Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí V. Řezáč- Nástup z kolekce Valachia
Autor: Kremel Kryštof (Občasný) - publikováno 20.4.2002 (12:19:54)
další>

 

Václav Řezáč celou knihu situuje do červnových dní roku 1945. Do severních Čech přijíždí skupina mladých mužů s různými válečnými zkušenostmi, aby tu začali nový život. Autor jim připisuje určité charakterové vlastnosti, které se do konce děje nijak výrazně nemění. Vedle těchto narazíme i na další postavy a charaktery.

Tedy: dle ideálů: komunista, kapitalista, hledající (nezařazený)

dle národnosti: Čech, Němec, Rus

dle povolání či momentální situace: voják, dělník, byrokrat, bývalý vězeň, konfident.

Podle těchto “cihel” už spisovatel dokáže poskládat lidské charaktery takto:

 

Německý konfident- kapitalista

 

Český politický vězeň- komunista

 

Český dělník- komunista

 

Český voják-komunista

 

Čech hledající ideály

 

Ruští vojáci-přátelé komunistů?

 

Německý politický vězeň-komunista

 

Němci, kteří nejsou komunisty, jsou vykresleni jako lidé s ostrým profilem tváře, zapšklí a čekající na další politickou změnu. Jediný “dobrý” Němec je bývalý vězeň z koncentračního tábora, který byl před válkou komunistou a po válce dostává příležitost vyřídit si s kapitalisty staré účty.

Neomluvitelné je chování jednoho z mužů ke své německé matce. Na tomto vztahu je ukázáno bezmyšlenkové odsouzení němectví ve své prapodstatě a házení lidí konkrétního národa do jednoho pytle. Řezáč si snad ani zcestnost takového jednání neuvědomoval, možná sám takový názor zastával.

 

Roční období (v Nástupu léto), je důležité pro vytváření obrazů s určitým pocitem.

 

Jaro - hojně užívané v ideologické literatuře jako probuzení se do nových ideálů, součást point angažovaných děl.

 

Léto - období napětí, drsné romantiky, zostřené vnímání silných mužů a krásných žen.

 

Podzim - období zpytování svědomí, smutek, skleslost.

 

Zima - období čistoty, skrytosti, klidu.

 

Hlavním postavám v Nástupu je dovoleno díky politickým ideálům téměř všechno (spravedliví kovbojové v bílém).

  • dávají povolení k držení zbraně
  • mají pod kontrolou matriku
  • sami vlastní zbraně
  • obsazují domy a majetky, rozkazují, soudí.

Prostředí v knize:

  • polozbořené domy, vesnice bez “duše”, mrtvá. Příjezd “kladných”, ve vesnici začíná ruch. (Sedm statečných)
  • brzký návrat “padouchů”, přestřelky.
  • prašné cesty, západy slunce.
  • nucená byrokracie pro “dobro věci”.
  • návraty v čase a popis hrdinské smrti.
  • nejistoty “klaďasů” vs. bohorovnost “padouchů”.

Hry se čtenářem:

  • kovbojská nedopovězenost.
  • jeden z “kladných” hraje nejistého, druhý “kladný” jej ujišťuje aby udělal určitou věc.
  • konverze hledajícího ke komunismu. (překvapení!?)

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Unge (Občasný) - 22.4.2002 > Proboha, co to čteš za prasárny !
<reagovat 
čtenář Honzasl - 6.12.2006 > Právě jsem to dočetl a schéma románu je naprosto přesné, jak se zde píše.
Zajímavé srovnání nabízí knížka Alex Koenigsmark: Siromacha, která vychází na Britských listech na pokračování http://www.blisty.cz/list.rb?id=244. Jedná se o stejnou dobu a nedaleká místa z trochu jiného pohledu.

Jinak kniha - pokud byla alespoň trochu psána podle pravdy - mne utvrdila v názoru, že Puč v roce 1948 byl pouhou třešničkou na dortu přebírání moci komunisty v ČSR. Doporučuji k tomuto tématu Adolf Branald: Severní nádraží + Lazaretní vlak
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 (21) 22 23 24 26 27 28 29 30
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter