Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 19.5.
Ivo
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Aňa Kalčevská
Autor: Lamarski (Občasný) - publikováno 25.6.2007 (05:32:55)
další>
Aňa Kalčevská

     Byl to šok. Do Moskvy přiletěla se svou matkou teprve před několika hodinami a teprve teď si plně uvědomila, že se jí právě zpřevrátil zavedený pořádek v jejím osmiletém životě. Teď a tady v moskevském metru v jedoucí soupravě po trase Kalcevaja. Tohle si stihla zapamatovat. Bylo to tak podobné slovo v její vlastní řeči. Kalcevaja. Tudy teda bude každý den jezdit do školy? Měla tolik otázek, jejihž odpovědí se v pravdě bála. Podívala se na mámu, na osobu, kterou vždy zbožňovala. Teď ji ale nenáviděla. Cítila uvnitř cosi podobné stesku, ale postupně ji naplňovala křivda. Tohle si přece nezaslouží. Být v naprosto cizí zemi s tak cizími lidmi a ještě tak hnusně oblečených. S odporem se odvrátila od babky v obnošeném plátěném tříčtvrťáku, který tu nosily všechny babky jejího věku a jejích tvarů.
Metro se nejprve zdálo jako zábava. Máma ji nechala vhodit pětikopějku do otvoru na začátku mantinelu, zelené světlo bliklo a ona bojácně prošla turniketem. Přidala do kroku v místech, kde se skrývaly svírací paže pro neplatiče. Bylo to stejné jako v kreslené pohádce o Vlkovi a zajícovi. I eskalátory byly zábavné. Byly obrovské, větší než doma. A na ostrůvcích mezi pohyblivými pásy se tyčilo stromořadí lampových světel. Tohle také doma není. Čím víc klesali do útrob podzemí, tím víc se dal rozpoznat pach kolomazi, která přebíjela jiný takový vtíravý smradlavý zápach. Těžko se identifikoval. Až později zjistila, že takhle je to cítit ve všech místních kostelích. Zdejší lidé byli věřící. Ona něco takového neznala. Nevěděla proč se modlit, nechápala význam slova pravoslavný. Teď o tom neměla ani potuchy. Klidně klesala s pohyblivým schodištěm dolů a vzpomínala na domov. Vítr, co doprovázel přijíždějící soupravu, jí ovanul tvář. Ze směsi zatuchliny a spálené gumy se jí udělalo špatně. Všechny dveře vagónů se jako na povel otevřely. Horda lidí vystoupila a stejný počet se snažil vecpat dovnitř. Anastázie s matkou také.
„Astaróžna! Dvjere zakrivájut sa.“ První věta, kterou se naučila rusky bez problémů. Denodenně ji slyšela z plátěných reproduktorů nad dveřmi. Bylo jí teprve osm a ruštinu se na základce ještě neučili. Stařičká souprava se rozpohybovala.
    To, co dosud znala, se ukázalo jako nedostatečné. Tady bylo všechno poprvé. První diplomatický pas zelené barvy, první razítko v něm s názvem letiště, cesta letadlem a zjištění, že sněhule a teplý kabát nebyl dobrý nápad. Bylo posledního září a v Moskvě se šplhala rtuť k jedenatřiceti stupňům. A první bylo také setkání se žebráky. Tohle u nich doma neznala. Tak jak se to mohlo objevit zde? Paní učitelka říkala, že Sovětský svaz je jejich vzorem, tak jak tu můžou být lidé, co musí žebrat? Ale malá cikánečka s bratříčkem dál nastavovali své špinavé, lehce odřené dlaně. Klečeli na kolenou uprostřed zaplněné vlakové soupravy, křižovali se a polohlasně předříkavali modlidbu, které Stázka nerozuměla. Vlasy špinavé, ucourané, místy zacuchané do odporných chuchvalců podobných dredům. Zadky stojících lidí do nich občas narážely, ale děti dál mechanicky předříkávaly naučený text. Když obdržely pár kopějek, popošly o několik míst a sehrály stejné představení včetně křižování a lomení sepjatých rukou. Takhle procházely všechny vagóny v soupravě.
   Přepadl ji pocit, že od napohled ošklivých lidí musí utéct. Nechtěla se dívat na něco tak odporného, co nahánělo husí kůži. Nerada se dívala na neupravené věci a lidi. Když viděla ty dva, schválně odvrátila zrak. Měla pocit, že se jí ten obraz navždy zaryje pod víčka a pokaždé, jen co zavře oči, se jí opět vybaví.
    Tehdy nechápala, jak blízko je pravdě. Rozdíl byl jen v tom, že nemusela zavírat oči, stačilo se jen podívat do zrcadla.
    Byla o osm let starší.

„Koukej se dnes snažit, Stas, jinak tě pěkně zřežu!“ dunělo jí stále v uších. Aňa seděla schouleně na znetvořeném torzu lavičky, zachumlaná do krátkého tříčtvrtečního kabátku. Zimomřivě si třela paže, aby uvolnila chladem ztuhlé svalstvo. Na stále chladnější večery se dalo zvyknout, ale dnes se rtuťový sloupec stařičkého teploměru vedle vchodu do nádražní  haly nevyškrábl přes dva stupně nad nulou. Poposedla si. Skrz mezeru po několika vytrhnutých laťkách jí táhlo na zadek i stehna. Nádražní lampy zamžouraly měkkým oranžovým světlem a nevlídný Běloruskij vakzal*  rázem vklouzl do romantické atmosféry impresionistů. Nebezpečná zákoutí, kam přes den dopadalo aspoň trochu světla, se propadla do hutné, okem neproniknutelné, tmy. Tam na ni čekal. Někde. Cítila to.
„Koukej se dnes snažit, Stas, jinak tě pěkně zřežu,“ zadrnčelo Aně znovu ušní trubicí a připomněla si ta slova i jejich důraz pokaždé, když už to čekání chtěla vzdát.
U třetího perónu právě dobrzdila mezinárodní vlaková souprava. Na desce zastaralého automatického ukazatele vlakových spojů zašrotovala písmena a v jednotlivých kolonkách se postupně usazovala do údajů ve správném tvaru. Moskva – Minsk 19:30. Stejnou destinaci prozrazovala i oprýskaná tabulka zavěšená na boku vlaku.
Poloprázdné nástupiště ožilo masou spěchajících těl. Aniny oči si klestily cestu mezi teplými svrchníky a odhadovaly majetkové poměry jejich majitelů. Mezi obtloustlými babuškami ve vytahaných kamaších a lety prověřených vaťácích zahlédla kožený kabát s chlupem obráceným dovnitř. Hlava byla až po uši zabořená do filcového klobouku se lesklou stuhou po obvodu. Postavě bez tváře se na rameni klátilo jediné osobní zavazadlo s velkou kapsou na suchý zip. Muž se trpělivě postavil do jednoho chumlu lidí, kteří se snažili dostat do vagónu. Aňa seskočila z lavičky. Hnána vidinou snadně získaných peněz se nenápadně vetřela do jeho blízkosti. Tělem se vklínila mezi houf cestujících a bokem se těsně natlačila na jeho tašku. Obratně vsunula konečky prstů do mezery, rozlepila suchý zip a vycvičeným zlodějským hmatem prozkoumala obsah kapsy. Muž se k Aně natočil, „Stas?“ Dodal důvěrně a dábělsky se zašklebil.
Zkameněla. Blesk poznání projel dívčinými údy jako po hromosvodu a uzemnil ji podrážkami sešlapaných bot k chladnému povrchu nástupiště. Nikdo jiný ji tak neoslovoval. To přece nemohl být on!
     S potlačeným výkřikem v hrdle se probrala. Funěla a nasucho polykala hutný, smradlavý vzduch, co ji obklopoval. Uvědomila si, že není ani na nádraží ani v jejich stísněném kutlochu na Tverské, ale v cele pro zadržené ze včerejší noční policejní razie.


*nádraží


Poznámky k tomuto příspěvku
ireversible (Občasný) - 25.6.2007 > super.tak já se na to pak mrknu.je dobře, že tu zas člověk něco vidí od těch s kterejma tu začínal.)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 25.6.2007 > jo jo...líbí :)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 27.6.2007 > Quotidiana> Jeee, to jsem rada, moc me to potesilo:) dik.
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 27.6.2007 > Píšeme o zlu, snažíme se ho nějak vysvětlit, snad až ospravedlnit. Musíme bejt zlí, bo se to po nás chce. Jo, realita, ale člověk by neměl dělat to co nechce, aspoň v principech.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 27.6.2007 > jiri-jirik> :) dekuji. Bohuzel nekdy to co se nam nechce delat, delat musime, bo nam nic jineho nezbyva. Princim neprincip. Jinak souhlas.
<reagovat 
Arid (Občasný) - 26.6.2007 > Me se to zda dobre, hlavne se mi libi to, o cem to je, tim si me to ziskava.
Body: 4
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 27.6.2007 > Arid> V tom případě jsem velmi spokojená, když si tě to získalo;) Děkuji.
<reagovat 
ireversible (Občasný) - 25.6.2007 > super.tak já se na to pak mrknu.je dobře, že tu zas člověk něco vidí od těch s kterejma tu začínal.)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 27.6.2007 > ireversible> Vlk taky sliboval....:) rada te vidim!
<reagovat 
Lhostej (Občasný) - 25.6.2007 >

hmmm...

těším těším na další


<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 27.6.2007 > Lhostej> Taky se tesim:) dik, zes na to jukla.
<reagovat 
celej on (Občasný) - 30.6.2007 > Přečetl a první část se mi líbila. Druhou jsem asi pořádně nepochopil. S tím pánem... takže nemůžu pořádně soudit ale příjde mi, že to byl nějaký okamžitý nápad, který si v první části pěkně nastínila a v druhé si to chtěla nějak ukončit.
Každopádně to může být ještě zajímavé, jak ty postavy propleteš a vůbec není na škodu, že třeba teď nechápu "pána". Prostě to dořekneš v jiné části nebo tak nějak.
Tvoříš tady úplnou rusáckou mytologii:)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 1.7.2007 > celej on> No jo, tak to budu muset zase popremyslet. Jasne, ze pan se objevi (tady je jen symbol ve snu), ted slo spis o to, ze prvni cast je minulost Any a druha soucasnost. Chtela jsem ukazat rozpor mezi detstvim a dospivanim (sdamozrejme vzhledem k mafianskemu pribehu) nebudu popisovat stastne detstvi male holcicky. Ale ne kazda zlodejka a prostitutka je na sikme plose uz od mala, proste se to pozdeji souhrou osudu nejak zvrtne. To byla ma myslenka a kdyz je nepochopena, tak to neni chyba ctenare ale...:(
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 2.7.2007 > Lamarski>

já nějak nepochopil, že jde o sen. Jinak myšlenka to neni špatná, a tu jsem zvládl pobrat. Když ji takhle vyslovíš nahlas (že ne každá prostitutka se prostitutkou narodí), tak by mě zajímalo, které prostitutka se prostitutkou narodí...


<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 3.7.2007 > celej on> Dostals mě:)))))
<reagovat 
čtenář Sineadka - 8.12.2008 > Moc mě příběh zaujal, začetla jsem se že jsem zapomněla na čas... Žádná nuda, upřímné dojetí a spád.
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 9.12.2008 > čtenář> Děkuji moc;)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 (8) 10 12 13 14 15 16
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter