Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

  SEZNAM RUBRIK
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
záloha vyhlášení
Autor: nefoto (Občasný) - publikováno 16.12.2006 (18:15:24)

Michal Kalhous: Bez názvu

Běžím s hovnem proti plátnu

Nefotografie, kontrafotografie, fotounderground

Není snadné vymezit svět nefotografie, nalézt hranici mezi ním a fotografií „skutečnou“, když samotní autoři-nefotografové někdy zpochybňují, že vůbec existuje. Přesto však při prohlížení jejich snímků jasně vidíme, že jsme konfrontováni se svébytností čehosi nezvyklého a zřetelně odlišného.

Tam, kde jsme uvyklí křečovité snaze autorů zaujmout rychlým efektem (za nímž leckdy už nic dalšího nebývá), dávají nefotografové najevo až ostentativní nezájem. Jejich fotografie překvapí právě tím, jak nepřekvapivé na první pohled jsou. Běžné předměty denní potřeby, zachycené v střízlivých situacích, scény na první pohled ničím zvláštní. Neutrální, zdánlivě popisná forma prostá vší vnějškové dramatičnosti. Ne-efektnost, ne-spektakulárnost, pomíjení technických aspektů fotografie, nezaujaté až flegmatické zobrazení skutečnosti.

Je tohle ještě fotografie? Proč, k čemu?, ptá se divák, aniž by si uvědomoval, že jeho otázky prokazují zaujetí, a už tím definují část smyslu. Stojí před obrazy a cítí, že v něm narůstá stále silnější pocit čehosi podivného, zvláštního. Skutečnost, o které byl dosud přesvědčen, že ji důvěrně zná, je pojednou znejistěna, mění se v cosi magického, prostor, jehož vnější povrch sice dobře známe, ale jehož podstata nám uniká.

Vření pod povrchem, to je nefotografie.

Jestliže nefotografie ignoruje obecný fotografický kánon jaksi mimoděk, aniž by to bylo jejím hlavním účelem, jen jako prostředek k vyjádření dalších záměrů svých autorů, pak kontrafotografie jde proti hlavnímu proudu zcela úmyslně, vědomě a s cílem protestovat. Autoři kontrafotografií považují kritéria „establishmentové“ fotografie za služebná, její hodnoty prázdné a postupy kompulsivní. V popření a cíleně provokativní negaci vidí způsob jak svůj odpor vyjádřit. Nejde však jen o odpor k omezeným a omezujícím kritériím, ale i o protest vůči společnosti, která jim nejen přikyvuje, ale vyprázdněnosti jejich produktů tleská. Nebo je snad na uctívání rituálů prostých všeho smyslu, o to však efektnějších, společnost přímo založena?

Svět nefotografie i kontrafotografie stále se světem „skutečné“ fotografie vede dialog, je s ním tak či onak ve styku, byť třeba jen čarou, která je rozděluje. Fotografický underground je však světem zcela autonomním. Nezpochybnitelné kánony „skutečné“ fotografie neuznává, nezajímají jej a snad o jejich existenci ani neví. Jeho obyvatelé-autoři tvoří po svém, aniž by se zajímali o jakákoli pravidla, aniž by k nim měli sebemenší vztah. Jejich svět je světem naprosté svobody, svobody tak totálně individualistické, že může být vnímána i jako autistická nebo infantilní. Vytvářejí ne jinou fazetu téže (fotografické) kultury, ale fotografii zcela oddělenou, paralelní, jejíž tok se s fotografií obecně uznávanou nikde neprotíná.

Kde jsou hranice fotografie? Žádné neexistují, odpovídaji na tuto otázku autoři nefotografií. A pokud jsou, rozmlátíme je, křičí kontrafotografové. Fotografie? Jaká fotografie?, ptají se nechápavě autoři fotoundergroundu.

*

Hlavním účelem našeho podniku není jen samotná fotografická soutěž, ale v prvé řadě mapování tří zvláštních fotografických světů. Chápeme, že primitivně přímočará snaha sestavit přehlídku „toho nejlepšího“ je zde předem odsouzena k nezdaru, vždyť všechny tři „směry“ relativizaci či přímo odmítnutí všech (či alespoň těch obecně přijímaných) hodnotících kritérií obsahují přímo v základech. Přesto však doufáme, že citlivým, respektujícím přístupem se nám zdaří vybrat fotografie, které vnímavého diváka provedou světy snad málo či vůbec neznámými, světy, o jejichž návštěvu by jinak zůstal ochuzen.

Konečně vyhlášení „nesoutěže“ tváří v tvář nefotografii lze chápat i jako naše zřetelné přitakání.

Vyhlašovatelé

Janahe [Totem]
Patrik „S.P.“ Spurný [Totem]
Daniela Tvarůžková [Web, Fotoaparát, Totem]
Jan „Klapouch/Minerva“ Klapetek [Totem, FotoZOO, Fotoaparát]

V katalogu soutěže (PDF) dále najdete:

  • Článek Arlene Tucker Návrat dvouhlavého boha - nastává vesnická rekonstručko! (převzato s laskavým svolením autorky a časopisu Umělec International)

  • Text Petra Ference Jsme divný hosti / O archivních nahrávkách DG 307 (převzato s laskavým svolením autora a časopisu HIS Voice)

  • Text filosofa Ladislava Hejdánka Fotografický obraz jako „umělecké dílo“, psaný u příležitosti fotosoutěže

  • Podrobná pravidla soutěže

  • Fotografické představení členů poroty

  • v oddílu Názory text Radka Doupovce TypoFoto - šance pro každého

  • a další.

Michal Kalhous: Bez názvu

Soutěž

Pravidla a podmínky

V soutěži budou hodnoceny jak jednotlivé fotografie, tak kolekce, tedy soubory dvou a více fotografií zřetelně jako kolekce označené, zveřejněné na serveru Totem od okamžiku vyhlášení soutěže do neděle 12. listopadu 2006 včetně. Zveřejněné práce musí být jasně označeny jako soutěžní, ať již heslem „nefoto“ v názvu, textem pod fotografií nebo poznámkou autora v prostoru pro komentáře. Fotografie musí na serveru Totem zůstat do ukončení práce poroty.

Kratší strana zveřejněných fotografií nesmí být menší nežli 600 bodů, delší strana nesmí být kratší než 950 bodů. Do rozměrů fotografií se nezapočítává případný rámeček. V případě velmi protáhlých formátů, s nimiž se nevejdete do limitů Totemu, nebo máte-li závažné důvody abyste na server nedávali fotografii s vyšším rozlišením, zveřejněte na Totemu pouze menší variantu a soutěžní fotografie zašlete na pokhara@centrum.cz.

Počet příspěvků od jednoho autora je omezen pravidly Totemu na jeden denně, další omezení nejsou. Nechápejte to však, prosím, jako výzvu k zasílání desítek snímků pochybné hodnoty. Dá se očekávat, že zavalíte-li porotce horou průměrných fotografií, nebudou se jimi zabývat příliš pozorně a mohou mezi nimi přehlédnout i cennou věc.

Autorem nesmí být člen poroty.

Porotce nemůže být odvolán. Může se práce v porotě vzdát a případně za sebe jmenovat náhradu, ani potom se však soutěže nemůže zúčastnit. Pokud se porotce členství v porotě vzdá, aniž by za sebe někoho jmenoval, určí nového porotce vyhlašovatelé. Vyhlašovatelé mohou jmenovat i během soutěže další porotce, nejvýše však do celkového počtu devíti osob.

Soutěžní práce by měly mít zřetelné kořeny v jednom ze světů, k nimž se soutěž vztahuje, tedy být nefotografií, kontrafotografií či fotoundergroundem. Vyhlašovatelé jsou si vědomi vágnosti a obtížné definovatelnosti hranic těchto prostorů, proto rozhodně nemíní hledět na soutěžní práce prizmatem ideologické policie, která ostražitě hlídá čistotu žánru. Cítí-li autor, že jeho snímky do soutěže patří, pak tomu tak s největší pravděpodobností také bude. Přesto však mohou být fotografie, které zjevně nemají s vyhlášenou tematizací nic společného, ze soutěže vyřazeny. Také lze očekávat, že fotografie, které se zmíněnými prostory souvisí jen matně, budou hodnoceny hůře, než ty, jejichž příslušnost je evidentní.

Fotografie budou hodnoceny především z hlediska své obsahové hodnoty, vynalézavosti autora, jeho schopnosti nahlédnout pod povrch věcí. Oceněn bude netriviální, hlubší pohled na svět, závažnost sdělení, objevnost a myšlenka.

Po uzávěrce soutěže každý z členů poroty rozdělí mezi soutěžní práce podle svého uvážení celkem nejvýše 100 bodů. Soutěžní fotografie budou seřazeny podle součtu bodových hodnocení. Následně porota rozhodne, kolik ze tří věcných cen rozdělí mezi nejlepší autory. Předpokládá se, že všechny tři, nicméně pokud celková úroveň soutěžních prací nebude dostatečná, porota si vymiňuje právo první, druhou či dokonce ani třetí cenu neudělit. Toto opatření je však třeba chápat jen jako mimořádný, neočekávaný případ. Nejenže předpokládáme, že mezi účastníky rozdělíme všechny tři nachystané ceny, ale považujeme za vysoce pravděpodobné, že díky sponzorům budou odměněny i fotografie na několika dalších místech.

Výsledky budou vyhlášeny do pěti dnů po uzávěrce soutěže, tedy do pátku 17. listopadu 2006 včetně. Zveřejněna budou hodnocení všech členů poroty, výsledné pořadí všech účastníků a jména těch, kteří získají cenu. Následně bude vítěz kontaktován, aby si vybral jednu ze tří nachystaných věcných cen, po něm si vybere soutěžící, který obsadil druhé místo, a třetí získá cenu, která zbude. Jestliže se soutěžící o žádnou z cen do pěti dnů po vyhlášení výsledků nepřihlásí, cena propadá. Budou-li k dispozici víc než tři ceny, rozdělí je autorům na čtvrtém a dalších místech porota dle vlastního uvážení.

Pokud se součty bodů budou u prací na odměňovaných místech shodovat, získá vyšší cenu ta, která bude mít vyšší součet druhých mocnin jednotlivých hodnocení. V případě další shody bude vítězem uznán ten, kdo získá nejvyšší hodnocení od jednotlivého člena poroty. Pokud se i nejvyšší bodový zisk bude shodovat, rozhodne nejnižší hodnocení. Jestliže i ta budou stejná, vítězí ta práce, která obsahuje více fotografií (tj. jde o soubor).

Ceny budou podle přání vítězů buď předány osobně (Brno, možná Praha a Ostrava) nebo zaslány poštou.

Ze zaslaných fotografií bude po ukončení soutěže sestaven katalog, volně šiřitelný v elektronické podobě, jehož základem je tento dokument. Dále bude z vybraných prací vytvořena kolekce, pro niž se pokusí organizátoři získat prostor v dalších médiích, ať již elektronických nebo tištěných. Jejich prezentace bude vždy výhradně přehlídkou úspěšných autorů a fotografií, informací o průběhu a výsledcích soutěže, práce nebudou nikdy zveřejňovány v žádné jiné souvislosti. K těmto použitím dává autor zasláním svých fotografií souhlas. Znovu explicitně uvádíme, že souhlas autora s použitím fotografie se v žádném případě nevztahuje na zveřejňování fotografií v jiném kontextu, než je informace o průběhu a výsledcích soutěže, zejména ne komerčním, reklamním či jinak výdělečném. Autor povoluje organizátorům pouze a výhradně zpravit veřejnost o soutěži a doložit to zúčastněnými fotografiemi, nic víc.

Soutěžní práce nebudou ani v katalogu, ani v jiných prezentacích řazeny podle výsledného pořadí v soutěži. Pohled poroty je jen jedním z mnoha možných pohledů - naším přáním je, aby se divák do světa alternativní fotografie vydal sám, vybaven vlastním zrakem, rozumem a srdcem.

Členové poroty

Arlene Tucker [Umělec International]
Jakub Tayari [Dobrá adresa, Lupa, Britské listy]
Michal „agovirin“ Bílek [Totem]
Denisa „Čarodějka“ Tkačíková [Fotoaparát, deviantART]
Patrik „S.P.“ Spurný [Totem]
Miroslav „ilem“ Gašík [Web, Fotoaparát]
Jan „Klapouch/Minerva“ Klapetek [Totem, FotoZOO, Fotoaparát]

Události

31. srpna „Považuji srovnávání tzv. kontrafotografie s undergroundem za urážku všech, kteří v undergroundu tvořili a to v jakékoliv oblasti umění.“, píše uživatel „Zx“ na forum.digineff.cz.

Soutěž je vyhlášena.

1. září „…však daní na to platíme dost…“, povzdychl si pan „xxx“ na forum.digineff.cz.
2. září Vychází zářijové číslo Dobré adresy s upoutávkou.
3. září Tisíc přístupů na stránky soutěže.
5. září První soutěžní fotografie.
7. září Do katalogu přibyl oddíl Názory a v něm text Radka Doupovce Typofoto - šance pro všechny
8. září Dva tisíce přístupů, devatenáct soutěžních prací od dvanácti autorů
17. září Katalog si stáhlo padesát lidí
25. září „Myslím, že se všichni shodneme, že nefotografie je cestou do prdele”, je názor uživatele serveru FotoZOO.
3. října Katalog si stáhlo sto lidí
7. října Počet soutěžních fotografií přesáhl 150, čímž dosáhl pětinásobku očekávání vyhlašovatelů na začátku soutěže.
10. října Minerva odjíždí na dlouhou cestu, celou správu soutěže přebírá Janahe
17. října Počet soutěžních fotografií přesáhl 200.
27.října Už i na Totemu se ozývají hlasy, že čas nefota se navršil a mělo by se s ním rázně skoncovat
11.listopadu Z důvodu státního převratu se soutěž prodlužuje do 20.11.2006
16.listopadu Ač je to téměř neuvěřitelné, soutěž se znovu prodlužuje, tentokrát do 26.11.
Soutěžní práce v chronologickém pořadí 1, 2, 3


Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter