Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 8.5.
Státní svátek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Sběratel věčnosti
Autor: Licorne Noir (Občasný) - publikováno 26.5.2007 (16:33:26)

 

Když nenajdeš nikoho vhodného, komu bys mohl předat dál, nechť tvé umění zemře s tebou. - Dávný čínský mistr

 

 

 

Miloval je.. Miloval je všechny do jednoho.

 

Pomaličku odšrouboval víčko od lahve, kterou vytáhl z kapsy trochu zastaralého kabátu a vzduch otěhotněl ostrým pachem hořlaviny. Nasál tu vůni jako parfém. Pak s ledovým klidem letitého ceremoniáře posvátně vylil tenkým proudem obsah.

Posadil se tak daleko, aby mohl dát průchod nikotinu a nevystavoval se nebezpečí. Usilovně se snažil nemyslet. Usmál se. Docela se mu to dařilo. Cigareta ubývala a on ubýval s ní. Už dávno.

 

Odněkud vykouzlil velký notes vázaný v kožených deskách a ačkoli znal jeho obsah zpaměti, znovu si ho se zájmem prohlížel. Hltal očima detaily vzpomínek. Články a fotografie, novinové recenze. Vlastně tenkrát nemusely být herečky krásné, ale musely v sobě mít něco, co zastiňovalo bez líčidel a nakroucených loken. Měly krásné tváře a lokny jako ve snu. Jen už je nikdo nepamatuje. Umírali všichni tenkrát mladí a za trest jsou teď položkami v archivech, kam chodí jenom prach.

 

Upřel oči na hromádku složenou jak na vojně. Cítil tlak na prsou, který se s každým nádechem skrz filtr ještě stupňoval. Počítal tak dva měsíce. Víc určitě ne. Ale dřív zajistí, aby jeho oblíbenci nezestárli, aby se nestali směšnými v dobách co přijdou. Už teď se na ně dívají skrz jemný úsměv na rtech. Poslední služba idolům jeho nebe.

Cigareta už to měla skoro za sebou. Pohyb paže na chvíli zastavila myšlenka na sobectví. Nejsi tu jenom ty sám. Zakroutil hlavou. Celý život byl sobec a nebude to už měnit. Jiskra opsala oblouk vzduchem a dopadla do omamného potu. Teplo a světlo ho téměř fyzicky pohladilo na tváři.

 

Na svůj věk hbitě botami ukusoval schody. Uprostřed se zastavil a ledabylým pohybem naservíroval plamenům i svůj notes. Nesnášel dlouhé konce. Minul přestřižený kabel protipožární signalizace a stoupal k výšinám nad filmovým archivem. Vrátný ho pozdravil uctivěji než kdy dřív. Věděl, že se byl loučit.

 

***

 

V roce 1965 byl požárem poničen filmový archiv společnosti MGM v oddělení číslo 7. Bylo tak navždy ztraceno mnoho cenných kusů z nejstarších období. U některých filmů se jednalo o jediné přežívající exempláře. Nejznámějším příkladem je London after Midnight z roku 1927, jehož kopie je od té doby zoufale hledána fanoušky děl němé éry i filmovými ústavy. Bez ohledu na to, jak byl onen film kvalitní či nikoli, stal se nesmrtelnou legendou.



Poznámky k tomuto příspěvku
anae (Občasný) - 27.5.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Folëa (Občasný) - 27.5.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 28.5.2007 >

no mně některé formulace připadají jak z příručky pro mladé a začínající autory - kapitola nepište obyčejně, používejte nezvyklá spojení.

 

viz. "vzduch otěhotněl" "s ledovým klidem letitého ceremoniáře posvátně vylil", "jiskra obasla oblouk a vzduchem dopadla do omamného potu" "teplo ho téměř fyzicky pohladilo", "hbitě botami ukusoval schody"... ono není špatné dát do textu pár originalitek, ale téměř z nich sestavit celou povídku má opačný účinnek... oblzláště, když něktrá spojení zní poněkud divně... (těhotný vzduch a téměř fyzické pohlazení je asi to nejhorší...)

 

nápad se mi líbí, ale  zpracování už moc ne


Body: 2
<reagovat 
 Licorne Noir (Občasný) - 28.5.2007 > Quotidiana> :D Tady si autor nehonil triko usilovným vymýšlením neobyčejných výrazů. Pokud něco takového píšu, nenastavuju si slovní filtr podle pouček. Může to vyznívat směšně - to je zcela jasné. "fyzické pohlazení" je tady na pomezí podivnosti, s tím souhlasím. Ale "vzduch otěhotněl" ? *pokrčení rameny* Co se týče krátkého textu postaveném v podobném duchu - jestli ano nebo ne - to už je debata jestli nějaká forma má smysl nebo ne. Já říkám ano, vy ne :)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 29.5.2007 >

asi tak :)

nejsem zastánce "pouze formy", ta může být zajímavá, ale sama o sobě nestačí - mít hezkou formu na dort taky nezaručí, že upečeš dobrý dort - musí tam být správné inkredience, ve správném poměru, dodržovat správný postup přípravy a pečení atd atd...

mám radši, když člověk napíše, že ve vzduchu byla cítit hořlavina, než že vzduch otěhotněl pachem hořlaviny, a radši čtu, že někdo na svůj věk velmi hbitě vyběhl do schodů, než že botami ty schody ukusoval... proč psát něco složitě, když to jde jednoduše... i když, samozřejmě najdou se i tací, kteří si v téhle složitosti libují... je to jen otázka vkusu autorů a čtenářů...


<reagovat 
 Licorne Noir (Občasný) - 30.5.2007 > Quotidiana> Ani já nejsem nějakým zapáleným zastáncem přístupu "forma nade vše". Tahle povídka se mi kroutila pod rukama přesně tímhle směrem a spokojeně si pobrukovala ty "prapodivná spojení". Tak jsem ji tak nechal, líbilo se mi to tak. :)
<reagovat 
anae (Občasný) - 27.5.2007 >

Zajímavý zápis - Ten muž na to neměl nejspíš právo, jestli to nebyly jeho výtvory.

/O mém dědovi všichni věděli a říkali, že píše básně, psal si je do sešitů, všechny před svou smrtí spálil - z toho jsem moc smutná .. co všechno s ním a s nimi mohl člověk prožít! A nebyl sám .. takových bylo, je a bude .. Kafka na to ale neměl sílu, asi do své literatury opravdu vložil sebe příliš ... ale co uměleckých pokladů zmizelo v ohni nebo jinak zničeno, nepoznaných ... /


<reagovat 
 Licorne Noir (Občasný) - 28.5.2007 > anae> Je smutné, když někdo spálí svoje díla. Zřejmě cítí v takovou chvíli, že by nikdo nepochopil. A myslím, že takový stav mysli je tisíckrát horší než jakékoli fyzické utrpení. Připomene mi to vždycky závěr Bergmanova filmu Zimní světlo (Hosté večeře Páně).
<reagovat 
 anae (Občasný) - 29.5.2007 > Licorne Noir> můj dědeček si spíš do básní psal něco, co by ho po smrti asi zkompromitovalo :-) .. platil za vzorného manžela, byl moralista a katolík, na tom si zakládal nejvíc .. ale stejně škoda!
<reagovat 
 Licorne Noir (Občasný) - 29.5.2007 > anae> Básně jako útěk z příliš utaženého korzetu morálky.. Pokud to tak bylo, tak je opravdu škoda, že se nedochovaly. Byla by v nich opravdovost. Možná by jí tam bylo někdy až hanba :)
<reagovat 
 anae (Občasný) - 30.5.2007 > Licorne Noir> možná ryzí erotika zavilého katolíka .. :-)
<reagovat 
 Licorne Noir (Občasný) - 30.5.2007 > anae> A voni ti mystici ze středověku psali leckdy docela pěknou milostnou poezii Kristu nebo Marii. A co se napsalo erotických snění po klášterech :) Myslím, že to bude v každé době stejné :)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter