Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Narkolepsie
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 30.1.2008 (10:01:24)

 

 

     - zííív -
 chromý imperativ
zaklesnout    na vědomí zlomy
 to my   známe   zdání klame
                  unikáme
útisku svých pout     
(: ámen)
     ty prý nejlépe   obeplout
            modlitbou z hadí kůže
     ptydepe    a když nepomůže
                    uspat lží do kapsy
                          prolapsy
nicotnosti    nicoty     honíme si kokoty
 
(a to voodoo vlastních údů nemá cíl)
                                 bez milosti
                        zapomnění
     proč jsi nás opustil

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Šedo (Občasný) - 30.1.2008 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > Šedo> Takže si píšu - pacient žádá extrakci čtyřky vpravo nahoře.
<reagovat 
Vio (Občasný) - 30.1.2008 > Nikdy vás neopustím... :-D
Doporučil 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > Vio> Neděs...
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 30.1.2008 > liuvíáiuá
Doporučil 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > zanzule> Banán.
<reagovat 
 zanzule (Občasný) - 30.1.2008 > miroslawek> 

já nevěděla, co napsat - jsi lepčí! to mě štve! :x)))
<reagovat 
vřes (Občasný) - 30.1.2008 > Hezké rýmy - šprýmy. Vlastní sdělení mě bohužel nebaví (snad čtenářský problém). Dlužno ale poznamenat, že sdělení je sděleno způsobem víc než povedeným..
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > vřes> Tak šprýmy povídáš. Hmmm, myslíš?
<reagovat 
 vřes (Občasný) - 30.1.2008 > miroslawek> No promiň, ale "nicoty - honíme si kokoty" ... :-) Chápu, že v celku nešprýmuješ.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > vřes> To jsem rád, já to myslím opravdu vážně.
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 30.1.2008 > :-)ámen
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 30.1.2008 > hranice (rozhraní) mezi spánkem a bděním.
opět podobenství – časovost, život&smrt..

na vědomí zlomy / to my

kdybych tě neznal, podezříval bych tě z pokory ;))


____
ta kokotina v závěru tomu docela dává šťávu..

promiň, hlubší kritiky dnes nejsem schopen, ale dobré to je..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
hlava pana Rampina (Občasný) - 30.1.2008 > Tak jsem si s potěšením rozšířila slovní zásobu a taky už vím, čímže to trpím...! "Kokoty" bych oželela, obrat "chromý imperativ" se mi zalíbil převelice.
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 30.1.2008 > wow....nejsem sice pro kokoty......rdím se......avšak báseň je i s prolapsem neskutečně třeskutá......ale ačkoliv se stydím....HERNIUJI!
Doporučil 
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 30.1.2008 >
Body: 5
<reagovat 
ariel (Občasný) - 30.1.2008 > perversní realismus? :o)
Body: 4
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 30.1.2008 > ariel> 
Z a   n a š i m i   v ě t a m i

     Jest pravda jako zvěř a dlužno ji loviti v houštinách souvětí a v brázdách slova, někdy jako lišku v doupatech protiřečnosti a smíchu jezevčíky důvtipu a kouřem pokory, jindy za teplého večerního soumraku jinotajů (v mlčení celé přírody, když táhnou sluky), neboť pravda je ve své podstatě divoká a plachá, znajíc člověka, ale i když se vzbouří a je neslušná, vystupujíc ze jha času a jako povodeň strhujíc mlýny obecné logiky a zanášejíc bahnem chudá předměstí vědy a umění, nebo jako oheň vyprskujíc do prostoru mastnoty a chlípnosti a pohodlí, šindely přetvářky, myšinu mlsnosti a klepů, projektily vzpoury či lávu extase a rouhání: bývá nesrozumitelná. Mluvíme o koních, o dětech, o ptácích, o rybách, bůhví o čem, ale za našimi větami jako pod kobylkou houslí ozývá se nejen ta žíně a struna, bekot jehňat a ržání kentaurů, lkaní kukaček a doupňáků, nýbrž i duše dřeva a ono na povrchu červenavé, jako srdce uhlazené, ale uvnitř prázdné a tmavé vězení naší touhy…

 

(Jakub Deml, Česno) 


<reagovat 
marsyas (Občasný) - 30.1.2008 > Pod Demla se ti klidně podepíšu
<reagovat 
hermit (Občasný) - 31.1.2008 >

výborný, nemám kritiku, ani krtiku.

velmi velmi velmi

a krásně zní

dobře vypadá :-)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Vio (Občasný) - 31.1.2008 > hermit> Jo, když člověk přimhouří obě oči, vypadá jako dráček Soptík :-D
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 31.1.2008 > Vio> nebo těhotný mořský koník
<reagovat 
 hermit (Občasný) - 31.1.2008 > miroslawek> já v tom vidím babu na koštěti :-))
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 31.1.2008 > hermit> podívej se na písmáku na autorku mořský koník, resp. martinez a pochopíš proč ;o)))
<reagovat 
 hermit (Občasný) - 31.1.2008 > miroslawek> mám to na písmáka docela daleko... ale až půjdu kolem... ;-)
<reagovat 
levante (Občasný) - 2.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
oleandr (Občasný) - 3.2.2008 > konec je tedy hustý...
Body: 5
<reagovat 
kulamyl (Občasný) - 5.2.2008 > Hele mně se zdá, že tady řádí nějaký šotek či co, nezobrazuje se mi,co jsem napsal a chybí mi tu i jiné věci. Anebo už mi z toho všeho hrabe.
Pro jistotu: Tohle je moje reakce na miroslawka:
Tak tedy milý slawku, aby ses necítil ukřivděně, rozhodl jsem se diskuzi ještě jednou otevřít. Pro přehlednost si to očíslujme:
1.Na jakém přesně místě jsem odsoudil Holana?
2.Ještě jednou přiznávám svou chybu, ve svojí argumentaci jsem neměl zpochybňovat tvůj autorský záměr, to bylo dost neomalené. Nicméně, jak už jsem se zmínil, jde o čtenáře. Autor se může pokoušet sdělit hodně, jde ale o to, do jaké míry se to povede.
3.Musíme rozlišovat nesrozumitelnost a nesrozumitelnost. Holan je nesrozumitelný, protože se snaží vyjádřit věci nejsubtilnější, velká tajemství života. Někdo (a takových je na totemu spousta) je nesrozumitelný, protože buďto sám neví, co chce vlastně říci, nebo ví, co chce říci, ale není toho schopen srozumitelně. Žádný z nich není básník.
4.Co říkáš na lyrykovu interpretaci (a neboj se toho, stejně tak jako existují dobré a špatné básně, existují dobré a špatné interpretace)
5.Možná jsi skutečně druhý Holan a já to neodhalil.
PS:Už teď je naše diskuze dost nepřehledná, snaž se být věcný a nenačínat nová témata.

<reagovat 
kulamyl (Občasný) - 5.2.2008 > Jo aha, už to chápu, podařilo se nám popsat celou stránku a já si nevšiml, že jde obrátit list.
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 6.2.2008 > Přijde mi to vtipný. Už dlouho jsem od tebe nic nečetl, a rozhodně mě to nezklamalo.
Body: 5
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 5.2.2008 >

Věř, že po těch devíti letech mne k ukřivděnosti jen tak něco nedožene. Abychom si rozuměli, zdejší "diskuze" pěstuji pro svou a někdy i naši rodinnou zábavu. Ne proto, že bych chtěl někoho přesvědčovat o kvalitě svých textů nebo se o ní tady něco dozvídat. Tak bláhový nejsem. Ale k věci:

 

1. I s Holanovým textem bych uměl udělat totéž - rozstříhat a přeskládat, abys nepoznal, pokud bys jej předem neznal - a přitom by text došel podobně těžké vnitřní újmy. Resp. by se to nedalo udělat ani s mým ani s jeho textem. Vyber si. Co se týče interpetace (a proč jsem si vzpomněl právě na Holana), mám v paměti jak Radovan Lukavský popisoval jednu svou příhodu s Holanem ve Viole, kdy se jej ptal na to, jak to v konkrétním textu, který měl přednášet, je, jak to autor myslel - a nabídl interpretaci, pak druhou, třetí. Básník se jen usmál a řekl, že to je zajímavé, že takhle jej to číst nenapadlo. Ale že je to v pořádku. Lukavský líčil své ohromení pro něj v ten okamžik těžko přijatelnou myšlenkou, že není jen jeden platný význam, že jich spolu koexistuje víc.

2. Vlastně se nepokouším čtenáři něco sdělovat. A největší nešvar, kterému se vyhýbám jak čert kříži, jsou dopovědi.

3. Vím, co chci říci a jsem toho schopen srozumitelně i "srozumitelně", viz. starší tvorba, tentokrát škoda, že juvenilie už jsem dávno promazal.

4. Zdeňkova interpretace je dobrá v tom, jak dobře uvažuje a rozvíjí se po (nikoli jedině) možném smyslu, špatná v tom, že je zkratkovitá a neúplná, ovšem přiznejme si, že tady na komplexní elaboráty není čas a prostor, Lyryk by to jistě dokázal lépe, resp. důkladněji, kdyby chtěl. Taky mne mrzí, že se vyhnul oné pro mnohé tak zajímavé části. A každopádně každá konečná interpretace je jen náznak, pouhý filtrovaný odvar z textu samotného - ten jediný je sám v sobě významově celistvý. V mém případě, čím víc hutnější a preciznější text, tím více směrů a možností.

5. Jsem Miroslawek I., ne Holan II. a samozřejmě, že jsi nic neodhalil, k tomu sis dal málo práce. Já tě k ní ale nenutím.

6. Mimochodem, text máš na další stránce, proto se ti nezobrazuje.


<reagovat 
 kulamyl (Občasný) - 6.2.2008 > miroslawek> Vyjádřím se jen k bodu 5.:
Interpretace je jen náznak? Já myslel, že báseň je náznak a interpretace je interpretace. Odvar? K čemu by pak interpretace a vůbec literární věda byly? Já čtu literaturu o literatuře, protože mi pomáhá lépe pochopit vlastní text. A k tomu mi lyrykova spatlanina rozhodně nepomohla.
Čím jsi mě ale nejvíc rozmrzel, je výrok o tom, že tady není čas a prostor. Jakto? Kdo ti brání? Je to jakoby tady šlo o nějaké závodění, co nejrychleji přečíst cizí báseň, zaregovat na ni, pak napsat další svoji báseň... Poesie je přece o zpomalení, o zastavení. Propána zpomalme trochu. Když se tu objeví třicet báseň za den, je to strašnš moc, myslím, že autorská selekce by měla probíhat už na psacím stole, ne tady. Mezi takovým množstvím balastu se pak jedna dobrá snadno ztratí.
<reagovat 
kulamyl (Občasný) - 6.2.2008 > Jinak, když už jsme se tak sblížili, nechtěli byste se mrknout na moji báseň? Jmenuje se Chlap valí sud a zůstala zcela opomenuta.
<reagovat 
 básník nic (Občasný) - 6.2.2008 > kulamyl> o čem je řeč, když noc tu je. ty víš víc? já nevěřím. spi a tak jak umíš buď. víc nemusíš. já uvítám tě tak, ty jsi. vše je a není. a náhle je. to všední den, ty usteleš si sám, kdo umí.
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 8.7.2008 > nemusíš miroslawku nic honit, stačí tě pohladit za krkem a ty sám vystříkneš výpotek
<reagovat 
kulamyl (Občasný) - 1.2.2008 > No upřímně si myslím, že si to na poezii jen hraje. Řekl bych, že sám jako autor bys dokázal ten text rozstříhat na kousky, v jiném pořadí slepit znova, něco vyházet nebo z toho udělat básní několik, a nikdo by nic nepoznal. Zdá se mi, že je to opravdu ptydepe, tedy řeč, která si na významy jen hraje.
Doufám, že upřímnost se tady cení a zrovna tebe jsem se rozhodl nešetřit, protože jsem si všiml, že se s tím v poznámkách k textům jiným taky moc nepářeš. Na druhou stranu i z takovýchle jazykových hrátek může vzniknout něco pěkného, jako třeba woodoo našich údú, ale pak to chce autorskou kázeň, která ti bohužel chybí.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.2.2008 > kulamyl> 

díky za tuhle reakci. v reakcích mi miroslawek připomíná otce, kterej svýho syna straší tím, že mu říká věci, z nichž je cítit nějaká výčitka, ale syn vlastně netuší co a proč udělal špatně. ovšem, je to i problém toho syna, jestli na tuhle hru přistoupí.

 

mám z toho pocit jakýhosi zneužívání symbolů. věřím, že miroslawek se domnívá, že básně mají mluvit samy za sebe - což ale v tomto konkrétním případě může znamenat i to, že jsou to takový tatínkové, u nichž můžeme mít pocit, že říkají něco závažnýho, ale vlastně netušíme co a proč. a je náš problém, jestli na tuhle hru přistoupíme.

 

 


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 2.2.2008 > kulamyl> jak bys naopak ty dokázal, že si na upřímnost jen nehraješ ?.)) ve skutečnosti se ti nechce do významů textu nijak nořit, protože nemáš certifikát na kvalitu autorského konceptu; nedůvěra v autorskou intenci je nejlacinější kritikou; na druhé straně máš na svůj nezájem právo, nemusíš se do textu nořit, ale pak bys neměl kritizovat, žes nedostal nic zadarmo .)

úplně stejně by ses mohl vyjádřit pod textem fyzika a říct, že jeho značky lze přeházet libovolným způsobem, neboť jde jen o jakési ptydepe na podporu vědecké serióznosti .) pokud odmítnu předem znaky rozpoznat, nemohu říci, že nic neznamenají, to se o např. egyptských hieroglyfech, než byly rozlzštěny, dalo tvrdit také;
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 5.2.2008 > kulamyl> Stejně platná odpověď by byla: "upřímně si myslím, že ty si na čtenáře o poezie jen hraješ". Ale byla by nepoctivá - i když si vlastně opravdu něco podobného docela myslím. Ovšem čtení poezie je také svým způsobem umění a nelze je žádat ani předpokládat. Konce průseků na nichž dnes pracuje básník na své tvůrčí cestě jsou již tak vzdáleny od původní mýtiny, že hlouček následovníků, kteří nezůstali opile hulákat u táboráku či jen tak bloumat při kraji lesa, a doplazili se až za ním, tvoří často maličká hrstka velmi vytrvalých dobrodruhů. Cením si alespoň oné "upřímnosti" a pokusu o argumentaci, která, jakkoliv mi (zvlášť ve vzpomínce na Borise Cveka a jeho praktické důkazy) přijde úsměvná, má svou logiku a vnitřní opodstatnění ve věci samé a nikoli pouze v tom, komu jsem kde šlápl na árijské kuří oko. Text bych bez újmy přestříhat a předělat nemohl. Když nikdo jiný, já bych to poznal hned  Nedostatečnost ostatních mne může mrzet, ovšem vůbec není podstatná. Velmi bych se bránil (kdybych musel) nařčení o autorské nekázni, která se vskutku snadno tvrdí - stejně jako třeba vzduch nebo muzika. Na ujištěnou: každé slovo má v textu své pevné místo, provázané z více a někdy i mnoha stran. A to komplexně, tedy jak v otázce rytmické, významové, zvukové, aj. A potud dost, skutečně tu nejsem od vysvětlování... toho, nač je každému třeba přicházet samotnému... a nebo se na to vykašlat a minout. Nebesa se v žádném případě ani pro jednoho z nás neroztrhnou.
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 2.2.2008 > ariel> předem nutno podotknout, že tatínkové to myslí se syny dobře a někteří zmoudřelí synkové na to se sebevědomým odstupem přijdou .)

tatínkům je třeba to nandat, to je jedna možnost jak nabýt sebevědomí, ale je to sebevědomí skutečné??! těžko; skutečné sebevědomí vznikne v souvislosti s vlastní kultivací, vcítěním a porozuměním;

jednoho dne i ty dospěješ v muže, který bude schopen rekonstruovat myšlenky svého otce a porozumět všem tatínkům světa .) pokud nezblbneš z toho, že tvůj vlastní "trochu přihlouplý synek" nebude ochoten přistupovat na nějakou hru na tatínka a synka .))

koneckonců i tvoje podpásové poznámky jsou jenom hrou, na kterou, doufáš, že ti někdo, veden zlomyslností, přistoupí; ó veliký otče nezávislosti .) a jediný spravedlivý básníku, cítím, že nejsem hoden tě soudit a kritizovat; ty jediný víš, kterak uměřeně nezneužívat symbolů v poezii, ty žiješ pravdou, jenom ty .)
<reagovat 
 kulamyl (Občasný) - 3.2.2008 > Lyryk> Máš pravdu, neměl jsem svoji kritiku stavit takhle, o autorském záměru se skutečně můžeme jen dohadovat. Důležité je ale to, že stejnou věc (rozstříhat atd.) může s textem udělat i čtenář.
Nicméně tvoje reakce na mě nebyla obhajobou Miroslawkovy básně, ale kritikou mojí kritiky. Zkus ji obhájit. Poradím ti: Skutečnou báseň lze interpretovat. Když ji dokážeš interpretovat, máš pravdu ty a já báseň skutečně nepochopil, když to nedokážeš, měl jsem pravdu já.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 5.2.2008 > ariel> Příměry téměř biblické, cítím se téměř jako Kristus. Ale k věci, Lazare vstaň: sdělením, výpovědí, účelem, účinkem poezie není to, co už známe, ale to nač přicházíme. A kdyby se dalo to, co se řekne veršem, bez újmy a pokřivení vyjádřit v próze, bylo by možné vysvětlování k uchopitelnosti, kterého si zřejmě žádáš, ale pak by také nebylo žádných veršů potřeba. Poezie je tu k vyjádření toho, nač běžný způsob nakládání se slovy nestačí.
<reagovat 
 Bajata (Občasný) - 11.7.2008 > ariel> Vážený Arieli, snad se Mirosláwek neurazí, jestliže odpovím vám.. ale odpověděl jste mu za mne.
Pročetl jsem si pozorně vaše reakce na jeho příspěvek a pokud dovolíte, rád bych je pojal jako by jste se tak vyjádřil i směrem k mým příspěvkům. Myslím, že bych měl cosi napravit. Nejsem ale poeta, ani literát, jen se snažím sdělit své pohledy, postřehy a názory tam, kde mi to bylo umožněno. Proto se stále učím. Díky za vaše slova, i když nebyla určena mým směrem.
<reagovat 
 básník nic (Občasný) - 3.2.2008 > Lyryk> tvoje poznámky k textu miroslawka mě zajímají.
předpoklady, které požaduješ k jejich "správnému" čtení jsou vlastně jejich pokračováním - ale nevím, proč při tom musíš shazovat ariela, je to nutné? jeho poznámka o "podvojné vazbě", kterou texty a komentáře mrwk vytvářejí je přesná. je to zvláštní narcistní boj nad texty, o které vůbec nejde a pochybuji, že někomu z diskutujících bude množství "vědomostí" tu vámi předkládaných k něčemu jinému, než k averzi k ptydepe, které tu předvádíte. a tvoje obhajoba poruchy komunikace otec/syn je toho dokonalou ilustrací. k čemu to?
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 3.2.2008 > kulamyl> tu interpretaci beru; snad se k tomu tak během hodinky dostanu; to není na dvě věty...
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 4.2.2008 > kulamyl> chromý imperativ je takový rozkaz, který nemá hybnost, nerozhýbe nás, můžeme si poroučet jakkoliv chceme, ale nezbývá než zaklesnout do „narkolepsie“, nemoci chronického spánku;
na vědomí zlomy – zlomy ve vědomí, kdy označíme některé jevy kolem sebe jako zlomy, epochy, zvraty; máme k tomu výmluvy a postoje a svým výmluvám věříme (: ámen);
útisk pout – pouty je zde myšleno cosi, čemu nemůžeme uniknout, alespoň jsme o tom přesvědčeni, že nemůžeme (viz ámen) a sami jsme si pouta nenasadili, svalujeme vinu na jiného druhého; svoje výmluvy můžeme zamlžovat vysvlékáním z kůže a soustředěným sebepřesvědčováním, že se ničeho špatného nedopouštíme; nebo můžeme použít mocný byrokratický jazyk ptydepe a různě jinak si lhát, ale:
to všechno jsou jen nicotné touhy zahnat pravdu o sobě;
v závěru nutno tušit, co zvolal Ježíš na kříži: Bože, proč jsi mne opustil? I zde se autor analogicky obrací k Bohu a ptá se proč jsme ve svých nedokonalostech Bohem opuštěni; to je zcela legitimní otázka, na kterou si každý musí odpovědět sám; svému svědomí ovšem nic nenamluvíme…

<reagovat 
 ariel (Občasný) - 5.2.2008 > Lyryk> víš, být pokorný a říkat si, co chci je podle mě celkem snadné. stačí u svých názorů velice důsledně psát "podle mého názoru", "mám takový pocit" či "myslím". což je ale pro lidi, kteří mají problém s tím rozšlišovat vlastní pocit/názor a to, co je "přece jasné", velice obtížné.  
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 5.2.2008 > kulamyl> Moje texty (a tedy i tento) samozřejmě lze interpretovat.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 5.2.2008 > miroslawek> 

myslím, že umění jako celek je tu od toho. celý analogový kód. ale jaksi mimochodem, spíš mimo vůli autora.


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 11.7.2008 > Bajata> možná by pak stálo za to pročíst tu diskuzi celou a do konce ;o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter