Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Eragon
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 12.2.2007 (09:02:11)

(rozšířená verze článku, publikovaného v čísle 03/07 týdeníku Naše rodina)  

 

 

  Úspěch fantasy filmů o Pánu prstenů a Harrym Potterovi znamenal také značný vzestup zájmu o knihy s touto tematikou. Jedním z nových tvůrců byl také Christopher Paolini, který v pouhých patnácti letech začal s psaním trilogie Eldest. Nyní přichází první díl série do kin po názvem Eragon. Jeho režie se ujal debutující Stefen Fangmeier. 

  Alagaesie byla kdysi místem, kde vládla skupina moudrých dračích jezdců. Jeden z nich, Galbatorix, ale ostatní zradil, pobil a stal se neomezeným krutým vládcem. Venkovský mladík Eragon po náhodném objevení dračího vejce zjišťuje, že právě on má být tím, kdo vyvede zemi z poroby, novým dračím jezdcem. Vydává se proto na strastiplnou cestu za těmi, kdo se chtějí postavit vládci na odpor. Při tom jej provází čerstvě vylíhlá dračice Safira a moudrý bojovník Brom, bývalý dračí jezdec. Jeho cestu komplikují útoky panovníkových jezdců, ale objeví se také záhadná krásná dívka…

  Děj Eragona je poněkud přehlednější a jednodušší než komplikovaný příběh výše zmiňovaných filmů. Blíží se více pohádce, a to nejen použitím „dračího“ motivu. Nejsou tu žádné armády skřetů, elfů a jim podobných, jejichž povahy a dávné vazby by bylo třeba složitě vysvětlovat. Hrdina putuje, aby odrazil moc zla, po cestě překonává překážky a poznává sám sebe. Tato jednoduchá fabule ale neubírá příběhu na půvabu; vždyť většina známých pohádek se dá snadno shrnout do několika vět.

  Eragon samozřejmě využívá mnoha oblíbených rekvizit (což není žádný div, uvědomíme-li si, že vychází z předlohy –náctiletého autora): moudrého starce, který nejdříve nic nechápajícího hrdinu zaučuje do tajemství boje, aby posléze sám zahynul;  mladíčka, jenž se dlouho vzpírá svému údělu vyvoleného, který spasí národ; přichází také s motivem kouzel, která se pronášejí v elfí řeči (možná se v příštím díle setkáme i s těmi zmiňovanými elfy).

Najdeme tu samozřejmě také souvislosti s českými pohádkami – vždyť i náš hloupý Honza odchází do světa, kde často porazí krutého krále či černokněžníka, a po cestě nachází svou „chytrost“. Českému chápání se asi nejvíc vymyká dračice Safira – nejen, že má jen jednu hlavu (to ostatně draci jiné národnosti často mívají), navíc je modrá, rohatá a její křídla jsou spíše ptačí než netopýří. A hlavně je hodná; pro hrdinu by obětovala i život, a hovoří něžným dívčím hlasem. Ten je poněkud v rozporu s její bojovností -  vrčet umí výborně, a oheň chrlí přímo ukázkově…Přes všechny odlišnosti má ale tenhle film mnohem blíž ke Z pekla štěstí než k Pánovi prstenů, a vlastně to nijak nevadí.

  Hlavní jsou obsazeny přesně podle typů. Ed Speelers v titulní úloze je dokonalým představitelem horkokrevného mladíčka, který jen těžko přijímá svůj úděl vyvoleného „dračího jezdce“ . Jeremy Irons v roli Broma sálá mimořádnou důstojností, přestože na často používaný titul „stařík“ má herec opravdu ještě trochu čas. Galbatorix v podání Johna Malkoviche je pak patřičně odporný; možná jen Sienna Guillory jako princezna Arya je vedle chlapeckého hrdiny až trochu příliš dospělá.

  Kamera ani vybrané exteriéry nejsou tak rozmáchlé jako u Pána prstenů, přesto působí úchvatně. Fantasy v neatraktivních kulisách by totiž už dnes namlsaní diváci jen tak nepřijali.

  Eragon bude srozumitelný i pro malé děti, ale příjemné chvíle v kině stráví i jejich rodiče. Protože opravdová pohádka potěší všechny generace…



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Miloš - 12.2.2007 > ERAGON aneb Jak nahnat celou rodinu jako stádo do kina, anebo když ne zahnat, tak se pokusit navnadit všechny členy Naší rodiny.

Pro děcka nejdřív napíšeme, že se jedná o fantasy, pak ve třetím odstavci nastíníme, že fantasy "se blíží více pohádce" nakonec uzavřeme moudrem, že "opravdová pohádka potěší všechny generace".
Chce snad recenzentka naznačit, že i když se tomuto žánru říká fantasy, že ve skutečnosti všichni čeští diváci v kině plácnou do čela a řeknou si: aha, že my to koukáme na pohádku? To je ale pěkná kulišárna. Neb přeci víme, že každé typické pohádce jsou draci. Oni to tak píšou i v novinách.:-)

Opět se dozvídáme hlavně o čem to je, jak to vypadá, čemu se budeme divit a jací jsme ("namlsaní diváci"). Ale aby Oplatka po lopatě napsala, co je ten film zač... to ne. Nápovědou budiž, že "tenhle film má mnohem blíž ke Z pekla štěstí než k Pánovi prstenů, a vlastně to nijak nevadí".
Vyložme to (nebo pokusme se): LOTR je fantasy a Z pekla štěstí pohádka (to je jedna dolišnost) a krom toho (druhá odlišnost)mezi těmito filmy je asi takový rozdíl jako když ve sportu koukám na hokej nebo jedno jarní odpoledne fandím páťákům ve skákáni v pytli na školním dvorku. Ale to nevadí, je to sport a hlavně že si zvednu adrenalin, co?:-)

Oplatčino závěrečné věštění z koule, které ujišťuje váhavé, že "film bude srozumitelný i pro malé děti, ale příjemné chvíle v kině stráví i jejich rodiče" bezpochyby naverbuje všechny generace.
<reagovat 
čtenář Aleš - 13.2.2007 > To nééé agitace stáda. Tu si představuji jinak. Když nás třeba v osmdesátých letech jako děcka hnali na prvního máje s mávátkama do průvodu...

Proč by měla Oplatka psát po lopatě co je ten film zač? Vždyť přece z recenze jasně vyplývá že film je něco mezi fantasy a pohádkou. U sportu jsou jasná pravidla pro hokej a daná pravidla pro skákání v pytli. Filmy se snad nemusí škatulkovat na čistě krimi, komedie, romantické,...Už třeba proto že často bývají napříč žánry.

Film neznám tak nevím jestli potěší všechny generace. Recenze je ale napsaná solidně a dostatečně srozumitelně na to aby si třeba čtenář Miloš utvořil názor že je to takový rodinný film.

<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 13.2.2007 > "Režie se ujal". To je dost nešťastné spojení. Jeden z mých pedagogů říkával, že režie, popřípadě hudba či kostýmy nejsou nějaké opuštěné děti, kterých se někdo má "ujmout". Já dodávám jen, že většinou jde o dost lukrativní zakázky, o které tvůrci spíše "bojují" než aby se jich ujímali. :) Dájí se použít i slova "film zrežíroval", "režisérem filmu je", "film v režii",
"jako režisér je pod filmem podepsán", "film režiséra"...ap. :) Překlep v druhé větě. Ještě spojení s "debutujícím" je také trochu komplikované. Vzbuzuje dojem, že debutující režisér režíruje nějaký další film. Jednoznačnější spojení by asi bylo: "Film X je debutem režiséra Y." "Film x, který natočil režisér y jako svůj debut, je (prvním dílem) série (ne cyklu? seriálu?)... Dál jsem recenzi nedočetl,jen závěrečnou větu. Ale myslím, že nějaké jasnější vymezení "pohádky" a "fantasy" by bylo na místě. Nejsou to synonyma. Chtělo by se nad tím zamyslet. Opravdu ta slova nelze zcela libovolně zaměňovat! I když k sobě mohou mít blízko a někdy je u filmu (literatury)těžké tyto žánry rozeznat.
<reagovat 
čtenář Miloš - 13.2.2007 > Pro čtenáře "Aleše":

Proč by měla Oplatka psát po lopatě co je ten film zač? Proč ne?:-) Protože jí to radím.:-))) A protože (překpokládejme) nás má s daným filmem seznámit (představit jej) na poměrně malém prostoru. Tak proto.

Z recenze by nemělo vyplývat, že je to něco mezi fantasy a pohádkou, když se jedná o fantasy. To, že český divák (a Oplatka zvlášť) má, nepletu-li se, chabé povědomí o žánru fantasy by nemělo dovolovat, aby se sklouzávalo k svévolnému užívání pojmu fantasy a pohádka. Zapřizvukuji si s Opíječem tchyní, že pohádka a fantasy k sobě mohou mít blízko a někdy je těžké tyto žánry rozeznat, přesto je však nelze libovolně zaměňovat. Mohu být nařčen ze slovíčkaření a nijak nepodložených impresí, přesto však v recenzi nenalézám důrazné oddělování těchto pojmů.

Žánrový film (sem zařadíme i fantasy, pro kterou platí zrovna tak jasné normy jako pro krimi, komedie, western, sci-fi) vždy vychází z pevně daného kodexu pravidel, která lze překročit, ale vždy při vědomí (tvůrců i diváků), že se překračují nebo posunují dosavadní hranice.
Nejedná se o "škatulkování", ale naopak o respektování žánrové idendity a o snahu ji co nejpřesněji pojmenovat.
A kromě toho, pokud připomeneme žánrové hybridy, tak to neznamená, že by nebylo poznat, ze kterých žánrů vycházejí.:-)
Proto jsou v žánrovém filmu opravdu tak přesná pravidla jako ve sportu. Že existují platné a funkční teorie struktury narativního díla a jeho členění, které začínají někde u Aristotela snad není pro člověka 21. století překvapení.:-)

Měl jsem na mysli agitaci a masáž rodinného stáda prostřednictvím síly masmédia a ne následkem přímého politického nátlaku.:-) Jestli se jedná o úspěšnou agitaci a úspěšnou masáž, nemohu odhadnout, i když přeju mnoho úspěchu v buditelské činnosti.:-)

Pokud Opiječ tchyní kritizuje konkrétní prohřešky stylu a sám ví nejlépe, co jej irituje... já recenzi vytýkám mnohem více než pár nešťastných spojení - vadí mi lajdácká nedůslednost recenze (a je fuk, kolik dala autorce práce) a zavádějící manipulace s pojmy. Kromě toho, pokud je profesionální novinářka, překvapuje mne, že píše suchopárným a školometským slohem.

"Čtenář Miloš si utvořil názor, že je to takový rodinný film."...? Ale kdež. Čtenáře Miloše by ani ve snu nenapadlo, aby si myslel, že Eragon je nějaké home video (=jako rodinný film).Neatraktivní kulisy jsou pro mne nepřijatelné stejně tak jako pro jiného popcorem namlsaného diváka a kdyby ten film na tom byl skutečně velmi zle, vyjádřil bych se o něm hruběji.:-)
<reagovat 
čtenář sju - 20.2.2007 > Nuda, nuda, šeď, šeď. (myšlena ta recenze)
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 1.11.2007 > standard
Body: 1
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter