Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky O Lásce z kolekce neo-mytologie
Autor: Arid (Občasný) - publikováno 7.7.2007 (10:03:31)

 

A Diotima pravila: Ach, Sókrate! Stále tu nebo onde, vedeš rozpravy na téma lásky, ale ale kdybys byl láskou naplněn, pak bys tak sotva činil. Anebo tvá láska překypuje v žertovném žvanění, jež ti tryská z úst a ty jej zahaluješ vážnou tváří a důstojným přednesem, takže se ostatním zdá, že se zabýváš věděním po způsobu filosofů a žáci, kteří tě milují,  ti žádostivě visí na rtech. Snad proto sis nezvykl své myšlenky zapisovat, jako jiní, kteří ničemu doopravdy důležitému nerozumí. Svými myšlenkami plýtváš jako rolník, když seje obilí a rozhazuje plnými hrstmi a nestaráš se o to, co z nich zbude zítra. Avšak jiní se starají, Sókrate, jiní se starají, a jejich úmyslny nemusí být čisté. Ty rodíš a zaséváš, ale tvůj poklad neleží ve slovech.

 

Ale co když ne, Diotimo, co když ne? Co když jsem člověk nevědomý jako všichni ostatní: co když vedu tyto ustavičné rozpravy právě proto, že jsem ve věcech lásky neznalý a můj rozum se marně pokouší objevit a vyrvat její tajemství, jak to my muži obyčejně a neomaleně činíme. Pak dovol, abych se zeptal tebe, Diotimo, nejvznešenější mezi ženami:  Co je to láska a odkud se bere?

 

Pravdu spola tušíš Sokrate, pousmála se Diotima. Rozum je jako klec, s kterou se blížíme ke krásnému divokému ptáku, abychom ho chytili. Avšak někdo je žije jako onen divoký, plachý pták s bysrýma očima a těší se blaženosti lásky, raduje se, že onu klec už dávno opustil. Jsi-li lovcem či ptákem, víž jen ty sám, Sókrate.

 

Nuže slyš mou prostou zpověď, řekla Diotima a zahleděla se  do dálky.

 

Člověku ponořenému do lásky je vše láskou a jeho oči a ruce jsou jí plné. Neboť jeho srdce spočívá v prameni, ponořeno v neviditelném a necítí překážek a vzdáleností.

 

V jícnu sobce nalezneš ustavičný nenaplnitelný hlad a v jícnu hladového slepou touhu.  Láska však není hladověním. Je plností.

 

Přesto nikdo lásce není vzdálen – ačkoli kameny necítí svěžest bystřiny, v níž leží.

 

Básník je zase jako utržený květ plovoucí po hladině, vydán na milost a nemilost vrtochům lásky. Jeho láska jasně zazáří jako světlice, ale opět se propadne do tmy.

 

A my všichni jsme někdy kameny a někdy básníky.

 

A milující pár jsou jako dva propletené věnce unášené proudem, které nikdy neví, kdy je proud rozdělí, a pro tento dar nevědění jsou šťastní.

 

Ale každý člověk je řekou se svým pramenem, skákající bystřinou, vodopády, středním tokem s meandry a majestátní deltou rozlévající se do moře za křiku racků. Ano, každý člověk je nebeský pták ve své fázi letu. A láska je věčným koloběhem oceánu, páry, nebes a deště.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 7.7.2007 > Zajímavá specializace na dialogy slavných a mrtvých. Chceš hlubší kritiku, ale pro mě těžko kritizovat sloh nebo stavbu vět. Dám jen na pocit, že je to hezky napsané a celkem hodnověrné. S myšlenkou bych i souhlasila. Pěkné přirovnání rozumu ke kleci:)
Doporučil 
<reagovat 
Arid (Občasný) - 7.7.2007 > Díky
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 8.7.2007 > tak tohle je bezva...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 8.7.2007 >

Znáš: Cesare Pavese: Hovory s nymfou?

Pěkný

Bacha na pravopis.


Body: 5
<reagovat 
Arid (Občasný) - 8.7.2007 > Hovory s nymfou neznam, ale velice by me to zajimalo. Napis mi o tom do posty vic prip. odkaz, diky.
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 10.7.2007 > Arid> Cesare Pavese: Hovory s nymfou, Odeon 1981. Odkaz - nevím nevím, to nebyl internet, ani moc PC, to teprv Steve Jobs...
<reagovat 
ariel (Občasný) - 22.7.2007 >

tohle se mi líbí víc. ale mám s tím osobní problém. jsou to takový hezký standardy, ale myslím, že podle nich pak lidi nežijí. Tomášovi mi začali bejt bližší co jsem si o nich přečetl pár drbů. ono ale nejde ani tak o ně, asi to měli celkem srovnané, ale o jejich následovníky.

tady bych to "rozum je klec" bral jako Diotimin pohled. ale není to tak. nebo v tom případě je klec i mluvit jazykem, to je také rozum.  

 

jestli nechceš ty kritiky, tak je smáznu.


<reagovat 
Arid (Občasný) - 24.7.2007 > chtěl bych připomenout, že se jedná o literární fikci, která maximálně ještě tak parafrázuje historicky zaznamenaný text, resp. s ním koketuje, nikoli o duchovní nauku. jestli je nebo není "rozum klecí", o tom by bylo polemizovat poněkud neohrabané, alespoň v kontextu tohoto textu. ale vzpomeňme, co říká kafka: "klec šla hledat ptáka" - a právě TOTO myslel, jinak velký spisovatel, mysticky, nikoli beletristicky.
A ještě toto: díkybohu, že jazyk nám umožňuje vyjadřovat se ne zcela rozumně - odtud na jedné straně poezie - na druhé vtip.

Chtít, aby lidé žili podle svých textů, je jako chtít, aby žili podle své hudby, tanečních kreací a namalovaných obrazů.

(klidně své kritiky rozvěď víc, respektive je upřesni. :-)
<reagovat 
Čestmír Esox (Občasný) - 27.7.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 29.7.2007 >

nechci říci, že má reakce není svým způsobem zkratkovitá. vidím cosi co má znaky "duchovního textu" a reaguji na to již v té nejpovrchnějí rovině. na druhou stranu, jsem asi příliš naivní než abych nečetl texty jako "jazyk", nikoli jako literaturu. oním "jazykem" myslím právě to rozumové, co nás činí lidskými (a někdy, i když to již nikoli ze své definice, samozřejmě i nelidskými)

 

PS: znám lidi, co podle svých textů žijí. je to podle mě jediná možná cesta. zbytek je "podřadné maso cizoložnic"


<reagovat 
Arid (Občasný) - 4.8.2007 > Nevím, jestli žiju podle svého textu, to bych byl možná ptákem, jenž se lapil do vlastní klece :-) ale to, co píšu, je pravda mého srdce.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 22.9.2007 > Moc hezké. Asi Tě chápu, jak jsi to myslel. Měla jsem také problémy se svými texty, někteří lidé je moc nechápali, ale na druhu stranu jiní ano. Každý autor píše pro jiné čtenáře.
Kdo pochopí, porozumí, ať si odnese to své. Ostatní ať si vyberou jiné autory. :-)
Proč kritizovat něco, co někdo nechápe?
Skutečná láska je opravdu nádherná věc. :-)

Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 4 (4) 4
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter