Moore ze S´Express. V roce 1987 sestrojil koláž z úryvků desek DJů, pojmenoval ji “Beat Dis” a celé to obnášelo samply od Public Enemy, Ennio Morricone i klasických televizních show Dragnet a Thunderbirds. Zabalený jako běžný white label dovezený z Ameriky, se stal hitem v undergroundu a když firma Rhythm King dala do oběhu oficiální vydání, singl obsadil 2. místo v britské hitparádě v únoru roku 1988.
Ve stejném roce Simenon vydal LP “Into The Dragon”, které představilo rozšířený tým studiových umělců: producentů Pascala Gabriela a Jonathana Saula Kane-a (který později vystupoval pod pseudonymem Depth Charge), a vokalistky Maureen, Lauraine Mackintosh, Aurru, MC Merlina. Dva singly z alba, “Megablast / Don´t Make Me Wait” a oprášená klasika od Burta Bacharacha a Dionne Warwick “Say A Little Prayer” ukázaly, jak je možno do toho prásknout /skládat z vnitřní potřeby vyslovit se/ vedle rapu i svůdnou porcí latino popu a moderně zahratým soulem. Simenon taky v roce 1988 produkoval dvě písně pro debutové album Neneh Cherry. Oba singly, “Buffalo Stance” a “Manchild” se staly vyhledávanými. Potom si vybudoval vlastní studio a po jeho dokončení v roce 1990 produkoval track pro Adamskiho (“Killer”) a jeden mix na singlu Seala “Crazy”.
Se všemi externími studiovými zakázkami trvalo Simenonovi skoro tři roky dokončení druhého alba Bomb The Bass, “Unknown Territory”. V roce 1991 mu vynesl ocenění singl “Winter In July” a zábavná forma procítěných tónů ve středním tempu hip-hopu, které později kritika popisovala jako trip hop s nádechem dubu. Produkoval i několik bokovek, od Cat po Sinead O´Connor v první půlce 90. let, a více plodů jeho spolupráce se dostavilo v roce 1994 na třetím albu Bomb The Bass, “Clear”. Obal zachycuje televizní skříňku a na obalech od singlů najdete k tomu odvolávající se fotky: na obrazovce láhev s korkem a uvnitř explodující směs (“Bug Powder Dust” zněla velmi pronikavě), nebo na obrazovce inzerát vytrženej z novin (“One To One Religion”), z obrazovky vyceněné zuby ještěra (“Dark Heart”) a pohozenou televizi na hromádce šrotu (“Sandcastles”)... S vokály Sinead O´Connor, rappera Justina Warfielda, Carltona, Spikey Tee, Bima Shermana, Leslie Weinera, Bernarda Fowlera a River, spolu s instrumentálním přispěním kolegů z On-U Soundu a z Tackheadu Keith Le Blanca, Douga Wimbishe a Skipa McDonalda, připravil posluchačům křísící koktejl elektronické kultury!
Během dalších let se Simenon opět soustředil na remixy a produkci ostatním kapelám: Depeche Mode, U2, Gavina Fridaye, Booth & The Bad Angel nebo Björk {typy moderního popu}. Tim Sim přijal roli vyhledávače talentů pro vlastní label Stoned Heights, aby využíval své zkušenosti v další generaci gramofonových koumesů klubové scény, ze které on sám vyšel. Tim Simenon přijel dvakrát zahrát i do ČR. Poprvé doprovázel DM na turné v září 1998 (a jako DJ vystoupil na afterparty v pražském Roxy), v červenci 1999 hrál ve Svojšicích u Pardubic na festivalu Summer of Love. Tady přibližně hodinku dlouhý set osciloval mezi oddychovějším housem, krátkými scratchy a instrumentálkami s kytarovými riffy.
V současné době Tim pracuje na několika nových projektech a vede label jménem Electric Tones. Žije v Amsterodamu a dělá to, co vždycky dělal, skládá výbornou hudbu. Za doprovodu zpěvačky Valerie Trebeljahr vydal v roce 2001 singl Bomb The Bass & Lali Puna "Clear Cut E.P."


 

MEGABLAST (rap: MC Merlin)

Tohle je taneční nahrávka, povstaň a pronikni do toho
dělej Biz Markieho, Boogie nebo se toč u toho
neni tu nic, co bys nemoh udělat, tak
jdi přibouchnout dveře a zesil si rádio
...s tebou to cloumá, tenhle song pohání
směr k tlampači tě na přetřes přivádí
taneční hudba je dobrá, tu my používáme
protáhnem jí naším samplerem a pak jí rozbouříme
megablast je rytmickej pohyb
přiostřující s hrubou skvělou melodií / jsem hardcore b-boy, rýmuju dokola a znovu do písně
jestli slyšíš sílu megablastu, co proniká do tvé ložnice
budeš ohromen tím, že se ti oslnivě třpytí na okně
píseň vohlušuje zvuk ghetta
dones si pití, jestli začínáš...
ohledy na muziku, potom to...
hošíku, tvuj nejlepší krok, tuhle hudbu neutišuj
používej mixák, napoj vzácnou groove
non stop energie, to je pravej cíl
...a v původu ghetto
tohle hrajem všem, dali jsme ti šanci
a teď ti dávám rozkaz, hochu, tanči
prostě nám se líbí def track, my si ho užíváme
společně rozvádíme naše nápady dělat hudbu
hudbu s energií, beaty které štípou
tak si nazuj boty na tanec, a holka namaluj se rtěnkou
my budeme džemovat do nejvyšší kvality
jaké jméno má ten jam? Je to megablast
je to megablast

Rambajz rovná se písnička, musím přidat hlasitost
reprobedna slábne, každá se musí opotřebit
textový obsah s hudebním úmyslem
na to nemůže další bratr vymyslet slovo
perkuse a verš zalahodí v akordu
originál počítač ovládanej klávesnicí
song možná pozmění tuhle groove a já nevim,
možná že se zastavíš, když beat poběží stále
dál až do rána, mega je vřava
a když píseň skončí, ty jí budeš pořád vnímat
uvnitř tvojí hlavy bude dunit megablast i nadále
bude tě to nutit tančit a už nikdy né tak se strachem
být tanečníkem, protože ty máš tancovat
člověče, ty jsi pařič, nebuď už déle sochou
roztoč se v nočním klubu, tanči na diskárně
poskakuj ve vaně, flámuj taky v ghettu
zbrusu novej styl, nech ho, ať tě rozhoupe,
říkáš, že nechceš tančit, ale musíš
se stát otrokem rytmu na parketu, pojď
a nepřestávej, dokavaď se nezapotíš
protože já věřím tomu, že jestli pouštíš def groove
tak je jisté, že to rozvíří tvojí párty
tak já rozbalím rým ve svém pomalém tempu
rozjíždím to ve studiu s Bomb The Bass

Uzamčenej ve zvukové místnosti, stojím čelem k mikrofónu
čekám na hlasitost, aby pod ní praskly sluchátka
řekli mi, že potřebujou funky sound, tak jsem ho dodal
a jak se ten zvuk šíří, oni si ho nahrávají
žádají ihned další beat featuring Merlin
ať je kmit ohnivej, texty plápolají
dovol nám se přiblížit, zapoj zesilovač
Bomb The Bass s novým mesiášem rapu
Merlin je vzrůšo, hromy a blesky
beaty plynou z hudby a verše ze psaní
já jsem otrok, vězeň a také věznitel
megablast vyšle střelu v sérii
tanči, chlape, a raději tanči rychle
M.E.G.A. blast
M.E.G.A. blast
děti přitáhly energii do ulic
beaty z dávné doby a minulosti
sjednotíme do sebe, abychom udělali tenhle beat
všechno co se hejbe, ujde to, pak to děláš ty
když ucítíš jinou vibraci, tak se za ní vydej
špička všeho, rýmy hbité...
postuj přímo proti bassu, hochu, je to megablast

Poslední odstavec je nepřipravenej, mákněte si teda
držte se pevně, nepolevujte, dokud vás nepřepadne závrať áá
slečny tančí, homeboys piští
hrál další taneční kus, no nazdar hodiny
protože je to melodie, radši si hleď
taneční nahrávky roku, je to srací motív
zpátky, verš se horší, zatraceně
tanči až dosáhneš maxima, potom buchni
jako balónek, já přeměním místnost
na live hot jam, kámo, a brzy
jak mě majk vyflusne, skončím hrát hardcore
přetoč nazpátek písničku, i když hraju na pódiu
bass doplňuje muj hlas
kdyby M bylo auto, byl bych Rolls Royce
musíš tančit až do upadnutí, až když se ti zamotají nohy
uvolni svou hlavu pro ukončení desky
asi skončí brzy, ale vydrž, je to rychlé
hey, yo, je to megablast
je to megablast
je to megablast

DON´T MAKE ME WAIT – NENECH MĚ ČEKAT (zpívá Lauraine)

Nenech mě čekat
s tvým tělem tak blízko mému
je tu něco, co potřebuju znát?
protože když se cítím oh tak rozpálená uvnitř
je to láska, kterou ty a já potřebujeme dát najevo

Já bych se tomu mohla oddat, propadnout, propadnout
pojď na to, lásko, víš, že je to prima
já bych se tomu mohla oddat, propadnout, propadnout
pojď na to, lásko, víš, že je to prima

Miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky
miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky

S tvým srdcem tak blízko mému
začínám cítit, že roste moje vášeň
novou lásku je tak těžké najít
tak proč nechceš být můj Romeo?

Já bych se tomu mohla oddat, propadnout, propadnout
pojď na to, lásko, víš, že je to prima
já bych se tomu mohla oddat, propadnout, propadnout
pojď na to, lásko, víš, že je to fajn

Miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky
miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky

Kide Dynamite, pojď sem, opepři to

Dopřej mi trochu času, lásko, a budeš můj

Já vim, že budeš můj

Miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky
miláčku nenech mě čekat
nenechávej mě samotnou a bez lásky

Pojď na to, lásko, pojď na to, lásko,
pojď na to, lásko, teď

Žádám tě, nenech mě čekat
lásko, nenech mě čekat
oh není až tak pozdě
nenechávej mě samotnou a bez lásky
jen mi dopřej trochu času
lásko, nenechávej mě čekat
a miláčku, ty budeš můj
nenechávej mě samotnou a bez lásky

Miláčku, nenech mě čekat
víš, že se musíš vzdát, vzdát se
nenech mě samotnou a bez lásky
pojď na to, lásko,
miláčku, nenech mě čekat
poblázni mou hlavu
nenechávej mě samotnou a bez lásky
yeah, yeah

HEY YOU! – HEJ VY TAM! (rap: Aurra ze She Rockers)

Hej lidi tady, nechoďte ještě domů
já chci sledovat ty postupy, já chci sledovat ty kroky
až do chvíle, kdy se předvádíš, jsou ostatní vyřízený
a to je tvá vizitka, všichni odešli
vy chlapy povzbuďte to, zvedněte svoje pařáty do vzduchu
skvělé, vábení jako magnet, já mám lyrické vlohy
na inženýra, jak si počínám... no přenáším se do vyšší moci
zapaluju se svými slůvky, rytmem, refrénem
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je... “Down by law” -> sampl MC Shan

Vy všechny holky, rozbušte hladinu, zařvěte nahlas jak vám to nejvíc půjde
a vykáplo teď semeno, holky, bohyně, plán
plán silnej na kluky, náš tanec se kroutí, budí úžas
není to mrštnej skok, krok vytváří různé situace
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je... "Ge, Ge, Ge, Get Doooown"
uvádím dopodrobna novej trend, trend co určujete vy
vaší párty s atmosférou, vaší párty silnou jako Zekon
dostali jste to? Surové... to pokračuje dál
pár jich zkouší vyrovnat pohyby podle druhých, tohle srovnávání je celé špatně
vy všichni kluci, zase zase, ať slyším, že vzdycháte “oh”
já mám stále to, co je pro to třeba, a teď se o to nechci připravit
decibel jak tím proudí, hukot s vámi stoupá
napojení s vašimi pohyby, svaly jsou vystouplejší
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je... "Down by law" -> sampl MC Shan

Vy všechny holky, ještě, ať slyším jak vykřikujete
stále mám, co si to žádá, tu nejkouzelnější scénku
podívaná je to sakra velká, podlaha není nikdy zdechlá
od rána do noci, připojte se, jestli chcete
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je... "Get Doooown"

Vy jste uvolněný na mejdanu a my tu máme ovládání
tak jak předvádíte rock and roll
party se hejbe a trenéři jsou unavení
zkrátka je to na nártu jednoznačně ve formě
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je... "Down by law" -> sampl MC Shan
Go DJ! Go DJ! {cutting}

Jste možná mladí, možná staří, musí vám bejt aspoň 10 let
a já, já se pohybuju bezpečně, mám na to vyhraženej prostor
jsem zvyklá se hejbat volně jako pták, ale né beztíže
vy chcete chodit za kurvou, jakou si zasloužíte
protože míchám zvuk, davy dělají hluk
já svírám mikrofon, hudba patří vám
uprostřed tančíte, děláte bizarnost
co mi říkáte, abych dělala, je...

SAY A LITTLE PRAYER – MODLÍM SE MALINKO (nazpívala Maureen)

V tu chvíli, kdy vstanu,
ještě než si nanesu make-up
tak se modlím trošinku za tebe
a když si češu vlasy, teď
a přemýšlím, jaké si oblíknu šaty, teď
tak se modlím chvilinku za tebe
ty navždy zůstaneš v mém srdci
a já tě budu milovat
napořád to bude, my se nikdy nerozejdem
oh, jak já tě miluju
společně, bok po boku, takhle to musí být
žít bez tebe
by pro mě znamenalo hlubokej žal

Spěchám na autobus, drahý
zatímco běžím, myslím na nás dva, drahý
modlím se trošinku za tebe
a v práci mi to prostě trvá dlouho
a během celé mé přestávky na kafe
modlím se trošinku za tebe
ty navždy zůstaneš v mém srdci
a já tě budu milovat
napořád to bude, my se nikdy nerozejdem
oh, jak já tě miluju
společně, bok po boku, takhle to musí být
žít bez tebe
by pro mě znamenalo hlubokej žal

Ty navždy zůstaneš v mém srdci
a já tě budu milovat
napořád to bude, my se nikdy nerozejdem
oh, jak já tě miluju
společně, bok po boku, takhle to musí být
žít bez tebe
by pro mě znamenalo hlubokej žal

Můj milý, věř mi,
pro mě není nikdo jiný, než ty
prosím, miluj mě opravdu
já jsem do tebe celá divá
vyslyš mojí modlitbu, má lásko

Ty navždy zůstaneš v mém srdci
a já tě budu milovat
napořád to bude, my se nikdy nerozejdem
oh, jak já tě miluju
společně, bok po boku, takhle to musí být
žít bez tebe
by pro mě znamenalo hlubokej žal

Můj milý, věř mi,
pro mě není nikdo jiný, než ty
prosím, miluj mě opravdu
já jsem do tebe celá divá
vyslyš mojí modlitbu, má lásko
řekni, že mě miluješ, taky
vyslyš mojí modlitbu, teďka
odpověz na ní přímo teď
řekni, že mě máš rád, taky

THROUGHTOUT THE ENTIRE WORLD – KOLEM CELÉHO SVĚTA (vokály: A La Mode)

Rytmus, ode mě poslanej, odolá zániku
rytmus, ode mě poslanej, ten odolá zániku
vytahuju k vám bass, já jsem vychované dítko
vytahuju k vám bass, já jsem vychované dítko
chrlím ze sebe hrůzu

Kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa

Zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru
zpátky k jádru, bassová linka pumpuje

Kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa

Tak já vám to povím
říkejte mi ninja
chrlím ze sebe hrůzu
říkejte mi ninja
bassová linka pumpuje
říkejte mi ninja
chrlím ze sebe hrůzu
říkejte mi ninja
hned rovnou na vrchol, protože já zbožňuju svuj hip hop

Kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa
kolem celého světa

Bassová linka pumpuje
zpátky k jádru

Vrchol dosáhnut, dostávám je na lopatky na počítání
jedna, dvě, tři, čtyři, pět, jste úplně vyřazeni ze hry

LOVE SO TRUE – LÁSKA TAK OPRAVDOVÁ (zpívá Loretta Heywood)

Když jsi šel kolem mě, tak jsem se cítila tak náramně jinak než jindy
chvíle, které jsme sdíleli, jsou ty, kterých si nejvíce vážím
až do konce času nám vydrží naše sny
nikdy jsem si nemyslela, že bych mohla najít lásku tak opravdovou

Dávej mi dál lásku
dávej mi dál lásku

Kdykoliv se mazlit, o tyhle přirození se dělíme
jak jsem se mohla tak velmi zamilovat? Přání se mi vyplnila
dny osamění zmizely s tebou v mém srdci
jen mi nepřestávej dávat lásku, kterou potřebuju od tebe

Já chci stát blíž po tvé straně
nechci cítit osamělost uvnitř
vždyť jsi to ty, ty jsi mi otevřel oči
nikdy jsem netušila, že ty bys mi změnil život a udělal ho novej

Dávej mi dál lásku

Kdykoliv se hladit, o tyhle přirození se dělíme
láska tak opravdová
s tebou po mém boku
jen mi nepřestávej dávat lásku, kterou potřebuju od tebe

Všechno, co chci, je být blíž po tvém boku
nechci cítit osamělost uvnitř
vždyť jsi to ty, ty jsi mi otevřel oči
nikdy jsem netušila, že ty bys mi změnil život a udělal ho novej

Dávej mi dál lásku

Dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku
dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku

Já chci být blíž po tvém boku
nechci cítit osamělost uvnitř
vždyť jsi to ty, ty jsi mi otevřel oči
nikdy jsem netušila, že ty bys mi změnil život a udělal ho novej

Dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku
dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku

Dávej mi dál lásku

Já ti chci být blíž, po tvém boku
nechci cítit prázdnotu uvnitř
dávej mi dál lásku
dávej mi dál lásku
nechci přestat, nechci v tom přestat
dávej mi dál lásku

Dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku
dávej mi dál, dávej mi dál
dávej mi dál, dávej mi dál lásku

WINTER IN JULY – ZIMA V ČERVENCI (zpívá Loretta Heywood)

Rozhlížím se, divím se, proč
žijeme život, kterej neni nikdy uspokojující
Osamělí lidé, zřetelné nesnáze
Hledání něčeho, co nikdy nemůžeme najít

Hodně cest je před námi
s volbou, aby padla tak a tak
Ale život je jen jedna z her, ve které hrajeme
Není speciální možnost

Udělej nejlepší z toho, co je ti dáno
všechno přijde včas
Proč si odepřít sebe?
Nenechávej život, aby ti prchal
a byla zima v červenci

Sny o budoucnosti ti nikdy nemůžou vydržet
když shledáš, že stále žiješ v minulosti
Postupuj jistě výš
Dívej se po možnosti, o které sis myslel, že se nedá najít

Možná, že neznáme důvod, proč
jsme se narodili do tohoto světa
kde člověk jenom žije svuj úsek
a kdy jeho osud zůstal nevyřčenej

Udělej nejlepší z toho, co je ti dáno
všechno přijde včas
Proč si odepřít sebe?
Nenechávej život, aby ti prchal
a byla zima v červenci

A možná, že neznáme důvod, proč
jsme se narodili do tohoto světa
kde člověk jenom žije svuj úsek
a kdy jeho osud zůstal nevyřčenej

Tak udělej nejlepší, udělej nejlepší z toho, co je ti dáno
všechno přijde včas
Proč si odepřít sebe?
Nenechávej život, aby ti prchal
a byla zima v červenci

RUN BABY RUN – UTÍKEJ KÁMO UTÍKEJ (rap: A La Mode)

Do centra myšlenek slepých lidí
hluboké pronikání se dostane pokaždé
mám sen, že jsem zabloudil v hrobkách pyramid
tak zavírám oční víčka
člověče, já mám tenhle nepříjemnej pocit
otevírám oči a dotýkám se stropu
beru si telefon, čekám na vyzváněcí tón
no prosím – operátor – mluví si v monologu
uvíznul jsem uvnitř tohoto kruhu šílenosti
rvu telefon ze zdi s vážnou tváří
dívám se na svuj obličej, civím do zrcadla,
které mi ukazuje oči zabijáka

Stejně jako po západu slunce přijde svítání
pronásledoval mě v hlubokých lesích vlk a teď už je to pryč
zdá se mi to nebo je to noční můra?
procitnul jsem ze snu v lese ve spodním prádle
přituhuje, muj počet tepů za minutu roste
zavadil jsem o větev nebo proutí, teď mi teče krev
jsem na pokraji nervového zhroucení
štěká ve tmě loveckej pes, když se otáčím
utíkám v plynulém tempu
kdo je tam v dálce? Že tam slyším bass
stojím chvíli a pokračuju dál dopředu
A La Mode je v pásmu šera, soumraku

Žiletky ustavičného slejváku
pořežou střechu mojí noclehárny a já budu přitom chrápat
muj další verš vyprovokoval Židy
čas vymazala síla voodoo
realistický styl mystiky
skládám dohromady pro tamty na umělém
kroužení pohybů, hádám, že se otočím
o 360 stupňů, to jsem já, A La Mode
uniknul jsem ze spárů mučení
na louce, jsem nesmírně zasažen hicem
co udělat se svou hlavou, tím se zabejvám na slunci
tak běž, kámo, běž

THE AIR YOU BREATHE – VZDUCH, KTERÝ DÝCHÁŠ (Loretta Heywood)

A když jsem viděla tvuj stříbrný vlas
myslela jsem si, že tam byla ona
omlouvám se, jestli se dívám vyvaleně
ale jak jsi to mohl vědět?

Všechno na tobě vidím
doufám, že tvoje děti jsou takové jako ty
cítím se zle, jsem smutná uvnitř
protože teď jsi odešel, chybíš mi v mém životě

Všechno, co pořád potřebuješ, je
vzduch, který dýcháš
vzduch, který dýcháš
tu jednu věc, kterou oni nemůžou sebrat
vzduch, který dýcháš

Jindy a na jiném místě
uvidím její tvář?
toužila jsem se dotýkat tvé hlavy
ale jak jsi to mohl vědět?

Všechno na tobě vidím
doufám, doufám, že tvoje děti jsou takové jako ty
cítím se zle, je mi smutno uvnitř
protože teď jsi odešel, chybíš mi v mém životě

Všechno, co pořád potřebuješ, je
vzduch, který dýcháš
vzduch, který dýcháš
tu jednu věc, kterou oni nemůžou sebrat
vzduch, který dýcháš

Protože teď jsi odešel, chybíš mi v mém životě

Všechno, co pořád potřebuješ, je
vzduch, který dýcháš
vzduch, který dýcháš
tu jednu věc, kterou oni nemůžou sebrat
vzduch, který dýcháš

MOODY – ROZLADĚNÁ (zpívá Loretta Heywood)

Cítila jsem se velmi příjemně
jak jsem šla dolů po ulici
vidíš, šla jsem ke svému příteli
a on udělal, že jsem se cítila rozladěná
jako tohle

Když se půjdeš podívat na svého přítele
on tě může udělat velmi rozladěnou
on to může dělat vysoko, ty se cítíš nízko
cítíš sympatie nebo bys ho zpražila pohledem
jako tohle

Já se cítím rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
jako tohle

Cítila jsem se velmi příjemně
jak jsem šla dolů po ulici
vidíš, šla jsem ke svému příteli
a on udělal, že jsem se cítila rozladěná
jako tohle

Já se cítím rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
jako tohle

Rozladěná

Já se cítím rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
cítím se rozladěně, yeah, yeah, yeah
velmi rozladěně, yeah, yeah
oh, jako tohle

BUG POWDER DUST (Všivej střelnej prach)
[Myslím, že je čas povědět si o tvé ... oh ... filozofii užívání drog související s uměleckou snahou]

Zkontroluj to, jo!
já vždycky dojdu do cíle se styly hrbolaté cesty
slyšel jsi psychedeliku a ušel jsi dlouhé míle
uchovávám svoje rýmy neprůhledné, husté jako pivo Guinness
takže bys moh´ po mně žádat mix piva černého a světlého, když demoluju crew
jsem jako Bill Lee při psaní, když byl v Tangiers (přístav v Maroku)
(Bill Lee je hlavní postava v románu Naked Lunch a odkazuje se na Williama Burroughse)
a teďko jsem venku na chodidlech přežívající se svými vrstevníky Beatniků
analogová cívka a malé pokroucení
kouřím právě něco tak bys mohl říct, že jsem hořící
já se nikdy nevychloubám, ale dávej pozor
já donutím člověka, že si zapálí svuj povolávací lístek jako by to byly Vlasy
(pravděpodobně odkaz na muzikál Vlasy)
pošlu tě na řeku jako že hledáš Kurtze
(odkaz na román Josepha Conrada "Srdce temnoty" a filmu "Četa")
já mám sílu znalce v každém verši

Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
(Střelný prach, síla znalce ...jsou odkazy na Naked Lunch
Wild Boys je román Williama Burroughse
Big Brother se odvolává na román 1984 od George Orwella)

Já se vždycky strefím do jablka, když budu střílet
tak mi můžeš říkat Vilém Tell nebo Agent Cooper navíc
(Vilém Tell byl lukostřelec, který podle legendy zasahoval jablka na hlavě svého syna.
Ve filmu Naked Lunch zabíjí Bill Lee svojí ženu podobným způsobem.
Agent Cooper byl také neuvěřitelný střelec v seriálu Twin Peaks)
Mr. Mojo Risin´ opět řeší případ
(Mr. Mojo Risin´ je přesmyčkou jména Jim Morrison a je zmíněna v písni L.A.Woman)
tak řekni tvojí mámě a tvojí sestře a kamarádům tvojí sestry
jako likvidátor běžím hluboko v prachu
svědí mě střelnej prach a nemůžu bejt připoután
dělám si výlet do Interzone a odjíždím do Annexie
(Interzone je fiktivní Alžírský přístav, kde Bill Lee psal romány v Naked Lunch.
Annexia je fiktivní oblast, do které směřuje Bill Lee, když opouští Interzone)
musím si opatřit kulomet, kterej je víc sexy
jmenuju se Justin a to je všechno to je ono
a budu ze sebe chrlit rozmarné rýmy, které se nehodí na tuhle věc
Houses of the Holy jako Jimmy Page
(Houses of the Holy je album Led Zeppelin, Jimmy Page je kytarista Led Zeppelin)
ale píseň zůstane stejná, tak to jsem uvíznul v návalu vzteku
(Song Remains the Same je píseň Led Zeppelin)
tak jako Jana když má cestu do Španělska
já myslím, že odjedu zítra, prostě hlupák v dešti
(Fool in the Rain je píseň Led Zeppelin. Jana cestuje do Španělska
a odjíždí zítra se odvolává na píseň Jane Says od Jane's Addiction)
zapaluju svíčky a modlím se za možnost (příležitost)
jsem paranoidní, slepý od sněhu, prostě cvok do černého masa
(Paranoid a Snow Blind jsou písně od Black Sabbath)

Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
Nikdy nejsem prolhanej a nikdy nejsem falešnej
mám víc chuti než svazek makarónů
led odkapává z každé mojí samohlásky
mám duši šedesátých let jako Ginsbergovo Kvílení
(Allen Ginsberg napsal knihu básní nazvanou Howl, Kvílení)
vyhazuju šílenej míč a pořád mě to baví
zatáhnu ho do díry a zajisté trefím obruč
(odkazy na košíkovou)
Top of the Pops jako zábava Lulu
(Top of the Pops je britská TV hitparáda,
Lulu byl zpěvák na konci 60.let sklízející úspěchy za písně jako 'To Sin With Love')
udělám si procházku na Abbey Road s mými boty duše
(Abbey Road je natáčecí studio v Británii a název alba Beatles)
mám třísku, sakra, víš, jak to bolí
(mám třísku možná popisuje fakt, že Paul McCartney vychází ze studia
Abbey Road naboso, tak je zachycený na obalu desky Abbey Road)
mám sendvič Vegemite od Men At Work
(Vegemite Sandwich je odkaz na píseň 'Down Under' od Men at Work)
uchovávám myšlenky v rovině, ale čas je vylepšuje
tak když hledáš, najdeš něco jako zlatý důl
psychedelické serpentýny v básničce
já mám výmluvnost všude, kudy mě nohy potáhnou
čekám na slunce na Španělskou karavanu
(Waiting for the Sun a Spanish Caravan jsou písně od Doors)
zatmění slunce a já se cítím, že vyzařuju, kámo
(= zřejmě odkaz na pověst o dětech, které osleply ze záření při zatmění slunce)

Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
Co je to za člověka na tabuli okna
má něco na jazyku a začíná to dělat fleky
(tyhle hlášky se asi vztahují k filmu Jméno růže nebo písni 'Windowpane' od Coil, která je o požívání LSD)
show je dost zařízena po italsku a uvolni se
vystoupej po mém žebříku a nameleš si hubu
bufeťáckej styl tak já zdechnu z denního žáru
probudím k životu mrtvolu jako Had a Duha
(Serpent and the Rainbow je film o droze, která byla nalezena na Haiti a jejíž požívání je smrtelné)
Jeffe Spicoli hej ubal mi další trávu
(Jeff Spicoli je postava ve filmu 'Fast Times at Ridgemont High')
Člověk který zachránil Pittsburgh s Dr. J
(The Fish that Saved Pittsburgh je film, kde si zahrála basketbalová legenda Dr.J, Julius Erving)
šokuju tvojí prdel jako vadnej vibrátor
slyšíš mě teď, ale pravděpodobně dostaneš vibraci později
kdo ví, kam rozpustilej vítr vane
co bude to bude, jen ho nech´ na pokoji
velká pobřežní loď je vystavená krasavice ve městě
(Great Space Coaster byl dětstký TV program na počátku 80.let)
děláme trpaslíky s mým kamarádem Dr.Shinkerem
(Dr.Shrinker je šílený badatel ve stejnojmenném TV seriálu, který chce použít svůj zmenšující paprsek
na všechny lidi ve světě)
podej mi vodní dýmku, sundej polštáře
textil na stropě, foukám na kruhy které se vlní
odhoď svoje boty a relaxuj v ponožkách
teď si vyhrň rukávy na tenhle rýmovanej požitek
(teď si vyhrň rukávy symbolizuje nejspíš dát si injekci)

Střelný prach, síla znalce
a divoký chlapi utíkají na výlet do Interzone
cesta je zavedla do vlivu Velikého Bratra
zkoušejí bejt tvrdý, tak aby nevyfoukli mojí zásobu
 
[myslím, že je čas, abyste si hoši rozdělili mojí poslední ochutnávku opravdového černého masa;
masa z obrovské vodní Brazilské stonožky]
 


Tim Simenon / Bomb The Bass
Samply jsou bomby

Elektro Hip-Hop Pop

Co mají společného Isaac Hayes, Public Enemy, Kurtis Blow, Ennio Morricone a TV seriály „Dragnet“ a „Thunderbird“? Všechny jsou drážkami na jedné gramodesce. Tu, kterou natočil Tim Simenon. Od svých osmi let žije tento syn Malajské matky a Angličana v Londýně, v metropoli tisíce popových hitů. S nahrávkou „Beat Dis“ položil jednu z nejdůležitějších šablon nové hudební generace, které budou říkat jména Technics a Roland víc než Fender nebo Moog. Ve stejné době, kdy také čelní příčky hitparád ovládli Coldcut a S-Express. S třemi nadcházejícími alby „Into The Dragon“ (1988), „Unknown Territory“ (1991) a „Clear“ (1994) dokázal Tim Simenon, že se nezhostil vytvoření hudby k filmu jen pro jediné „léto lásky“. V roce 2001, o pár let později, vychází první píseň Bomb The Bass po dlouhé době na berlínské značce Morr Music. „Clearcut“ nabízí vokály od Valerie Trebeljahr (ze skupiny Lali Puna) a hned k tomu remixy od Herrmann & Kleine, Arovane, samotného Christiana Kleine a Opiate z Kodaně (Hobby Industries). Gregor Wildermann se setkal s Timem Simenonem, aby putovali v čase nazpátek k počátkům a do přítomnosti Bomb The Bass.

Také jsem na sebe vzal riziko, že to nevyzní moc originálně: stojí zrovna Tim Simenon o celou éru elektronické hudby a s tím snad také o slůvko ohlédnutí nazpět? Co u Tebe takové věci dokáží vyvolat? A proč ses ocitnul u Morr Music?

„V první řadě musím zmínit určité vyčerpání: mezi vlastními třemi alby jsem dělal na více producentských záležitostech a potřeboval jsem pak jednoduše přestávku. Byl jsem skutečně pořád zaměstnáván jen hudbou
a rozhodl jsem se poprvé pro trošku odpočinku. Před šesti měsíci (2000) jsem se přestěhoval z Londýna do Amsterodamu, a teď mám znovu tu správnou chuť zkusit nové projekty. Jsem taky velmi rád, že jsem u Morr Music našel vydavatele, se kterým mohu dodělat projekt naprosto uvolněně. Nějakou dobu jsem si myslel, že Londýn je velmi důležité místo pro hudební vývoj, ale potom jsem pochopil, že to je absolutní nesmysl. Záleží na pouhém faktu, co si člověk udělá ze svého prostředí. K tomu jsem uznal, že mnoho mých oblíbených desek vůbec nepochází z Londýna nebo Anglie, ale spíše z Německa, Holandska nebo jiných zemí. Další důležitý důvod pro změnu mého pracoviště a labelu byla také moje smlouva s Island Records, která teď byla konečně zrušena. „Lali Puna“ vlastně mohla původně vyjít jako skladba nového alba Bomb The Bass u Island Records. Když jsem měl hotovo prvních šest skladeb tohoto zdánlivě 4. alba, došlo mi, že jsem ještě nevěděl, kdo je ve skutečnosti momentálně manažerem u Island Records. A u nich se ani nikdo nezajímal o to, na čem jsem právě pracoval. Z toho důvodu byl čas pro změnu.“

Proč jsi album nevydal na svém vlastním labelu?

„Jistě, mohl bych vydat album na Electric Tones, ale tento label mi rychle zabere celý den práce a potom by člověka ještě čekalo tvořit vlastní hudbu. To není nic pro mě, mám raději kontakt na Thomase a Morr Music.“

Jméno Bomb The Bass vzbuzuje u mnoha obchodníků s deskami určitá očekávání. Je to pro Tebe zátěž nebo spíš šance překvapovat lidi?

„Já si myslím, že je to obojí. U projektu Bomb The Bass šlo vždy o spolupráci: to pro mě fungovalo nejlépe, že jsem vždycky mohl spolupracovat s novými umělci. To je to, co osobně chápu jako skupina. Tak jsem také dokázal, že zní každé album jinak a bylo zaručeno neustálé obměňování. Právě to je tak skvělé, a každý první singl z nového alba zní úplně jinak. Tento způsob práce dává prostor pro experimenty, také to vede k tomu, že někteří obchodníci hudbou jsou zmateni. Další odpověď na Tvoji otázku by byl můj druhý pseudonym: Flow Creator. Pod tímto jménem vycházejí nahrávky, na kterých se osobně vydovádím, bez toho, abych bral ohledy na někoho jiného.“

Kde z Tvého pohledu vidíš vrcholy a pády hudebního vývoje od počátku Tvojí kariéry?

„Nastal vždycky čas, ve kterém nešla přehlédnout určitá nečinnost nebo kde se událo mnohem více nenadálého v kratším období. Jistě byly roky 1987 až 1989 velmi vzrušující, napínavé a hudebně prostě fantastické. Od počátku 90. let do roku 1993 nastoupily hlavní dva směry house nebo techno, ke kterým jsem se já nemohl počítat. Od toho se také odvíjí název mého alba „Unknown Territory“, a proto zní skladby také tak odlišně. Od roku 1994 to zase bylo velmi zajímavé a lidé jako Tricky nebo scéna Bristolu přinesli několik důležitých změn. Spektrum v hudbě bylo najednou zase velmi široké, a to je můj názor na stále převládající dobré časy.“

Tak jako v dobách Acid-Housových mejdanů?

„Ano, určitým způsobem. Když jsem se poprvé intenzívně věnoval hudbě a večer jsem chodil do klubů, člověk viděl B-Boye, punkery a vyznavače gotického rocku v jednom podniku a pokládalo se to za úplně normální. Dnes jsou kluby více uniformované a zaměřené na jeden jasný styl, což má jistě svoje výhody. Ale já si myslím, že u spousty lidí je hudební vkus podstatně rozmanitější a mohl by se také odrážet v klubovém životě. V polovině 90. let se mi hodně líbily desky labelu Rawkus a producenti jako Mos Def dělají pořád ještě fantastické desky. V současnosti mě zaujali taky němečtí umělci jako Pole nebo To Rococo Rot, jejichž muzika byla pozoruhodně jiná a dobrá. Přičemž musím říct, že budu mít elektronickou hudbu už napořád spojenou s Německem; stejně tak, jako si hip-hop spojuji s Amerikou a pořád ještě nechápu, jak umělci v Anglii mohli začít s hip-hopem.“

Přidělal Ti problémy, anebo spíš pomohl úspěch v hitparádách?

„Také tady zase platí obojí. Přesně v momentě, kdy jsem byl na vrcholu, jsem si uvědomil, že už tam vůbec nechci být. Ale přesně ve stejném momentu jsem si všímal, že tenhle úspěch mi dovolil, abych vlastní hudbu skládal dál právě takto. Proto jsem se asi raději dal na dráhu producenta. Protože tak jsem mohl dál dělat hudbu a potkávat nové umělce bez toho, abych musel sám stát na nějakém pódiu anebo v TV. V roce 1988 jsem produkoval „Buffalo Stance“ a tenhle úspěch byl později kapitálem pro další záležitosti.“

Už jsi poslouchal nové album Depeche Mode?

„Bohužel ještě ne, tím, že jsem byl v posledních měsících neustále na cestách a neměl jsem skoro žádný čas. Už se na něj těším a jsem dost zvědavý, jak Mark Bell jako producent zacházel s uměním Depešáků. Pro mě je Martin Gore stále ještě jeden z nejlepších skladatelů písní na světě. Spolupracoval jsem s nimi 13 měsíců a to byla pro jedno album hodně dlouhá intenzívní doba. Pozice producenta může být skutečně velmi vyčerpávající, jak musíš často poslouchat hodiny určitou pasáž a někdy to také může lízt na nervy. Pro mě byla práce s hodně rozdílnými povahami uvnitř skupiny velmi zajímavá zkušenost.“

Sampler člověk může najít dokonce už i na náramkových hodinkách. Na konci 80.let však poprvé pochopil, že mají váhu také jako hudební nástroj. Jak vznikl Tvůj první singl "Beat Dis"?

„To Ti mohu říct naprosto přesně, protože na to nikdy nezapomenu: neměl jsem tehdy sám ani jeden sampler a musel jsem jít k jednomu kamarádovi do studia. Ten měl Roland S-900. A když jsem přišel se svou taškou plnou desek, rychle nám došlo, že samplovací doba S-900 snad na 30 sekund (mono!) nemohla stačit. Potom jsme zavolali do jedné půjčovny nástrojů a vypůjčili jsme si další dva samplery stejného typu. V půjčovně se na nás dost divně dívali a dost překvapeně se ptali, co vlastně chceme dělat s tolika samplery. Jako sekvencer jsme tehdy použili Commodore C64 a za tři dny jsme byli s nahrávkou hotovi.“

To hned vede na další historickou otázku: jak jste přišli na jméno Bomb The Bass?

„To jsem si tehdy vymyslel během pěti minut, když jsem musel mít hotovou předlohu na obal k „Beat Dis“. Potom jsem se zeptal: co se ke skladbě vlastně hodí? A v tom mě zaujalo, že basová linka bude neustále bombardovat samply. Přesně o to šlo na této desce a proto je jméno projektu spíše popisným znamením.
A upřímně řečeno, pořád ještě takhle dělám svoji hudbu. Přitom bych byl jako normální hudebník spíš nula – jen díky technologii se v tom mohu tak vyžívat.“

Zmiňuješ počítač Commodore C64, který byl mezi prvními respektive znovu prožívá svoje oživení.
Jaký je obecně Tvůj vztah k technice?

„Upřímně řečeno nemám počítač zas tak v oblibě a jsem spíš kamarád s přístrojem, kde všechno pochází z jednoho zdroje a kde člověk pracuje víc ručně. Jak vida daleko raději bych pracoval s laptopem, ale potom bych se zcela jistě zase posadil znovu k počítači. Proto zbožňuji svůj MPC-Sampler: je to sekvencer, sampler a mohu na nahrávce bubnovat, jak chci. Kvalita je hodně dobrá a pro další zpracování využívám 16-stopé studio Yamaha. To je momentálně moje kompletní studiové vybavení a mám ho postavené v kuchyni v Amsterodamu. Toto minimální vybavení mi dost vyhovuje a zároveň mě nutí hledat při vytváření podoby mých skladeb minimální formulku. Ve svém starém studiu v Londýně jsem se často pokoušel do nahrávek doplňovat ještě více zvuků a samplů, protože jsem tam musel nechat stát těžké klávesy a sampler.“

Dá se věřit legendární příručce KLF, že může skutečně každý složit hit? Platí tento princip podle Tebe a také ještě s přihlédnutím na dnešních hitparády?

„Samozřejmě může každý dělat hudbu, ale ne každý může dělat dobrou hudbu. Na tom koneckonců závisí všechno a s tím se také nemění nic v technologickém pokroku. Když má někdo talent, objeví ho snad rychleji, protože má větší možnost vyzkoušet ho na nejrůznějších nástrojích. Bez talentu se člověk nedostane dál dlouhodobě.“

Před námi leží nevyhnutelná otázka na Tvoji hudební budoucnost...

„V této chvíli je ještě brzo hledat směr, kam se bude ubírat. Existuje nápad postavit příští album Bomb The Bass na instrumentální podobě, což by mě opět přivedlo k „Beat Dis“. Protože to přesně vzato je pořád instrumentální práce..."

[ze zahraničního zdroje 07.05.2001]
Pro objednávky koncertů a všeobecné dotazy je zde možnost kontaktovat Douga Smitha (
Doug@CodaAgency.com)



Poznámky k tomuto příspěvku
Gene Hunt (Občasný) - 24.9.2008 > Vow, nekdo jeste vi o existenci Bomb the Bass? Heureka, na Unknown Territory jsem dlouho ujizdel! Uzasna deska. Drahne tomu let. Zatim jsem novou desku jen zkousel poslouchat a zni to od prvnich tonu zatracene dobre!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter